BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nijboer op 07 January 2008, 19:33:27

Titel: binnenverlichting in rijtuigen digitaal gestuurd
Bericht door: Nijboer op 07 January 2008, 19:33:27
Hallo,

Onlangs een mooie VT11,5 set gescoord in N, die is helemaal nagezien en toe aan ombouw naar digitaal.
Ik heb er een mooie tran decoder voor gereserveerd, maar da's dus alleen voor de motorwagen. De rijtuigen zijn voorzien van binnenverlichting en het motorloze eind heeft ook normale verlichting incl. sluitverlichting.
De binnenverlichting wil ik graag schakelbaar maken.

Nou zat ik me af te vragen hoe dit doorgaans gedaan wordt. 
In N zijn geen stroomvoerende koppelingen, toch?
Dus moet je in elk rijtuig een functiedecoder plaatsen om de binnenverlichting te kunnen schakelen?? Dure grap.
Hoe gaat dat in de grotere schalen, via stroomvoerende koppelingen?

Groet,
Collin






Titel: Re: binnenverlichting in rijtuigen digitaal gestuurd
Bericht door: Koos Kranenburg op 08 January 2008, 00:10:00
De beste oplossing is in de motorloze kop een schakeldecoder inbouwen. Bij Conrad kost een Tams decoder ik meen 16 Euro, Tran levert ze ook maar die zijn duurder. Via die decoder kun je front-,sluit- en binnen- verlichting schakelen. Voor de tussen bak(ken) moet je een draadje van bak naar bak voeren voor één kant van de verlichting, de andere kant komt aan massa. Als je de bakken los wilt kunnen nemen  geruik je voor de verbinding één pen en bus van een connector rastermaat 1,27 mm. Met een beetje ruimte in de balg tussen de bakken laten hangen. Gebruik dun draad om derailleren in bogen te voorkomen.
Titel: Re: binnenverlichting in rijtuigen digitaal gestuurd
Bericht door: Nijboer op 16 January 2008, 21:19:22
Ja ik was er al een beetje bang voor dat het met draden moet gaan.
Gezien de reacties is er in N geen oplossing middels de koppelingen.
Ik ga eens kijken of ik iets geschikts kan vinden voor de verbindingen.
Ouderwetse U-linken zijn redelijk robuust en klein, eens kijken of ik er daar een stel van kan regelen.
Bovendien even kijken hoeveel stroom de verlichting van een rijtuig trekt.
Ik denk dat het het handigst is om 1 kant aan een wiel aan te sluiten en de andere aan de functiedecoder, zo heb je maar 1 draad nodig. Betekent dus geen volle spanning op de lampjes..
Of een "booster" in elk rijtuig, zodat de decoder niet belast wordt....
To be continued..


Titel: Re: binnenverlichting in rijtuigen digitaal gestuurd
Bericht door: P.Kramer op 17 January 2008, 22:28:43


Stroomvoerende koppeling in N zijn er wel  van Krois
zie http://www.krois-modell.at/main/

Of je daarmee goedkoper uit bent is de vraag.
Als de binnenverlichting lampjes zijn moet je al snel uitkijken voor het afgenomen vermogen . (per lampje 50 mA)
met meerder functie dekoder ben je waarschijnlijk het beste af en heb je geen draden gedoe.

Succes.

Peter Kramer
Digitaal service.nl
Titel: Re: binnenverlichting in rijtuigen digitaal gestuurd
Bericht door: Paul VT 11.5 op 17 January 2008, 23:04:56

Bovendien even kijken hoeveel stroom de verlichting van een rijtuig trekt.
 Of een "booster" in elk rijtuig, zodat de decoder niet belast wordt.......
To be continued..

Waarom overweeg je niet het gebruik van led- verlichting?

gr. Paul