BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: bluebottle op 27 August 2018, 01:27:24
-
Hallo,
Werd of wordt de Modelrails van Fleischmann ook geleverd in de nieuwzilver uitvoering, of is deze uitvoering alleen voorbehouden aan de Profirails uitvoering? Ik hoor graag.
Gr.
Louis.
-
Modellgleis wordt al een jaar of wat niet meer gemaakt. De liefhebber moet het dus hebben van tweedehands en misschien wat oude voorraad bij handelaren.
Het is praktisch alleen in messing gemaakt. Een jaar of 25 geleden heeft Fleischmann geëxperimenteerd met Modellgleis in nieuwzilver maar officieel is het nooit gelanceerd. Je kon opeens in sommige winkels enkele railstukken in nieuwzilver kopen tot de voorraad op was.
-
Kijk, vrij recent aangeboden op Ebay. Je kan zien dat er doosjes voor waren gemaakt met zilvergrijs als steunkleur in plaats van rood en dat de catalogusnummers veranderden van 60xx naar 66xx. Maar in de catalogus heeft het nooit gestaan.
Een leuke curiositeit, maar zo schaars dat je er eigenlijk geen baanontwerp op kan baseren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neusilber.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/neusilber.jpg)
-
Die modellgleis van Fleischmann is jaren geproduceerd. Dus op beurzen nog overal te vinden. Ik zou daar eens zoeken. Of kijken op het internet. je ziet ook daar die rails regelmatig langskomen. De modellgleis is overigens gemakkelijk te combineren met andere rails van Roco, Peco enz. Alleen de railhoogte is afwijkend. Ik heb het bij mij door elkaar liggen en dat gaat prima.
Als je echt bij Fleischmann wil blijven, kijk dan eens op Modeltreinmarkt.nl Die hebben alle railstukken nog wel,op voorraad.
-
Zoals uit het verhaal van Henk al blijkt is Modellgleis eigenlijk alleen in messing geproduceerd. Messing is veel gevoeliger voor corrosie dan nieuwzilver. Dus zeker voor moeilijk bereikbare plekken als schaduwstations zou ik het niet aanbevelen.
-
Ik heb +/- 15 jaar geleden deze wissels gekocht in de nieuwzilver uitvoering bij een Duitse treinenzaak. Een stuk of 8 zijn er in mijn baan verwerkt, maar ze hebben hetzelfde nadeel als de messing rails dat ze heel snel verkleuren ondanks er niet gereden worden. Er zit na verloop van enkele maanden weer een laagje op die je eraf moet poetsen terwijl ik daar met de Roco en Peco rails geen last van heb. Maar de nieuwprijs van 5 euro per stuk was destijds doorslaggevend ;)
Groeten, Mark
-
Ik heb de nieuwzilver versie ook nooit anders gezien dan als (plaatjes van) wissels en de ontkoppelrail. Ik heb ooit een dozijn hogesnelheidswissels (met beweegbaar puntstuk) bij Meijer & Blessing aangeschaft, maar uiteindelijk niet gebruikt. Nu zou het wel vreemd zijn als er alleen wissels zijn geproduceerd, maar het kan natuurlijk dat het project werd gestaakt voordat de gewone rails aan de beurt was.
De messing variant is een jaar of vijftig geproduceerd en zal wel niet snel schaars worden. ;D
Alleen nieuwe messing railverbinders zijn een puntje. Die worden inmiddels per stuk aangeboden.
-
Zoals uit het verhaal van Henk al blijkt is Modellgleis eigenlijk alleen in messing geproduceerd.
Op een kleine serie na: er zijn een partij bogen (R0-250°) geproduceerd met goedkopere metalen railstaven, uitsluitend voor de uurwerk-startsetjes jaren '60.
Volgens mij ook nooit los te koop geweest.
Overigens niet te verwarren met de holprofiel-rails op kartonnen bedding uit de jaren '50.
-
Kijk, vrij recent aangeboden op Ebay. Je kan zien dat er doosjes voor waren gemaakt met zilvergrijs als steunkleur in plaats van rood en dat de catalogusnummers veranderden van 60xx naar 66xx. Maar in de catalogus heeft het nooit gestaan.
Een leuke curiositeit, maar zo schaars dat je er eigenlijk geen baanontwerp op kan baseren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neusilber.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/neusilber.jpg)
Er is ooit ook een draaischijf geweest met een 66** nummer, volgens mij was die ooit met stalen rail uitgevoerd.
En zo te zien zijn deze wissels ook uitgevoerd met stalen rail.
Maten komen overeen met de 60** serie en met het nummer maar dan met 600 eraf, (bijvoorbeeld 6644-600=6044).
-
Eigenlijk is dit verwarrende nummering. De stalen holle rail werden ook 6600 genoemd. 6600 (http://www.mobadaten.info/wiki/Thema:FLM_H0_Gleise_Serie_6600)
De eerste messing rail met de grote wisselkasten was 1600 als ik me niet vergis.
-
Ik vraag me af of Mobadaten het daar allemaal op een rijtje heeft.
Volgens mij was de holle rails op karton 16xx genummerd.
De volprofiel messingrail was aanvankelijk 17xx genummerd en vanaf 1971 60xx. De hele catalogusnummering is toen op de schop gegaan. Dat ging nog steeds om dezelfde wissels. Ergens in de jaren zeventig zijn de nieuwe wissels met het mechaniek onder het wissel en de insteekbare spoelenaandrijvingen ontwikkeld.
De holle rails op karton was op den duur opgevolgd door holle rails op kunststof met 19xx nummering. Het had dezelfde geometrie als de 17xx Modellgleis, maar bestond in 1971 niet meer.
-
kijk dan eens op Modeltreinmarkt.nl Die hebben alle railstukken nog wel,op voorraad.
Lijkt me echt een adresje voor 'speciale dingetjes', kijk maar naar de foto en let op de tekst... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DESKUNDIG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DESKUNDIG.jpg)
Groet van
oudebiels
-
Last mile is dus al behoorlijk oud....
-
;D
en schaal 1:86.... :P
wel goedkoop trouwens...
-
Ik heb die wissels van die holle rails ook liggen. Maar die zaten toch echt in een andere kartonnen verpakking! Ook hadden deze wissels als ze elektrisch waren, die grote lompe aandrijfspoel nog. Niet die opsteekbare kleine wisselaandrijving. Die modelrails in Nieuwzilver zijn echt een unicum!