BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: theomeeuwsen op 06 January 2008, 20:21:23
-
Ik ben nu aan het plannen met mijn baan en zit te kijken hoe breed een pperron nu wordt in het Fleischmann profi raster met 1 tussen stuk ertussen.
Als je daarmee de rails parralel hebt krijg je 95 mm tussenruimte hart-op-hart afstand. In de nemnormen staat dat je 21 mm van het hart het perron kan maken (helft van die 42). Dus die 95-42 (beide kanten) en dan krijg je 53mm voor het perron. 53 maal 87 = 4611mm= 4,611m.
Is dit breed genoeg voor een eiland perron? of moet er nog zo'n tussen stuk ertussen (past niet :'()
-
Vier meter zestig is een smal perron, zeker als het een eilandperron betreft (en dat doet het). Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af, maar de meeste spoorwegmaatschappijen zullen toch wel streven naar zo veel mogelijk perrons van minimaal zes tot acht meter breed. Voor perrons die normaal niet intensief gebruikt worden, of bij ernstig ruimtegebrek, kan het wel wat smaller.
-
als ik naar roosendaal kijk mag 't wel 8.5 centimeter zijn ofzo, maar als 't niet anders kan.. waarom niet?? je ziet het wel vaker op een modelbaan. en niet ieder perron is even breed ;)
mvg
Bart
-
Tijdje terug nog ff wezen "tegel-stappen" op een eilandperron in Dordtrecht.
Was iets van 9 meter nog wat, afgerond naar 8,70 meter / 87 = 10 cm ;D
-
De perrons die ik maak zijn ook 5,3cm... (ook dit zijn eilandperrons) dus... waarom niet? ;D
-
plaatje?
-
Het ligt er ook aan of het perron aan beide kanten gebruikt wordt.
In Leerdam en Sliedrecht staat aan een zijde een hek of heg en dus heb je daar dan een half eilandperron.
Deze zijn smal, ik gok een metertje of 4 á 5.
Gr. Stephan.
-
@Theo: nog niet ;) (denk binnen nu en 2 weken...)
-
Handboek voor Spoorwegtechniek: "De breedte der tusschenperrons is afhankelijk van omstandigheden, maar deze dienen zoo mogelijk 4.00 m. te zijn. Op stopplaatsen volstaat men in den regel met 3.00 m. breedte en 150 m. lengte. Bij geëlectrificeerde spoorwegen wordt voor de eilandperrons zoo mogelijk een breedte aangehouden van 11.00 m."
Onder tussenperrons worden hier perrons verstaan die tussen 2 sporen liggen, maar slechts aan één kant worden gebruikt. Eilandperrons worden aan twee kanten gebruikt.
-
Volgens mij moet je een breedte pakken die er op het oog gewoon goed uit ziet.
En de hoogte dan? Twee luciferhoutjes hoog, zou dat voldoende zijn voor een landelijk stationnetje? Het ziet er zo laag uit.
-
Voor een standaard hoogte in Nederland, 9mm boven B.S. (bovenkant spoor).
Groet Gerrit
-
Volgens mij kun je het beste Sven z'n opmerking volgen. Als het maar goed oogt.
-
Als je naar duits voorbeeld rijdt, is het volgende document van toepassing:
Bahnsteige und Laderampen (http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf)
-
Mijn modelbaan heefd ook een te smal peron maar de ruimte is nou eenmaal niet anders.
Nu is het ook maar een klein station met een eiland peron .
Spoor 1 voor doorgaande treinen en spoor 2 voor de boemel naar het hoger gelegen station of om een tegen trein te parkeren.
(peron in rood even er bij gekalkt stond nog niet in de tekening)
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vandertuin/1 (http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vandertuin/1)
groetjes Anton