BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: FritsT op 31 July 2018, 00:02:18
-
NS D-3056-3208, bagagewagen in Spoor 0.
Elders op dit forum is al aandacht geschonken aan de H0 versie van deze wagen. Hier gaat het om de Spoor-0 versie en het is een compleet andere etsplaat/opzet.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63685.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63685.0)
Ik ben al in een ver gevorderd stadium, dus het is een wat "achteraf" bouwverslag.
Tekeningen zijn er van de SS versie.
(https://farm2.staticflickr.com/1791/29876620388_41eabcdeae_z.jpg) (https://flic.kr/p/Mw6umC)D218 (https://flic.kr/p/Mw6umC) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/849/43031134774_94cbc29d49_z.jpg) (https://flic.kr/p/28yvPbN)NS_D-3056-3208-2_zpsb5508bff - kopie (https://flic.kr/p/28yvPbN) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Fotomateriaal is er weinig, maar wat er is laat zien dat er (zoals gebruikelijk na verbouwingen) veel varianten in details zijn. Soms lastig, soms handig.
Juist eergisteren nog eens de archieven van de NVBS doorgespit, maar ook daar zijn er zeker geen grote aantallen foto's van deze wagen.
EdwinP (1795) heeft op het ontwerp van de etsplaten zijn best gedaan. Ik heb niet één, maar 3 losse stukken etsplaat ontvangen. Ook prima.
(https://farm2.staticflickr.com/1833/41939303610_c0acf4314d_z.jpg) (https://flic.kr/p/26U2TPy)IMG_7462 (https://flic.kr/p/26U2TPy) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1815/42843263585_eb6a85abf6_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gUVCn)IMG_7463 (https://flic.kr/p/28gUVCn) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1815/42843235685_4f78966515_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gUMkk)IMG_7464 (https://flic.kr/p/28gUMkk) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De constructie is eenvoudig te doorgronden.
Wel moeten de vouwnaden iets uitgevijld worden om scherpere vouwnaden te krijgen. Appeltje-eitje
Dan tussen L-profielen geklemd in de bankschroef omzetten.
(https://farm2.staticflickr.com/1794/43699496192_8f627501cd_z.jpg) (https://flic.kr/p/29zzkKw)IMG_7467 (https://flic.kr/p/29zzkKw) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1840/42843163325_f73b58b170_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gUpPK)IMG_7470 (https://flic.kr/p/28gUpPK) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De bovenkant verstevigen/verbinden met strip.
(https://farm2.staticflickr.com/1800/41939173870_887f15ae7b_z.jpg) (https://flic.kr/p/26U2efE)IMG_7472 (https://flic.kr/p/26U2efE) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1817/41939150160_009338ddd7_z.jpg) (https://flic.kr/p/26U27cS)IMG_7475 (https://flic.kr/p/26U27cS) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De conducteursramen.
(https://farm2.staticflickr.com/1795/42843099665_2547f4ec42_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gU5Ua)IMG_7478 (https://flic.kr/p/28gU5Ua) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1833/42843083825_d656facc51_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gU1c4)IMG_7479 (https://flic.kr/p/28gU1c4) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
De dakopbouw:
Goed uitmeten en dan een vierkant gat in het dak zagen.
(https://farm2.staticflickr.com/1812/43699391622_e7c5970e18_z.jpg) (https://flic.kr/p/29zyNEA)IMG_7482 (https://flic.kr/p/29zyNEA) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/853/42843046255_3de0f162b0_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gTP2i)IMG_7487 (https://flic.kr/p/28gTP2i) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1778/43699330422_6e480ebbc1_z.jpg) (https://flic.kr/p/29zyutq)IMG_7489 (https://flic.kr/p/29zyutq) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Bij de deuren begint het moeilijker te worden voor de modelbouwer.
Boven en beneden heb ik U-profiel 1x1 gebruikt.
(https://farm1.staticflickr.com/851/42843005435_f4b74b4946_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gTATv)IMG_7867 (https://flic.kr/p/28gTATv) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Bovenop de deur een strip als geleider. Aan beide zijden afronden tegen het vastlopen.
(https://farm1.staticflickr.com/862/43031299004_66e2de2dde_z.jpg) (https://flic.kr/p/28ywE1m)IMG_7868 (https://flic.kr/p/28ywE1m) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Aan de binnenkant een aanslag (stripje) solderen. Vereist enig afstelwerk zodat de deur op de juiste positie blijft of opent.
Later zal je die strip weer even moeten verwijderen om de handgrepen te maken (of die maak je vooraf, wat je wilt).
(https://farm1.staticflickr.com/852/41938997500_f49aef2f7c_z.jpg) (https://flic.kr/p/26U1jPN)IMG_7871 (https://flic.kr/p/26U1jPN) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Ik ben vervolgens verder gegaan met de onderkant (zie ingekleurde tekening)
Dat hebben die H0-ers dus niet.
(https://farm2.staticflickr.com/1832/41938958060_7cc2864083_z.jpg) (https://flic.kr/p/26U186N)IMG_7878 (https://flic.kr/p/26U186N) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1773/43747521351_3913cff611_z.jpg) (https://flic.kr/p/29DPtXv)IMG_7879 (https://flic.kr/p/29DPtXv) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1797/42842886975_d549bf89f3_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gSZF6)IMG_7880 (https://flic.kr/p/28gSZF6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Toen dat klaar was lag dit project een half jaar stil, maar afgelopen week.......
Handgrepen buigen, ventilatiepotten draaien, gasleiding leggen, regengoten boven de deuren.
(https://farm2.staticflickr.com/1839/43747888061_1ec75f4fb6_z.jpg) (https://flic.kr/p/29DRmY6)IMG_5996 (https://flic.kr/p/29DRmY6) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1797/43748647601_cc19b4242a_z.jpg) (https://flic.kr/p/29DVfKB)IMG_5999 (https://flic.kr/p/29DVfKB) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1774/42844175255_4a80859bd0_z.jpg) (https://flic.kr/p/28gZACP)IMG_6000 (https://flic.kr/p/28gZACP) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Het enige wat ik denk ik niet goed heb (en wat ik niet over ga doen) is dat ik de deuren naast de uitkijk verkeerd heb laten scharnieren, althans ik heb geen foto's van deuren die zo open gaan. Ik ben tevreden over die constructiewijziging.
(https://farm2.staticflickr.com/1798/43032801144_dbcf9bb177_z.jpg) (https://flic.kr/p/28yEmxj)IMG_6002 (https://flic.kr/p/28yEmxj) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Top, bedankt Frits. Hier ga ik veel gebruik van maken tijdens de bouw.
Groet Jaap
-
Een onderdeel is mij nog niet helemaal duidelijk. Betreft de verticale stang, met schuine hefboom (?) op alle deuren. Ik vind deze constructie alleen bij de NS serie en niet bij de eerdere SS uitvoering.
Het zal wel een deurvergrendeling zijn, maar de grote vraag is..detaillering om hem na te maken.
Wie kan helpen met een tekening of uitleg?
(https://farm1.staticflickr.com/934/43041889214_54213de844.jpg) (https://flic.kr/p/28zsW7b)IMG_9525 (https://flic.kr/p/28zsW7b) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Een iets betere, maar nog steeds wazige, foto van.
(https://farm1.staticflickr.com/940/43757899581_76aee52741.jpg) (https://flic.kr/p/29EJF3v)ss 3-as004 - kopie (https://flic.kr/p/29EJF3v) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Karst heeft het In H0 is het als volgt weergegeven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63685.msg3221550771#msg3221550771 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63685.msg3221550771#msg3221550771)
(https://farm2.staticflickr.com/1815/28821796137_90c7b355cb.jpg) (https://flic.kr/p/KUTeRB)3-As_D_31 (https://flic.kr/p/KUTeRB) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Dat is volgens mij een vergrendelstang tegen het ongewild dichtklappen van de roldeur, als de trein afremt of optrekt.
Gerard
-
Is niet Karst, maar Gert. Karst heeft de etsplaat van Gert gebouwd. Het is een later aangebrachte vergrendeling van de deuren. Oorspronkelijk zat deze niet op de wagen.
mvg,
Ivo
-
Ok, dat is duidelijk. Maar nu de uitwerking in detail voor het model.
-
Hoi Frits,
De stang is een beveiliging die de NS in de jaren dertig op de enkele schuifdeuren van de bagagewagens invoerde.
De deuren konden bij een harde remming wel eens in beweging komen, en alles wat dan tussen de deur en de deurstijl stond, had pech.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deurgrendel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deurgrendel.jpg)
Foto NS D 6044 ex HSM D 1945 (en enkele jaren oostblok)
Je ziet op de onderste geleidingsstrip een hoekprofiel gelast zitten. Op de deur zit een stang die loopt vanaf de deurhandel naar een pal onder aan de deur. Als de deur nu gaat rolllen, zorgt de pal ervoor dat de deur niet verder kan dan het hoekprofiel, en een 30 cm open deur overblijft.
Wil je de deur sluiten, dan lift je de deurhandel op, en doordat de pal wordt opgelicht, schuif je de deur normaal dicht.
Groeten Arjen
-
De functie van het ding is duidelijk, maar hoe die nou geconstrueerd is...
Ik zie niet duidelijk wat vaste punten zijn en wat draaipunten zijn.
Wat stoot nou waar tegenaan?
Graag ieders mening, want dit is toch een leuke doordenker die je hoofd niet stil laat staan.
Onderstaande opstelling geeft volgens mij de meest waarschijnlijke uitwerking aan.
Belangrijk is dat de opgaande stang een aanslag (kantelpunt) heeft op de deurrand, links.
Zeg maar dat ik een laars zie, met hak, zool en tenen.
In deze opstelling zit de hak stevig vast aan de opgaande stang (hoe noemt de schoenmaker dat?)
Op de tenen zit een dikke bobbel (aanslag)
In geopende stand.
De bobbel schuift over het hoekprofiel.
(https://farm2.staticflickr.com/1795/43767895221_ea7b6ac7cd_z.jpg) (https://flic.kr/p/29FBUp8)IMG_6010 (https://flic.kr/p/29FBUp8) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
In gesloten toestand:
de bobbel stoot tegen het hoekprofiel
Maar dan zie ik geen opening van 30 cm. eerder 5-10
(https://farm2.staticflickr.com/1775/41959433990_53b822ae8d_z.jpg) (https://flic.kr/p/26VP4T5)IMG_6009 (https://flic.kr/p/26VP4T5) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Of zit het zo?.
Dan moet de stang links wel (schuifbaar) aan de hiel zitten.
(https://farm1.staticflickr.com/852/42865046135_519b506a25_z.jpg) (https://flic.kr/p/28iQyPz)IMG_6011 (https://flic.kr/p/28iQyPz) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Ha Frits, leuk dat jullie deze wagen ook uitbrengen, het is een karakteristiek ding. Over de vergrendeling, bovenaan zie je een rond ding, een draaipunt, met daaraan een kort stuk strip. Dan zie je zo'n zelfde strip verticaal lopen, die is met een klein draaipunt (boutje-moertje denk ik) aan de korte horizontaal bevestigd. Onderaan weer een horizontaal stuk strip (geen driehoek, je ziet de verstijvingshoek erachter in het verlengde van de strip!), ook met zo'n boutje-moertje draaipunt aangebracht en het uiteinde daarvan zit (hoger) aan de deur vast. Het idee is dat in normale toestand het hele stangenstelsel naar beneden hangt en de voorkant dus lager dan het uitsteeksel onder de deur. Wil je de deur nu van binnenuit helemaal sluiten, dan draai je de deurkruk aan de binnenkant van de deur (die aan het ronde ding vast zit), daarmee til je het uiteinde van de bovenste korte strip omhoog, de onderste strip gaat dan mee en die til je zo over het uitsteeksel heen.
Heel verhaal, ik hoop dat je t snapt.
Succes verder, groeten Gert
-
Yep.
Het is dus geen grendel die de deur vast zet, maar voorkomt dat die dicht slaat (uit ver geopende stand).
En die driehoek...daar was ik dus echt ingestonken.
Nu kan ik hem maken. :)
-
Om t ook voor mezelf even duidelijk te hebben,het plaatje even aangepast.
(https://s22.postimg.cc/qloxzdl4x/Deurgrendel.jpg)
Waarbij ik vermoed dat die stang naast de zwarte pijlen omhoog en omlaag kan,dan zou de deur dus open blijven als de stang 1st naar boven gaat,men de deur openschuift,tot voorbij dat stuk aangelast profiel en dan de stang naar beneden doet
waardoor het stuk metaal bij de linkse rode pijl,dus bij dichtrollen van de deur,tegen het profiel bij de rechtse rode pijl zal komen en daar dus stopt.
Ik vond de vraag wel interessant,dus vandaar (en uit eigen nieuwsgierigheid) dat ik er alsnog even op reageer en hoop dat t klopt wat hier heb neergezet ;)
p.s volgens mij is t scharnierpunt van die "driehoek" te zien net links boven het aangezette profiel,das toch een bout die daar zichtbaar is ?
-
Floris..ik zie het precies ook zo.
Vanmorgen een eerste opzet gemaakt om het onderdeel relatief eenvoudig te construeren. De bouten/moeren van de draaipunten zijn te klein om echt na te bootsen, maar je verwacht wel iets te zien...dus dan maar de klinknagelpers.
De drie knoppen om de handel handmatig te bedienen heb ik gemaakt met klinknagels, maar zijn nu nog te weinig sprekend. Gaat aangepast worden.
De verticale stang hoort vanzelfsprekend niet vast gesoldeerd aan de deur, maar in model moet je wat.
En vergeet niet dat op de foto alles duizend maal vergoot lijkt te zijn.
Verticale stang 0,3x0,8. Maatje groter, 0,5x1,0 , is echt te groot.
Onderlegplaatje met gat 0,6 is het kleinste ronde stukje messing wat ik heb.
(https://farm1.staticflickr.com/936/41973864980_ff8732a530_z.jpg) (https://flic.kr/p/26X62Hf)IMG_6015b (https://flic.kr/p/26X62Hf) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Had die stang niet verder naar links gemoeten? Tegen de rand van de schuifdeur aan? Of zijn er meerdere versies van deze oplossing in omloop geweest? Dat kan natuurlijk ook nog.
-
@Edsko: zie blz 2 van dit draadje. Foto.
Standaard knopjes (handrailhouders) of wat ik ook heb...allemaal te groot. Opdikken met soldeer, is het ook niet. Dus blijft over de optie van 0,5 mm draad over.
Deurvergrendeling is ook zo iets. Zit bij deze wagen niet met een driehaak (zo te zien). Dus ook daar een onderdeel van een gietstuk iets uit de Schier Onuitputtelijke.
Met blote oog ziet het er best overtuigend uit en is dus relatief makkelijk en snel te maken. Sneller als zelf eerst een moedermodel voor een gietstuk maken.
(https://farm2.staticflickr.com/1793/43737274882_96ae2d4357_z.jpg) (https://flic.kr/p/29CUY3f)IMG_6016 (https://flic.kr/p/29CUY3f) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
@Edsko,
Nee...niet tegen de deurrrand. In ieder geval bij deze serie.
Vandaar dat de echte deurvergrendeling ook weer anders dan anders is. Blijft een apart wagentje.
De handrails is tov de SS versie ingekort. Scheelt de modelbouwer ook weer enig kopzorgen bij het telkens moeten rechtzetten.
(https://farm2.staticflickr.com/1797/43737437952_b64a4ac6f9.jpg) (https://flic.kr/p/29CVNvN)IMG_9525 (https://flic.kr/p/29CVNvN) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
705
-
Check! :)
-
En dat is twee.
Het gietstukje dat voor de echte deurgrendel door moest gaan vond ok bij nader inzien toch net iets te groot. Vervangen door een eenvoudig plaatje met gat. Komt qua verhoudingen beter tot zijn recht.
(https://farm2.staticflickr.com/1838/29928910478_9588256fe8_z.jpg) (https://flic.kr/p/MAHunU)IMG_6018 (https://flic.kr/p/MAHunU) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
843
-
Een leuk draadje met een leuke uitdaging. Ik kan mij wel vinden in de gedachte van Arjen en Floris en ik denk dat het als volgt werkt:
Er zit een hendel (pijl 4) aan de binnenkant van de deur. Misschien ook tevens een grendel. Als je deze optilt, til je de verticale stang omhoog. Volgens mij zit er bij pijl 3 een scharnierpunt, net als bij pijl 1. Trek je de hendel omhoog, dan schuif de stang, die aan de driehoek vastzit langs geleider 2. Doordat er bij 3 een scharnierpunt is, kan de driehoek omhoog. Dit hoeft maar een paar centimeters te zijn, dus de zijdelingse uitwijking naar rechts van scharnierpunt is minimaal.
Misschien heb je iets aan deze informatie.
Leuk om het messing bouwen te volgen. Doe het al een tijdje als gast, maar heb me nu geregistreerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pijlen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pijlen.jpg)
-
Hoi Gerrit,
Leuk dat je geinteresseerd bent.
Heb je zelf ook plannen om iets te bouwen?
-
Goedemiddag Frits,
Ik zou wel willen, maar nog niet nu. Ik wil eerst een aantal jaren werken aan mijn baan. De belangrijkste reden is, dat ik in het dagelijkse een drukke baan heb, die alle dagen anders. Dat vraagt veel tijd. In het landelijk wonen van mij zit ook veel tijd en er zijn een aantal projecten, die eerst moeten. Maar messing lijkt mij zeker een uitdaging.
Wel volg ik jou en de andere al geruime tijd en lees met bewondering het hoe en wat. Ook je draadje van het Terschellingerspoor volg ik, maar die ligt dit jaar, zoals je schreef, even stil. Mijn interesse daarvoor stamt uit mijn jeugd, toen ik erg gefascineerd was door de smalspoor banen bij de stenenfabrieken rond Onderdam (Gr).
-
De bovenbouw is in principe nu klaar, dus weer verder met de onderkant.
Een juiste onderkant in model met standaard onderdelen is in 99,9% van de gevallen niet haalbaar. Dus ook nu niet. Als het principe maar klopt, ben ik al tevreden.
Ik heb duidelijk gesmokkeld met de gastank. Die hoort natuurlijk aan ophangbeugels, maar daar had ik nou net even geen zin in. Altijd een priegelwerkje om de juiste maat te vinden en het ook nog eens 100% vast te zetten. In dit geval 13 mm staf genomen en op de draaibank ophangbeugels gedraaid. Hij zit vast aan de boden met twee boutjes (tapjes 1,4) en twee afstandsbusjes.
(https://farm2.staticflickr.com/1831/43807762431_19c49992dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/29K9ewP)IMG_6012 (https://flic.kr/p/29K9ewP) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1820/43759161492_468dc0f661_z.jpg) (https://flic.kr/p/29ER9aA)IMG_6013 (https://flic.kr/p/29ER9aA) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Het zichtbare resultaat:
(https://farm1.staticflickr.com/856/29938057038_9b506fb1c5_z.jpg) (https://flic.kr/p/MBwnkd)IMG_6014 (https://flic.kr/p/MBwnkd) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Verder heb ik er een voluutveer (Remmo, nogmaals dank), remcylinder en luchttank onder gezet.
Voor het remwerk zijn er al driehoeken geplaatst. Het stangenstelsel volgt.
(https://farm2.staticflickr.com/1792/29938038288_5dbf47416a_z.jpg) (https://flic.kr/p/MBwgKW)IMG_6021 (https://flic.kr/p/MBwgKW) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1043
-
Het remsysteem heb ik net zo uitgevoerd als dat van een eerder gebouwd 3-assig C8 coupérijtuig. Lekker avondje bakken.
Onderstel is nu ook klaar.
Maar de allerlaatste stang, tussen de driehoeken, kan ik pas plaatsen als de wielas er in zit.
Op naar de spuitcabine.
Maar eerst nog wat spaghetti plaatjes.
(https://farm2.staticflickr.com/1792/42908471445_8bc2fa1f6a_z.jpg) (https://flic.kr/p/28nF8DP)IMG_6022 (https://flic.kr/p/28nF8DP) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/849/42908457165_f331d8f73b_z.jpg) (https://flic.kr/p/28nF4pB)IMG_6023 (https://flic.kr/p/28nF4pB) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1137
-
Aspotten gemonteerd, wielen er in...statiefoto.
(https://farm1.staticflickr.com/850/28881925477_2d941ed8ca_z.jpg) (https://flic.kr/p/L1cqdn)IMG_6026 (https://flic.kr/p/L1cqdn) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1200
-
Tsjonge jonge, wat een hoop details! (y) (y)
Heel fraai.
Toch nog een laag bakkie. Het personenrijtuig is hoger.
Gerard
-
@Gerard,
Het eeuwige dilemma bij schaal 0.
De C8 is in 1:43,5 gebouwd (Een circa 20 jaar oude "opgeblazen plaat" van het 1:87 model van Philo) en de D in 1:45 (huidige 0 norm).
Naast het echte hoogteverschil wat in de praktijk voorkwam is er dus extra modelbouw hoogteverschil van 3%
Buffers heb ik bij beide wagens wel op dezelfde hoogte want dat verschil is niet mooi en makkelijk aan te passen.
-
Bij bestudering van de zojuist gearriveerde etsplaat zie ik dat er geen bodem bij zit, of moet ik die zelf maken?
Welke maat H-profielen gebruik je bij de bodemplaat?
Groet Jaap
-
Jaap,
Er zit inderdaad geen bodemplaat bij ( is uiteindelijk alleen maar een stuk rechthoekige plaat, kan messing, maar styreen kan ook)
H profiel? U profiel, stelbalk 2x6mm, alles wat eronder zat, was origineel massief hout, daar zou je staf voor kunnen gebruiken, bv 2x6mm, maar dan moet je wel alles inzagen/passen. Of 2x3mm, en dan over/onder elkaar. Ook hier, net hoe ver je zelf wilt gaan.
Ik heb zelfs wel eens bij een 3as post (andere etsplaat), 2 0scale wagon onderstellen gebruikt, en passend gemaakt. Makkelijk, snel, en goedkoop.. (klopt dan wel niet 100%, maar ja, vond ik niet erg..)
-
Dank.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040097.jpg)
Een paar messing profielen van Conrad in een "iets" te grote doos. GESTOORD! :o :o
Groet Jaap
-
tja, niet iedereen plakt het tussen planken....... :angel: :angel:
-
;D (y)
-
Het spuitwerk zit er (letterlijk) op.
Morgen en vrijdag heb ik geen tijd om aan de wagen(s) te bouwen en ze voor TNT klaar te hebben. De W1 aspotten heb ik nog niet binnen van de gieter, dus dan maar tijdelijke lagers.
Vernissen komt ook maar later. Het moet geen haastwerk worden.
Vandaag nog wel de resterende decals er op.
Toch een leuk karakteristiek Nederlands karretje.
(https://farm2.staticflickr.com/1864/30472648348_e8bc541ce6_z.jpg) (https://flic.kr/p/NqLhGL)IMG_6407 (https://flic.kr/p/NqLhGL) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1966
-
4 jaar na het bouwen heb ik de wagen verder afgewerkt en in de vernis gezet. Daarna van beglazing voorzien. Ook weer klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/52131065193_efcd4bdf10_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nqDksR)
(https://live.staticflickr.com/65535/52131545530_8440fc65b3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nqFNfw)
(https://live.staticflickr.com/65535/52131283439_2249b1e543_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nqEskH)
(https://live.staticflickr.com/65535/52131283419_1291d548d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2nqEskn)
4420