BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Forever Rocofan op 09 January 2008, 19:06:50

Titel: Duits seinenstelsel
Bericht door: Forever Rocofan op 09 January 2008, 19:06:50
de platen MDF in de spoorkamer veranderen langzaam in een modelspoorbaan...nu ben ik zover dat ik de seinen langs de baan moet gaan zetten.Ik heb een doos vol met verschillende seinen,maar heb geen idee welk sein waar hoort....wie kan me meer vertellen over het Duitse seinstelsel of weet waar ik er informatie over kan vinden ??

de DB heeft mooie treinen,maar waarom is alles verder zo ingewikkeld in Duitsland ?  :-|
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 January 2008, 19:14:14
Bekijk deze site eens:
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/hv.html (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/hv.html)
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: Forever Rocofan op 09 January 2008, 22:49:36
bedankt voor je reaktie Klaas..ik ga even kijken of ik alle informatie hier kan vinden..ik ben geen klinknagelteller,maar seinen moeten wel op plaatsen komen te staan dat het er overtuigend uitziet.
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 10 January 2008, 00:07:55
Op www.bahnstatistik.de staan div. Duitse seinregelementen, goed dat zegt weinig over de seinopstelling maar als je de betekenins van seinbeelden kan je dat ook helpen bij de plaatsing van seinen.
In de seinenspecial van railhobby staan ook handige tekeningen.

Groetjes Michiel
Titel: Sein nummering aftakking (Duits seinstelsel)
Bericht door: Wim Hesselink op 06 July 2016, 21:51:04
Hallo allemaal,
Een (erg) oud draadje, maar met een aanvullende vraag van mij:
Ik ben bezig met de bouw van een aftakking langs de vrije baan aan een enkelsporige lijn. De aftakking wordt beveiligd met 3 armseinen (Duitsland DB, Tp 3/4).
Mijn vraag is nu: hoe worden de seinen hier genummerd? Bij een station zouden inrijseinen als A, F en G worden genummerd. Uitrijseinen als Nx en Px. Maar ik heb geen station, alleen een aftakking (met een halte aan het ene spoor) zie plaatje:
(http://i96.photobucket.com/albums/l186/whesselink/seinen%20splitsing_zpszms7pwet.png) (http://s96.photobucket.com/user/whesselink/media/seinen%20splitsing_zpszms7pwet.png.html)
Ik heb de seinen voorlopig maar A, B en C genummerd, dat praat wat gemakkelijker. Heeft iemand info?
Groet, Wim
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: ex44 op 06 July 2016, 22:27:23
A, B en C is oké. SC heeft een identieke situatie in zijn "Signale Band 1" geschetst, met ook die nummering.
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: Wim Hesselink op 07 July 2016, 12:37:32
Dank je! :D Ik bezit "Signale Band 1 t/m 4" maar die liggen in Nederland. Momenteel woon ik in het buitenland, maar mijn verzameling naslagwerken ligt nog grotendeels in NL. De volgende keer dat ik weer in het vaderland ben, zal ik ze eens opzoeken. 
Groet, Wim
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: Sander Fondse op 07 July 2016, 16:39:33
Het sein dat in kilometer-aanduiding het laagste ligt, krijgt standaard de naam A. Met andere woorden, loopt de kilometeraanduiding van rechts naar links dan is het hoofdsein op de hoofdlijn A, het sein van de zijlijn B en het sein bij het perron C.
Loopt de kilometeraanduiding van links naar rechts, dan is het sein bij het perron A, in de tegenrichting B en op de zijlijn C.
Titel: Re: Duits seinenstelsel
Bericht door: Wim Hesselink op 07 July 2016, 22:23:54
Bedankt Sander!
Goed punt! Daar had ik nog niet aan gedacht...
Mijn fictieve lijn begint qua kilometer aanduiding links, dus het sein bij het perron moet dan A zijn. Ik heb het dus (toevallig) goed gedaan in mijn schetsje :)
Groet, Wim