BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hanzelijn op 12 January 2008, 11:48:24
-
ik wil de cijfertransfers + de wapen verwijderen, gaat dit net zo makkelijk als bij de 1602?
-
Nee, nog veel gemakkelijker!! ;D
Zie ook: deze link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8163.0)
Daar zie je mij nog ploeteren met de 1602, terwijl de 1823 al helemaal kaal is!
Succes!
Welk nr wil je ervan maken?
-
dat is mooi, wil er een 1856 van maken, en misschien een paar 1700 ivm toekomstige ICRm
-
Wij hebben het met M600 die nummers verwijderd. Maar ik heb begrepen dat dat spul moeilijk te verwijderen is. Met terpetijn zou het ook moeten lukken volgens de site van Chris. Mij lukte dat niet, maar ik drukte te zacht ben ik achtergekomen... Dus terpetijn zou ook moeten lukken!
1856, Hoogeveen is het niet?
1700'en moeten er bij mij ook komen als de ICRm'en van LSm zijn geleverd... Maar dat duurt nog een tijdje verwacht ik ;)
-
1856 is inderdaad hoogeveen. Als je kijkt dat de "gewone" ICR al in 2004/05 waren aangekondigd, zal de ICRm + BDs wel ruim 2010 worden.
-
Wat is M600 eigelijk Lars ?.
Ik wil nog steeds een 1602 omnummeren maar ik durf het gewoon niet aangezien ik ooit een andere 1602 met korrel 1000 schuurpapier met waterheb gedaan en ging de verf ook naar de ***
Met terpetine druk je de verf zo eraf lijkt me 1x te hard drukken en tis gebeurt :o Auw.
-
Wat is M600 eigelijk Lars ?.
Zoals ik het van Frank heb begrepen is het wat minder agressief dan terpetine.
Met terpetine moet het ook lukken. Het valt heel erg mee met de gele verf die meekomt. Wel ff de zwarte onderrand afplakken! Nadat je nieuwe transfers hebt geplaatst even vernissen en je ziet er niets meer van.
zie ook de site van chris (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=328&Itemid=80)
-
Of M600 minder agressief is dan terpentine durf ik niet te zeggen. Als de airbrush verstopt is
kan alleen M600 deze vinden krijgt vaak alleen M600 deze nog open. Het is een verfverdunner van Sikkens die mij zeer bevalt en voor vele doelen inzetbaar is (kennelijk).
-
Ik vind het zo knap dat mensen (hier en op een ander forum) roepen (terwijl men het niet eens probeert, maar puur theoretisch begint te doen) dat het met terpentine niet lukt, of de lok opvreet of de verf eraf vliegt, terwijl er een compleet verslag op mijn site staat, en ondertussen al 4 loks op die manier heb ontdaan van hun nummer.
De lok moet je aaien, niet keihard erop drukken.
-
Dat is alleen knap als degene het nog nooit gedaan heeft!
Ik heb beide gebruikt: terpentine en M600, ik vind het met M600 gemakkelijker gaan. Hiermee zijn nu 5 locs gedaan. ;D
-
En nu ga ik me als chemicus ineens afvragen of alle merken terpentine wel hetzelfde zijn. Terpentine is sowieso al een vaag gedefinieerde cocktail van organische stoffen, en ik vraag me af wat voor specificaties de fabrikanten er precies op nahouden als ze dat spul bij elkaar mengen. Het zou me niet eens verbazen als die Roco-verf er de ene keer wel in oplost en de andere keer niet.
Heeft er iemand een stapeltje ongebruikte Roco-kappen zodat we het gewoon eens een keer kunnen uitproberen? Ik ben gaarne bereid om bij een aantal verschillende supermarkten/bouwmarkten/verfwinkels een serie flessen terpentine in te slaan ;)
Arjen.
-
Arjen, dat vind ik nou een goede vraag. Met terpetine lukte het dus bij mij niet. Dat kan dus twee dingen betekenen. 1: het ligt aan mij. 2: het ligt aan de terpetine.
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Helaas heb ik geen kappen waarop je kan experimenteren.
-
Zou kunnen, mijn terpentine komt van de Praxis, en is van het merk SEL Chemie.
Bizar dat er dan zo te zien geen afspraken bestaan in de verhoudingen van het product zelf.
-
Terwijl bij mij juist de laklaag (een beetje) werd aangetast door terpentine. Niet in de zin van glanzend worden, maar het licht gele kunststof werd licht zichtbaar. De 1602 is nu dan ook helemaal lichtgeel ;D. Het spuitwerk was toch al niet helemaal strak.
Joeri
-
Terpentine is een aardoliedestillaat. De samenstelling van terpentine is niet constant maar wordt bepaald door
de ruwe olie waaruit ze is gewonnen en de bewerkingen toegepast in het productieproces. In Engelstalige landen heet terpentine "white spirit" en wordt er ook meer onderscheid gemaakt tussen verschillende types terpentine.
Het kan dus best zijn dat het ene merk terpentine wel werkt en het andere niet. Te meer daar ik vermoed dat de opschrift verwijderende worden veroorzaakt door de aanwezigheid van een kleine hoeveelheid aromaten (m.n. xyleen) in de terpentine.
De M600 die Frank gebruikt is constant van samenstelling en geeft daardoor dus een constant resultaat. Tot slot brengt ook Lux modellbau een oplosmiddel op de markt om opschriften te verwijderen. Ik heb dit in het verleden met succes gebruikt, maar het is veel duurder dan M600.
Hans
-
Ok, zal ik de volgende omnummer sessie eens met M600 doen.
Waar kan ik dat halen, rest mij de vraag nog.
Ik zal een waarschuwing plaatsen in mijn verslagen.
-
ik haal dat spul ook altijd bij de praxis
-
De 1772 Groterdam, de 1616 (volgens mij Oldenzaal) en 1708 ga ik ook maken. De 1772 en 1616 op basis van de 16702, de 1708 op basis van de 1823.
Gewoon een keer m600 kopen en gaan met de wattenstaafjes?
Of kun je het ook eerst op een lelijk wagentje proberen (Lima oid?)
Willem
-
Als de airbrush verstopt is kan alleen M600 deze vinden
;D ;D ;D
-
Of kun je het ook eerst op een lelijk wagentje proberen (Lima oid?)
Dat zegt niks, waarschijnlijk is zo'n wagentje gemaakt van een andere kwaliteit kunststof, gecoat (of niet, bij Lima) met andere verf en bedrukt met andere inkt, dus je moet maar afwachten of de terpentine hetzelfde effect heeft.
Arjen.
-
Ooke, dan doe ik het maar samen met iemand die het al een keer heeft gedaan(voelt iemand zich geroepen? :P)
Willem
-
Het is wel geen 1823 maar een oude plan D (met zilver dak) hier heb ik ook een opschrift verwijderd met terpentine (karwei) en dat ging goed, maar het duurde wel even.
De wattenstaafjes werden wel iets blauw en het plekje ging wat glimmen, maar ik spuit het niet over omdat het een klein opschriftje was en het bijna niet opvalt dat het glimt.
Gr. Stephan.
-
Ok, zal ik de volgende omnummer sessie eens met M600 doen.Waar kan ik dat halen, rest mij de vraag nog.Ik zal een waarschuwing plaatsen in mijn verslagen.
Ik denk dat je een goede kans maakt bij een goede autospuiterij.Als ze daar met Sikkens lak werken dan hebben ze zeker ook M 600 staan.Wel even een stalen verpakking meenemen, wat dat soort bedrijven hebben dat spul in grote jerrycans.
Ik ben er wel zo aangekomen
Succes
Harm
-
Ok, zal ik de volgende omnummer sessie eens met M600 doen.
Waar kan ik dat halen, rest mij de vraag nog.
Ik zal een waarschuwing plaatsen in mijn verslagen.
Chris, als jou de terpentine van Praxis goed bevalt zou ik deze gewoon blijven gebruiken. M600 is een stuk duurder, ruim € 12,= per liter. Als je het toch eens wil proberen met M600 kan ik je wel een klein busje meenemen op 2/2. Ben wel benieuwd wat jij er van vindt.
-
Gerne. ;D
-
Ooke, dan doe ik het maar samen met iemand die het al een keer heeft gedaan(voelt iemand zich geroepen? :P)
Willem
Als het tegen die tijd nog speelt geef ik graag een demonstratie op Eurospoor (als het mag van de Beneluxdirectie).
-
maar de vraag is nog steeds, is de M600 ook in de winkel verkrijgbaar of op internet. en als je op google M600 intoest krijg je heel wat anders
-
M600 haal je bij de verfspeciaalzaak. Men zal het veelal voor je moeten bestellen.
-
Tja, ik zie nu pas dit draadje, maar mij lukt het tot nu toe met wasbenzine en veel geduld. En dan bij Fleischmann sprinters. Ook de gele banen zijn prima te verwijderen, echter bij zulde vlakken tast het geel wel aan. Bij allen vishaken en opschriften gaat het prima, wel geduld en wattenstaafjes hebben.
Wellicht zijn per fabrikant de transfers anders?
Groetjes Hans
-
Als het tegen die tijd nog speelt geef ik graag een demonstratie op Eurospoor (als het mag van de Beneluxdirectie).
Aha, u komt onze stand versterken ?
LEUK ! ;D
-
Moest er maar eens een keer van komen, niet?
-
is Sikkens 600 zelfde als Sikkens M600? op blik Sikkens 600 staat thinner, is dat de zelfde?
-
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Op mijn blikken staat de M er steeds voor, dat zal wel niet voor niets zijn.
-
kan je eigenlijk marklin 1700 locs ook op deze manier de nummer verwijderen?
-
Ik zou zeggen probeer het eens. Kom je er snel genoeg achter. De kap zelf is van metaal dus die kan je in ieder geval niet beschadigen :)
Gr,
Bart
-
wel zonder de lak te beschadigen
-
Ik zou het niet doen, op deze wijze is al eens een Trix 1211 verknald die binnenkort naar mij toekkomt voor herstel. Heb zelf de grootste moeite gehad om een Railion 6400 van Trix om te nummeren voor iemand. Je zit vrijwel meteen op de ondergrond.
-
Hallo,
>:(Pas op met thinner!!!
Thinner lost zelfs autolakken op, dus ook de kunststof kap.
Verwar Terpentine en thinner niet. Terpentine oftewel Peut is een verdun middel voor gewone oliebasis verven en wordt gebruikt door o.a. de huisschilder.
Thinner kun je bij de autospuiter vinden, oplosmiddel voor sneldrogende acrylaat autlakken.
Van thinner wordt je high!!!!!!!! :P
groet, Albert.
-
wil graag de loc afwerken met Tamiya TS-13 is dit een goede bescherming voor de transfers?
-
Heb ik geen ervaring mee.
Verwar Terpentine en thinner niet.
En M600 Thinner moet weer niet verward worden met gewone thinner waar tolueen in zit. M600 lost de kunststofkap niet meteen op.
Van thinner wordt je high!!!!!!!! :P
Of gewoon ouderwets chagrijnig.....
-
Ik zou het niet doen, op deze wijze is al eens een Trix 1211 verknald die binnenkort naar mij toekkomt voor herstel. Heb zelf de grootste moeite gehad om een Railion 6400 van Trix om te nummeren voor iemand. Je zit vrijwel meteen op de ondergrond.
Maar zijn er dan andere methodes om een Marklin 1700/1800 van zijn opschriften te ontdoen zonder de hele loc over te moeten spuiten?? Ik wil namelijk nog steeds graag een Railion 1600 creëren uit een marklin 1800.....
Jeroen
-
Ik durf het niet te zeggen, Jeroen. Eerlijk gezegd vind ik metalen locs daarom helemaal niet zo fijn. (nee, a.u.b. geen discussie voor/tegen Märklin of metalen locs)
Ik zou gewoon een Rocootje (1602) pakken.
-
Hallo,
Als je die te lage roosters bij de Roco (erg in het zicht) accepteerd, waarom zou je dan de opschriften wel kloppend willen maken.
Laat hem toch gewoon zo als tie is.
Of verbouw de Marklin.
groet, Albert.
-
Omnummeren is vaak bedoeld om dubbele locnummers te voorkomen of om een favoriet nummer te verkrijgen dat niet in de handel is. Heeft dus niet zoveel te maken met zaken al dan niet kloppend maken.
-
Zonder nu de discussie over de Marklin / Roco 1600en op gang te willen brengen, Frank ik neem geen Roco, omdat ik dat te lage rooster echt storend vind. De locnummers zijn nu totaal niet in verhouding. Vooral bij de RN versie die ik juist wil, komt het helemaal niet fraai over vanwege de te kleine teksten onder het rooster.
Probleem is dat Marklin (nog) geen RN 1600 heeft en dat vind ik echt heel jammer. Maar ik begrijp dat er weinig ervaring is met het onnummeren van deze loc en dat het dan waarschijnlijk compleet overspuiten gaat worden..... :-| :-| :-| :-|
Jeroen
-
Maar ik begrijp dat er weinig ervaring is met het onnummeren van deze loc en dat het dan waarschijnlijk compleet overspuiten gaat worden.....
Zie daar maar eens iemand voor te vinden! Ik doe het niet! ;D
-
@Jeroen.
Je kan de transfers ook verwijderen met een fiberpen. Je moet dan wel opnieuw verven. Maar het werkt prima. Ik ben bezig een Märklin 1100 om tenummeren.
Mvgr
Leon
-
Hoi,
Heb gister ook me Roco ontdaan van zijn nummers, met terpentine en wattestaafjes.
Maar voor de transfers die dicht onder het rooster of boven de grijze band zaten heb ik een cocktailprikker in de terpentine gedoopt, en daar mee de resjes weg gehaald.
daarna nog wel even met een wattestaafje er over.
En nu net het nieuwe nummer er op gezet, het is nu de 1708 :)
verslagje hier van is op me site te lezen als deze weer online is...
Mvg,
Romar
-
hallo
wie kan mij vertellen hoe ik de acts transfers kan verwijderen van een marklin 1200,en wel zo dat de blauwe verf gewoon blijft zitten
heb al een paar mogelijkheden geprobeerd,met terpentine maar dan gebeurd er niks,met thinner maar dan wordt het blauw dof
heeft iemand een idee hoe het wel gaat???
m.v.g.gerard 12
-
Hoi
Schuurpapier 1000 of 1200.
bart
-
Hallo,
Inderdaad wat Bart aangeeft, met zeer fijn schuurpapier kan het ook.
Zelf heb ik bij mijn 1300 loc van Rivarossi schuurpapier gebruikt met korrel 2000 van Tamiya.
Dit is nog fijner schruurpapier als dat Bart aangeeft. Bij mij werkte het zeer goed.
Mvg Maikel van Velzen
-
hallo
zal eens kijken of ik ergens schuurpapier kan kopen korrel 2000
en het dan daar mee proberen,moet ik dan nat of droog schuren?
m.v.g.gerard 12
-
Wattenstaafje met Jif. Heb ik al tientallen locs mee vernummerd. Vooral Roco 22/2300-en, 24/2500-en, Lima 1300-en etc. Is nog net wat fijner dan waterproof schuurpapier. Laatst nog een bruine Roco NS 2252 gedaan, alle nrs verwijderd zonder enige lakschade (wordt 2247 met grote derde pit).
Voorbeeldje:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_1522klein.jpg)
Een vijftal DKM-cabines met andere nummers nadat de oude zijn verwijderd met Jif.
-
hallo
zal eens kijken of ik ergens schuurpapier kan kopen korrel 2000
en het dan daar mee proberen,moet ik dan nat of droog schuren?
m.v.g.gerard 12
Hoi
Doe het nou maar met 1200 i.p.v. 2000.
Beetje speeksel erop en vrijwel niet drukken.
Scherpe knik en gele band eventueel beschermen met wat afplaktape.
bart
-
Hoi
Doe het nou maar met 1200 i.p.v. 2000.
want?
-
Gewoon..omdat ik het zeg ;D ;D
Bart
-
oh, ja natuurlijk :-[ (slik)
-
hallo
2000 schuurpapier is toch veel fijner als 1200,waarom dan toch 1200 gebruiken
wil graag het fijne hiervan weten
bij voorbaad mijn dank
m.v.g.gerard 12
-
Hoi
Omdat bij 2000 de ruimte tussen de korrels verstopt.
Marklin-inkt is net kauwgom.
Bart
-
oké
bedankt voor je antwoord
m.v.g.gerard 12
-
Sommige transfers laten zich verwijderen door een potloodgum.
Met name die achterop een potlood hebben mij al aardig wat keren uit de brand geholpen...
-
Wattenstaafje met Jif. Heb ik al tientallen locs mee vernummerd. Vooral Roco 22/2300-en, 24/2500-en, Lima 1300-en etc. Is nog net wat fijner dan waterproof schuurpapier. Laatst nog een bruine Roco NS 2252 gedaan, alle nrs verwijderd zonder enige lakschade (wordt 2247 met grote derde pit).
Voorbeeldje:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_1522klein.jpg)
Een vijftal DKM-cabines met andere nummers nadat de oude zijn verwijderd met Jif.
Ik heb dit nu met enkele nieuwe wagens en locs gedaan en wat Drent zegt klopt als een bus! (y)
Met drie druppels jif en een watten staaf veeg je een hele lok of wagon schoon.
Net als poetsen, rondjes vegen en hop het vliegt eraf :D
Zonder kleur verlies of beschadiging :P
Daar kan geen chemische bagger tegenop 8)
Of allerhande schuur papiertjes ;D