BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Cambalou op 07 January 2008, 22:14:58
-
Nadat ik mijn oorspronkelijke plan voor een vaste baan in de ijskast heb gezet (met dank aan mijn wederhelft ;D ) heb ik besloten een modulebaan te bouwen. Het thema is een station in het zuiden van Frankrijk in de buurt van de Zwitserse/Duitse grens. Ik heb het geheel wat zuidelijker gesitueerd dan op grond van een atlas zou kunnen, maar ik ben een liefhebber van zuid-Frankrijk met bijbehorende zon en warmte ;D
Op het station komen 2 lijnen samen, eentje uit Duitsland/Zwitserland en eentje uit Frankrijk. In eerste instantie is het een kopstation waar deze 2 lijnen samenkomen. Later zal ik de lijn naar het zuiden (zie railplan) doortrekken.
Het station is een station waar geen lokwisselingen plaatsvinden, maar waar lange-afstandsverkeer wel stopt en regionaal verkeer begint/eindigt. Het materieel varieert van X2800 (Franse diesel), CC72000 en BB67000 loks met Corail/Duitse IC-rijtuigen en een 628.Het railmateriaal wordt van Tillig elite.
De onderbouw bestaat uit 3 modules van 120*80 cm en een hoekmodule. Mijn vraag over het baanplan gaat om de modules aan de linkerkant van de ruimte. Deze modules zijn al gebouwd.
Het station ligt in een boog omdat ik fatsoenlijke spoorlengtes wil hebben, alhoewel de treinen maximaal 5 bakken (30 cm) lang zullen zijn. Graag hoor ik op- en aanmerkingen op het railplan. De spoorligging is misschien af en toe wat chaotisch maar ach, het is Frankrijk he ;) Ik ben met name benieuwd naar jullie ervaringen met meegebogen wissels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_13.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp2_1.jpg)
-
Ik vind m wel leuk. Zoals je zelf aangeeft klopt er van de materieelinzet niet veel, maar dat mag omdat het jouw wereld is 8). Ik begrijp alleen dat Zwitserse niet helemaal omdat alles diesel is (en in die Schweiz is vrijwel alles elektrisch). Van mij mag je het ook Duits / Frans noemen :).
Hoe dan ook, Franse voorbeelden zijn altijd welkom :D. Als ik het plan zie, denk ik in eerste instantie dat het heel goed een stationnetje kan zijn uit het Massif Central of aan de ligne des Alpes of iets dergelijks. Dus da's een plus ;D. Het plan doet niet ex-Midi aan, maar wel ex-PO of ex-PLM, dus dat zit wel goed. Alleen die twee wissels bij de kopspoortjes (uiterst links), die vind ik een beetje gek. Het is Franser om daar een Engels wissel te plaatsen, bij voorkeur in het verlengde van het meest linkse perronspoor. De rechterkant ziet er prima uit.
Ik denk overigens bij het zien van dit plan aan Laqueuille...toeval? ;)
-
Ik vind m wel leuk. Zoals je zelf aangeeft klopt er van de materieelinzet niet veel, maar dat mag omdat het jouw wereld is 8). Ik begrijp alleen dat Zwitserse niet helemaal omdat alles diesel is (en in die Schweiz is vrijwel alles elektrisch). Van mij mag je het ook Duits / Frans noemen :).
Dat is het eigenlijk ook, maar ik heb nog wat Zwitserse IC-rijtuigen liggen. Die wil ik ook een plaatsje geven. Ach, ik verzin gewoon een IC Zurich-Geneve-Bellegarde-Lyon-Clermont met koersrijtuigen naar Nimes en naar Bordeaux ;D
Hoe dan ook, Franse voorbeelden zijn altijd welkom :D. Als ik het plan zie, denk ik in eerste instantie dat het heel goed een stationnetje kan zijn uit het Massif Central of aan de ligne des Alpes of iets dergelijks. Dus da's een plus ;D. Het plan doet niet ex-Midi aan, maar wel ex-PO of ex-PLM, dus dat zit wel goed. Alleen die twee wissels bij de kopspoortjes (uiterst links), die vind ik een beetje gek. Het is Franser om daar een Engels wissel te plaatsen, bij voorkeur in het verlengde van het meest linkse perronspoor. De rechterkant ziet er prima uit.
Massif Central inderdaad! Lignes des Causes, Cevennenlijn, omgeving Ussel, omgeving Volvic: fantastische regio en inderdaad een inspiratiebron voor dit plan. En bovendien de kans om geheel natuurgetrouw treinen van 5 bakken Corail in te zetten. De GL naar Le Mont Dore die ik gelukkig nog op de foto heb bestond toen uit 3 bakjes... Heb trouwens een paar weken geleden een rondje Frankrijk per spoor gedaan: Huis-Luxemburg-Metz-Parijs-Clermont Ferrand-Ussel- Tulle-Brive- Rodez- Millau- Beziers- Nimes- Ales-St Georges-Le Puy-Lyon-Geneve- Mannheim-huis. Genoeg inspiratie opgedaan en deze zomer per tent naar la France, omgeving Lot denk ik dit keer.
Ik denk overigens bij het zien van dit plan aan Laqueuille...toeval? ;)
Ha! Zoals ik al zei: ik ben o.a. geinspireerd door de omgeving Ussel en Clermont Ferrand. Combineer dat met de trein naar Le Mont Dore en inderdaad, waar kom je dan uit.... Laat ik het er maar op houden dat Laqueuille in ieder geval een inspiratiebron is geweest, maar wel samen met heel wat andere trajecten en stations.
-
Vergeet je de klassieke seinen niet? Die horen daar in die hoek thuis, althans nog gedurende een paar maanden...
In de Lot ligt niet al te veel spoor, behalve de spoorlijn (Parijs - ) Les Aubrais - Montauban ( - Toulouse) met al z'n mooie viaducten. In de Rouergue en rond Capdenac is nog wel wat dieselmeuk te vinden ook ;).
-
Vergeet je de klassieke seinen niet? Die horen daar in die hoek thuis, althans nog gedurende een paar maanden...
Snik ja. Ik ben as mei/juni nog in Ussel en ik hoop dat er dan nog wat te zien is. Maarja, als modernisering ook lagere kosten en snellere (of meer...) treinen betekent kan ik het alleen maar toejuichen. Maarja, als het spoor zelf verrot is heb je niets aan moderne signalisatie. Toen ik een maand geleden in die hoek reed was men trouwens wel druk bezig met het vernieuwen van de hele bovenbouw tussen Clermont Ferrand en Volvic. Maarja, da's maar een druppel op de gloeiende plaat.
Wat de seinen betreft: ik ga toch voor lichtseinen. Ik ben dan wel nostalgicus, maar Franse lichtseinen met groene, rode, paarse en witte kleurtjes hebben ook wel wat ;-)
In de Lot ligt niet al te veel spoor, behalve de spoorlijn (Parijs - ) Les Aubrais - Montauban ( - Toulouse) met al z'n mooie viaducten. In de Rouergue en rond Capdenac is nog wel wat dieselmeuk te vinden ook ;).
Zekers! En vanuit Brive gaat ook nog genoeg de provincie in dus ik zal me niet vervelen.
Nog even over het baanplan: ik heb nu een Engels wissel aan de linkerkant neergelegd. Nu alleen nog even kijken welke soort rails en welke ballast ik ga gebruiken. Ik ben een man van details ;)
-
Ik hoop het ook voor je, want ook de kandelaar gaat tegen de vlakte naar ik heb begrepen.
Ik ben een man van details ;)
Dan heb ik een héél bijzondere oplossing voor je ;D. Een Brits fabrikantje genaamd SMP heeft een spoorassortiment met rails die behoorlijk sterk lijken op de zo typisch Franse DC-rails (heeft niets met gelijkstroom te maken, DC staat hier voor 'double champignon' ;)). SMP is te koop bij Décotrain in Parijs, het is niet veel duurder dan Peco Code 75. Je kunt Peco Code 75 eventueel ook gebruiken voor je wisselmateriaal. Dat valt best te rechtvaardigen, want hoewel DC-rails nog genoeg te vinden zijn, zijn DC-wissels al decennialang een echte zeldzaamheid: de wissels worden het snelst vervangen ;D. Het is ook rechtstreeks te koop via http://stores.ebay.fr/Steam-at-One (http://stores.ebay.fr/Steam-at-One).
Mocht je plaatjes willen zien, klik hier (http://trainsdumidi.bb-fr.com/espace-miniatures-f20/un-bien-beau-reseau-t1510.htm) (schitterende modulebaan overigens, maar dat terzijde. En voor de niet-francofielen: ja, die bovenleiding hoort zo scheef te hangen ;D).
-
Erg mooi spul inderdaad. Ik zie bij de aanbieder op Ebay 2 soorten rails staan, type 'J' Nickel Silver Rail en type 'K' Phosphor Bronze Rail. Ik neem tenminste aan dat dit die DC rails is, maar ik zal het hem eens vragen. Verder moet ik even nagaan of mijn materieel geschikt is voor code 75 rails. Anders doe ik alleen wat zijspoortjes met dit spul en de rest met Tillig spul ofzo.
Mocht je plaatjes willen zien, klik hier (http://trainsdumidi.bb-fr.com/espace-miniatures-f20/un-bien-beau-reseau-t1510.htm) (schitterende modulebaan overigens, maar dat terzijde. En voor de niet-francofielen: ja, die bovenleiding hoort zo scheef te hangen ;D).
Die baan heeft precies de sfeer die ik wil uitstralen. Erg fraai. Ik denk dat ik 1 van mijn trajecten ook ga electrificeren met 1500 V. Een soort Neussargues in het klein. Ik kreeg vandaag bericht dat mijn LS Models Corail rijtuigen vanuit Frankrijk mijn kant opkomen, dus heb ik gelijk al 'vulling' voor de baan ;D
-
Ziet er goed uit. Zelf loop ik ook met het idee een stukje na te bouwen van Frankrijk. (Heb het zelfs aan vrienden daar beloofd :-|) ongeveer 50km ten noordwesten van Clermont. Daar hebben wij een vakantiehuisje. Ligt ook vlakbij een spoorlijn, aan de lijn ........?-Les Ancizes (daar is ons huisje) -Clermont. En omdat ik toch nog wat technieken moet leren, kan ik het mooi bij dat stukje leren. Het grote meer met stuwdam, en daarna meteen het Viaduct, Fades Besserve volgens mij. Erg mooie streek!
Willem
-
Ha, dat zal Volvic - Lapeyrouse zijn, waar sinds 9 december geen reizigerstreinen meer rijden...
-
Ik heb een kleine update gemaakt tov het eerste plan (zie startpost) omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de wisselverbindingen in de noord-west kant van het station. Teveel wissels op te kleine ruimte. In het nieuwe plan (zie onder) heb ik een wisselverbinding weggehaald waardoor het niet meer mogelijk is gelijktijdig te vertrekken richting beide richtingen. Exploitatief is dat niet zo'n probleem. Let niet al teveel op de rest van de sporen, die liggen nogal schots en scheef ;D
Graag jullie mening over deze aanpassing: beter of niet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp2_2.jpg)
-
Aan de onderzijde: ja, aan de bovenzijde: nee. Juist de mogelijkheid om gelijktijdig in twee richtingen te vertrekken is in Frankrijk gemeengoed. Je zult de oplossing met het Engels wissel-annex-knelpunt nergens vinden. Als het er al zo uitziet, zijn het twee normale wissels. Maar in stationnetjes van jouw kaliber in het Franse (trouwens ook die waar een enkelsporige lijn aftakt van de dubbelsporige hoofdlijn) heb je die parallelle vertreksporen nodig. Uit mijn hoofd roep ik minstens Laqueuille, St. Georges d'Aurac, Neussargues, Lannemezan, Montréjeau, L'Arbresle (toegegeven, die situatie is anders), Clisson, Pau...goh, je kunt wel merken in welk deel van de Hexagone mijn voorkeur ligt ;D.
-
Weeeessssslllleeeyyyyyy (en anderen natuurlijk ) ;D
Even een update van het plan aan de bovenkant waar ik de wisselverbindingen iets heb aangepast om meer ruimte te krijgen aan de rechterkant van de baan. De onderaan afgebeelde wisselstraat zou dan de wisselstraat in de baan moeten vervangen.
Naar welke van de twee gaat jullie voorkeur uit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan2_8.jpg)
-
*BUMP*
Inmiddels ben ik een aardig eind met het opbouwen van het stationsdeel. Na overleg met mijn wederhelft heb ik besloten dat ook de andere helft afgebouwd kan worden. In onderstaand plaatje heb ik een eerste plan geschetst. Uitleg bij de kleuren:
- grijs: station, reeds gebouwd
- groen: 'paradestrecke'
- geel: niet zichtbaar deel in tunnel
- rood: schaduwstation en keerlus (DigiRails keerlus)
Volgens mij heb ik hiermee voldoende rijmogelijkheden gecreeerd en zitten er niet al te veel onlogische constructies in. Alleen de keerlus bovenaan gaat niet helemaal passen, maar ik wil perse geen boogstralen onder de R=480 mm hebben.
Hoe breed de modulebakken gaan worden weet ik nog niet precies, waarschijnlijk 70 centimeter.
Commentaar is welkom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_2.jpg)
-
Weinig reacties helaas, blijkbaar is het een perfect plan. Voor de volledigheid van het topic nog even hoe het definitieve plan eruit is komen te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau1.jpg)
Grijs is station, groen is paradebaan, geel is onzichtbaar in bergrug, rood is schaduwstation.
-
ik vind het in ieder geval een leuk plan!
-
Hoi,
Geinig baanplan... het is wel apart. Trouwens ben je er al uit wat je gaat doen? de overloopwissels of de huidige situatie houden? Ik zou voor de huidige situatie gaan.
-
Hoi Remco,
een paar opmerkingen:
- Je zou de keerlus ook in de linker hoek kunnen doen. Daar is de tafel al groter en dan heb je niet, zoals nu, dat de keerlus buiten je tafel komt.
- Als dat mogelijk is, kan je ook paralel aan het schaduwstation nóg een 4 (of 5)sporig schaduwstation maken waardoor je meer treinen kan bergen. Ze zitten dan wel achter elkaar, maar als er steeds 1 spoor vrij gehouden wordt is dat geen probleem.
- Het stuk tussen het groene stuk en het schaduwstation is nu enkelsporig. Als je dat dubbelsporig maakt, vergroot dat je rijmogelijkheden enorm. Zeker met een vergroot schaduwstation.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. 't ziet verder goed uit. Beter minder spoor dan te veel ;D
-
Thanks voor de reacties. Even mijn antwoorden:
- de keerlus hou ik toch in de rechterhoek. Probleem in de linkerhoek is dat daar een hoop electronica en wisselaandrijvingen hangen waardoor er geen fatsoenlijke lus te maken is. Bovendien is de linkerhoek een losse module waardoor ik weer extra moduleovergangen nodig heb. En die wil ik eigenlijk tot het minimale beperken.
- meer sporen was wel mijn doel, maar dat past gewoon niet. Ik heb in totaal een trein of 3-4 die ik op de baan wil laten rijden. Dan is de huidige spooropstelling wel voldoende.
- Dat stuk ligt in een boog naar beneden en ik wil eigenlijk geen krappere boogstralen. Ik zou aan de buitenkant nog een boog kunnen leggen, maar dan kom ik de kamer niet meer binnen ;D
Bedankt voor alle opmerkingen, ik zal in mijn andere topic weer wat foto's posten van de vooruitgang. Want het gaat de goede kant op met de bouw!
-
Bouwen maar en natuurlijk de foto's showen!
Dit draadje ga ik volgen!