BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rail4marcel op 06 January 2008, 11:02:21

Titel: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 11:02:21
Ik ben nu sinds gisteren ook digitaal. Aleen zag ik al dat er enorm veel verschilende decoders waren. Ik heb in de startset 2 extra decoders gekeregen van uhlenbrock maar die vond ik nogal duur. Nu kan ik met korting aan tams decoder komen namelijk de LD-G-5 en de LD-G-6. Maar ik heb hier nog nooit iets over gehoord. Dus mijn vraag is zijn dit ook goede decoders?
Titel: Re: Tams
Bericht door: Servé op 06 January 2008, 11:05:32
de LD-G-5 ken ik wel (jammergenoeg).
ikzelf heb er namelijk hele slechte herinneringen aan >:( >:( >:( .
van de LD-G-5 heb ik er een stuk of 4 gehad..., en leeft er nog maar 1...
de LD-G-6 ken ik niet.

Dus mijn mening over de LD-G-5 is... slecht.

Servé
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 11:09:17
maar wat gebeurde er dan gingen ze meteen kapot branden ze door?
Titel: Re: Tams
Bericht door: WillemNS op 06 January 2008, 11:10:48
Bij mij werken ze wel gewoon goed hoor, ik heb er 5 en ze rijden perfect, hebben ook leuke opties om mee te gaan klooien 8)

Wilem
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 11:12:36
Ha Marcel,

Ik heb goede ervaringen met een Tams ld-g-21 maar hele slechte met een ld-g-9. Ik vermoed dat de lagere nummers nog in prematurer stadium verkeren.
Ik heb alles nu met een 21 rondrijden en dat is perfect, kost maar 15 eu, je moet allen nog een stekker aan solderen voor voorbereidde loks.

groet, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 11:20:21
De LD-G-9 werkte wel maar de lok stotterde, liep zeer onregelmatig. Die heb ik geprobeert in een Hamo 1100, in een DKM 2400 en in een Roco 1600 en in alle loks hetzelfde verhaal maar daarentegen werkt de 21 in alle loks prima, soms wat onregelmatig en dan kun je nog vanalles uitschakelen zoals lastregeling, analoog herkenning e.d. om de loop te verbetern.
Bij de plan V moest ik b.v. de lastregeling uitschakelen en sindsdien loopt ie als een zonnetje.
Gr. Albert.
 
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 11:28:06
Ok maar het zijn dus wel aardige decoders. Ik vin het een beetje een probleem dat er zo ontzettend veel decoders zijn. DAt ik echt geen idee meer heb welke ik meot keizen.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wim Ros op 06 January 2008, 11:37:54
Persoonlijk zou ik niet zo snel voor Tams decoders kiezen, minder goede ervaringen mee. Ook het uitschakelen van lastregelingen e.d. zoals Albert zegt te doen, is natuurlijk helemaal uit den boze, daar is het nu juist helemaal om te doen, die lastregeling dus om een lok zijn rijeigenschappen te geven.

Mijn advies is dan ook Zimo MX63 of 64, Tran DCX51, Kuehn T125 of T145 of Lokpilot V3.

Ook de Lenz Gold en Silver decoders hebben niet mijn voorkeur, teveel uitval of bugs in de decoder software.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 11:39:29
Gezien het feit dat de 21 bij Conrad 15 eu kost (alleen soms +5 voor een stekker) zou ik voor de 21 voor gaan.
Goed getest in verschillende loks (door mij).
Bij Conrad ben je bij 2 decoders de minimum order a te boven, als je dan met je bankpasje betaald (IDEAL) betaal ook geen verzendkosten dus voor 30 euro liggen er na 3 werkdagen 2 decoders met 2 jaar garantie en teruggaaf mogelijkheid op de mat. Ideaal dus.
Succes, Albert.l
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 11:44:17
Ik denk dat ik inderdaad is zo'n tams decoder aan ga schaffen. En dan gewoon kijken hoe die bevalt.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 11:48:38
Hee Wim,

Dat uitschakelen is niet zo gek natuurlijk, een plan V in mijn geval een gele is een vrij oud model met een wat classieke motor en een plan v hoeft natuurlijk niet te werken dus is lastregeling wat overbodig.
Neem je bv een Mehano class66 of een Trix 6400, een Roco 2200, zelfs een Sik en 2x Hippel, werkt de 21 met lastregeling perfect.
"een last regeling werkt perfect als er een last is,   is die last er niet dan heb je er alleen maar last van".
Hoe harder een lok moet werken, hoe beter de lastregeling tot zijn recht komt.
Een lastregeling is een echte PID regeling en die kunnen bij een korte proportionele band erg zenuwachtig worden, dat is de reden waarom bij een trein die niet moet werken de regeling juist alleen maar last geeft.

Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 12:14:59
Misschien een domme vraag maar wat is er nu zo speciaal aan die last regeling.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 06 January 2008, 12:26:54
nou dat de loc niet wegstuift met een grote sleep wagens. maare ik heb verder goede ervaringen met tams alleen is het jammer dat je niet alles uit kan zetten zoals dat met mijn lenzen wel kan.

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: TonM op 06 January 2008, 12:27:22
Ik heb goede ervaringen met de LD-G-5 en nog betere met de LD-G-21. Eerlijk is eerlijk: ik heb ook decoders van ESU, Lenz en Uhlenbrock en die zijn in mijn ogen beter. Maar ze zijn ook duurder.
Voor wat betreft de lastregeling: Simpel gezegd komt het er op neer dat de decoder de loc op constante snelheid houdt door een beetje meer power te geven in bogen en hellingen e.d.

Ton
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 12:32:19
Maar de 21 is dus beter dan de 5?
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 12:38:30
Een vraag is nooit dom, een antwoord kan dat wel zijn, maar ik doe mijn best.
Bij de gelijkstroom analoge systemen zet je b.v. 7 volt op de rails, de trein heeft dan een bepaalde snelheid maar zal als er meer weerstand komt b.v. een helling resulteren in een lagere snelheid. Kan zelfs tot stilstand doorgaan.
Bij een digitale lastregeling streeft de regelaar naar een bepaalde "snelheid", als nu de weerstand toeneemt door een berg of door een langere trein dan zal de motor harder aangestuurd worden.
Het mooie bij een 21 regelaar is dat je alle 3 de parameters van de lastregeling kunt verstellen, maar je moet dan wel weten wat je doet, je komt dan op echt meet en regeltechnisch terrein. Maar in of uitschakelen kan geen kwaad, je ontregeld dan niets.
groet, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 12:39:40
Ja de 21 is beter.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 12:43:13
Hee Wesley,
Het is niet het wegstuiven wat de lastregeling doet, dat doet de CV3 de optrek constante.
De lastregeling zit onder CV49.
Gr, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 12:51:53
Ok nou dan ga ik voor de 21 die is nog goedkoper ook.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 12:56:42
Goede keus naar mijn idee, Conrad moet zijn oude voorraad maar dumpen. De nieuwere kunnen goedkoper maar kunnen ook meer.
LET OP. wel even een aardkabeltje aan je 15 watt soldeerboutje anders heb je kans dat ie gelijk overleden is.
Succes, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: C_Jabaaij op 06 January 2008, 14:10:31
Dat uitschakelen is niet zo gek natuurlijk, een plan V in mijn geval een gele is een vrij oud model met een wat classieke motor en een plan v hoeft natuurlijk niet te werken dus is lastregeling wat overbodig. ....

"een last regeling werkt perfect als er een last is,   is die last er niet dan heb je er alleen maar last van".
.....
Albert.

Volgens mij begrijp je er nog niet veel van.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 17:12:36
Beste Koos, :o

Met dat soort opmerkingen als "volgens mij begrijp je er nog niet veel van" schiet het forum niet echt iets mee op.
Leg jij dan maar eens begrijpelijk voor een leek de lastregeling uit.
Dus een echte PID zoals in de Tams 21 met apart instelbaar P (proportioneel), I (integrerend, en D (differentierend).
Dan kun alleen maar concluderen dat een lastregeling ook wel nadelig kan zijn.
Graag opbouwende kritiek en vooral duidelijk te begrijpen voor iedereen.
Ik ben benieuwd, groet, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: C_Jabaaij op 06 January 2008, 20:32:48
Het advies van een minder goede decoder aan iemand die net begint is een slecht advies en dan zeker het advies om de cruise control maar uit te zetten als de lok niet goed rijdend is te krijgen is een fout advies.
Gebruik een goede decoder zoals Zimo, Kuehn, CTelektronik dan is alles prima in te stellen zonder dat de cruise control uitgeschakeld wordt. Zie ook het antwoord van Wim Ros.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Tams
Bericht door: WillemNS op 06 January 2008, 20:37:46
Uhmm... Ik wil niet veel zeggen hoor, maar volgens mij is Marcel geen beginner meer...
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 20:42:27
Nou ja ik heb nu al 5 jaar een modelbaan ofzo dus al best lang. Maar pas 1 dag een digitale baan :P dus in zeker opzicht ben ik nog beginner. Ik heb ook al aardig wat matrieel enz maar voor dat moet je maar in mijn draadje bij wat zijn we aan het bouwen kijken. Maar aangezien ik goedkoop aan deze decoders kan komen denk ik er toch 1 of 2 koop en dan zelf is zien of het bevalt. WAnt ik moet er dan al snel 20 kopen en dan scheelt het nogal in prijs.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Gooierhaven op 06 January 2008, 21:04:41
Met een Zimo heb ik tot nu toe alles goed aan het rijden gekregen. Dat kan ik helaas van Kühn, Uhlenbrock, ESU Lokpilot niet zeggen.
Maar om nu voor elke loc zo'n dure decoder te kopen, gaat me te ver. Voor een oude Roco 1100 en een Hamo 1100 ga ik binnenkort eens de TAMS G-21 proberen.

De kunst is om de juiste combinatie van motor en decoder te vinden.
Als scholier (zoals Marcel) is dan een avondje uitproberen met een of meerdere goedkope decoders een stuk aantrekkelijker en leerzamer, dan je geld steken in dure decoders.

Jan

Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 21:05:52
Ik heb nog een vraagje want ik had dus van die dure uhlenbrock decoders in de startset zitten en die heb ik in mijn 1708 en class 66 gedaan alleen die rijden nu echt met een vreemd geluid. Hoe kan dat.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Gooierhaven op 06 January 2008, 21:07:21
Het eerste wat je kan doen is de aanstuurfrequentie verhopen in CV9.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Hans Keulen op 06 January 2008, 21:33:08
@Marcel,

Koop vooral wat je zelf goeddunkt en experimenteer. Maar bedenk ook dat alle waar naar zijn geld is. En dat een goedkope, slechte, decoder je ook een verkeerde indruk kan geven van digitaal rijden.

Decoders zonder lastregeling zoals de LD-G5 en G6 zijn niet meer van deze tijd.  Met zo'n decoder zal een lok nauwelijks kunnen kruipen. De maximum snelheid is niet betrouwbaar in te stellen etc. Mocht je ooit computergestuurd gaan rijden dan kun je in een stopsectie een lok niet natuurgetrouw laten afremmen enz.

Van decoders met een slechte of slecht instelbare lastregeling krijg je ook alleen maar buikpijn. (Dat Albert met een G21 de lastregeling in zijn plan V uitzet is voor mij veelzeggen). Er zijn decoders die het uit de doos goed doen met veel verschillende motoren. En er zijn fabrikanten die in de handleiding ook aangeven hoe de PID motorregeling moet worden ingesteld voor b.v. een Fleischmann rondmotor of een Roco motor. Daarmee helpen ze juist beginnende digitalisten op weg.

In de handleidingen van TAMS ontbreken zulke zaken. Daarnaast hebben (ook de nieuwere) decoders geen kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Een klein foutje (wat juist bij een beginner nogal eens voor wil komen) levert dan mogelijk meteen een rokende decoder op. Het helpt daarbij ook niet dat je zelf draden aan de decoder moet solderen.....

Koos Jabaaij en Wim Ros zijn beide al zo ongeveer een eeuwigheid bezig met modeltreinen en electronica. Ik zou hun advies ter harte nemen.....

Groet,

Hans
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 06 January 2008, 21:41:52
nouja LD-G-5 niet meer van deze tijd, het ligt er een beetje aan waar je hem in frot, in mijn 1602 met een sleep wagens erachter is het ding niet vooruit te branden en optrekken in een scherpe bocht... vergeet het maar. Voor een kort treinstel zoals Plan V, Sprinter, mat'54 issie heel goed geschikt hoor.

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Hans Keulen op 06 January 2008, 21:49:50
Hee Wim,

Dat uitschakelen is niet zo gek natuurlijk, een plan V in mijn geval een gele is een vrij oud model met een wat classieke motor en een plan v hoeft natuurlijk niet te werken dus is lastregeling wat overbodig.

Albert, met alle respect, dit is klinkklare onzin en wordt eigenlijk door jou zelf ook al tegengesproken in een andere posting (waar je het hebt over helling op rijden). Die motor moet wel degelijk werken, net zoals iedere motor van een lok of treinstel die op de baan staat. Dat de belasting van een treinstel wellicht over een minder groot bereik zal fluctueren dan een lok die de ene keer als losse lok rijdt en de andere keer met een sleep wagens of rijtuigen is helder. Maar daar heb je nu juist lastregeling voor in een decoder. En als die PID regeling daarop niet goed is af te regelen dan deugt die regeling niet. punt.


LET OP. wel even een aardkabeltje aan je 15 watt soldeerboutje anders heb je kans dat ie gelijk overleden is.
Succes, Albert.

Deze hoort ook in de categorie fabeltjes. Je zoldeert als het goed is alleen aan de soldeerpads. De daarmee verbonden componten staan in verbinding met railspanning, motor etc en krijgen DUS een betrekkelijk hoge spanning met behoorlijke stoorpieken voor hun kiezen. Lokdecoders zijn geen ESD gevoelige computercomponenten. Als dat voor TAMS decoders wel zou gelden was het een goede reden om ze niet te kopen. Maar een snelle blik op het schema van de G21 leert dat dat wel meevalt.

Hans

Titel: Re: Tams
Bericht door: Wim Ros op 06 January 2008, 21:56:15
Albert,

Met alle respect, maar je hebt ergens het geluid van een klok gehoord, maar je weet nog niet hoe dat geluid tot stand komt. M.a.w. je verkondigd een heleboel onzin.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Hans Keulen op 06 January 2008, 22:00:50
nouja LD-G-5 niet meer van deze tijd, het ligt er een beetje aan waar je hem in frot, in mijn 1602 met een sleep wagens erachter is het ding niet vooruit te branden en optrekken in een scherpe bocht... vergeet het maar. Voor een kort treinstel zoals Plan V, Sprinter, mat'54 issie heel goed geschikt hoor.

Wesley
Wesley,

Lokdecoders zonder lastregeling zijn niet meer van deze tijd, daar blijf ik bij. De G5 is daarbij ook nog eens een LF decoder. Ook al niet meer van deze tijd.

Vroeger, toen het prijsverschil veel groter was (€ 75,- voor een geregelde, € 50,- voor een ongeregelde decoder) en de 1e generatie lastregeling nog veel slechter, was dat misschien een afweging. Nu koop je een top lastgeregelde decoder als de Kühn T125 voor € 25,- (met draadjes er aan en kortsluitbeveiliging  ;)).

Ik kan er daarom met mijn bolle kop niet bij dat mensen die wel meer dan € 150,- uitgeven voor een lok of een treinstel niet een paar Euro meer over hebben voor een decoder waar dat ding dan ook nog goed mee rijdt.....

Hans
Titel: Re: Tams
Bericht door: rail4marcel op 06 January 2008, 22:03:32
Die tams 21 decoder heeft bij de versie die ik koop gewoon een stekker trouwens. Ik ga dat er niet zelf aan solderen. Maar die is dus wel redelijk want die lastregeling kan daar gewoon aanblijven toch?
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2008, 22:03:50
Hallo allen, ::)

Ik wil toch nog even reageren op het stukje van Hans.
Ik zit nog niet lang op dit forum maar ik ben 53 en ik modelbouw al vanaf mijn 21e, heb schepen gebouwd van tekening, radiografisch en wel.  Met treinen ben ik c.a. 15 jaar actief alleen sinds kort digitaal. Maar als meet en regel je dagelijkse bezigheid is heeft dat voordelen bij digitale treintjes.
In mijn dagelijkse bezigheid houd ik me bezig met procesautomatisering op een kolencentrale.
Ik heb inmiddels c.a. 15 verschillende treinen gedigitaliseerd van plan V tot de Roco Sik, die rijd momenteel kruipend ongestoord zijn rondjes met een stel Railpro grintstorters en dus met een Tams 21.
Ik probeer niet te vertellen dat de Tams 21 de beste is, er zullen ongetwijfeld veel betere decoders zijn die ik nog niet geprobeerd heb.
Wat ik wel propageer is mijn positieve ervaringen bij veel diverse loks.
Het heeft geen zin om te gaan wedijveren wat de beste decoder is, maar je ervaring is interessant voor anderen. Mijn ervaring met de Tams 21 is positief en dat voor 15 euro.
Dat sommige decoders duurder zijn zegt niets, de ouder Tams zijn ook duurder maar niet beter. Een fabrikant zal zijn prijs laten zakken als hij ziet dat anderen goedkoper zijn en hijzelf niets meer verkoopt. Hij zal de prijs niet verlagen op een moment dat hij nog prima verkoopt.
De digitale techniek is nog steeds in ontwikkeling en dat geldt ook voor de prijs, kijk maar eens naar computers en DVD recorders en noem maar op.
Dus er is steeds meer ontwikkeling in goedkope decoders, zij gebruiken trouwens allemaal standaard componenten die ze zelf niet maken.
Groet, Albert

Titel: Re: Tams
Bericht door: Weerd op 06 January 2008, 22:04:42
Ik ben  maar matig enthousiast over de Tams locdecoders. Via Conrad 3 stuks LD-G-21 aangeschaft, een ervan is al overleden, de tweede kan alleen in een bepaalde rijrichting op het spoor (als ik de loc omdraai schiet hij met een bloedgang weg, met andere woorden, is al half dood) en de derde rijdt nog wel steeds tot nu toe. veel betere ervaring met Zimo MX64 en Kuhn T145.
Daarentegen, de Easy Control van Tams werkt voortreffelijk.

Mijn les is, investeer minstens 20 Euro in een locdecoder en je hebt er op termijn toch meer plezier aan. Goedkoop is op termijn duurkoop in mijn situatie!

Gerard
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 06 January 2008, 22:12:26
Ik heb bij modeltreinexpress is zitten kijken bij Kühn en volgens gerard is de t 145 goed, nou staat er t 145 en t 145-p kan iemand mij vertellen wat het verschil is, zit er bij de 1 wel een stekker aan ofzo?

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Weerd op 06 January 2008, 22:14:38
De T145 is met draadjes, de T145-P met een achtpolige stekker NEM652.

Gerard
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 06 January 2008, 22:16:44
nou die lijkt me wel het proberen waard  :D
is kijken of mijn 1602 daarmee wel vooruit te branden is ::)

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wim Ros op 06 January 2008, 22:20:45
Wesley, als de lok analoog nu al niet goed loopt, zal het na het inbouwen van een decoder niet beter op worden. De lok moet analoog in top conditie zijn, anders is elke ombouw naar digitaal een fiasco.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 06 January 2008, 23:03:30
nou de loc is analoog perfect maar met decoder is het net een bejaard vrouwtje :-|

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Hans Keulen op 07 January 2008, 12:57:52
Wesley,

In een 1600 kun je ook een T125 stoppen (gelijk aan de T145 maar dan met twee functie uitgangen). Is goedkoper

Hans
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 07 January 2008, 13:00:47
ja klopt....2euro ;D maarja ik denk dat ik ze zowies o allebei wil proberen, ik heb nog zat spul zonder decoder staan. :(

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Hans Keulen op 07 January 2008, 13:33:10
Hallo allen, ::)

Ik wil toch nog even reageren op het stukje van Hans.


Albert,

Volgens mij schelen we niet zoveel in leeftijd  :)  Niemand hier zegt dat jij een slechte modelbouwer bent. En dat zouden we ook niet willen zeggen. Maar mensen als Wim Ros en Koos Jabaaij zijn al heel lang bezig met treinelektronica en treinbesturing en hebben beslist ervaring met zo'n beetje alle digitale systemen en merken. In mindere mate geldt dat ook voor ondergetekende, maar ook ik ben al bijna 10 jaar met digitale systemen bezig en heb al vele honderden loks omgebouwd, voor mezelf en voor anderen.  Wij praten dus ook uit praktijkervaring.  Daarnaast zit er ook nog wel enige elektrotechnische scholing achter (en ook nog wat ICT).

Uiteraard zit er nog ontwikkeling in de digitale systemen en is duurder niet altijd beter. Maar een van die ontwikkelingen is b.v. dat op iedere decoder een microcontroller zit (b.v. een PIC16F684 in de G21) en dat de kwaliteit van de decoder voor een groot deel bepaalt wordt door de kwaliteit van de SOFTWARE in die microcontrolle. Bij sommige merken kun je (zoals Zimo) kun je zelfs die software nog updaten ook al zit de decoder al in een lok. Die software bepaalt b.v. het hele regelgedrag van de decoder !  Net zoals je op een computer met Wordperfect of Word als tekstverwerker kunt werken. Dezelfde hardware maar toch heel andere functionaliteit !

Groet,

Hans



Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 07 January 2008, 14:46:37
Hans, Wim en Koos,

 ;DIk twijfel geen moment aan jullie kennis en ervaring,  maar als jullie niet elke vraag zelf willen moeten beantwoorden zal je anderen ook wat ruimte moeten gunnen.

 >:(Ik vertel trouwens alleen mijn eigen ervaringen met een bepaald type decoder en heb verder niets negatiefs over andere merken geschreven.

En het uitschakelen van de lastregeling is ook omkeerbaar dus proberen maar.
  :-*Mijn Plan V snort als een naaimachientje zonder lastregeling of wat soms cruisecontrole wordt genoemd.

8)Bovendien vind ik solderen met een geaarde soldeerbout geen overbodige luxe, Tams schrijft zelfs voor om goed te ontladen alvorens te gaan solderen.

mvrgr, Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 07 January 2008, 14:48:27
hoe doe je dat ontladen dan? gewoon een draadje van de bout naar een of ander ijzeren voorwerp dat de grond ingaat, waterleiding ofzo??

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: Albert Bas op 07 January 2008, 15:21:18
In mijn geval doe ik een meetsnoer met een krokodillenbek op het metaal waar de stift van de soldeerbout in zit naar de aarde van een geaard stopcontact. Je kan ook gewoon een draad rond de soldeer bout vlechten en aan aarde verbinden.

 ;)Albert.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Servé op 07 January 2008, 17:10:41
maar wat gebeurde er dan gingen ze meteen kapot branden ze door?
In de handleiding staond dat je de smoorspoelen NIET mocht verwijderen.
nou, mijn vader heeft ze niet verwijderd, en alles vastgesoldeerd.
Testrijden...na 2 rondjes kwam er rook van de decoder af... decoder heeft zichzelf losgesoldeerd, en componenten ook.
2de erin, hetzelfde.
Mailtje naar verkoper gestuurd, kreeg mailtje terug dat de smoorspoelen er WEL uit moesten.
Nou, dat gedaan, en de lok liep goed, en loopt nog steeds goed. (ondertussen zit er een andere decoder in)

Wilde mijn verhaal toch even kwijt.

Servé
Titel: Re: Tams
Bericht door: Wesley op 07 January 2008, 17:22:00
na al deze verhalen durf ik geen tams decoders mer te kopen, toch maar een paar euro extra uitgeven...

Wesley
Titel: Re: Tams
Bericht door: willem22 op 07 January 2008, 17:23:49
Servé , als ik het goed begrijp heb jij Tams gebruikt of andere?
Nomaals ik wil niet vervelend doen maar Tams heeft geen stroom begrenzing en blaast bij een te hoge stroom zich zelf op.

wil.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Servé op 07 January 2008, 17:24:59
ik heb de Tams LD-G-5 en de LD-G-21, beide zonder stekker.
Titel: Re: Tams
Bericht door: willem22 op 07 January 2008, 17:34:20
Servé, je kan ze opsturen naar Tams mogelijk krijg je nieuwe, ik moet zeggen de service bij tams is uitstekend.
Geef aan dat bij de derde (tams)decoder de lok werkt.

wil.
Titel: Re: Tams
Bericht door: Servé op 07 January 2008, 17:40:56
ik heb 3x LD-G-5 en 2x LD-G-21.
2x LD-G-2 en 1x LD-G-21 zijn kapot gegaan.
de decoders heb ik naar de winkel gestuurd waar ik ze heb gekocht.
ik heb 1 LD-G-nogiets ervoor terug gekregen.
toch maar een paar euro extra uitgeven...
dat doe ik nu ook ;D
Titel: Re: Tams
Bericht door: fvdm op 07 January 2008, 18:12:59
Geen van de ervaren mensen raadt Uhlenbrock aan, zijn dit ook slechte decoders? Ik vraag het omdat de 73400 rond de 23 EUR kost en lekker klein is. En klein heb ik nodig voor een minitrix V100...

Groet,
Frank