BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Miniature Holland op 15 September 2018, 20:04:34
-
Hallo allemaal,
Na meerdere baanontwerpen in H0 te hebben getekend en gebouwd, lijkt het mij interressant om een baan te maken in spoor N. De huidige H0 baan blijft gewoon staan. Ik zagop de modelspoorbeurs in Houten bij Picommit kant en klare bouwpakketten van modules staan. Daar zou ik een kleine modelbaan mee willen bouwen met N-spoor materieel. Wie kan mij vertellen op welke dingen ik extra moet letten als ik met N-spoor ga rijden? Ik zit te twijfelen tussen een rangeerbaan (2modules van 100x50 cm) en een ovaal waar alleen 1 module van aangekleed word en de andere 3 modules schaduwstation en scherpe bogen zijn. Oftewel het simpele ovaal. De baan van Loek Bronkhorst Blokpost 13 heeft mij daarmee geïnspireerd door ook het gebruik van Magnorail toe te passen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes Jason
-
beste
het bouwen in N of HO is niet veel anders je moet alleen rekening houden dat er minder keuzes zijn in N dan in HO, het onderhoud en reparaties van locs en wagens is iets moelijker omdat alles veel kleiner is en er minder plaats is en als je kunt vermijd spoor R1 daar houden sommige locs en wagons niet van maar dit zult je in HO ook wel meemaken denk ik de rest is een persoonlijke keuze
toch welkom in de wereld van de N
-
De keuze in N vergelijkbaar met HO gaat zowat gelijk op , als je ziet wat er uit is of wat er uit gaat komen .
-
www.n-spoorforum.nl (http://www.n-spoorforum.nl)
-
Bedankt voor de informatie. Welke rails kan ik het beste gebruiken bij N-spoor dat er realistisch uitziet en betrouwbaar is?
-
Met ballastbed:
Kato (naar mijn smaak iets te fors ballastbed), Tomix
Zonder ballastbed:
Peco code 55 of code 80.
-
Peco code 55 lijkt mij het meest realistisch. Heb ik dan geen probleem met wielflenzen of is dat alleen bij de oudere NS modellen?
-
Peco code 55 lijkt mij het meest realistisch. Heb ik dan geen probleem met wielflenzen of is dat alleen bij de oudere NS modellen?
Feitelijk hebben de code 55 rails van Peco een code 80 railstaaf. Deze is echter aan de buitenkant verzonken in de biels. Je kan alleen problemen verwachten bij echt hele oude modellen.
-
Beste
Is een persoonlijke keuze ik gebruik Fleischman rails met bedding
-
Flmn rail met bedding is lekker sterk, kan makkelijk hergebruikt worden.
Maar is qua realisme wat minder (vind ik).
De oude roco en minitrix rail is al wat realistischer omdat je zelf moet ballasten,
dus met mooiere ballast.
Mooiste: Peco laag profiel rail. Da's echt heel mooi.
De standaard N rail herken je zo op een foto, hoe realistisch het landschap eromheen
ook is, je ziet dat rare hoge profiel gelijk.
Dus de Peco heeft mijn voorkeur. Zie je een foto van een N baan met Peco rail, dan is het
eigenlijk alleen de grove N haak koppeling die verraadt dat het om N gaat.
Suc6!
Collin
-
Waar je op moet letten? Of je de trein leuk vindt. In tegenstelling tot h0 is alles hetzelfde, dus treinen van verschillende merken koppelen en rijden met elkaar. Wat een nadeel is, is de grote van de modellen. Modernere modellen hebben tegenwoordig ruimte voor een decoder, maar in de oude modellen is het zoeken naar ruimte. Rails is tegenwoordig peco code 55, dit ziet er het meest realistisch uit. Met ballast zou ik persoonlijk niet doen. Je krijgt het niet aangesloten qua kleur op de rest van de ballast.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
in 'N' ogen de modellen minder 'plastic'
-
Als je wilt weten wat je in N allemaal kan met een beperkte ruimte: zoek even naar Schellenbach op het N spoorforum of op dot forum ;)
Verder absoluut peco code 55, is wat meer werk maar wel veel beter als de andere merken rails qua realisme en rijeigenschappen. Code 80 zou ik mijden, die rail en zijn echt heel slap en kwetsbaar, code 55 is sterk en solide.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk