BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: wolle019 op 13 January 2008, 11:21:03
-
Ik wil mijn trix 1211 geel grijs omnummeren. Weet iemand hoe je dit veilig kunt doen en waar je die andere cijfers kunt krijgen. Foto's zijn ook welkom, ik ben zeer benieuwd.
-
Hoi,
Nummers zijn te krijgen bij Kleinspoor, en over het verwijderen van de nummers zijn hier wel een paar draadjes te vinden. Een paar dagen geleden nog liet iemand zijn omgenummerde RAm/NS 1003 hier de revue passeren. Kan dat draadje alleen even niet vinden...
Iemand anders misschien?
Grt,
Ger.
-
Bij het grotterdam project wordt het ook beschreven:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=328&Itemid=80
Groetjes Ruben.
P.S. succes.
-
ALARM!!! HALT!!! STOP DE PERSEN!!! :o :o :o :o :o
Niet op deze wijze doen! Dat is iemand op dit forum al eens gladdenaals misgegaan! Hij zit thans te treuren met een Trix kap compleet van alle verf ontdaan. Ik ga hem helpen om deze loc weer toonbaar te maken.
-
Hoezo? Verkeerde merk terpentine gebruikt of is Trix-verf chemisch minder resistent dan die van Roco?
-
Wat ik ervan begrepen heb: het grijs lijkt om de witte cijfers heen te zijn gespoten met een dramatisch gevolg.
-
Of het grijs lost beter op in terpentine dan het wit, zodat het lijkt alsof het er omheen gespoten is. Hoe dan ook, brrrrr. Bewijst maar weer dat je erg voorzichtig moet zijn met de combinatie van modelspoor en oplosmiddelen.
-
Ben wel benieuwd wat het effect van de kraspen (glasvezelpotlood) zou zijn geweest. Any volunteers? ;D
-
Ken ik ook een verhaal van.
Na een paar halen kwam het metaal al tevoorschijn......
Ik vrees dat compleet overspuiten het enige middel is.
Het is per merk erg verschillend.
Toen ik mijn 1309 naar 1313 wilde omnummeren kon in met terpentine werken wat ik wilde, alles bleef keurig op zijn plek. Dus een glasvezelpotlood deed daar wonderen.
Na een vernisramp is zelfs de hele bak in de terpentine gekomen, en de vernis verdween, maar de bak zelf gaf niet mee.
En nu staat ie (is lichter dan de 1309) te pronken in mijn vitrine.
-
Nou daar komt ie.... Ik was dus degen die het heeft geprobeerd :-[ :-[ :'( Het ging inderdaad even iets anders dan op een roco model. Op een rocomodel kun je inderdaad de "beschadiging" van het weghalen van de nummer wegwerken met lak.
Op de trix 1200 gaat dat op de gele neuzen op zich ook nog wel... (Onzettende dikke laag geel zit er op het model :o :o) Maarja dan de zijkanten he ::) Gesterkt door hulp van Frank (Mispoes) ging ik rustig met het wattenstaafje te werk... Nog nooit zo zacht een modeltrein geaaid ;D
Maar na 10 min zag ik dat het wit weg was, maar er zat niets onder :'( :'( Ja, het metaal van de kap >:( Aangezien het model al verloren was qua laklaag, heb ik de andere zijde met de glasvezel methode gedaan. Het resultaat: Het wit gaat sneller weg, dus heb je eerder zicht op het metaal :o ;D Toen de hele kap in de airbrush cleaner van revell gedaan en nu staat deze lok in zijn naturel kleuren te wachten op transport naar betere tijden...
Toen uit wanhoop contact gezocht met de treinendokter van het benelux forum ;D ;D 8) 8) Niks mispoes! Maar joepie enzo :P :P ;D Nee, echt top van Frank! Mijn project word hierdoor gered 8)
@ Michel: Je kan het proberen maar hou er rekening mee dat je hetzelfde tegenkomt als ik of je hoopt dat het bij mij aan iets anders lag. Maandagochtend exemplaar, slaperige trixmedewerker op de spuitafdeling of supergemuteerde wasbenzine.... ;D
@ mispoes: Een PB en een uitdaging om het zelf te proberen? Ik heb nog een andere Trix 1211 gekregen en deze wil ook graag een ander nummertje ;) :P Kan je gelijk aantonen dat het aan mijn wasbenzine of mijn gepruts lag :P :P
-
Ken ik ook een verhaal van.
Na een paar halen kwam het metaal al tevoorschijn......
Ik vrees dat compleet overspuiten het enige middel is.
6400?
-
Nee, een 1200 :)
-
Dus er zit echt geen grijs onder het wit. Hoe krijgen ze het voor elkaar om zo ingewikkeld te doen, zoiets heeft niks met maandagochtenden te maken maar moet bewust zo ontworpen zijn. Gewoon grijs spuiten zonder een uitsparing voor het nummer is immers veel eenvoudiger. Ze gaan me toch niet vertellen dat er ten behoeve van verzamelaars tegenwoordig een omnummeringsbeveiliging in zit ???
-
Daar lijkt het wel op he ?
-
Dus er zit echt geen grijs onder het wit. Hoe krijgen ze het voor elkaar om zo ingewikkeld te doen, zoiets heeft niks met maandagochtenden te maken maar moet bewust zo ontworpen zijn. Gewoon grijs spuiten zonder een uitsparing voor het nummer is immers veel eenvoudiger. Ze gaan me toch niet vertellen dat er ten behoeve van verzamelaars tegenwoordig een omnummeringsbeveiliging in zit ???
Dat zijn vast processen waar wij als eenvoudige zelf- om- of verbouwers niet eens op kunnen komen.
-
Het moet wel bewust gedaan zijn. Want het is makkelijker om het gewoon helemaal grijs te maken en er een nummer overheen te plakken. Maar ja als je hem dan toch overlaat spuiten maak er dan een acts versie van :P
-
Hallo, voor het omnummeren van de lok's gebruik ik vaak deodorand op een watte staafje en dan voorzichtig de nummers weg poetsen, LET OP de lak gaat er ook iets af. dus doe het voorzichtig.
groeten sijp.