BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: CeesdeGier op 29 August 2018, 12:50:19
-
Beste forumleden,
Mijn 55 jaar oude Fleischmann 1215 loc is onlangs van een ESU locpilot 4 DCC decoder voorzien. Zonder wagons rijdt hij prima met een topsnelheid van ruim 130 km/h. Zodra ik er 3 plan-W rijtuigen achter hang, zakt de maximum snelheid naar rond de 75km/h. De loc heeft dus weinig of geen trekkracht meer. Uit een ander draadje op dit forum heb ik de CV-waarden gehaald voor oude Fleischmann rondmotoren. Ik heb de volgende CV-waarden ingevoerd: cv2=6, CV53=40, cv54=16, cv55=20
Motor is geheel gereinigd, collector gepolijst, tandwielen schoongemaakt, nieuwe antislipbandjes, nieuwe koolborstels, sleepcontacten gereinigd en nieuw motorschild.
Mijn baan wordt bestuurd door de combinatie Dinamo / iTrain v 4.1.2
Heeft iemand een idee waardoor de trekkracht zo verminderd is?
Met vriendelijke groet,
Cees de Gier.
-
Magneet verzwakt.
-
Tenzij je een hermagnetiseringsapparaat hebt, maar die heeft haast niemand, is die nieuwe magneet gemakkelijk verkrijgbaar. In zo'n NS loc zit meestal een standaardmagneet. Als je op de beurs naar sloop beginset locjes zoekt, dan heb je er voor weinig een. Je kunt ook een nieuwe magneet bestellen. Dat is dan wel wat duurder.
-
Bedankt. Goeie tip. Ik ga eens even snuffelen op de beurs.
-
Cees, je heb een pb.
-
Oude Flm motoren hebben er nog wel eens last van dat het ronsel (kunststof) en beetje los op de motoras komt te zitten.
Bij een losse loc hoeft de motor maar weinig koppel te leveren en merk je daar niets van.
Maar bij een sleepje rijtuigen wordt het benodigd motorkoppel al snel groter en begint het rondsel te slippen.
Kan best dat je zo'n mechanisch probleem aan de hand hebt.
Remedie: rondsel van de as trekken, as en rondsel goed ontvetten en met CA lijm het rondsel er weer op.
Meestal is het dan verholpen.
-
Bedankt voor je bericht Marc. Dat rondsel had ik al eerder met contactlijm vastgezet omdat het slipte. Ik gok nu eerst maar op het vervangen van de permanente magneet.
Groeten, Cees.
-
Ik bedenk nog iets wat je kan controleren, de ankerwikkelingen. Als je een universeelmeter hebt, meet dan eens de weerstand tussen de 3 collectorsegmenten. Nummer ze in gedachten 1, 2 en 3 en meet dan tussen 1 en 2, tussen 2 en 3 en tussen 3 en 1. Je moet dan 3 keer ongeveer dezelfde waarde krijgen. Als één van die waarden veel hoger is dan de andere, dan is de wikkeling tussen die twee segmenten onderbroken.
-
Ik heb laatst bij heel een oude Triang motor (van eind jaren '50) geprobeerd de magneet te hermagnetiseren door een aantal sterke moderne Neodynium-magneetjes van Aliexpress een nacht op de magneet te zetten en dan alles weer te monteren. Dit heeft zeker een positief effect gehad, al weet ik natuurlijk niet of het ook het best mogelijke effect is. In elk geval trekt die motor nu duidelijk meer dan eerst. Ik verwacht dat ik deze behandeling periodiek moet herhalen.
Op internet en Ebay circuleren allerlei discussies en oplossing voor hermagnetiseren van oude modeltreinmotoren. Iemand heeft er een speciaal apparaat voor ontwikkeld, dat echter nogal duur is.
https://www.youtube.com/watch?v=yyyPKCHa0gQ
Voor sommige motoren (m.n. Triang en Hornby) zijn nieuwe precies passende neodynium-magneten te koop, maar je leest ook verhalen dat die dan weer te sterk zijn.
Ook voor de Lima pannekoekmotoren zijn nieuwe magneten te koop, misschien ook voor Fleischmann?
GRADE-N52-SUPER-NEO-MAGNET-FOR-ALL-LIMA-PANCAKE-MOTORS-8-COATS-OF-PLATING/382355647162?hash=item59062c2aba:g:x0cAAOSwQwZaZhzh
-
Ik heb nog een complete 1200 aandrijving liggen, als je de magneet wil hebben stuur ik hem op
-
Wat ik eigenlijk niet lees, is of de loc dit probleem analoog ook had?
-
Goed punt van Henk! (y)
Zijn er eigenlijk objectievere methoden om de magneetkracht te meten?
Groet van
oudebiels
-
Hallo Oudebiels,
Zeker. Tesla is de eenheid voor de magnetische veldsterkte, maar het is vrij ingewikkeld om het te meten.
-
@Henk, Op de vraag of de trekkracht ook gering was voordat de loc van een decoder is voorzien, heb ik geen concrete metingen voorhanden. In mijn herinnering trad het toen ook op maar in mindere mate. Maar ik dacht toen dat het kwam door een vervuilde motor. Toen ik de loc ging digitaliseren heb ik wel groot onderhoud gedaan.
m.vr.gr. Cees
-
@Klaas, de drie spoelen hebben ongeveer dezelfde weerstand (13,5 ohm) dus daar zal het denk ik niet aan liggen.
Bedankt voor je tip.
m.vr.gr. Cees.
-
@Besselspoor, bedankt voor je aanbod. Ik hou die graag even in beraad omdat ik nu nog met een andere medespoorder in overleg ben omtrent de juiste ringmagneet.
m.vr.gr. Cees.
-
@JanW, Bedankt voor de tips.
Ik kreeg van mijn leverancier bericht dat bij Fleischmann helaas geen ringmagneten voor dit model meer leverbaar zijn, maar ik heb ook wat reacties van medespoorders gehad die nog een ringmagneet hadden liggen.
m.vr.gr. Cees.