BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Remco vM op 10 January 2008, 17:10:58
-
Heeft er iemand ervaring met het tot een dummy ombouwen van een mehano reeks 77?
Ik zit in dubio, of twee loccen met 2 decoders of er een als dummy mee laten rijden, aangezien dubbele trekkracht niet echt nodig is is het dummieficeren ook een optie, maar gezien ervaringen uit het verleden wil ik eerst weten of dit gemakklijk gaat bij de reeks 77
-
Dummificeren vind ik alleen gerechtvaardigd als de aandrijving op welke manier dan ook kapot is en niet meer te repareren.
Je hebt 2 dezelfde loccen, die lopen waarschijnlijk even hard, dus ik zie geen probleem. Zowel analoog als digitaal is het mogelijk.
-
Probleem is een financiële, of twee decoders aanschaffen of er van een een dummy maken. :-|
-
Nou zo duur is een extra decodertje toch niet? Ik wilde er eerst ook een verbouwen maar houd nu toch in beide een motor. Stel je voor dat er een van de 2 kapot gaat.
-
nee 1 decoder niet, maar als je al die extra decoders bij elkaar gaat optellen ;)
-
Het is echt zonde om er een dummy van te maken hoor!
-
WAt wil je dan nog meer in dubbeltractie laten rijden?
-
nee 1 decoder niet, maar als je al die extra decoders bij elkaar gaat optellen ;)
Maar een loc lijkt me toch een behoorlijk stuk duurder dan een decoder, dus deze gedachtegang is een beetje merkwaardig: je kunt wel een boel locs betalen, maar niet een boel decoders?
- Peter
-
aantal locs zijn er al, maar er zijn ook locs/treinstellen die alleen rijden, maar ook gedigitaliseerd moeten worden. Dus decoders in het algemeen die nog aangeschaft moeten worden
-
TJa ik heb een beetje het zelfde probleem ik heb nu gelukkig eerst mijn halve baan digitaal gemaakt. Zodat ik met mijn analoge locs op de buitenbaan kan blijven rijden. Maar ik zou toch niet de motor uit die reeks 77 halen. Ik zou gewoon eerst met eentje blijven rijden en die andere later een decoder geven.
-
.......aangezien dubbele trekkracht niet echt nodig is......
Waarom wil je dan toch 2 locs voor die trein? ;D
-
Yep gedaan.
Gaat prima.
De motor floep je er zo uit.
De tandwielen uit de kast halen. Alles goed bewaren, kan je mooi gebruiken.
Waar beide loks aan elkaar gekoppeld zijn, haal je de stekker los van de verlichting van de gemotoriseerde lok, en bij de dummylok haal je alles los.
Koppeling tussen beide loks is een stroomgeleidende, dus extra stroomafname.
Rijd prima, staat prima.
30 minuten werk.
-
Waarom wil je dan toch 2 locs voor die trein? ;D
Als je naar NL voorbeeld wilt rijden, hier zijn die locs alleen toegelaten als ze per 2, met de lange huiven aan elkaar, zijn gekoppeld. Dit vanwege de zichtbaarheid van de aan de rechterzijde van het spoor staande (dwerg)seinen in NL. Het zijn Belgische loks, daar rijden de treinen, en zitten de machinisten, links. Volgens de toelating in de zichtbaarheid van de seinen onvoldoende als met de lange huif naar voren wordt gereden.
-
@Chris
kijk daar heb ik nou wat aan :), zal me er binnenkort eens over buigen
-
Je zit wel altijd aan de dubbeltractie van die twee locs vast, dat vind je dus geen probleem?
-
Als je een NL baan uitvoert moet dat dus zelfs.
-
Ja, dat weet ik, maar dan altijd die eeuwige twee aan elkaar... ;)
-
Je kunt toch ook één decoder voor twee locs gebruiken ?
Ze zitten toch altijd aan elkaar, dus alleen doorverbinden en klaar...
-
Maar hij rijdt juist digitaal, daar begon de vraag mee.
- Peter