BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dave....... op 06 September 2018, 14:39:44
-
Hoi
Zoals sommige weten ga ik een moderne Duitse baan bouwen ( Rheinburg )
De modules staan opgeslagen tot ik in het nieuwe huis zit.
Nu heb ik de luxe dat mijn nieuwe hobbykamer groot is, dubbel van wat ik aan modules heb. 8)
Omdat Frankrijk me ook erg trekt heb ik het idee om een Frans/Duitse baan te maken.
Dus aan de ene kant de stadbaan van Rheinburgh en aan de andere kant een Franse baan.
Het Franse gedeelte wordt ook modern, met een knipoog naar vervlogen tijden.
Ik wil dan een Frans grensstation waar locs uitgewisseld worden, de ICE's en TGV"s en meersysteemloc's kunnen natuurlijk doorrijden.
Het lijkt me ook leuk om op het station de wisseling van links naar rechts rijden door te zetten.
Nu is mijn vraag, want ik kom er niet uit..
Welke stijl moet ik aanhouden voor het Franse gedeelte?
Met andere woorden, PLM, L'Est welke bouwstijl heeft een Frans grensstation met Duitsland?
En welke bovenleiding pak ik?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
-
l'Est lijkt me inderdaad het meest voor de hand liggen. Addertje onder het gras: de grens DE/FR is in de loop der tijd natuurlijk nogal eens verplaatst met alle gevolgen van dien, dus misschien goed om wat verder onderzoek te doen en een voorbeeld te zoeken dat je aanstaat. Of gewoon een fijn jaren 70 betongrindtegelgedrocht maken :P
-
Hoi Dave,
Leuk onderwerp. Qua electrique kan je je orienteren op het onderstaande kaartje, waarbij groen staat voor 1500V en oranje en rood voor 25.000V. Deze website (https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France) is daarbij misschien ook handig, even met translate erover en je snapt de essentie ;)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/French_railway_network.svg?uselang=fr)
Bron: Wikipedia (https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/File:French_railway_network.svg)
Voor de oude bebouwingen kan je misschien met het onderstaande kaartje wat:
(http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/ccc21b006ee7b97e64cbcdbb02bca3e3.jpg)
Bron: Forum LR-Presse (http://forums.e-train.fr/viewtopic.php?t=10788&p=289264)
De nieuwe indeling helpt deze site (https://fr.wikipedia.org/wiki/Cat%C3%A9gorie:Transport_ferroviaire_en_France_par_r%C3%A9gion) misschien?
En wat Wieger zegt:
Of gewoon een fijn jaren 70 betongrindtegelgedrocht maken :P
Zit je altijd goed.
Groet,
michel
-
Dave,
volgens mij informatie zijn er 6 directe spoorverbindingen tussen Frankrijk en Duitsland:
1. Muhlhouse - Bentzenheim >< Muellheim - Freiburg
2. Strassbourg >< Kehl - Appenweiler - Offenburg/Rasstat
3. Strassbourg - Lauterbourg >< Berg - Karlsruhe
4. Strassbourg >< Wissembourg - Landau
5. Strassbourg - Sarreguemines >< Bad Richingen -Saarbruecken
6. Thionville - Apach U>< Perl - Trier
Ik verwacht dat op de verbinding Strassbourg >< Kehl de meeste treintypen / treinen rijden.
Kijk maar eens in de dienstregeling.
Lok wisselen 'aan de grens' wordt vrijwel niet meer gedaan, dat is echt iets van vroeger.
Groet, Willem
-
1. Strassbourg - Appenweiler - Offenburg/Rasstat
Lok wisselen 'aan de grens' wordt vrijwel niet meer gedaan, dat is echt iets van vroeger.
De overgang van het éne stroomsysteem naar het andere gaat op de bovenstaand lijn tussen Kehl en Forbach (F) inderdaad al sedert jaren via een spanningssluis á la Essen (Roosendaal): Het betreft simpel gezegd een onderbreking in de rijdraad waar de locs met neergelaten panto's onderdoor rijden.
De DB-AG heeft hiervoor de locomotiefserie 181.2 die onder de beiden spanningssoorten kan rijden. Bij de Bundesbahn deed ook de voorserie 181.0 jaren dienst op dit baanvak.
De SNCF heeft geen locomotievenreeks welke voor zowel DB- als SNCF-spanning geschikt is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07162_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07162_2.jpg)
Groet,
Sven
-
Hi Dave,
In aanvulling op Sven en Willem zou je ook nog eens hier kunnen kijken (informatie van rond 2007):
http://www.bueker.net/trainspotting/lines_germany-france.php
Groeten,
Jelmer
-
Wauw wat veel reacties al (y)
Daar kan ik wel wat mee.
Kloppen doet het niet helemaal, dit is een goed excuus om ook Frans materieel te kopen wat niet in Duitsland rijdt ;D
@michel die kaarten zijn handig.
@sven ik heb een 184, komt goed uit
Was de spanningssluis zonder draad?
@willem snap ik, maar hoe leuk is het dat het bij sommige treinen op de baan dan wel gebeurd.
-
Dave,
uit je posts heb ik begrepen dat jij tijdvak 6 als voorbeeld voor je modelbaan hebt.
(Dat heb ik ook, maar ik beperk me tot Duitsland).
In tijdvak 6 reizigersverkeer worden treinsamenstellingen niet vaak gewijzigd.
Zelfs het combineren en splitsen van treindelen worden minder gedaan.
De meeste goederentreinen zijn bloktreinen.
Om wat variatie te hebben laat ik museumtreinen rijden, voornamelijk op zaterdag en zondag.
Naast lokwissel wordt daarbij ook vaak voorspan gedaan.
Hierbij kun je je fantasie de vrije loop laten, maar als je het wat serieuzer wilt beperk het dan tot treinensamenstellingen die toegelaten zijn op het net van de beheerder (op mijn baan DB Netz).
Groet, Willem
-
Hoi Willem
Snap ik, daar komt ook de uitzondering
Op mijn baan wordt er dan wel aan locwisseling gedaan.
Is vast een goede reden voor te bedenken hahaha.
Het wordt dan wel een Duitse baan en een Franse baan.
Waar sommige treinen van de ene naar de andere gaan.
Hoe dan ook de ICE, THALYS en de TGV POS
-
Hoi,
Ik heb geen idee of de draad in de sluis bij Stiring-Wendel (Forbach(F)) geheel onderbroken was of geïsoleerd doorgaand was. Ik heb geen foto('s) van deze sluis kunnen vinden.
Dat van wat ik zei dat er geen Franse locs voor het Duitse stroomsyteem geschikt zijn klopt natuurlijk niet.
Zie o.a. hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_37000 (https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_37000)
Groet,
Sven
-
Geen idee betreffende je vragen maar ik ga het in ieder geval volgen (y)
-
Dat vraagt om prachtige 181'ers met een lange sleep ertswagons :)