BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Spruit op 06 January 2008, 18:51:10
-
2 Hobbytrain Ho loks ( gebouwd door Kato ) en uitgerust met een Mashima motor zijn voorzien van uhlenbrock decoders. Op hoger spanning ong 3/4 van vol vermogen lopen deze lekker. Ook hier is de aanzet niet echt 100% en moeten er Cv aangepast worden.
Wie kent hier welke Cv waarde ik moet aanpassen om een fijner en stiller rijgedrag van deze loks te bekomen.
Groetjes
Peter
-
Peter, dat is niet zo heel erg vreemd, dit is de aller eenvoudigste instap decoder van Uhlenbrock, bovendie heeft deze decoder geen lastregeling, dus zal nooit mooi en langzaam kunnen rijden. Het is gewoon op zijn hollands gezegd troep. Je kunt er aan instellen tot je een ons weegt, maar het enigste wat je er mee bereikt is gewichtsverlies, maar nooit een goed rjdende trein.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Hoe kom je erbij dat de 76320 geen lastregeling heeft. Wel degelijk! Je verwardt het waarschijnlijk met de 75320 (motorola)
CV 's 53 54 en 58 zijn de parameters voor de motor instellingen.
Kijk in de handleiding welke range je kan proberen.
1 ding . Als een lok met de standaard instaellingen erg slecht loopt krijg je hem vrijwel nooit goed ingesteld. Steek er dan niet teveel tijd in maar probeer een ander en gebruik deze voor een andere lok.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
volgens de decoder beschrijving heeft deze inderdaad lastregeling !!
Zal mogen eens met de waarden 53-54 en 58 spelen en kijken wat dat voor effect geeft.
Was een trial met Uhlenbrock decoders...ookal omdat deze juist in de voorziene ruimte van deze lok pastte.
-
Ja inderdaad, je hebt gelijk. Dat komt door het feit dat ze bij Uhlenbrock van decoder nummering en types veranderen met de regelmaat van de klok, dat is een al een vaagteken aan de wand. Maar ik blijf bij mijn bewering dat het rommel is. Gewoon investeren in een betere en dus goede decoder, dus nogmaals Zimo MX64, CT-Elektronik (Tran) DCX51, Kuehn T125/T145 en eventueel een Lokpilot V3.
Ook geen Lenz Gold of Silver decoders aanschaffen, die geven ook te veel problemen en ook geen Tams, die vallen in dezelfde categorie als de Uhlenbrock, gewoon de B-Kwaliteit.
Mvg
Wim.
-
Heb volgende waarde na wat experimenteren aangepast
cv 53 van 40 naar95 gebracht
cv 54 van 132 naar 50 verlaagd
cv 58 van 8 naar maximum waarde 255
resultaat is verbluffend.
Vertrekken nu soepel zonder een rauw koffiemolen geluid bij aanzet.
Het typische motorgeluid van deze oude loks ( wat hoog gierend op volle snelheid ) kan je uiteraard niet wegkrijgen en was ook al analoog kenmerkend maar overal is het resultaat toch stukken beter
Tx voor de tips ;)
Peter