BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReneN op 01 August 2018, 12:54:10
-
Onze spoorwegen lijken zich niet meer tot het geel schilderen van treinen te beperken. ProRail is enthousiast over het geel kalken van een overweg in Baarn omdat dit de veiligheid zou verbeteren. Nou kunnen ze met een paar emmers verf ditmaal geen kostbare fouten maken, maar ik zie het toch als visuele verontreiniging. Al eerder is door de provincies voorgesteld om veel bomen langs N-wegen te kappen vanwege de eenzijdige ongevallen. Ik heb een heel ander idee: gooi een emmer gele verf over de mensen die zich als een idioot (vaak met smartphone) door het verkeer begeven. Daar zit het echte gevaar. :(
https://nos.nl/artikel/2244105-prorail-wil-knalgele-spoorwegovergangen-want-dat-is-veiliger.html
-
Ik vind t maar een onderzoek van niks met even slechte argumenten,en dat blijkt uit dit stukje gequote tekst ook.
Volgens Wijn wordt een overgang in de eerste plaats vooral zichtbaarder voor weggebruikers, zegt hij.
In hoeverre dat mensen alerter maakt, is niet direct onderzocht. "Maar als slechte zichtbaarheid oorzaak is van onveiligheid, wordt het inderdaad veiliger."
Een overgang zichtbaarder voor weg gebruikers ?
Die straat verlichting die de omgeving oplicht zorgt al voor algemene zichtbaarheid,en bij een overweg zijn bellen,rode lampen en die slagbomen met rode lampjes ook nog aanwezig,zouden die een mens niet doen vermoeden dat het geen normale situatie is waar ze zijn beland? ::)
Of een gele overgang mensen alerter maakt dat ze bij een spoorweg overgang zijn beland is niet onderzocht ?
En dan toch zeggen dat je proef geslaagd is,ja zo lust ik er nog wel een paar :-\
Zeker als je de laatste regel leest,dan valt er wel uit op te maken hoe men bij prorail redeneert :-X
Ik zeg dit is werk verschaffing,wel is t zo dat als men het overal gaat doen,dat t in elk geval geen miljoenen kostende blunder kan worden ;D
(tenzij ze of allemaal verschillende kleuren geel gaan gebruiken door elkaar,of dat men t later toch weer ongedaan wil maken ::) )
-
Gewoon Geel, en niet NS-Geel want die heeft er natuurlijk niets mee te maken...
Daarnaast zal het niet zozeer gaan om de zichtbaarheid, maar onbewust zal het in je brein opkomen "daar moet ik niet zijn"...
-
gele overwegen veiliger ? ben benieuwd hoeveel mensen in de winter ten val komen op een groot stuk geel geverfde overweg......sneeuw en ijzel enzo....ik weet niet wat voor verf ze willen gaan gebruiken, maar ik voorspel dat ze weer niet genoeg vooruit denken.
groet Ruud B.
-
Het is maar tijdelijk, na verloop van tijd worden alle geel geschilderde overwegen verwijderd zeggen ze.
-
Voor sommige mensen moet ook tussen de oren alles geel worden geverfd. Er wordt erg veel risico genomen om voor de trein langs te komen. ??? Maar goed, misschien helpt het iets. Ik vraag dus om een mentaliteitsverandering. Enkele mensen beseffen immers niet dat ze met hun leven spelen.
-
Het lijkt mij op zich geen gek idee. Ik snap best dat mensen zelf ook eens moeten opletten maar het overgrote deel kijkt tegenwoordig niet meer op van een paar waarschuwingsborden en wat knipperende lichten. Die moet je bij wijze van spreken eerst uit hun auto trekken en met hun neus tegen de slagboom duwen voordat ze iets doorhebben. Ik zou ook even opletten als ik ineens op een normale weg een heel groot geel vlak tegen kwam.
-
Ik denk ook dat het kan helpen. Het zijn niet allemaal mensen die bewust de bellen, lampen en slagbomen negeren. Vorig jaar zijn er een paar dodelijke ongelukken gebeurd op onbewaakte overwegen. Waarschijnlijk hadden die mensen niet eens in de gaten dat ze een overweg opreden. Zo'n groot geel vlak kan een attentiesignaal zijn.
-
Neem me niet kwalijk Klaas. Zijn de rood/witte hekken, de dubbel knipperende rode lampen, de rinkelende bellen en het blauwe bord ` wacht tot het rode licht gedoofd is enz. `niet voldoende als attentiesignaal? En dan is er ook nog vaak de oranje knipperende lamp als voorwaarschuwing. Men moet wel een kluns zijn als dat niet wordt opgemerkt. En wat moet er toegevoegd worden na het geel verven van de overweg?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171022_121903.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171022_121903.jpg)
Geel op een overweg is wat mij betreft een brug te ver.
-
En wat moet er toegevoegd worden na het geel verven van de overweg?
Kleppen die uit het wegdek oprijzen. ;D
-
Ik denk dat in druk stadsverkeer een overweg die niet knippert en niet belt, niet zo erg opvalt als sommigen hier denken. Mensen schuiven gedachteloos aan in de file en ineens sta je midden op een overweg. Ik zie dat hier in Goes, wat maar een rustig provinciestadje is, ook constant gebeuren. Ja, het is stom en onoplettend, maar het gebeurt toch. Zo'n geel vlak zou dan best kunnen helpen.
-
Hier in het goede Groningen (stad) heeft men ook enige wegkruisingen geel geschilderd. Het valt op maar ik kan niet zeggen dat ik door die kleur beter oplet, het leidt eerder af van de overige weggebruikers. Allemaal goedbedoeld amateurisme. Een triest hoogtepunt vormde de oude afslag Almere vanaf de A1. Die bocht kon je makkelijk met 100 km/h nemen, tot het moment dat RWS er zonodig "meebewegende" reflecterende pijlen ging neerzetten. De weggebruikers gingen toen op de borden letten in plaats van op de weg met als gevolg de nodige ongelukken. Later zijn die borden gelukkig weer vervangen en werd de max. snelheid aangepast ???
-
Bij 4 sporige overgangen gaan ze “grijze veiligheidsvlakken” creëren.
Uuuhhmmm, welke kleur is het ballastbed ook alweer?
De enige oplossing is: in een straal van 500 meter om een overweg totaal geen data verkeer te laten plaatsvinden. Geen radio, tv, internet of wat dan ook. Behalve voor de veiligheidsdiensten.
Misschien hebben we dan weer aandacht voor de weg en mede weggebruikers!!
-
Tsja, mensen moeten tegen zichzelf worden beschermd. En er zou corrigerend moeten worden opgetreden. Volgens de verkeersregels mag je een overweg pas oprijden als er aan de andere kant genoeg ruimte is. Maar daar zie je heel veel automobilisten de fout in gaan, ze schuiven gewoon aan. Een filmcamera er op zetten en een opsporingsambtenaar kan vanachter zijn buro zo de bekeuringen uitschrijven.
-
behalve voor de veiligheidsdiensten
Vind ik zo (C) 2000 ;D
Carel
-
Sommige overwegen heb gewoon een ouderwets wit kruis waar je dus niet op mag gaan staan, zie je ook onder slagbomen voor bruggen of als je voor een stoplicht staat en een uitrit moet vrij blijven zetten ze zo'n rechthoek met kruis ook op het wegdek. Nou leer je met je rijles zowel in de praktijk en op je theorie examen dat je daar niet op mag stilstaan. Echter zie ik vaak zat dat mensen gewoon dood leuk daarop gaan stilstaan. Leuk als het een brandweer of ambulance uitrit betreft... Maar goed officieel hoor je een zebrapad of fietsoversteek ook vrij te houden als je in de file staat, maar ook dat doet niemand. Dus ja...
Groeten Edwin.
-
Dat gedachteloos aanschuiven maak ik ook zat mee.
Ik werk op een straatveegmachine en daarvoor passeer ik regelmatig een overweg tijdens het vegen.
Dat gaat met zo'n 5km/u. En dan zijn er dus van die idioten die doodleuk achter de machine aan de overweg oprijden en daar dus stil komen te staan.
En door een grote middenberm er dus ook niet langs kunnen.
Genoeg dom volk op de weg.
-
Ach die gele vlakken... op kruisingen zie je ze idd ook wel eens en na een paar keer er overheen te hebben gereden let je er niet meer op. Misschien kan ProRail een loeiende sirene of ouderwets kanon dat wordt afgevuurd bij elke overweg opstellen. ;D Eerst hebben we de overal-hekken-neerzetten-trend gehad, dit is een volgende fase. We leven door allerlei belangenclubjes in een land dat geobsedeerd is door zekerheid en veiligheid. Moet je hier eens gaan kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=R7PgBXciQQk&frags=pl%2Cwn
De beste maatregel is nog altijd mobiele telefoons standaard zo instellen dat ze bij een snelheid van meer dan 10 km/u automatisch uitschakelen. Dit is technisch mogelijk vanwege het constante GPS-signaal, dat beweging detecteert. Hiermee beperk je het gebrek aan oplettendheid van de meeste weggebruikers al aanzienlijk. Helaas hebben we krachteloze, futloze, nutteloze EU-politici die zo'n maatregel wel nooit zullen durven te nemen.
-
Ik vraag me werkelijk af of je dmv regeltjes, procedures en paniekvoetbal het probleem oplost.
Dat probleem zit hem toch echt bij de weggebruiker die niet oplet.
En ja, tuurlijk zijn er uitzonderlijke situaties waar best wel wat te verbeteren valt.
En de schuld geven aan een telefoon is naar mijn idee ook flauwekul. Als je zelf veilig de weg op wil, dan zet
je dat ding uit, of je reageert er niet op. Da's gewoon discipline.
Deelnemen aan het verkeer is nou eenmaal risicovol, behalve je eigen stommiteiten kun je ook ten prooi vallen
aan die domme actie van een ander...
-
Het is juist die discipline die te vaak ver te zoeken is in het verkeer en dat ga je
ook niet met bananengeel oplossen.
-
Ze kunnen beter van de slogan "Wacht tot ....trein komen" maken "Je ben een rund als je met een overweg stunt".
-
Goedenavond allen,
Aangezien ik dichtbij de bron zit wil ik best wat extra informatie hierover verstrekken.
Ik ga niet in op bovenstaande individuele opmerkingen, wel wil ik een stuk achtergrond vertellen.
Tot eind 2009/2010 was ProRail vooral gefocust op de technische werking van een overweg. Simpel gezegd gaan de lampen op tijd branden en de bomen op tijd naar beneden. Tevens was toentertijd de ombouw van het AKI naar Mini-Ahob programma net afgerond. Dit vindt je ook terug in het OvV rapport m.b.t. het ambitie niveau tot 2010.
In totaliteit heeft dit ervoor gezorgd dat het aantal slachtoffers wat op een overweg om het leven kwam, werd gereduceerd van een 80 a 90 in de jaren 80 tot een 15 a 20 begin jaren 0.
Echter werd al snel duidelijk dat het "gebruik" van een overweg eveneens een groot deel van de veiligheid uitmaakt.
Dit heeft geleid tot een andere (aanvullende) inrichting van de collegae die zich bezig houden met de veiligheid op en rond overwegen.
In het verleden werd de problematiek van een overweg door de wegbeheerders (Provincie, gemeente en waterschappen) gezien als een ProRail probleem. Echter de overweg maakt deel uit van de weg inrichting waar ProRail tot voor kort nauwelijks invloed op had. Dit vindt je terug in het OvV rapport onder de noemer verantwoordelijkheden en het beleggen daarvan. Het voorstel hoe dit op te lossen staat ook in het OvV rapport.
Nu specifiek over het van kleur voorzien van de overweg bevloering.
Uiteraard hebben we gekeken wat er in de aanbieding was en absoluut geen rekening gehouden met de gebruikers. Geel was wel aardig en je gooit het gewoon op de bevloering......(sarcasme modus uit)
Nu serieus, een kleine 2 jaar geleden hebben we met TNO, gedragswetenschappers, het SWOV (met betrekking tot de kleur en de wijze van inrichting), collegae, enz. een sessie gehad om de problematiek op en rond een overweg te behandelen. Daarvoor was er op tijdelijke basis bij station Bilthoven bij de verplaatste langzaamverkeer overweg een proef gedaan met een gele markering en zwarte belijning. Dit kon op korte termijn vanwege de tijdelijkheid van de situatie. Uiteindelijk zijn hier ideeën uit voortgekomen die,besproken zijn met de bovenstaande deelnemers en zijn uitgewerkt voor een virtuele omgeving. Een bekend ingenieursbureau had de opdracht gekregen een virtuele omgeving te maken waarin als voetganger of automobilist kon worden rond gelopen/gereden en diverse overwegen types waren aangebracht. Uiteraard was daar ook een "gele" overweg variant aanwezig. Dit is getest met een 50 man/vrouw van verschillende leeftijden.
De overweg bij de Luitenant-Generaal Van Heutszlaan te Baarn is gekozen vanwege de lange oversteekbaarheid voor voetgangers, 3 sporen, met in het midden een "veilige" opstelplek. Als je kijkt naar de foto's op Google Maps zal je zien dat er op het midden van de overweg schrikhekken staan, waar je als voetganger/fietser "veilig" kan wachten. Het woord "veilig" heb ik bewust zo geschreven aangezien het anders wordt ervaren.
Het doel van de test was tweeledig:
Markeer de overweg op een dusdanige manier dat er voor de langzamere verkeersdeelnemer een veilige opstelplaats zichtbaar is.
Kijk of het mogelijk is om de lijn/richting van de weg op de overweg te verduidelijken.
De proef heeft vanaf begin november 2017 tot begin december 2017 plaats gevonden. In totaal 7 weken. TNO heeft een 0 meting en een 1 meting uitgevoerd (voor aanbrengen markering en er na).
Aangezien het een tijdelijke proef was is er wegenverf gebruikt wat er ook weer makkelijk af moest kunnen. Ingestrooid met Swarovsky kristal om de gladheid te voorkomen. Het betrof dus geen duurproef! Tevens zijn er platte reflectoren op zonne-energie geplaatst.
Zoals je op diverse foto's in de artikelen kan zien, zie je dat het gele gedeelte voor het gemotoriseerd verkeer doorloopt en voor het langzaam verkeer "grijs", zijnde de bestaande klinkers is met veilige opstelplek.
Het totaal behoort tot het programma LVO zijnde Landelijk Verbeterprogramma Overwegen van het Min. van I&W en ProRail. Zoals vandaag dus naar buiten kwam wordt er een vervolg aangegeven om de markering van overwegen ruimer toe te passen.
Tot zover, hopelijk schijnt mijn verhaal een ander licht op de "bitterheid" van sommige bovenstaande reacties.
Uiteraard wil ik best vragen beantwoorden, voor zover ik daartoe in staat ben en mijn komende vakantie geen roet in het eten gooit.
Prettige avond allen.
(y)
-
Van begin november tot begin december en daarin 7 weken proppen ?
Dat zijn er 4 en een beetje max. Er zal dus nog wel meer met cijfertjes
geknoeid zijn mag je dan verwachten. Daarbij acht ik de periode te kort
om echt onderzoek te doen. Je kan er pas echt iets over zeggen als die
(lelijke , maar da's persoonlijk) gele kleur lang genoeg zit zodat men er
100% aan gewend is. Die 4 weken acht ik daarvoor veel te kort dus is
er niks zinnigs over het resultaat te zeggen.
Wat ik er echt ongezouten van vind houd ik maar voor me omdat het dan
echt ongezellig wordt ......
-
Er zal dus nog wel meer met cijfertjes geknoeid zijn mag je dan verwachten.
Wat een rare conclusie. Waarschijnlijk gewoon een typefoutje gemaakt, maar meteen suggereren dat de rest dan ook niet klopt...
-
Op Nu.nl (https://www.nu.nl/binnenland/5392754/prorail-verft-meer-spoorwegovergangen-geel-meer-veiligheid.html) duurde de proef welgeteld twee weken. :P
Als het ook maar één dode scheelt op een overweg dan lijkt het me het waard.
-
Uit hetzelfde stukje:
Het aantal incidenten, vooral het aantal bijna-aanrijdingen, is daar afgenomen.
Vind ik ook knap in die tijd.
Conclusie van dit onderzoek: De opticien van Baarn is niet de beste. ;D
René.
-
Al dit soort maatregelen, bedoeld om de verkeersdeelnemer te verrassen: "wat is dit nou toch in godsnaam weer?" hebben maar een tijdelijke werking. Na verloop van tijd weet men het wel.
En dat geel werkt alleen goed overdag, zeker als er 's-nachts gele natriumlampen branden.
-
Volgens nos.nl werd er na 6 weken aan de weggebruikers om een mening gevraagd. Die twee weken van nu.nl zullen dus wel 2 maanden moeten zijn, dan klopt alles beter met elkaar.
En verder zijn er best veel mensen hier die snel bij ProRail of bij TNO moeten solliciteren, want zoveel deskundigheid is altijd welkom...
-
Ach die gele vlakken... op kruisingen zie je ze idd ook wel eens en na een paar keer er overheen te hebben gereden let je er niet meer op. [...]We leven door allerlei belangenclubjes in een land dat geobsedeerd is door zekerheid en veiligheid. Moet je hier eens gaan kijken:
Ik denk inderdaad ook dat het effect maar tijdelijk is. De 0,1 procent van de weggebruikers die te dom is om te wachten is het probleem en die gele verf zal niet ineens in het gelid springen en diegene tegenhouden.
De 'bomen-5-graden-uit-het-lood' maatregel vond ik ook al zo'n compleet onzinnig idee. Als je een Nederlandse overweg met bomen over het hoofd ziet, ben je echt met iets anders bezig dan het verkeer.
De beste maatregel is nog altijd mobiele telefoons standaard zo instellen dat ze bij een snelheid van meer dan 10 km/u automatisch uitschakelen. Dit is technisch mogelijk vanwege het constante GPS-signaal, dat beweging detecteert.
Dan weet je meer van die technische mogelijkheden dan ik en ik heb toevallig recent cursus gehad in landmeetkunde met behulp van peperdure GPS-apparatuur.
Punt 1 is dat die ontvangst nogal een 'dingetje' is: die is er echt niet altijd. Hoewel de gemiddelde telefoon waarschijnlijk niet zo kritisch is als het landmeet-apparaat waar ik mee gewerkt heb (dat apparaat accepteert alleen zichtverbindingen) was het zelfs met dat apparaat soms nog knap moeilijk voldoende sattelieten te 'zien' en dan kon dat apparaat ook nog met GPS en Glonass-sattelieten overweg (Glonass: Russisch GPS-satteliet netwerk).
Punt 2: De nauwkeurig met alleen GPS-ontvangst is ruk. 20 meter afwijking is heel normaal. Het is ook daarom dat je in dashcambeelden vaak zo'n enorme vertraging ziet van de snelheid die in beeld staat, omdat die aan de hand van GPS-informatie bepaald wordt. Omdat die bepaald niet nauwkeurig is én de camera waarschijnlijk niet constant nieuwe info verwerkt, duurt het nogal eens voordat de werkelijke snelheid in beeld staat.
Zo ook met telefoons. Rij ook nog eens onder bomen en weg is je GPS-ontvangst.
Punt 3: bij mij staat GPS standaard uit. Wat doe je dan?
Hiermee beperk je het gebrek aan oplettendheid van de meeste weggebruikers al aanzienlijk.
[/quote]
Mijn ervaring bij overwegen is dat het niet zozeer gebrek aan oplettendheid is alswel 'ik haal het nog wel'. Die mensen zie ik namelijk vaak wel duidelijk naar links en rechts kijken, maar een trein met 140 zie je dan natuurlijk als het al te laat is.
[...]
Tevens zijn er platte reflectoren op zonne-energie geplaatst.
Het spijt me zeer, maar waar komt dat toch vandaan tegenwoordig, die technische 'onkunde'?
Waarom worden dat niet gewoon elektrische kattenogen of kattenogen op zonne-energie genoemd. Reflectoren die zelf licht geven ken ik namelijk niet en de betreffende zin schept bij mij alleen maar verwarring.
-
Gewoon van de kleppen in Rusland stijl plaatsen, is een van de meest effectieve methodes
-
Het spijt me zeer, maar waar komt dat toch vandaan tegenwoordig, die technische 'onkunde'?
Waarom worden dat niet gewoon elektrische kattenogen of kattenogen op zonne-energie genoemd. Reflectoren die zelf licht geven ken ik namelijk niet en de betreffende zin schept bij mij alleen maar verwarring.
Was mij ook opgevallen maar wilde ook niet op elke slak gelijk zout strooien.
Alles bij elkaar vond ik die hele post nogal geroeptoeter zonder echte onderbouwing
om die gele verf goed te praten.
In de hele overweg een spijkerbed omhoog laten komen werkt denk ik beter ;D
-
Gelukkig verschillen we dan van mening want ik vond de post juist verhelderend.
Sterker nog, jouw berichten zijn redelijk niet-onderbouwde berichten tekst.....
Gr, Bert
-
Nogmaals goedenavond,
Geplaatst door: Calimero
« Gepost op: Vandaag om 21:27:34 »
Voeg citaat toeVoeg citaat toe
Citaat van: Menno op Vandaag om 20:59:30
Het spijt me zeer, maar waar komt dat toch vandaan tegenwoordig, die technische 'onkunde'?
Waarom worden dat niet gewoon elektrische kattenogen of kattenogen op zonne-energie genoemd. Reflectoren die zelf licht geven ken ik namelijk niet en de betreffende zin schept bij mij alleen maar verwarring.
Was mij ook opgevallen maar wilde ook niet op elke slak gelijk zout strooien.
Alles bij elkaar vond ik die hele post nogal geroeptoeter zonder echte onderbouwing
om die gele verf goed te praten.
In de hele overweg een spijkerbed omhoog laten komen werkt denk ik beter ;D
Zie bovenstaande.
Wat ik heel erg jammer vind is dat ik aanvullende informatie uit eerste hand wil geven wat afgedaan wordt als geroeptoeter.
Ter aanvulling.
In de nacht van maandag 9 op dinsdag 10 oktober zijn de elektrische kattenogen (dank voor de aanvulling) aangebracht.
In de nacht van dinsdag 10 op woensdag 11 oktober de gele markering.
In de nacht van maandag 27 op dinsdag 28 november is de eerste helft van de gele markering verwijderd en de nieuwe kruismarkering op het langzaam verkeer gedeelte aangebracht.
In de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 november is de tweede helft verwijderd.
Jammer dat een media als NU of NOS eerder wordt geloof dan informatie uit de eerste hand.
De reacties op Nu.nl had ik wel verwacht, echter van dit forum had ik meer verwacht.
Groeten.
-
@Landsee:
Jouw posts zijn in elk geval een stuk duidelijker dan nu of nos.nl!
René
-
Laat ik iets positiever zijn dan, ondanks dat ik het nog steeds een waanidee vind.
Er wordt in ieder geval iets geprobeerd en het lijkt een korte periode te werken.
-
Ach, zoveel weken zo te kort zijn? Als ze er een studie tegenaan gooien van driekwart jaar is het ook weer niet goed ;D Dus tenzij iemand betere ideeën heeft die minder kosten en sneller gerealiseerd kunnen worden, lijkt dit me best het proberen waard 8)
-
@Landsee: dank voor je uiteenzetting. Voegt m.i. meer toe dan het gezuig en de 'alles is de schuld van Den Haag / Brussel' retoriek.
-
De uitleg van @Landsee is wel degelijk verhelderend. Toch verwacht ik niet veel resultaat - niet omdat het idee niet goed zou zijn, maar je verandert de mentaliteit van de mensen er niet mee. En die is in Nederland erg ik-gericht. India is natuurlijk helemaal hopeloos, in Duitsland daarentegen overheerst discipline en wordt voor een rood licht meestal wel gewacht.
-
Het volk dat overwegbomen, bellen en rode lampen negeert, zal gele vlakken wel net zo makkelijk ook gaan negeren....
-
In de hele overweg een spijkerbed omhoog laten komen werkt denk ik beter ;D
Als je zéker wilt weten dat er auto's OP de overweg tot stilstand komen, moet je dat zeker doen...
-
Ik mis nog één aspect, ook in de officiële berichtgeving trouwens.
Vanaf mijn vroegste jeugd ken ik die overweg, mij opa pachtte een deel van het plantsoen om er reclame voor zijn kwekerij te maken, en zo lang als ik me kan herinneren bracht ik elke zomer enkele dagen bij die overweg door, gefascineerd door de activiteiten van de overwegwachter en de geluiden die daarbij werden geproduceerd. Later bracht ik 6 jaar door op de middelbare school vrijwel naast de overweg.
iedereen die ooit gebruik heeft gemaakt van die overweg weet het: hij ligt in een boog van de spoorlijn, met spoorverkanting, waardoor de sporen op verschillende hoogte liggen. Het met (te) hoge snelheid passeren van die overweg is zeer onaangenaam voor alle betrokkene.
Het ondanks alle waarschuwingen en bordjes extra waarschuwen voor deze overweg is dan ook een verstandige maatregel. Voor de veiligheid zou de sinds heel lang aanwezige AGHOB toch afdoende moeten zijn.
Helemaal los daarvan vind ik het gebruik van die gele kleur in die bosrijke omgeving wel een aanslag op het landschap. Er is daar al genoeg verknoeid.
Dirk
-
Het volk dat overwegbomen, bellen en rode lampen negeert, zal gele vlakken wel net zo makkelijk ook gaan negeren....
Mee eens, het is vechten tegen de bierkaai! Volgens mij is er niet goed op de kalender gekeken, het geen 1 april.
Groet Ad.
-
Ik heb geen verstand van overwegproblematiek, maar wel van het oplossen van complexe problemen.
Ik lees dit ook als een complex probleem, en dan is elk onderzoek/experiment die kan bijdragen aan een (deel)oplossing altijd iets om toe te juichen.
Effecten, zoals gedragsverandering, zijn moeilijk meetbaar en ook pas op de langere termijn.
Uit de duidelijke uitleg van Landsee lees ik ook dat dit een problematiek is waarbij veel verschillende partijen betrokken zijn.
Dan is er waarschijnlijk een gezamenlijk draagvlak voor deze (deel)oplossing, wat ook altijd toe te juichen is (y)
-
Wat wellicht ook zou kunnen helpen is de vroegere waslijntjes/gordijnen aan de overweg bomen terug hangen.
Net zoals je dat vroeger in vooral Duitsland zag,dan is onder een overweg boom doorkruipen al uitgesloten (y)
Overigens is t natuurlijk wel zo(althans dat is mijn mening) dat je op een bepaald moment moet stoppen met tegenmaatregelen verzinnen,sommige leren het nooit en vinden altijd weer een weg om toch te kunnen doen wat eigenlijk niet mag ::)
-
Wat wellicht ook zou kunnen helpen is de vroegere waslijntjes/gordijnen aan de overweg bomen terug hangen.
Dat "behang" zie je op sommige plaatsen ook terugkomen. In Souburg waren een paar jongelui die er een sport van maakten om vlak voor een trein om de halve bomen te laveren. Nu zijn daar bomen die de volledige breedte van de weg afsluiten, en met behang er aan.
-
Wat wellicht ook zou kunnen helpen is de vroegere waslijntjes/gordijnen aan de overweg bomen terug hangen.
Net zoals je dat vroeger in vooral Duitsland zag,dan is onder een overweg boom doorkruipen al uitgesloten (y)
Overigens is t natuurlijk wel zo(althans dat is mijn mening) dat je op een bepaald moment moet stoppen met tegenmaatregelen verzinnen,sommige leren het nooit en vinden altijd weer een weg om toch te kunnen doen wat eigenlijk niet mag ::)
Die hekwerken aan de overweg bomen voorkomen dat er mensen of kinderen onder de bomen door glippen, dat gele vlak maakt je er van bewust dat je je midden op een overweg bevind, dus dat zijn compleet verschillende zaken.
Die gele vlakken werken mee aan de bewust wording om daar niet stil te blijven staan met je auto als er een opstopping achter de overweg dreigt, en voor de niet-oplettende fietser/wandelaar die de overwegbomen gewoon over het hoofd ziet dat ie daar ook niet moet blijven hangen als ie ineens gepingel om zich heen hoort...
Let wel, het heeft er niets mee te maken dat mensen niet weten dat je een overweg vrij moet houden want dat weten mensen eigenlijk allemaal wel, maar helpt onbewust wel mee aan mensen die door wat voor reden dat toch niet gedaan hebben...
-
Zou een geel vlak beter werken dan een kruis. Je ziet bij bruggen gewoon ter hoogte van de slagboom een kruis op de weg staan. En op vele andere plaatsen op de weg waar even niet stilgestaan mag worden wordt dit ook op de weg gekalkt. Gehele overweg met een wit kruis per rijbaan (anders zie je het niet). Is dat niet een simpelere oplossing?
Groet,
Gerard van der Sel.
PS Mocht het in de test gezeten hebben zou ik het verschil met het gele vlak wel eens willen zien.
-
Ik had dat ook al aangehaald. Maar daarbij ook opgemerkt dat veel mensen die ook negeren...
Misschien is de oplossing wel gewoon om eens een paar dagen een agent bij een overweg te zetten waar het veel mis gaat en boetes uitdelen, dan is het gauw over denk ik.
Groeten Edwin.
-
en dan een paar dagen nadat die weer weg is, dan is het effect ook weer weg....
-
Zou een geel vlak beter werken dan een kruis. Je ziet bij bruggen gewoon ter hoogte van de slagboom een kruis op de weg staan. En op vele andere plaatsen op de weg waar even niet stilgestaan mag worden wordt dit ook op de weg gekalkt. Gehele overweg met een wit kruis per rijbaan (anders zie je het niet). Is dat niet een simpelere oplossing?
Groet,
Gerard van der Sel.
PS Mocht het in de test gezeten hebben zou ik het verschil met het gele vlak wel eens willen zien.
Een kruis op de weg werkt niet. Ik woonde in het verleden aan een druk kruispunt en de toerit naar onze woningen was gemarkeerd met een wit kruis. Automobilisten negeerden massaal dit kruis en boze blikken was ons deel als bewoners als wij ons huis wilden bereiken.
-
Ik had dat ook al aangehaald. Maar daarbij ook opgemerkt dat veel mensen die ook negeren...
Misschien is de oplossing wel gewoon om eens een paar dagen een agent bij een overweg te zetten waar het veel mis gaat en boetes uitdelen, dan is het gauw over denk ik.
Groeten Edwin.
Is hier in Apeldoorn aan de laan van osseveld gedaan. Bewaking met camera's. Prorail die actief mensen informeerde over het gevaar. Heeft goed geholpen.
Is ook de gevaarlijkste hier in Apeldoorn. Soms 5 treinen achter elkaar. Bomen open en halverwege het opengaan weer dicht.
-
Zou een geel vlak beter werken dan een kruis.
Hallo
Een geel vlak heeft volgens mij geen enkele betekenis wettelijk gezien.
Hoe moet ik de betekenis hiervan dan weten?
Een wit kruis is duidelijk omschreven.
Bart
-
Moet het dan wettelijk onderbouwd zijn? We wonen toch niet in Duitsland....
Het hoeft alleen het besef op te roepen "ho, daar moet ik niet zijn....."
-
Hier in Stad zijn ook enkele kruisingen (straten/wegen, geen spoorweg) geels geschilderd (Nieuwe Boteringestraat (https://www.google.com/maps/place/Nieuwe+Boteringestraat,+Groningen/@53.2230191,6.5605003,260m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c9cd45016d3b91:0x3ee768c1c963d332!8m2!3d53.2234866!4d6.5601138)), waar ik geregeld langs fiets. Tot nu toe waren mij die gele vlakken niet opgevallen, omdat ik het te druk had met het op het overige verkeer letten. Vandaag viel het me wel op, en dat werd onmiddellijk beloond met boze blikken omdat ik geen voorrang gaf wegens niet opletten. Levensgevaarlijk dus, die gele vlakken.
-
Soms 5 treinen achter elkaar. Bomen open en halverwege het opengaan weer dicht.
Dat schreeuwt dan toch om een andere oplossing? Tunnel?
Plek genoeg, als ik dit zo zie:
Google Maps (https://www.google.nl/maps/@52.2145924,6.002347,178m/data=!3m1!1e3)
Aansluitingen met de Woudhuizerallee, Meidoornweg en Linie kunnen verplaatst worden.
-
Komt er ook. Staat op de planning. In de Zutphensestraat ligt er al wel 1. Paar 100 meter verderop.
Maar de vraag is nu wanneer.
Die aansluitingen zijn fietspaden. Dus mooi langs het spoor over de weg. Zijn we die oversteken ook kwijt.
Win win situatie.
-
Zou een geel vlak beter werken dan een kruis. Je ziet bij bruggen gewoon ter hoogte van de slagboom een kruis op de weg staan. En op vele andere plaatsen op de weg waar even niet stilgestaan mag worden wordt dit ook op de weg gekalkt. Gehele overweg met een wit kruis per rijbaan (anders zie je het niet). Is dat niet een simpelere oplossing?
Overwegen met kruisen zijn er al. Maar ze slijten weg en blijkbaar kunnen aannemers niet puzzelen, dus dan krijg je dit als de platen een keer verwijderd moeten worden: Google Maps (https://www.google.nl/maps/@51.4982204,3.8868823,3a,75y,163.48h,47.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1sm3tMHvZtZF0t1G4FoWw5zg!2e0!7i13312!8i6656)
;D
-
Misschien dacht de aannemer met het oog op de huidige aanleg van de spoortunnel ter vervanging van deze overweg 'ik ga niet moeilijk doen'.
Leen
-
Ze hebben bij ons bij de pont de rivier geel geschilderd zodat als je wilt oversteken en je staat stil op een zwart vlak je weet dat je op de pont staat en als je in het geel stil staat je snel terug naar de kant moet :P.
Sorry....
Stephan.
-
Hallo
Een geel vlak heeft volgens mij geen enkele betekenis wettelijk gezien.
Hoe moet ik de betekenis hiervan dan weten?
Een wit kruis is duidelijk omschreven.
Bart
Het hele vlak gaat om de attentie waarde, geel is een meer alarmerend kleur dan wat witte strepen op een soms tochal onoverzichtelijk wegdek bij een overweg.
Daarnaast hoeft het geel ook geen wettelijke betekenis te hebben, op een overweg mag je officieel namelijk sowieso niet stilstaan, en pas oprijden als je ook veilig de oversteek kunt maken.
Iets wat trouwens ook geld voor gewone wegkruisingen.
-
Standaard bij elke overweg een flits camera, negeer je rood licht 230,-
Sluit je aan aan de kudde terwijl je op het spoor stilstaat 500,-
Dat maakt veilig en letten ze vanzelf wel beter op.
-
Dat zou wellicht nog best is effect kunnen hebben,zeker als die envelop met zo'n bedrag ineens meermaals op je deurmat valt :police:
Uit eindelijk word er zoveel geprobeert om mensen te herinneren aan dingen die ze niet moeten doen,maar t simpelweg toch negeren.
Hoever moet je gaan ?
Een overweg hier in de buurt heeft bv aan 1 zijde een matrixbord net voor de overweg staan,dat oplicht als auto's bij groen licht de overweg willen oversteken en het op die overweg druk is ivm veel auto verkeer.
De tekst: houd de overweg vrij met 4 knipperende oranje lampen springt dan aan.
Het effect hiervan is 2 ledig,de ene (bekende figuur die hier vaker komt)rijd toch door en gaat op de overweg staan als dan de overweg dicht wil en de onbekende mensen schrikken van dat bord met die tekst en denken dat ze moeten stilstaan daar zolang dat dat bord oplicht.
Met als gevolg dat de file achter hun groter word ondanks groenlicht van de stoplichten ::)
*wellicht is bij auto overwegen een idee om pollers uit de grond te laten komen vlakvoor de overweg dicht wil gaan,dan ben je in elk geval van 1 ding verzekert,nieuwe auto's kunnen de overweg niet meer oprijden ;D
-
En een enveloppe op de mat helpt natuurlijk geen moer bij mensen die onbewust op een overweg terecht komen op het verkeerde moment, dan is het leed al geleden
Weleens gehoord van 'Voorkomen is beter dan genezen? '
-
https://www.nu.nl/binnenland/5398220/vrouw-20-overlijdt-aanrijding-met-trein-bij-station-haren.html
-
Dat "behang" zie je op sommige plaatsen ook terugkomen. In Souburg waren een paar jongelui die er een sport van maakten om vlak voor een trein om de halve bomen te laveren. Nu zijn daar bomen die de volledige breedte van de weg afsluiten, en met behang er aan.
In Diemen is het behang net weer weg gehaald, en zijn de bomen die de volledige weg afsloten eerst gehalveerd, en later voor de helft weg gehaald. Dus weer terug bij af.
Dat laveren gebeurde vooral als de bomen niet meer werkten (meer dan eens). En het behang werd gehavend toen er een auto onder door reed; die reed zo hard dat hij pas na de overweg tot stilstand kwam. Sommigen hebben dat: komen van de A1 de bebouwde kom binnen, en hebben dat na 1 kilometer nog niet door.
Ook in Diemen is een tunnel gepland. Maar dan omwille van voetgangers die om de stoptrein te halen onder de bomen duiken of eroverheen klimmen en dan standaard een tegentrein tegemoet lopen. De vrijwillige brandweer is er maar zoet mee. :P
-
En een enveloppe op de mat helpt natuurlijk geen moer bij mensen die onbewust op een overweg terecht komen op het verkeerde moment, dan is het leed al geleden
Weleens gehoord van 'Voorkomen is beter dan genezen? '
Onbewst een gesloten spoorweg terecht komen bestaat niet, bellen, lichten, bomen. als je dat niet door hebt dan hoor je in een gesloten inrichting thuis tot het einde van je leven.
Ik heb ook wel eens een prent gehad dat ik te hard reed op een 80 weg, ja dat schud je even wakker en let je voortaan iets beter op, het werkt wel.
-
Ach, wat is onbewust. Ik werd onderlaatst de weg af gedrukt (reed netjes rechts 100 waar je 120 mag) door iemand met een nieuwe auto... Ding had dodehoek waarschuwing in zijn spiegels, dat type auto kennende zit er ook een lane departure warning system op die actief tegen gaat sturen als je niet je richting aan geeft bij het verwisselen van rijstrook, ik toeterde en remde, zijn vrouw ging uit haar dak en hij reed nog doodleuk door mijn rijstrook op... Die was zo onbewust van mijn bestaan (terwijl ik eerst werd ingehaald door hem) dat ie daarop dus compleet niet reageerde. Dat soort figuren presteert het dus ook om op een spoorwegovergang tot stilstand te komen.
-
Ja, die sluiten achteraan aan bij de stilstaande rij auto's achter de overweg, staan er zelf midden op zonder de overweg door te hebben, of het idee te hebben dat die ook elk moment kan gaan sluiten.
Als je die mensen vraagt of je stil mogen staan op een overweg dan zeggen ze natuurlijk dat dat niet mag, maar onbewust door even niet op te letten komen ze toch in die situatie terecht.
Dus nee, iemand zal niet onbewust op een gesloten overweg terecht komen, maar wel onbewust op een overweg die nog niet gesloten is en dat dan wel.doet... Één geel vlak in je blikveld helpt daar waarschijnlijk beter bij dan de gedoofd lampen en bomen buiten dat directe blikveld....
-
En een enveloppe op de mat helpt natuurlijk geen moer bij mensen die onbewust op een overweg terecht komen op het verkeerde moment, dan is het leed al geleden
Ja voor die mensen is t dan wel te laat,maar dat gebeurt even zo goed als er een nieuwe trucje is toegepast op en overweg en men het negeert.
Weleens gehoord van 'Voorkomen is beter dan genezen? '
Ja daar heb ik wel is van gehoort,net zo goed als van eigen verantwoordelijkheid,iets met een ezel en een steen,ergens houd t op en logisch nadenken.
Wil je t echt voorkomen met zulke mensen die zulke dingen doen ?
Dan moet je ze opsluiten in een cel,de sleutel weg gooien en ze van tijd tot tijd eten en drinken brengen.
Dat helpt meer dan gele verf,overwegbomen,waarschuwingslichten,kruizen en andere maatregelen die je heden ten dage bij een overweg ziet :police:
Het zijn (net als bij andere dingen die in de maatschappij spelen) weer een paar mensen die t voor de grote groep "verstieren".
Want door die paar word de rest van de maatschappij weer op kosten gejaagd :-X
Wat daarvan dan oorzaak weer is maakt niks uit,dat kan gebrekkige opvoeding zijn,gebrek aan hulp bij persoonlijke problemen,enz enz,feit is wel dat t telkens een kleine groep is die t nodig vinden om dingen anders te doen dan normaal.
Als ze bij een overweg komen met of zonder geel vlak en men heeft "haast" of t duurt zo lang dat wachten(want dat zegt men vaak) dan voorkomt dat gele vlak echt niet dat ze toch proberen te jagen over die overweg om hun weg te vervolgen.
Dus hoever moeten we gaan om te proberen om die relatief kleine groep mensen ervan te weerhouden dat ze stomme dingen gaan doen ?
-
Als je het niet wil begrijpen zo het bedoeld is, reageer dan alsjeblieft gewoon niet....
-
Wat een drukte over een experiment/proef. ;D De keuze voor geel is ook niet zo heel gek. Volgens een site staat geel o.a. voor "De kleur van de zon is een vrolijke opvallende kleur, die het brein, denkproces en zenuwstelsel stimuleert. Geel wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, een nieuw begin, levensplezier en geluk. Deze kleur stemt vrolijk en positief. Geel geeft focus en doelgerichtheid." Het is allemaal niet zo moeilijk dus. En als het helpt om incidenten op overwegen terug te dringen, scheelt het de gemeenschap een boel geld. ;)
-
En enkele families scheelt het misschien een hoop ellende.
Daarnaast zijn er weinig echte hufters, maar wel veel mensen die weleens een fout maken. Wij allemaal eigenlijk. Dan is het toch mooi als door wat maatregelen fouten minder vaak ernstige gevolgen hebben.
-
Wat een drukte over een experiment/proef. ;D De keuze voor geel is ook niet zo heel gek. Volgens een site staat geel o.a. voor "De kleur van de zon is een vrolijke opvallende kleur, die het brein, denkproces en zenuwstelsel stimuleert. Geel wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, een nieuw begin, levensplezier en geluk. Deze kleur stemt vrolijk en positief. Geel geeft focus en doelgerichtheid." Het is allemaal niet zo moeilijk dus. En als het helpt om incidenten op overwegen terug te dringen, scheelt het de gemeenschap een boel geld. ;)
Hm, wil niet zeuren, maar dan is geel duidelijk de verkeerde kleur. Positief denken is in het geval van een overweg niet zo verstandig. "Oh daar komt een trein aan, daar kan ik best nog voor langs." Volgens mij lokt de kleur dus ongelukken uit. Nou ja dat zal de proef wel uitwijzen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Haha, ik wist dat dat puntje eruit gehaald zou worden. ;D De rest doet er dus blijkbaar niet toe. ???
-
Dit is toch een zeurforum ;), dus dan weet je waar de focus ligt ;D ;D ;D
-
Ach ja, was ik even vergeten ;D ;D
-
@Joop_L,
Ik vind het een leuke tegenstelling. Maar wat je schrijft over de kleur geel is waar, het verhoogd de attentie waarde. OP industrie terreinen zijn de voertuigen vaak geel, om een betere zichtbaarheid te geven. Dat positief ook negatief kan zijn wilde ik met mijn opmerking benadrukken. Je mag het zeuren/zwart kijken noemen, laat ik het positief als realistisch omschrijven.
Persoonlijk vind ik het niet zo'n gekke kleur keuze en zou het inderdaad helpen het aantal ongelukken te verminderen dan is het zeker een plus.
Wat beterft het d.o.h. over een topic is door Remco vM al toegelicht (y)
Groet,
Gerard van der Sel.