BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: TEE-RAM op 23 September 2018, 17:32:50
-
Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud en herstel van goederenwagens in Nederland en Europa. Wordt het materieel periodiek onderhouden of zijn de afgelegde kilometers bepalend en waar wordt het onderhoud dan uitgevoerd, in het land waar dat materieel toevallig staat of gaat het terug naar de eigenaar. Waar zijn in Nederland werkplaatsen voor goederenmaterieel.
Wim
-
Werkplaats amersfoort onderhield het na goederen materieel maar is reeds een aantal jaren gesloten
-
Misschien heb je iets aan deze links (*)
https://www.shunter.nl/
http://www.mp-produktie.nl/index-Shunter.html
http://www.combowagonservice.com/
https://www.ttm.nl/nieuws/toezicht-op-onderhoud-goederenwagons-aangescherpt/21420/
https://www.railcargo.nl/uploads/nieuws/regelgeving_goederenwagons.pdf
https://www.ilent.nl/onderwerpen/ecm-onderhoudsverantwoordelijke
(*) = Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik bemoei me wel graag overal mee :-X Heel irritant, ik weet het, sorry.
-
hier was laatst een reportage op YouTube meende dit was de link www.youtube.com/watch?v=RZj-1y35Ojg
Er stond eens iets in de railmagazine wagon onderhoud meen in roosendaal weet het niet meer zeker
groet dennie
Er zijn meerdere bedrijven
zoals shunter of www.combowagonservice.com
-
In Roosendaal zit de fa Spoorijzer en hebben de werkplaats in de oude monumentale locomotievenloods. Hier worden verschillende soorten goederenwagens onderhouden.
Hier kom je o.a. ketelwagens, onderlossers en containerwagens tegen.
Wilfred
-
(*) = Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik bemoei me wel graag overal mee :-X Heel irritant, ik weet het, sorry.
Maar je komt over het algemeen wel met goede linkjes (y) Dus een beetje de bemoeial uithangen is niet erg hoor ;D ;)
-
;D
-
Goederenmaterieel word sowieso preventief onderhouden op basis van tijd, de voertuighouder is daarvoor verantwoordelijk om dat uit te laten voeren.
Die kan daarvoor kiezen om de wagens naar een vaste onderhoud plaats terug te halen en daar te onderhouden of dat te doen in de buurt waar de wagens worden ingezet.
Op kilometers gaat sowieso niet, want wagens hebben geen kilometerteller :)
-
Het Roosendaalse Spoorijzer doet tegenwoordig ook het onderhoud van de DEMEL wagens.
-
Onderhoud en reperatie gebeurd meestal op locatie, voor grote herstellingen gaat een wagen naar een werkplaats. In Nederland worden er wagens gereviseerd in Roosendaal en bij Shunter op de Waalhaven. Maar bij de meeste wagens worden revisies uitgevoerd in het buitenland, veelal in het voormalige Oostblok.
-
Uit mijn tijd als wagenmeester / storingsmonteur was de VVW de bijbel voor de gronddienst . De mijne is nog van 1963 en hier volgen enige bepalingen ..Volgens het RIV moeten er bepaalde opschriften aanwezig zijn , en bij ontbreken werd de wagen aan de grens gewijgerd . Ëén van de opschriften was een door witte verf omkaderd veld , met daarin een cijfer bv 4 rev ( het cijfer geeft het aantal jaren aan tussen 2 revisies ); Dan de afkorting van de wagenwerkplaats ; en als laatste de revisie datum .De revisie werd uitgevoerd door de eigendoms maatschappij .
Allereerst een uitleg over de benodigde modellen ( beplakkingen ) , die bij gebreken aan bijde zijden op de stelbalk geplakt moesten worden , DUS NIET IN HET PLAKKASTJE .
Model 4000 ; afmeting , 98 x 123 mm : kleur ; wit met blauwe rand en diagonale streep . Opschrift ; N.V. Nederlandsche Spoorwegen ; Stationsnaam ; Beplakking nr ; van; 19-- ;Voertui: Soort ; nr ( wagennummer ) ; Eigendomsmerk ; is als volgt beschadigd ; De wagenmeester .
Model K 4261 ; afm 148x214 mm ; kleur blauw ; Opschrift in Nederlands , Frans en Duits , MAG NIET WEER BELADEN WORDEN ; na lossing naar eigendomsspoorweg ; beschadigingen , 1=wielassen ,2= draagpotten ,3= rem , 4=onderstel , 5= draagveren , 6=trekwerk , 7= stootwerk , 8=wagenbak , 9= dak , 10= deuren 11= lekkage aan dak ,aan wagenbak ; beschadigde delen onderstrepen ; ter herstelling naar eigendomsspoorweg via ------ grensstation eigendomsspoorweg .
Model M 4265 ,kleur wit ; afm, 151x211 mm ; Voor onderzoek ; de beschadigde onderdelen zijn 1 t/m 11 vorig model , aangevuld met , 11,= vensters , 12= verwarming ,13=verlichting , 14= interieur , 15= WC's , 16=vouwbalgen , 17= opgaaf eigengewicht onjuist , 18= voertuig is ontspoord geweest , 19= revisidatum is overschreden ,20= gebruik gemaakt van vreemde onderdelen ,21= reservoir , 22= sluitingen,en appendages van reservoirs.
Art 507 .
Beplakking voor opzending naar een werkplaats
Overschreden revisietermijn . Voertuigen waarvan de revisietermijn afloopt moeten - behalve met model 4000- bovendien worden beplakt met model 4265 en model 4261
Art 508
Opzending goedernmaterieel voor herstelling en revisie
Indien een rayon een herstelling niet zelf kan verrichten gaat het voertuig naar de wagenwerkplaats . Ketelwagens gaan altijd naar de wph Amersfoort
RIC materieel wordt dor de betreffende WPL opgevraagd .
Misschie brengt dit wat duidenlijkheid .
-
Dit is zeker heel hulpzaam
-
In het vorige deel was de afhandeling gedeeltenlijk beschreven .
Nu artikelen volgens de VVW ,nr 218 en 219 .
Art 218
Revisie reizigersmaterieel.
Revisietermijn ; ( 1 ) De revisietermijn voor rijtuigen bedraagt :
a , 1 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een snelheid van meer dan 120 km/h ;
b , 1,5 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een maximum snelheid van 120 km/h ;
NS-materieel (2) Ch Mw verstrekt Ch Vv periodiek een opgave van het getrokken reizigersmaterieel , dat in de loop van de maand in een wpl of wph op vastgestelde data moetbinnenkomen . Aan de hand van deze opgave wordt de uitwisseling en opzending geregeld .
Overschrijding revisietermijn (3) Rijtuigen waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV/RIC ) worden beplakt of met model 4261 (K RIV/RIC ) indien revisietermijn met 14 dagen of meer is overschreden .
Art 219
Revisie goederenmaterieel .
Revisietermijn ,
(1) De revisietermijnen bedragen ;
a , 1 jaar voor SS-wagens ( Snelheid boven de 100 km/h )
b . 4 jaar voor de wagens voorzien van het opschrift 4REV ;
c,3jaar voor de overige wagens ;
d,6 jaar voor een aantal - slechts zelden aan het verkeer deelnemende- dienstwagens . Het remwerk van deze wagens moet echter om de 3 jaar worden gerevideerd ; hierbij worden de triplekleppen verwisseld .
Verlenging revisitermijn ,
(2) De wagens genoemd in lid 1 b en c kunnen zijn voorzien van het opschrift "+ 3 m ". In dat geval wordt de revisietermijn met 3 maanden verlengd .
Overschrijding revisitermijn ( 3 ) Wagens waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV ) worden beplakt . Voor de overname aan de grens van wagens waarvan de revisietermijn is overschreden wordt verwezen naar art 513/5
-
Iedereen bedankt voor zijn (haar) inbreng. Het geeft in ieder geval enig idee wat voor, waar en wanneer onderhoud aan goederenmaterieel wordt uitgevoerd.
-
IN 1963 waren er wagenwerkplaatsen in Onnen voor Friesland , Groningen , Drente , Overijsel , Gelderland , de grens lag over Harderwijk ,Apeldoorn , dieren en Aalten
Amsterdam Watergraafsmeer , voor Noord Holland , Utrecht , Zuid Holland , de grens was Lisse ,Abcoude , Maartensdijk ,Bilthoven , Lunteren ,Stroe enHd
Rotterdam - Fijenoord , voor Zuid Holland , Noordwijkerhout , Woerden .
Roosendaal voor Zeeland , Gelderland ,Noord Brabant , grens , Dordrecht ,Uithoorn ,Eden C, Rehnen , Varseveld ,Boxtel , Vlb
Maastricht voor Limburg .
Te Amersfoort was de Wagen Hoofd werkplaats .
-
Mis ik in dat lijstje het werkplaats in Susteren niet?
Die deed ook alleen goederen namelijk.
-
volgens mij was er alleen een loc depot in susteren.
-
De wagenwerkplaats in Susteren werd in 1999 gesloten aldus hier (https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/4853592875) en hier (http://www.railgoed.nl/historie-14.html).
-
Tot mijn spijt moet ik je gelijk geven . Maar was susteren niet hoofdzakenlijk voor Partculiere wagens ( DSM ) .
-
Vergeet de wagenwerkplaats Blerick niet (gesloten in 1969)
-
Tot mijn spijt moet ik je gelijk geven . Maar was susteren niet hoofdzakenlijk voor Partculiere wagens ( DSM ) .
Je lijkt een volledig overzicht te geven in werkplaatsen, dat onderscheid lijkt me dan irrelevant :)
-
Toen ik nog in de goederendienst werkzaam was , waren er standplaatsen waar 1 of 2 wagenlichters kleine reparatie's konden uitvoeren . Ik weet oa te Rotterdam-Pernis , als ook Beverwijk op het Hoogoven-central . Verder hadden we een z.g smeerdienst op het Hout Bereidings Inrichting in Dordrecht , voor onderhoud Dwarsliggerswagens .
-
Vergeet de wagenwerkplaats Blerick niet (gesloten in 1969)
En de wagenwerkplaats Onnen sloot per 19 december 1974.
-
De kans dat op de Hout bereiding in Dordt ooit nog iets van de grond komt is zo goed als nul,nu :-\
Dat hele terrein is op de schop gegaan en volgens mij zijn de sporen op het terrein onder t asfalt verdwenen,t is nu deels een parkeer plaats voor buitenlandse vrachtwagens die ofwel de avond of het weekend moeten afwachten tot ze mogen/kunnen lossen in de buurt.
-
werd matrieel dat rep nodig had,of over datum was in reguliere dienst meegenomen of in aparte treinen
-
Nadat een voertuig uit de dienst genomen werd , werd afhankelijk van de schade , werdt een noodreparatie uitgevoerd .
Na deze noodreparatie werd het voertuig voorzien van de nodige beplakkingen in een goederentrein opgestuurd naar de werkplaats .
Een personenrijtuig werd OOK in een goederentrein opgestuurd .
Dit gebeurde met een vervoersregeling . Als een rijtuig over de grens komt dan wordt door deze maatschappij een soort huur betaald .
Diegene die het rijtuig buitendienst neemt , moet een procesverbaal opmaken zodat de huur stopgezet wordt .
Ook wordt bij dit rijtuig de rem in de stond goederen geplaatst .
Eventuele vervangende onderdelen moeten verekend worden .
-
Of dat rijtuig in de G-stand gezet werd is afhankelijk van de goederentrein, die rijden namelijk ook niet allemaal in de G-stand.
Daarnaast hebben de meeste rijtuigen overigens geen P-G kraan, en konden niet in de G stand.
Als dat in de trein benodigd zou zijn, moet de rem volledig afgesloten worden in dat geval.
-
volgens de toen geldende voorschriften was dit verplicht ,of de rem afsluiten en beplakken .