BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Ivo tB op 08 January 2008, 11:52:23
-
Vandaag een Roco NS 2400 in het blauw gevonden, na 60 pagina's op dit forum over bruin en geel/grijs
En zoals we van Roco inmiddels gewend zijn weer van hoge kwaliteit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080234.jpg)
Bijna zoals hij uit de doos komt. Alleen al de koppeling vervangen, aan een kant de modelbufferbalk gezet en de nummerplaten gemonteerd. Het is de 2401. Daardoor zit er wel een foutje in het model. De 2401 en de 2402 hadden een afwijkende stuurstroomkoppeling en op dit model zit de standaard. Of de 2401 en de 2402 de standaardkoppeling voor het einde van hun blauwe periode kregen weet ik niet.
Foto met flits, geeft een andere kleur
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080229_1.jpg)
Zijaanzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080231.jpg)
En het front
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080233.jpg)
Opvallend is dat deze 2400 in het blauw geen witte handrails heeft, maar grijze. De Philotrain en DKM in het blauw hadden ze in het wit. Als ik echter snel het boek Diesellocomotieven erbij pak, is hetzelfde grijs als van het onderstel waarschijnlijk geen slechte keuze.
mvg,
Ivo
-
Zelf gespoten?! Zo ja, puik werk!
Volgens mij wel, kijkend naar de lichte beschadiging op de brandstoftank.
Zo nee, wat is het catalogusnummer?
Ziet er hoe dan ook uit om door een ringetje te halen!
Gr,
Bart
-
Foto's zijn misschien wat onscherp, maar een beschadiging zie ik gelukkig niet. De brandstoftank heeft aan de bovenkant een vuldop en 2 andere appendages zitten. Misschien bedoel je dat? Anders terug naar de winkel.
mvg,
Ivo
-
Dat zou het inderdaad kunnen zijn Ivo.
Blijft de vraag welk catalogusnummer het is.
Gr,
Bart
-
wil hebben nu.
-
Idd!
Gr,
Bart
-
denk dat het een door een winkel zelf gespoten model is.... heb er niks van meegekregen vanuit Roco...
-
kooknie... ???
-
Ben je niet een beetje vroeg voor 1 april...?!? :P
-
Haha wat een stunt! Geweldig!. ;D
Een oplettende kijker (waaronder ikke) ziet dat dit om een geheel zelfgespoten exemplaar gaat. Roco kleurt namelijk de bufferbalk geheel rood zonder likje verf (lichtgrijs) op de plaatjes waar je de buffers insteekt.
:P
Maar desalnietemin weer een puik stukje werk van meneer Ivo!Hulde!
Jeroen
-
Volgens mij is het een DKM op een Roco doos.
mvrgr, Albert.
-
Goed gezien, Jeroen!
Heb zelf bij mijn bruine 2445 de buffervierkantjes zwart geschildert.
Albert, hoe kom je d'r bij dat het een DKM is? An alle details is toch duidelijk te zien dat het een Roco is.
Maarten
-
;D Sorry, kheb de Roco een keer in de winkel in een vitrine gezien, ik heb zelf een bruine DKM. Ben dus niet echt op de hoogte van de detail verschillen.
Ik vind trouwens de 2400 niet echt een spannende lok, de 2200 vind ik veel mooier, heb ik ook veel in het echt aan het werk gezien en gefilmd, de 2400 was toen al naar Frankrijk. 8)
Albert.
-
Kom maar op Ivo! Leg een verklaring af. ;D
Maarten wrote:
Goed gezien, Jeroen!
Heb zelf bij mijn bruine 2445 de buffervierkantjes zwart geschildert.
Kijk en ook ik zal deze kleine details niet over het hoofd zien, om een likje verf op te brengen. Heerlijk! ;D
Jeroen
-
Jeroen, je hebt dan toch ook wel het handeltje op het 'remwerkonderdeel' op 1 van de draaistellen geel gemaakt ;)?
Ook dienen natuurlijk de remkranen met rood aangetipt te worden en vergeet ook het metaalkleurige ringetje om de remslangen niet! Trouwens, bij de bruine uitvoering dient de middelste remslag voor een klein gedeelte bruin gemaakt te worden.
Ik zal vanavond wel een foto plaatsen, heb eindelijk m'n camera gerepareerd terug! :D
Maarten
-
Ja, Maarten cool! Puik stukje werk van je. Doe er dan meteen een piktuur bij van die beeldschone zussen van je! :P
Jeroen
-
Maarten wrote:
Jeroen, je hebt dan toch ook wel het handeltje op het 'remwerkonderdeel' op 1 van de draaistellen geel gemaakt ;)?
eh..nee ik ben in het bezit van de geel/grijze uitvoeringen die volgens mij in de kleur lichtgrijs zouden moeten. Offuh....
Jeroen
-
Mooi hoor.
Uit welke potjes komen dat blauwe en grijze kleurtje?
-
Leuke grap, maar voor de duidelijkheid.
Ren dus niet naar de winkel.
Althans, nog niet. ;)
Ziet er in ieder geval zeer netjes uit.
-
Ja, Maarten cool! Puik stukje werk van je. Doe er dan meteen een piktuur bij van die beeldschone zussen van je! :P
Jeroen
Foto's heb ik hier geplaatst:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6129.885 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6129.885)
Je hebt zeker op Hyves zitten kijken? Ouwe snoepert! 8)
Van die zussen doe ik maar geen foto. Da's te veel off-topic ;).
Maarten
-
Oeps ik schrok me al een hoedje :o Ik dacht mis ik iets? Gelukkig dus niet. Maar als ie komt neem ik 'm zeker ;D
Goeie stunt, ben er in getrapt ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Maarten schreef:
Van die zussen doe ik maar geen foto. Da's te veel off-topic ;)
Nouhouwwwww spelbreker! ;D
Maar goed ik ben al reuze blij met de pikturen die je liet zien van die andere dames, de 2400'nn. Dat ziet er erg fraai uit! Dit ben ik ook van plan inclusief een Roco 2400 met tochtramen. Het 1ste raam zit er al in.
Jeroen
-
Heren,
Het verlossende woord: deze Roco 2400 is niet zo in de winkel gekocht. Het was een beetje puzzelen met woorden, maar het enige dat echt niet goed was, is het plaatsen van dit topic in materieelbespreking. Het hoort natuurlijk thuis in pimp my train. Het valt me mee dat niet een van de moderatoren het topic al heeft verplaatst, maar misschien was er toch lichte twijfel.
En als er een prijsvraag aan verbonden zou zijn, heeft Jeroen deze gewonnen: hij was de eerste die een argument opschreef, waaruit je moet opmaken dat deze niet zo door Roco is geleverd. Namelijk de bevestigingsplaten van de buffers op de bufferbalk zouden bij Roco waarschijnlijk rood zijn geweest, zoals bij de bruine.
Ook Maarten doet zijn best: de remkranen moeten rood worden aangetipt. Maar kijk eens goed op de laatste foto: daar zijn ze ook rood aangetipt. Overigens mooie foto's in het andere draadje. Die had ik nog gemist.
Nu blijven we allemaal benieuwd naar de foto's van zijn zussen (Mijn dochters zijn nog te jong voor dit forum).
Ik zal straks iets meer vertellen over het omtoveren van een bruine in een blauwe.
mvg,
Ivo
-
Ik en Gert zijn hier moderator, en dan heb je pech. ;D
Die laten zich niet makkelijk om de tuin leiden met al die voorkennis ;D
Wel erg fraai hoor !
-
De metamorfose van bruin naar blauw:
Vorige week woensdag bij de Wapstad in Rijswijk een nieuwe 2400 gekocht. Na alle geruchten op dit forum dat de bruine overal al uitverkocht zou zijn, was ik licht bezorgd of ik er nog wel een zou kunnen krijgen. Want het omspuiten was ik allang van plan.
Een week eerder had ik al bij Phildie de Philotrain kleuren besteld:
NS dieselloc 2400 blauw, kleurnr. 212
NS dieselloc 2400 grijs, kleurnr 365
Dit wordt helaas alleen nog maar in potjes van 125cc verkocht, dus genoeg voor meer dan 100 NS 2400.
De grootste vraag was of de kunststof van Roco de verf kon verdragen. Immers Philotrain verf is op basis van nitrocellulose acrilaat en wat dat met kunststof doet is niet altijd goed.
Dus vorige week woensdag de hele 2400 uit elkaar en foto's zoeken hoe het er nu uit zou moeten zien. Over de kleuren zelf heb ik nooit nagedacht, want ik heb groot vertrouwen in de Philotrain suggesties. Die zitten er zelden naast.
Bij het uit elkaar halen grote bewondering gekregen voor dit product van Roco. Het is onbegrijpelijk dat ze dit kunnen maken voor 95 euro, terwijl er voor vele andere nieuwe ontwikkelingen een veelvoud moet worden betaald. Misschien hebben ze gebruik kunnen maken van bestaande aandrijvingen, maar dan nog. 143 Euro voor een NS 1100 met botsneus is in deze vergelijking een absurd hoge prijs, want de NS 1100 bestaat al meer dn 20 jaar van Roco. Misschien verwachten ze van de 2400 heel veel te verkopen.
Iets wat bijvoorbeeld opvalt is dat alle 4 de draaistelzijkanten echt verschillend zijn en verschillende mallen nodig zullen hebben gehad. Enige puntje van kritiek is dat ze dan op de lagerdeksels gelijk ook Alsthom en SKF hadden kunnen zetten.
Nadat ze helemaal uit elkaar waren heb ik het chassis, de kap en vele onderdelen in de Motip grijze primer gezet, om zo een tussenlaag te hebben tussen het kunststof en de Philotrain lak. Daarna op kleur gespoten en het wonder geschiedde: een mooie laag zonder dat het kunststof is aangetast. Vervolgens nog een laag matte vernis van Philotrain erover heen en drogen maar. Daar heb je dus zo'n 3 dagen voor nodig, voor elke laag 1.
Dan de details:
Het meeste werk waren de bufferbalken en de buffers zelf. De bufferbalk eerst in de primer, dan in de grijze lak, vervolgens afplakken en rood voor de bufferbalk en dan nog eens afplakken voor de bevestigingsplaten van de buffers, waarna de matte vernis volgt.
De buffers zelf heb ik, overmoedig geworden, meteen in de grijze Philo lak gezet, waarna ik met de hand de bufferstelen en achterkant zwart heb geschilderd en de voorkant in aluminium metaliser. Het viel me namelijk op op de foto's dat deze keurig blank geschuurd waren in de tijd dat de 2400en blauw waren. Waarschijnlijk uitgevoerd door overijverige ex-stoommachinisten, die nog wat van de moderne diesels wilden maken.
Intussen de nummerplaten opgezocht, die ik nog had van Philotrain en blauw en rood gespoten. Daarna voorzichtig het overtollige eraf schrapen en je hebt mooie nummerplaten.
De ruitenwissers ook met metaliser behandeld en ook de randen van de bovenste lampen op de koppen. Op foto's uit de jaren 50 is duidelijk te zien dat deze afwijken van het standaard blauw.
Ik heb nog veel foto's bekeken in de boeken Diesellokomotieven en de boeken van Hans Kaas en de conclusie getrokken dat wit voor de railing en de staanders niet klopt. Als je foto's van de NS 2000 bekijkt zie je dat het daar wel lichte kleuren zijn. Ik heb nog getwijfeld tussen grijs en blauw, maar toch voor grijs gekozen.
Daarna gisteravond de hele zaak in elkaar gezet, na eerst de tandwielkasten volgens de beschrijving van Karst te hebben schoongemaakt en met vet weer te hebben gemonteerd. Rond 01.00 reed deze weer en rond 02.00uur was het zo goed als klaar. De verf bleek op de staanders minder goed te hechten, dus die heb ik nog moeten aantippen met grijs. Dan de remkranen rood aangestipt en de nummerplaten erop geplakt.
Dit is dan de 4e 2400 in mijn verzameling.
De eerste is een bruine Philotrain, in 1991 zelf gebouwd. Dit is toch nog wel de mooiste. Met name de roosters op de zijkanten van de huif en bovenop voor zijn super. Ook heeft deze een vrije doorkijk door het machinistenhuis en zitten er nog meer leidingen en kranen onder de voetplaat.
Mijn tweede is een geel grijze DKM, waarbij ik snel het geel heb overgespoten
Mijn derde is een bruine Roco
Mijn vierde is .....
mvg,
Ivo
-
Ziet er erg goed uit.
-
Dit wordt helaas alleen nog maar in potjes van 125cc verkocht, dus genoeg voor meer dan 100 NS 2400.
Dus je kan een bruine van mij ook nog spuiten.... ;D
zonder dollen, ziet er zeer gaaf uit, hoop dat ie idd nog in deze uitvoering komt.
grt,
Marcel
-
'T wordt me niet duidelijk uit je verhaal, of ik heb het niet goed gezien, maar heb je het model eerst van verf ontdaan, of meteen geprimert over de bestaande laklaag?
-
De primer is gewoon over het bestaande model gespoten. Dus ik heb geen laklagen verwijderd. Overigens zou ik nu even naar mijn andere bruine 2400 moeten kijken, maar volgens mij is de kap in bruin plastic gegoten, zijn de draaistellen zwart plastic en is alleen het chassis gespoten. Vandaar ook mijn zorg, of de nitrocellulose lak niet het plastic zou aantasten. Dat is in elk geval niet gebeurd. De lak had wel enige problemen met het chassis, maar dat zit op onzichtbare plekken. Het aardige van Motip primer is dat het ongeveer overal op houdt (in elk geval metaal en verschillende kunststoffen), vele lakken als aflaklaag verdraagt en op acrylbasis is. Soort wondermiddel. Doet het ook goed op de auto van mijn vrouw, waar ik wat roestplekken heb verwijderd.
mvg,
Ivo
-
Hoi, lokje ziet er leuk uit.
Hoezo heb je hem eerst in de primer gezet? De originele lak is toch al een prima primer?
Bart
-
Ik en Gert zijn hier moderator, en dan heb je pech. ;D
Gert en ik!
-
Beste Bart,
De kap is kaal plastic en het risico van oplossen door een verkeerde lak is heel reeel. Datzelfde geldt voor het wel al gelakte chassis. Ook daar geldt dat het niet zeker is dat door mij gebruikte lak erop houdt zonder primer. Niet alle lakken zijn over elkaar te gebruiken. Met een universele primer is de kans dat dat goed gaat veel groter. Bovendien is het chassis van de bruine 2400 zwart, dus een laag lichtgrijze verf zal niet zo snel dekken. Met lichtgrijze primer ben je al een stap in de goede richting.
mvg,
Ivo
-
Ter illustratie mijn 4 modellen van de NS 2400.
Van links naar rechts,
een blauw/grijs gespoten Roco
een nog niet bewerkte bruine Roco
een bruine Philotrain
een geel grijze DKM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170245.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170246.jpg)
Alleen de bruine Roco is nog niet onderhanden geweest. Deze krijgt van mij nog een keer een andere bruine kleur en de bevestiging van de bufferbalk moet nog zwart worden en de handgrepen van de remkranen rood.
De Philotrain heb ik zelf 17 jaar geleden gebouwd en was destijds mijn eerste messing model. Een lichte revisie is nodig, want een van de raampjes zit los en met NS vignet moet ik eigenlijk de zwaailichten nog monteren. Ik heb nog een originele set van Philotrain met blauwe lichten liggen.
Van de DKM heb ik het geel opnieuw gespoten en het dak van het machinistenhuis grijs gemaakt. Verder moet ik nog eens metalen hekwerken erop zetten.
Destijds heb ik met de Philotrain lang gezocht naar het juiste nummer, omdat deze de korte handgrepen heeft. Uiteindelijk is het de 2501 geworden, die bovendien nog eens als een van de langste in het bruin heeft gereden.
mvg,
Ivo
-
Zo dan blijkt dat die roco toch veel te licht bruin is. Maar ja ik wilde een museum uitvoering en als ik zo de foto's van de vsm 2400 kijk lijkt de kleur wel overeen te komen.
-
Marcel,
Wat je ziet is een Roco bruin als plastic kleur en een Philotrain in Philotrain lak. Dat maakt vergelijken al lastig. Overigens komt de Philotrain kleur goed overeen met de bruine 2400en zoals ik ze me herinner en zie op oude foto's. De foto's van VSM 2400 of die van het NSM komen mij altijd te licht over. Maar er is ook al een draadje over roodbruin.
mvg,
Ivo
-
als we geluk hebben komt roco hier zelf mee :P :P
-
Lees de nieuwe RH....
mvg,
Sander
-
En daarin staat? Ik heb alleen de railmagazine namelijk.
-
Dat er onderhandelingen bezig zijn met een modelspoorfabrikant, over het uit brengen van de blauwe variant.