BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 10 August 2018, 21:44:57
-
Hoewel 3-rail rijden op dit forum niet zo populair lijkt, ligt dat bij veel modelspoorverenigingen toch wel anders. Helemaal als sommige leden 2-rail rijden en anderen 3-rail. Gecombineerd rijden werd altijd gezien als complex en storingsgevoelig. Ja, er waren wel oplossingen. Zie bijvoorbeeld een mogelijkheid zoals besproken in de BNLS encyclopedie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3E4DBB5-5BFA-45E4-832C-07742487A785.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3E4DBB5-5BFA-45E4-832C-07742487A785.png)
Het lijkt de MSC Railrunners uit Groningen gelukt om mbv iTrain beide te combineren. De 2-rail en 3-rail locs rijden door elkaar. Leuk gedaan. Al zullen sommigen hier op het forum wel weer opmerkingen maken over de puntcontacten. Maare ... modelspoor sámen ervaren, lijkt mij een hoger doel te dienen.
Zie: https://youtu.be/jxIvQBLm3Yk
Gr, Hans
-
Bij RCU (Rail Club Utrecht) doen ze dat ook voor zover ik weet....
http://modelspoorbaan.blogspot.com/2017/04/3-rail-spoor-met-losse-pukos.html
Screenshot van https://www.facebook.com/railclubutrecht/ (https://www.facebook.com/railclubutrecht/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot004_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot004_7.jpg)
Mvg
Robert
-
Nou, ja... afwisselend dan. We zijn bezig met een bloksysteem waarmee 2- en 3-rail door elkaar kan rijden...
-
Gaat in dit filmpje toch ook NA elkaar.
Heb nog geen enkele baan gezien waar tegelijk, vanaf dezelfde aansturing, 2- en 3- rail rijdt.
-
Het lijkt me dat de blokken afwisselend tweerail of drierail faciliteren, afhankelijk van de loc die in het blok moet rijden. Dat kan je door een besturingsprogramma laten regelen.
-
Hi All,
Als alle locs met DCC worden aangestuurd lijkt het geheel op het oude Trix Express. Als het signaal zowel op beide rails als op één van de rails en de middenrail staat en het Märklin rollend materieel elektrisch gescheiden wielstellen heeft, liefst ook nog op 14,35 mm, zou het moeten lukken.
-
Hi All,
Als alle locs met DCC worden aangestuurd lijkt het geheel op het oude Trix Express. Als het signaal zowel op beide rails als op één van de rails en de middenrail staat en het Märklin rollend materieel elektrisch gescheiden wielstellen heeft, liefst ook nog op 14,35 mm, zou het moeten lukken.
Dat zijn wel strenge voorwaarden (zeker voor de niet zo getalenteerde ombouwer).
Terwijl men wil laten uitschijnen dat het "de loc uit de doos gelijk op het spoor" zou moeten zijn.
Laat even een test zien dat beide locs gelijktijdig rijden...
-
liefst ook nog op 14,35 mm,
Waar haal je die 14,35 mm vandaan?
Valt een beetje buiten het onderwerp van dit topic, maar ik ben toch wel benieuwd.
-
Binnenkant wielen?
-
Bij de club DigiMRC rijden ze met 2-rail DCC, 2-Rail Analoog, 3-rail DCC en 3 rail Analoog door elkaar.
Wel wordt er gebruikt gemaakt van K-rails en alleen de slanke wissels.
De wagons, rijtuigen worden niet omgebouwd, terwijl bij de loks alleen voor 3-rail Analoog iets aanpassingen zijn.
Groet,
Bert
-
Binnenkant wielen?
Ik snap welke maat Dirk bedoelt, maar ik snap niet hou hij aan dat getal komt.
-
Welk getal moet het dan zijn, Klaas?
-
Hangt er vanaf op wat voor sporen je rijdt. Op Märklin wissels is 14,0 tot 14,2 aangewezen, op 2-rail wissels is het 14,4 tot 14,6 mm.
-
14.35mm zit daar dan net tussen. Dat zal dan het idee er achter wel zijn...
-
Dat zou kunnen. Maar dat is dezelfde denkfout die ESU maakt met zijn modellen die zowel voor 2-rail als voor 3-rail geschikt zouden zijn. De wielafstand is geen zelfstandig gegeven. Die hangt af van de positie van de strijkregels en die is bij Märklin en bij 2-rail verschillend. Zo verschillend dat er geen overlap is tussen beide tolerantiegebieden en dus bestaat er ook geen ideale tussenmaat.
-
@Klaas,
Wat ik me dan wel afvraag is, of het verschil in maatvoering cq. het ontbreken van een adequate tussenmaat leidt tot ontsporingen. En zo ja, of het verschil maakt of je op K-rails of bijv. Peco met puntcontact-strips?
Gr, Hans
-
Ik heb een tijdje getest met k-rail en geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden. De toleranties zijn kennelijk erg groot. Problemen ontstonden vooral bij modellen met wat lagere flenzen, maar genoeg tweerailsystemen waar dat ook niet altijd goed gaat.
-
….geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden.
En die andere 10 procent? ;)
Het is een beetje een stokpaardje van mij, maar ik vind dat de beide systemen onverenigbaar zijn.
-
Dat was zonder enige aanpassing aan het materieel Klaas.
En ik gun iedereen zijn stokpaardjes, maar zeggen dat iets onverenigbaar is, terwijl het in de praktijk gewoon gebeurt, gaat toch wat ver.
De huidige normen zijn onverenigbaar, maar veel rails en materieel kent toleranties die gecombineerd rijden toch mogelijk maken. Dat staat jou niet aan, maar praktisch is het dus niet onverenigbaar. :)
Overigens gaan k-rail wissels en Profi koppelingen niet samen.
-
Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?
-
Wil je niet weten Klaas...
Niet goed voor je nachtrust Klaas :D
Gelukkig heb ik alleen 2rail.
Zijn de vervangende assen voor Märklin wagons wel op de juiste maat voor 2rail?
-
Ja hoor.
Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?
Nou, die liepen op het wissel uit de rails.
Weet niet meer precies waarom. Ik meen dat vooral twee-assers met een grote radstand een risico vormden. En alles met rp25 of anderzins lage flenzen, maar daar hebben meer oudere railsystemen last van.
Ik wilde een ovaal in mijn Rocoline opstelstation waarop ik oude modellen (Trix Hondekop en zo) zo nu en dan kon uitlaten. K-rail leek me het meest universeel, maar de problemen met de Profikoppelingen hebben me doen besluiten er maar een rondje Roco 2,5 mm van te maken. Ik heb toch geen drierailmodellen.
-
Ik zou eens graag een filmpje zien waar die combinaties in dubbeltractie of in multipletractie rijden, hang er voor min part een wagon tussen, maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.
En als je daar dan toch bent, doe dan ook het geheim uit de doeken en geef aan hoe je de schakeling maakt. Dat is de waarde en sterkte van een forum.
-
De wielafstand is geen zelfstandig gegeven. Die hangt af van de positie van de strijkregels en die is bij Märklin en bij 2-rail verschillend. Zo verschillend dat er geen overlap is tussen beide tolerantiegebieden en dus bestaat er ook geen ideale tussenmaat.
Hallo
Je kunt nog heel wat foetelen aan het wiel zelf.
Varierend van flensdikte tot en met de hoek die de flens maakt t.o.v het loopvlak.
Lagere flenzen zijn trouwens beter geschikt om op meerdere railsystemen te rijden.
Denk er maar eens over na. ;D
Bart
-
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele. Maar mijn vraag is is het mogelijk om via i-train de treinen van beide soorten een station binnen te laten komen, stel je hebt een 4 sporig station en de trein komt rechts aanrijden kan deze dan zo via een wissel oversteken naar bv de eerste spoor ipv de 2-rail en 3 rail gescheiden op het station binnen te laten komen, dit is iets wat heel mooi zou als dit ooit zo kan.
-
... maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.
@Frans,
Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Zoiets zal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen. Het “gezellig sámen” zit er mi meer in dat 2-railers en 3-railers samen wat kunnen doen. En dubbel tractie rijden is ook op een 2-rail baan niet altijd een succes.
Waar ik het wel met je eens ben, is willen weten hoe men het heeft gedaan. En om alle misverstanden te voorkomen, ik heb als OO rijder geen enkel belang. Hoewel men in Zuid Engeland wel prototypisch een 3-rail systeem kent. 😜
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0444081F-DC11-4B41-87C2-42D70EC3BBB6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0444081F-DC11-4B41-87C2-42D70EC3BBB6.png)
Gr, Hans
-
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.
Euh, nou, nee. Anders zou er echt wel een fabrikant op ingesprongen zijn...
Meer een lapmiddel om 3-railers en 2-railers toch op één baan te laten rijden
Gr, Bert
-
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.
Nou, van mij ook niet. ik ben geen voorstander van het mixen van systemen. Je krijgt zowel mechanisch als elektrisch problemen die met grote moeite zijn op te lossen.
Ik kan me voorstellen dat je zoiets in clubverband wil, maar dan zou ik eerder kiezen voor een quasi dubbelsporig systeem waarbij het ene spoor 2-rail is en het andere 3-rail. Maar dan zonder dat ze mechanisch of elektrisch met elkaar zijn verbonden.
-
@Bert,
Waarom noem je dit een lapmiddel? Voor verenigingsbanen is dit immers wel degelijk een nuttige oplossing.
Jan Hendriks liet weten dat via iTrain de rechter railstaaf per sectie wordt aangeschakeld als een 3-rail loc de sectie inrijdt en afgeschakeld als deze een sectie verlaat.
Gr, Hans
-
Ik neem aan andersom. Bij tweerail heb je beide railstaven nodig.
Het meest logisch lijkt me als de rechter railstaaf omschakelt van de ene naar de andere pool. Bij tweerail gelijk aan de middengeleider, bij drierail gelijk aan de linker railstaaf.
-
Hans, heel simpel. Meestal wordt voor een 2-rail of 3-rail gekozen, en niet voor een combi. Dus is het een lapmiddel om toch ergens iets met veel moeite mogelijk te maken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is.
Jij maakt toch ook geen gipsafdruk voordat je een 3D print maakt....
Gr, Bert
-
@Henk,
Je hebt gelijk. Ik denk dat die rechter staaf dan inderdaad omgeschakeld ipv uitgeschakeld wordt.
Gr, Hans
-
... Hoewel men in Zuid Engeland wel prototypisch een 3-rail systeem kent.
Dat is inderdaad een 3-railsysteem, of drierailig spoor, maar dat is wat anders dan een 'derde rail'. Drierailig spoor ligt ook in Spanje, Tsjechië, Japan, Peru en Australië.
-
Ik vind het heel kunstig om die systemen te combineren. Maar zoals Klaas en Bert ook al aangaven; het blijft een compromis. Misschien werkt het maar ik zou, zoals Klaas opperde, de systemen gescheiden houden. Op zo'n grote clubbaan valt niet op wat nu net waar rijdt.
-
@NS1220,
Ik begrijp dat eea geregeld wordt via iTrain. Daarmee kun je juist precies zien welke loc waar rijdt.
Gr, Hans
-
Dat bedoelde ik niet met "wat waar rijdt" Hans.
Gewoon; als er een extra baantje voor 3rail ligt valt dat in het landschap niet op.
Zo bedoelde Klaas het ook denk ik.
-
Hallo Klaas en anderen,
Ik ben het met iedereen dei zegt dat tweerail en drierail systemen niet door elkaar te gebruiken zijn op zich eens. Het zijn verschillende systemen, maar het kan wel. Het blijft dan wel een compromis, vandaar ook compromisflensafstand van 14,35 mm. Voor mijn tweerail systeem houd ik altijd 14,5 mm aan.
-
Ik rij 3 rail en heb nog nooit assen van een 2 rail locomotief aangepast.
Even voor de duidelijkheid, ik rij op K rails.
En ik heb al heel wat locomotieven omgebouwd naar 3 rail, ook RP 25 geeft bij mij geen probleem.
Kees.
-
Ik begrijp heel veel niet van de eerder genoemde vermoedelijke bezwaren.
Ik rijd 2+3 rail op k-rails, peco, piko en roco 2.5. Als je de wielen op 14.0 zet, heb je zeker geen last. Maar eerlijk gezegd, er is maar 1 2-rail tractor (Te 2/2) waarvoor dat moest gebeuren.
Op een ander forum heeft gestaan hoe je 2+3 rail+analoog+digitaal aanstuurt met het programma Koploper. Voorwaarde is dat je blokgestuurd rijdt. In 1 blok past 1 trein van 1 van de 4 types. Per blok (of naar keuze in het blok ervoor, dat is afhankelijk van de rijrichting) wordt het type bepaald door hetzij de software, hetzij de hardware, afhankelijk van wat de basismodus is. Lastiger is het om blokken dynamisch te gebruiken.
Digitale DCC twijfelaars verwijs ik graag naar Aswin Krol's website over een inmiddels voor hemzelf verouderd 2+3 rail detectieprintje, op basis van Eagle software (http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php).
Natuurlijk zijn er nadelen aan een gemixte (hybride) omgeving. Er zijn zichtbaar pukkeltjes tussen de rails, tenzij je het materieel ombouwt (en dat is meestal de bedoeling juist niet).
-
Je moet eens een keer bij Railclub Utrecht komen kijken. Dan wordt snel duidelijk hoe zij dat doen.
Zie
Railclub Utrecht
Atoomweg 272
3542 AB Utrecht