BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Daan! op 11 January 2008, 16:50:09
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2207asd21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2215asd11.jpg)
dat ik klein was reed deze trein bij mij voor de deur. het is geen mooie trein, dat weet ik maar op een of andere manier vind ik het wel wat hebben.
het is natuurlijk een uniek moment geweest toen Lovers op het spoor kwam. Het zou leuk zijn als hij er in h0 zou zijn. De 2200 locs zijn niet zo moeilijk maar rijtuigen en die fietsenbak. Ja!:D :D
-
Dat zijn omgeschilderde M2 rijtuigen van de NMBS, Maerklin en Lima hebben die gemaakt. Het fietsenrijtuig weet ik niet, er stata me iets bij van LSM.
-
vergeet ook de open goederenwagons niet waat de fietsen instonden
-
niet de lovers uitvoering toch?
-
zie bovenste plaatje 1ste wagon achter loc
-
Nee, dat niet...
Wel de NMBS/NS uitvoering, word omspuiten ofzo he...
-
vergeet ook de open goederenwagons niet waat de fietsen instonden
dit heb ik toch goed hoop ik. ik dacht dat ik het ergens gelezen had
-
Erg leuk topic aangezien ikzelf ook veel over de jarne 90 wil weten.
Als ik me niet vergis heeft lovers rail een belgische stuurstand rijtuig gehad maar heeft nooit dienst gedaan.
Maar het zou leuk zijn als ze met een lovers rail setje uitkwamen. ;D
Groetjes Antal.
-
@ohan: Ja, maar wat wil je zeggen?
@Antal: Klopt, die zijn volgens mij zelfs nooit in Nederland geweest.
-
@johan: Ja, maar wat wil je zeggen?
dat als je zon lovers stam wil maken je die ook nog nodig hebt
-
Hè wat leuk om Lovers Rail nog eens terug te zien. Eigenlijk is daarmee de privatisering van het personenvervoer op het spoor in Nederland mee van start gegaan.
Helaas werd het geen succes. Al na een paar jaar werd de boel verkocht aan een Frans bedrijf. Ik vermoed dat het materiaal dan ook uiteindelijk naar Frankrijk is afgevoerd, maar dat weet ik niet zeker.
Ik herinner me dat Lovers bij wijze van loket een eenvoudig klaptafeltje in de hal van het station van Haarlem had staan. Daar kon je dan kaartjes voor hun treinen kopen. Heerlijk knullig! Those were the days...
mvg,
Gert
-
de rijtuigen zijn inderdaad naar Frankrijk afgevoerd. :'( ik vond het ook jammer. Het zou idd leuk zijn als er zo'n setje komt.
2 locs 2rijtuigen+fietsenwagon bijv. en als uitbreiding nog twee rijtuigen. :D
-
Wat betreft dat stuurstandrijtuig: Dat is inderdaad nooit ingezet.
Een foto van dat rijtuig en nog veel meer informatie vind je hier:
http://www.martijnhaman.nl/loversrail.htm
mvg,
Gert
-
Klein modellbahn heeft die zogenaamde fietswagon in haar assortiment.
Het is een rolldakwagen waar de fietsen droog konden worden vervoerd.
(http://www.kleinmb.at/3281.jpg)
http://www.kleinmb.at (http://www.kleinmb.at)
De M2 heeft zelfs zonder opschriften gereden in den beginne en is dus goed om te spuiten naar zeegroen. Ik ken iemand die dat gedaan heeft op zijn Lima M2 rijtuig. Persoonlijk zou ik voor Marklin kiezen.
Later werden ze donkerblauw en als trekkracht heeft ook de 2xNMBS 25.5 dienst gedaan.
Jeroen
p.s zie hier de nummering van de rijtuigen die dienst deden bij Lovers Rail.
http://www.martijnhaman.nl/loversrail_nummers.htm (http://www.martijnhaman.nl/loversrail_nummers.htm)
-
Heey,
@Rick,
Heeft deze niet een heel lang tijdje in Watergraafsmeer gestaan.
Deze informatie heb ik namelijk uit de Rail magazine boek 1995 of 1996 gelezen.
Groetjes Antal.
-
marklin heeft/had ook een rode roldakwagen in haar assortiment, maar die was van DB cargo. dacht ik :-|
-
dat als je zon lovers stam wil maken je die ook nog nodig hebt
En ik zeg dat ik meende dat ie er is (Jeroen heeft nu al gelinkt naar een model ervan).
@Antal: Hmm, zou kunnen, ik weet alleen een foto van dat ding in Frankrijk/Belgie.
edit: Beide zijn goed; 3 stuks zijn naar de Watergraafsmeer gekomen terwijl 2 andere nooit Nederland gehaald hebben.
-
Ik zie het op zich wel zitten een paar M2's te spuiten, maar hoe komen we aan de wrijfsymbolen etc?
Zelf maken kan wel maar is niet echt simpel en een enrme bak werk met het risico dat het niet goed gaat. Iemand suggesties of connecties met Kleinspoor? ;D
-
je kan mailen naar bijv Märklin/roco
-
Het zou leuk zijn als roco ermee komt. :P
Toch jammer dat Lovers niet meer bestaat het was toch als ik het goed heb 1 van de eerste concurenten van de NS in die tijd. :D
Groetjes Antal.
-
je kan mailen naar bijv Märklin/roco
ehmm, wat heeft dat voor zin als ik vragen mag. Ze gaan echt geen transfer/decal setje maken
Wesley
-
Ja helaas. De NS was superkinderachtig bezig naar Lovers Rail toe. Dat kan ik ze nog steeds kwalijk nemen. >:( Anders had ik dit jaar weer mijn 'te'strakke gele zwembroek en fel gekleurde strandbal meegenomen. :)
Jeroen
-
het was toch als ik het goed heb 1 van de eerste concurenten van de NS in die tijd.
Je hebt het goed: het was zelfs de allereerste concurrent van NS op het hoofdnet. En ze werden er destijds bij NS knap zenuwachtig van.
Feitelijk was Lovers met het Optio-concept zijn tijd een heel stuk vooruit. Televisie-schermen in treinen begint nu pas gemeengoed te worden.
Inderdaad best wel jammer dat het Lovers niet gelukt is om echt door te breken.
mvg,
Gert
-
Ja helaas. De NS was superkinderachtig bezig naar Lovers Rail toe. Dat kan ik ze nog steeds kwalijk nemen. >:( Anders had ik dit jaar weer mijn 'te'strakke gele zwembroek en fel gekleurde strandbal meegenomen. :)
Jeroen
Er staat me iets van bij dat het ook wel aan Lovers lag, alleen kreeg de NS er vooral van langs in de pers. Wat precies zou ik dan moeten zoeken in RM's uit die tijd.
-
het idd erg jammer, de ijmuider spoorlijn is helemaal verloederd
-
ohjaa?, ik dacht dat er een of andere museum organisatie reed, naja, dat zal dan wel een andere lijn zijn geweest. :)
-
Ik herinner me dat Lovers bij wijze van loket een eenvoudig klaptafeltje in de hal van het station van Haarlem had staan. Daar kon je dan kaartjes voor hun treinen kopen. Heerlijk knullig! Those were the days...
Een van die kraampjes is naar de Stibans gegaan, geloof ik... ik heb de onderdelen ooit een keer in de 252 zien liggen...
Ik zie het op zich wel zitten een paar M2's te spuiten, maar hoe komen we aan de wrijfsymbolen etc?
Dan zou ik beginnen met de Amsterdam-Haarlem-Keukenhofexpress. Die lichtgroene rijtuigen van de dienst naar IJmuiden waren eersteklasbakken, die maakt Märklin niet. Ombouwen uit twee AB's kan wel maar wordt een beetje begrotelijk.
Arjen.
-
Ja helaas. De NS was superkinderachtig bezig naar Lovers Rail toe. Dat kan ik ze nog steeds kwalijk nemen. >:( Anders had ik dit jaar weer mijn 'te'strakke gele zwembroek en fel gekleurde strandbal meegenomen. :)
Jeroen
Viel wel mee, Lovers had gewoon z'n zaakjes niet op orde en ging zielig lopen doen in de media, zodanig dat heel Nederland er in trapte. Niettemin is het lovenswaardig dat men destijds als eerste in Nederland het heeft aangedurft om de NS te 'beconcurreren'.
-
het idd erg jammer, de ijmuider spoorlijn is helemaal verloederd
En het wordt steeds erger!
Een tijdeje geleden heb ik op een brakke Zondag de lijn is helemaal afgelopen.
Ik telde al drie punten waar de rails is onderbroken, om maar niet te spreken over het verwijderderde wissel bij santpoort(de lijn ligt al jaren geisoleerd).
Nu heeft Prorail laatst bij de spoorwegovergangen het wegdek opgeknapt en ook daarbij zijn kleine stukjes rail verdwenen.
Als Ijmuidenaar zie ik er graag weer een trein rijden, maar het begint steeds meer een illusie te worden.
Ooit hoop ik een keer module bakken te maken met Ijmuiden als inspiratie.
Groeten,
Dennis
PS,
Ik geloof dat Frank(mispoes) ooit eens de Lovers proeftrein heeft gebouwd??
-
Hoi,
Ook ik heb een deel van die Lovers Trein geprobeerd na te maken. Daarvoor heb ik twee oude M2-rijtuigen van Lima zeegroen overgeschilderd en opschriften zelf geprobeerd na te maken met de computer (stickerfolie).
De logo's van Lovers en Marktkauf zijn nog te vinden op internet, want die bedrijven bestaan nog.
De open bakwagen heb ik nagemaakt op basis van een Trix-model die ik omgeschilderd/beletterd heb en zelf van een roldak voorzien.
Ik heb helaas (nog) geen foto's omdat ze al een half jaartje nu in de verhuiscontainer zijn opgeslagen...
-
Toch niet bij een verhuisbedrijf in Nieuw-Vennep?
Ben wel benieuwd naar de foto`s
Groeten,
Dennis
-
ben heel benieuwd naar jullie foto's. 8) 8)
-
Het heeft wel niets met Lovers Rail te maken, maar in 2007 is er in Schin op Geul ook weer een wisselverbinding terug gebracht. Hierdoor kan de ZLSM weer een rondje rijden.
Ik wil niet zeggen dat in Sandpoort ook weer een wisselverbinding terug wordt gelegt, maar zeg nooit nooit. ;)
-
Dan ken jij de gemeente Velsen niet :'( :'( ;D
-
ik denk niet dat er een trein komt te rijden om de volgende reden:
-geen wissel >miljoenen
-overgangen > geen rails en geen bomen
-onderbreking in de bocht langs het noordzeekanaal
-spoor stopt in de geul> geen station
wil je er een trein laten rijden moet je de rails door trekken tot het strand en een ijmuiden Centrum station maken bijv bocht noordzeekanaal> goed in het zicht dichtbij connexion
-de stations zijn helemaal overwoekerd en goederenvervoer is te duur.
Dit vind ik raar. de vis wordt per vrachtauto naar beverwijk gebracht en gaat dan per trein verder. Waar komt de trein lang? precies de IJmuiderlijn.
Het is gewoon heel jammer! :'( :'( :'(
-
Neej daar zal ook niet meer gereden worden. is veel te duur om dat allemaal terug te bouwen.
-
En dat wissel in Schin op Geul is pas teruggelegd nadat bleek dat de ZLSM een grote publiekstrekker was. In IJmuiden is de situatie volkomen anders en zou een eventuele toeristentrein van nergens naar nergens rijden, door een landschap dat waarschijnlijk minder tot de verbeelding spreekt dan het Heuvelland.
Hmm, nou ben ik wel erg van het onderwerp afgedwaald...
- Peter
-
Trouwens een van de afleveringen van railaway gaat over loversrail.
-
ja, nam ze vroeger op, maar kan hem niet meer vinden
-
de vis wordt per vrachtauto naar beverwijk gebracht en gaat dan per trein verder. Waar komt de trein lang? precies de IJmuiderlijn.
Volgens mij is zelfs dat al over en gaat de vis nu helemaal per vrachtwagen.
@Peter: Ach, uitzicht op het Noordzeekanaal en de hoogovens is ook wel leuk. Je kan er wel leuke foto's maken viel me laatst nog op, er zijn stukken waar er geen struiken voor staan.
Langzaam terug on topic: Is er iemand die een foto heeft van de 2275 die de Lovers trein naar IJmuiden trekt? Dit is ooit een keer gebeurd, helaas was bij de tweede slag de 2275 vervangen door een Struktonloc :(
-
heeft iemand de rijtuigen nog gevonden.
Op marklin staan de rijtuigen als oud model aangegeven en de raamindeling klopt daar helemaal niet. :-|
-
ja, nam ze vroeger op, maar kan hem niet meer vinden
Nu kun je deze bekijken via http://www.railaway.tv (http://www.railaway.tv)
Om precies te zijn: Holland (http://193.242.108.40/watchingme3od/europe/holland.wmv)
-
VET, BEDANKT BOB ;) ;D ;D ;D ;D
deze band met de lovers was ik net kwijt
-
Voor een overzicht van alle Marklin M2 rijtuigen kan je hier (http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin_Wagen/SNCB.htm)kijken.
Maar ik ben bang dat je ze moet verbouwen ::)
-
Langzaam terug on topic: Is er iemand die een foto heeft van de 2275 die de Lovers trein naar IJmuiden trekt?
Dit lijkt mij redelijk onmogelijk omdat de 2275 in 1995 verkocht is aan België en als NMBS 7608 geholpen heeft bij de aanleg van de HSL aldaar.
Dat een keer een struktonloc ingezet is als vervaning klopt wel. heb er ooit eens een foto van gezien.
Groeten Edwin
-
Ik weet wel dat de 2275 een keer de vistrein getrokken heeft!
Gr,
Dennis
-
Voor een overzicht van alle Marklin M2 rijtuigen kan je hier (http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin_Wagen/SNCB.htm)kijken.
Maar ik ben bang dat je ze moet verbouwen ::)
Klopt, Lovers gebruikte eersteklasrijtuigen voor de IJmuiden-shuttle. Dat type heeft Märklin niet gemaakt, maar met 2 AB's, een zaag en wat lijm moet je een eind kunnen komen ;)
-
@Edwin: Ik heb het even nagezocht, het was dan op 26 juli 1997. Mijn vader heeft een dia waarop de 302270 (Bertha) van Strukton de Loverstrein trekt. Dit was de tweede slag, de eerste is gereden door een bruine 2200 (daarom ging mijn vader met mij kijken, in de hoop dat deze er weer voor stond).
Bij het doorbladeren van oude Rail Magazines bedacht ik me wel dat het natuurlijk ook de 2233 of 2299 van de VSM geweest kan zijn. Dus wie weet of er op die dag een bruine 2200 in de buurt van Haarlem/A'dam was?
@Dennis: Klopt, op dezelfde dag reed de Hoogovens stoomtrein naar IJmuiden en de 2275 is toen ingevallen voor 1 van de stoomlocs. ;)
-
Ik geloof inderdaad dat Tom die dag geen zin meer had ;D
Gr,
Dennis
-
Ik geloof inderdaad dat Tom die dag geen zin meer had ;D
Je had 50 % kans... en je gokte verkeerd... Bonne was het, die in Zandvoort kaduuk was gegaan (en nee, dat was - ook - niet leuk)...
-
@ Rick: ik ben dan ook wel zeer benieuwd naar een foto met de bruine 2200 ervoor. Ik heb de oude jaargangen van HOV erop nageslagen en die zeggen er niets over: "op 25/7 bleek de 2211 bij aanvang dienst defect en reed in plaats van de Kennemerstrand Expres een bus. Op 26,27 en 28/7 werd de plaats van de 2211 ingenomen door Berta, de 302328 van Strukton. Op 29/7 nam de 2215, die in Tilburg rijvaardig was gemaakt, de plaats in van de 302328".
@ Dennis: een foto van de 2275 met vistrein is hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7464.msg114657#msg114657) te vinden
Groeten Edwin
-
Als je nog foto's zoekt en wilt weten wat er (met sommige) van de Lovers rijtuigen is gebeurd, klik (http://users.skynet.be/dgrr/special/special.html) dan hier (helemaal naar onderen scrollen)
-
Hierbij nog wat fotootjes van Loversrail:
De eerste loc's waren de 2202 en 2207 (met verwijderd NS-vignet):
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2202_ijm_30091996.jpg)
2202 te IJmuiden, 30 september 1996
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2207_Westerveld_08091996.jpg)
2207 te Driehuis-Westerveld, 8 september 1996
Een jaar later was de 2202 vervangen door de 2211 (ook met verwijderd NS-vignet:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2211_Zeeweg_31031997.jpg)
2211 te Velzen Zeeweg, 31 maart 1997
Het laatste jaar reden de rijtuigen in het blauw, vanwege de inzet als Keukenhofexpress; De 2211 is inmiddels vervangen door de 2215 die nog wél met NS-vignetten rondrijd!:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2215_Ijmjul_18071998.jpg)
2215 te IJmuiden Julianakade, 18 juli 1998
Vanaf 1998 werd er ook naar Lisse gereden, de zgn Keukenhof-express:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/NMBS2553_Lisse_21051998.jpg)
Om het feest helemaal compleet te maken, werd er vanaf 1998 ook een pendeltrein (Spaarne-expres) inzet tussen Amsterdam en Haarlem, met de zgn optio-rijtuigen en een NMBS bagagerijtuig:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2558_Hlms_18071998.jpg)
2558, Haarlem Spaarnwoude, 18 juli 1998
Groet, Edwin
-
heb je die foto's van internet of zelfgemaakt?
-
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/diesel/2400/2400_wgm.jpg)
ik kwam deze foro tegen. weet iemand wanneer deze foto is gemaakt?
bron:railfaneurope.net
Daan!
-
Jazekers...
Deze foto is gespot op Amsterdam Watergraafsmeer nabij de opstelsporen zonder bovenleiding. Hier hebben ook een tijd museummateriaal gestaan van het Spoorweg Museum. ;)
Jeroen
-
bedankt thowra, maar weet je ook wanneer? was het in de wintermaanden of was lovers net ten einde?
-
De afwezigheid van blaadjes aan de bomen wijst op de wintermaanden. 't is best een tijd terug want de Hondekop op de foto is nog geel/blauw en de 2400 is ook al tijden van de Watergraafsmeer af (toch?).
-
Sommige rijtuigen zijn bij La Vapeur du Trieux (http://www.vapeurdutrieux.com) terecht gekomen in Bretagne.
En deze toeritische stoomtrein is een onderdeel van Veolia.
Hebben zei destijds niet Loversrail overgenomen ?
-
ik kwam deze foro tegen. weet iemand wanneer deze foto is gemaakt?
In ieder geval vóór 1998, want de rijtuigen zijn nog zeegroen en hebben de Marktkauf-reclame.
Volgens mij werden de rijtuigen van Lovers altijd op die (achteraf-)plaats gezet, vaak zelfs ingeparkeerd tussen ander (NS-)materieel...
Dus de foto kan tussen het begin en 1998 genomen zijn.
-
Kick
Ik heb een Tms voor mij toekomstige Lovers-trein van Klein Modelbahn, maar nu zag ik dat Artitec en Roco ook een Tms hebben.
KleinModelbahn: Link (https://www.benl.ebay.be/itm/SNCB-NMBS-KLEIN-MODELLBAHN-3281-Wagon-Tms-epoque-III-IVa/333400681534)
Artitec: Link (http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2036005-gtu-luikendakwagen-tms-033-8)
Roco: Link (https://www.google.com/search?q=Roco+Tms&sxsrf=ACYBGNQTRgmXIj6eVAyq-_uT5gqYe5mciw:1574961346357&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwikoNactI3mAhUBC-wKHSCeAVQQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1440&bih=766&dpr=2)
Mijn vraag is of hier nu noemenswaardige verschillen in zitten waardoor de één veel beter inzetbaar is dan de ander?
De nummers waarmee Lovers Rail reed waren:
Tms bij LR: 25 88 075 7 144-7
Tms bij LR: 25 88 075 7 239-5
De Roco en Klein Modelbahn zijn sowieso een NMBS-versie. De Artitec is een NS en valt af. Die lijkt overigens een ander type Tms te zijn.