BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Cambalou op 10 January 2008, 09:37:39
-
Door Wesley werd ik gewezen op een Engelse fabrikant (http://stores.ebay.co.uk/Steam-at-One) van rails die erg veel lijkt op de DC-rails die in sommige gebieden van Frankrijk nog wordt gebruikt. Voor een impressie: http://trainsdumidi.bb-fr.com/espace-miniatures-f20/un-bien-beau-reseau-t1510.htm
Nu is dit spul code 75 en goed te combineren met het code 75 spul van Peco, bijvoorbeeld voor de wissels.
Mijn vragen:
- hoe continentaal ziet het Peco spul er uit? Op de plaatjes die ik op internet kan vinden ziet het Peco spul er redelijk normaal uit, alleen bij de wisseltong zitten er zo te zien wat extra onderdelen
- zijn de Peco wissels geschikt voor de bekende Conrad aandrijvingen en zijn de wissels daarbij goed te polariseren?
Als Peco geen goede optie is ga ik gewoon voor Tillig wissels en rails en leg ik die SMP Code 75 rails wel op stukjes waar zelden een trein komt. Die code 75 > code 83 overgang moet op de een of andere manier wel voor elkaar te krijgen zijn.
-
Hoi Remco,
De algemene indruk van Peco wissels vind ik erg goed, je kunt de extra onderdelen tussen de tongen vervangen door een stangetje.
Aandrijving met Conrad gaat prima, inclusief polarisatie.
Groet,
Tjalling
-
Om technisch wat meer info te geven: de extra onderdelen die je bij Peco bij de wisseltongen ziet zitten zijn een veertje + behuizing.
Dat veertje dient om de wisseltongen op z'n plek te houden, en het kan eventueel simpel verwijderd worden.
Maar ook met veertje kan je er een Conrad aandrijving onder zetten. Alleen als je ondergrond te dik is (ik gebruik 18mm MDF) dan moet je wat aanpassingen aan de aandrijving doen of gewoon het veertje er uit halen.
Polarisatie is geen enkel probleem, let er alleen wel op dat je de juiste conrad aandrijving (die met polarisatie contact dus) koopt.
succes,
Jan Willem
-
Ik ben nieuwsgierig waaruit die aanpassing bestaat anders dan het verwijderen van het veertje. Mijn ervaring is dat bij een afstand van meer dan 25 mm tussen inspanning van het verenstaal en de wisselbalk het wissel niet meer omgaat als het veertje niet wordt verwijderd.
-
Bedankt voor de indrukken. Ik zal de wissels eens in het echt gaan bekijken om te zien of ze 'continentaal' genoeg zijn. Ik zag dat Harlaar ze verkocht, als iemand een zaak meer in de buurt van Tilburg-Eindhoven weet hoor ik dat graag ;D
-
Ik ben nieuwsgierig waaruit die aanpassing bestaat anders dan het verwijderen van het veertje.
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
-
Bedankt voor de indrukken. Ik zal de wissels eens in het echt gaan bekijken om te zien of ze 'continentaal' genoeg zijn. Ik zag dat Harlaar ze verkocht, als iemand een zaak meer in de buurt van Tilburg-Eindhoven weet hoor ik dat graag ;D
Ik heb al mijn Peco materiaal hier gekocht
http://www.thesignalbox.co.uk (http://www.thesignalbox.co.uk)
6 jaar geleden 25-30% goedkoper uit dan hier in Belgiƫ.
mvg,
Patrick Smout
-
@patrick. Ik koop de wissels nog steeds daar in de UK en de prijs is nog steeds laag (=/- 6 euro per wissel)
-
Bedankt voor de indrukken. Ik zal de wissels eens in het echt gaan bekijken om te zien of ze 'continentaal' genoeg zijn. Ik zag dat Harlaar ze verkocht, als iemand een zaak meer in de buurt van Tilburg-Eindhoven weet hoor ik dat graag ;D
Ronald Brekelmans in Rosmalen misschien?
-
Ik ben al heeeeeel lang niet in Houten geweest, dus weet iemand of er in Houten een handelaar staat die Peco H0 spoor verkoopt?
-
Remco,
In Houten staat altijd een handelaar met Peco.
GM&S heeft ook peco.
http://www.gmens.nl/
wil.
-
Hallo
Ik lees dat er forumlezers zijn die peco materiaal in u k kopen.De prijzen zij misschien wel veel lager maar wordt dit niet teniet gedaan door verzendingskosten ofwel moet men grote hoeveelheden kopen?Ik heb zelf reeds heel wat materiaal van peco en kan wel zeggen dat de aandrijvingen van hun wissels zeer solide en doeltreffend zijn.
Dito
-
Kan je melden dat de verzendkosten best mee vallen.
Ik bestel dan rond het bedrag van 100 euro en betaal dan iets van 10euro verzendkosten.
-
Ik ben al heeeeeel lang niet in Houten geweest, dus weet iemand of er in Houten een handelaar staat die Peco H0 spoor verkoopt?
Fa./ Dhr. Halsema (hal links bij binnenkomst ongeveer midden achterin vanaf de ingang gezien) en waarschijnlijk ook anderen.. suc6!
-
Hallo,
Ik heb ook goede ervaringen met de UK. Het is echt de moeite waard om Peco spul daar te bestellen. Ik heb meerdere offertes aangevraagd bij winkels in Ned, Duitsland en UK, en bij handelaren in Houten. Ik ben uiteindelijk bij The Signal Box uitgekomen (je moet ze wel een beetje achter de broek aan zitten..) welk spul ik heb gekocht? Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.570 onderaan. 8)
Een andere goede shop is http://www.ehattons.com/.
Groet, Jeroen
-
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.
Groet, Bas
-
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Dat is waar, maar de stroomvoorziening via het contact van tong tegen doorgaande rail is zowiezo onbetrouwbaar. Dus het verdient aanbeveling om dit via een contact op de aandrijfmotor te doen.
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn.
Elk wissel dat strikt aan de NEM voldoet is geschikt voor RP-25. Anders gezegd: als een RP-25 wielstel niet goed door een wissel komt, dan kun je ervan uitgaan dat het wissel niet aan de NEM voldoet.
-
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.
Groet, Bas
Die losse tongen zijn voor mij ook de reden dat ik nog geen definitieve keus heb gemaakt tussen Tillig en Peco. Ik ga eerst een proefstukje maken met beide soorten en dan zie ik wel verder.