BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gideon op 07 August 2006, 14:21:24
-
Vorige week Zaterdag mijn Kleinspoor NS1500 bouwpaket opgehaald bij H&H in Gouda. Kost net zoveel als dat ik hem bij Kleinspoor bestel.
Zit keurig in een doos met venster.
Alle losse onderdelen zitten keurig verpakt in de doos.
Losse tranfers, verf, Mashima motor en Sommerfeldt panto's bij moeten kopen.
Bij thuiskoms alles gecontroleerd of alles aanwezig is en heel.
Eerste indruk is: kompleet, goed afgewerkt en goed verpakt.
De bouw lijkt mij niet zo moeilijk, de bijbehorende bouwbeschrijving is naar mijn idee duidelijk genoeg.
Alleen de montage van de mee geleverde NEM schachten voor de koppelingen vindt ik niet je van het (altans, wat er in de beschrijving staat).
Iemand ervaring met dit model, ik hoor het graag.
Groet,
Gideon
-
Beste Gideon,
ik ben ook de Kleinspoor NS 1500 aan het bouwen. in de handleiding is de montage van de NEM-schachten inderdaad niet echt duidelijk. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik dat eventjes heb laten zitten. Bij mij zit het onderstel al in elkaar en is de kap spuitklaar. Ik heb de kap al 1x eerder gespoten, maar dat resultaat was niet bevredigend. Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat, maar dat zal toch wel goedkomen.
Groeten en succes, Marnix
-
Ik had gehoopt dat Kleinspoor voor de koppelingen Symoba's zou gebruiken.
De montage zoals zij aangeven is de koppeling niet verend opgehangen.
Wat inhoud dat als je wilt aankoppelen je zelf de koppeling recht moet zetten, als deze scheef staat door trilling tijdens het rijden.
-
Is het niet mogelijk om die symoba's er als nog onder te zetten?
mvg,
Sander
-
Hert is voor mij al eventjes geleden dat ik het model in mijn handen heb gehad, maar ik geloof niet dat er bijzonder veel plek was voor een symoba o.i.d. Ik heb daar ook nog niet heel goed over nagedacht.
Zomaar even een gedachtenspinsel: De koppelingen moeten worden gemonteerd aan een soort van bevestigingslipje dat aan de draaistellen is gemonteerd. Zodoende dat de koppeling meedraait met het draaistel. Even naar een ander model, om een voorbeeld te noemen, de Lima NS 1300 en de Plan E rijtuigen. Er staat mij bij dat deze de koppelingen vast aan de draaistellen gemonteerd waren en zodoende een meedraaiende koppeling hadden. Terug naar ons NS 1500 model. Is het niet mogelijk om op zo'n zelfde manier, zoals de oudere Lima modellen, de NEM-schacht vast op de draaistellen te monteren in plaats van draaiend? Ik weet niet wat er in de instructie staat aangezien ik al een hele tijd niets heb gedaan met mijn modelspoor, maar dat zou misschien wel een mogelijkheid zijn.
Groeten, Marnix
-
Klopt Marnix,
Ze moeten inderdaad aan de lippen die aan het draaistel zitten.
Met standaard beugelkoppelingen kan je ze vast zetten, maar gebruik je andere koppelingen zoals Fleischmann-Profi dan moet je ze speling geven om mee te kunnen draaien.
Toch eens kijken of ik dit kan oplossen op een andere manier.
Symoba's plaatsen heeft mijn voorkeur, maar ik denk niet dat dit gaat lukken van wegen de ruimte.
Gideon
-
Je bedoelt dat je koppeling naar het midden terug moet veren? Dat is simpel, gewoon een stukje messing staf 2 keer vouwen (liefst stevig stukje staf), de ene kant op de koppeling monteren en de andere kant op een vast punt aan de loc. Wordt vaak gebruikt in de Railmagazine door Len de Vries, daar kun je hem opzoeken en heb je ook meteen een foto. ;)
Groet,
Michiel
-
Len gebruikt gitaarsnaar. Heb je geen gitaarsnaar, dan kun je gewoon dun verenstaal nemen uit de modelbouwzaak of ijzerwarenhandel. Of je gebruikt oude koppelingsveertjes, ik heb altijd wel wat van die meuk liggen omdat de helft van de NEM-mechanikejs gewoon zwaar ondermaats werkt met kadee's (veel gekwispel in de hoogte) zodat ik ze er meestal maar af sloop.
-
Ik heb de Kleinspoor 1500 enige tijd geleden ook gebouwd; gewoon conform de handleiding, die m.i. redelijk duidelijk was.
Ik heb nog wel een aantal aanpassingen gedaan om het model iets te verfraaien:
- De handgrepen onder de cabineramen heb ik vervangen door handrails van GM&S (iets fijner).
- Onder de cabinedeuren heb ik een instaptrede aangebracht, conform de werkelijkheid. De handgrepen naast de deuren lopen in werkelijkheid ook verder door dan bij het KleiNSpoor-model. Dit heb ik ook gelijk aangepast met het aanbrengen van de instaptrede.
De koppeling heb ik conform de handleiding aangebracht, maar is inderdaad niet echt ideaal. Wellicht dat ik dat nog wel eens aanpas.
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1501zijkant.jpg)
Groeten
Edwin
-
Len gebruikt gitaarsnaar.
Ik bedenk me nu pas dat basgitaarsnaren ook bruikbaar zijn voor het nabootsen van vering in bijv. draaistellen, terwijl ik al ruim 5 jaar basgitaar speel (en dus ook wel eens een snaar gebroken heb.)
Maarten
-
hum, nu je 't zegt... van die dikke snaren met metaalwikkeling zijn daar wel geschikt voor ja. Zelf nam ik weleens stukjes draadeind om veren na te bootsen, tegenwoordig wikkel ik ze zelf om een stukje messingstaf of zo, echte open veren zijn toch net wat mooier en dun metaaldraad om ze mee te wikkelen kost geen drol. De snaren zijn meer geschikt voor veren om koppelingen weer naar het midden te trekken, dus niet cosmetisch maar praktisch, ze zijn namelijk van goed verend staal.
grtz
Floris
-
Gaat het hier om een nieuwe uitgave van de 1500 of om de oude?
-
Len gebruikt gitaarsnaar. Heb je geen gitaarsnaar, dan kun je gewoon dun verenstaal nemen uit de modelbouwzaak of ijzerwarenhandel. Of je gebruikt oude koppelingsveertjes, ik heb altijd wel wat van die meuk liggen omdat de helft van de NEM-mechanikejs gewoon zwaar ondermaats werkt met kadee's (veel gekwispel in de hoogte) zodat ik ze er meestal maar af sloop.
Goed idee Floris, ;D ik heb nog wat snaren liggen van mijn Fender.
Gaat het hier om een nieuwe uitgave van de 1500 of om de oude?
Het gaat hier om de laatste uitgaven, maar of er verschillen zijn tenopzichte van vorige uitgaven, ??? geen idee.
Hij zit in een witte doos met groen omhulsel.
-
Dinsdag het onderstel opgebouwd en voorzien van een Maxon motor in plaats van een Machima (is zo'n 10 euro goedkoper ;D).
Eerste test rondjes zijn bevredigend. Zowel analoog als digitaal rijd hij goed. Heb getest met een Zimo MX64.
Zelfs analoog kan hij kruipend rijden, wat best goed te noemen is.
Had ik in iedergeval niet verwacht.
Ik kende de Maxon motor niet maar heb deze op aanrade van de eigenaar van H&H mee genomen de Machima was niet op voorraad.
De Maxon neemt de volledige hoogte in onder de kap, nu nog een plekje vinden om de decoder te stoppen.
Eerste test geslaagd ;D
Groet,
Gideon
-
is er plaats voor een sleeper onder aan de onderstellen, zodat er eventueel een drie rail versie van gemaakt kan worden?
Arkadas
-
is er plaats voor een sleeper onder aan de onderstellen, zodat er eventueel een drie rail versie van gemaakt kan worden?
Arkadas
Zal best mogenlijk zijn, misschien met wat aanpassingen aan èèn van de draaistellen. Maar het kan bijna bij ieder model lok, zelf bij een Sik.
Dus probeer het eens en schrijf je bevindingen eens op voor dit forum
Gideon
-
Zo, daar zijn we weer!
Eindelijk tijd gevonden om verder te gaan. Lok kap heeft weken in de primer gestaan en zondag eindelijk voorzien van de gele verf en maandag afgeplakt en de grijze verf gespoten.
Gisteren avond met een heel fijn penseeltje nog wat plekjes bijgewerk waar de airbrush niet bij kwam, op het dak onder de witmetale delen.
Van avond maar eens gaan frutselen met de transfers!
Na inbouwen van de Maxon motor deze vervangen voor een Machima, ik kon de kap niet goed op het onderstel krijgen doordat de motor een fractie te hoog was.
Groet, Gideon
-
Nog een paar foto,s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0013.jpg)
Kap vers in de lak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0015.jpg)
Onderstel. losse draadjes zijn van decoder, komen later aan de verlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0016.jpg)
Nu nog alle transfers er op en aflakken.
De verlichtings printjes aangepast voor DCC gebruik,
zal wijziging in scannen en plaatsen.
Gideon
-
Dat ziet er goed uit hoor. Zeer mooi gespoten.
-
Zoals belooft de wijziging in het schema voor gebruik met DCC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS1500_Print_1.jpg)
-
Kom er achter na een tijdje sparen dat de 1500 niet meer gemaakt wordt :'( !!
-
Hoi,
Vreemd, zou jammer voor je zijn.
Ik heb er 3 Houtense beurzen terug nog eentje bij KleiNSpoor besteld.
Het zou wel meer dan een jaar kunnen duren voordat het model geleverd zou worden, maar maken zouden ze hem nog wel voor me.
Groetjes,
Bart
-
Hmm, mischien rechtstreeks op de beurs proberen dan, want via telefoon gaf kleinspoor me te kennen, dat het er voorlopig niet in zat.
Mischien dan nog een beedje hoop.
Groet,
Arkadas
-
Of je knutselt hem gewoon zelf in mekaar.
Het enige wat rondingen in dit model, zijn vier zijraampjes en het dak.
De rest is een kwestie van haaks snijden.
Ideaal beginners modelletje ;)
-
het dak van dit ding is niet eens zo heel makkelijk, maar met spanten erin en een beetje rommelen lukt het vast wel. Van de nederlandse elocs is het sowieso de makkelijkste.
-
Kom er achter na een tijdje sparen dat de 1500 niet meer gemaakt wordt :'( !!
Dus even een mail gestuurd naar Edwin, aangezien ik het model ook wilde hebben en zie daar :
Hoi Chris,
Ik weet niet waar die informatie vandaan komt maar het is in ieder geval niet correct.
De bouwsets zijn even uitverkocht en ik moet deze weer gaan gieten. Ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om de bouwset digitaal voor te bereiden. Hiermee bedoel ik dat de printjes voor de frontverlichting gelijk geschikt zijn om het model digitaal uit te rusten.
Zodra ik gelegenheid heb zal ik de bouwbeschrijving op dit punt wijzigen en de gietstukken vervaardigen en dan is de bouwset weer gewoon leverbaar.
Groetjes
Edwin
-
Of je stuurt inderdaad even een mailtje en knutselt hem niet in elkaar en wacht gewoon even af ;D
Was alles in het leven maar zo simpel ;)
-
of je knutselt m zelf in elkaar omdat je te beroerd bent om te wachten... of je wilt m gewoon helemaal niet. Veruit het makkelijkste.
-
hmm, dan heb ik zijn antwoord via de telefoon toch anders geinterperteerd zal ik maar zeggen..... ???
Maar goed, dat geeft wel weer hoop voor mij :)
-
Dus even een mail gestuurd naar Edwin, aangezien ik het model ook wilde hebben en zie daar :
@Chris,
Mijn 2e PM bericht ontvangen over onderdelen van kleinspoor voor BDs??
mvg,
Matthijs
-
Hallo mede-fanaten,
De laatste bijdrage aan dit topic is al weer lang geleden, maar toch maar even geprobeerd.
Ik sta op het punt om mijn 1500 (2e versie) te gaan spuiten. Alles is al voorbereid, handrailingen, en handgrepen e.d. al pas gemaakt en geplaatst. (maar nog niet vastgelijmd)
Ik zag een paar mooie foto's van Gideon met zijn spuitresultaten.
Vraag: is het raadzaam de railing eerst te plaatsen en dan te spuiten??? of ... eerst primer spuiten + de rest van de lagen en daarna railing plaatsen.
Graag even een advies, waarvoor grote dank,
Groeten, Paul
-
Paul,
het lijkt mij dat je eerst de laklagen aanbrengt, en daarna pas de railingen plaatst.
het afplakken is dan veel makkelijker omdat je niet over de railingen gaat met de tape.
daarna de railingen plaatsen en schilderen.
eea ook afhankelijk van de spuitvolgorde.
tinus.
-
Bedankt Tinus, ga ik doen. Zag met die railingen inderdaad een probleem opdoemen bij het afplakken. En garde.
Paul