BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Weerd op 30 July 2018, 16:29:26

Titel: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 30 July 2018, 16:29:26
In dit draadje wil ik een vierassig houten HSM postrijtuig bouwen in de uitvoering van begin twintiger jaren.

In 1908 liet de HSM zes stuks van deze vierassige postrijtuigen bij hun hofleverancier Werkspoor bouwen met de nummers L 463 t/m L 468.
De indeling bij al deze rijtuigen was identiek.
Destijds waren de postrijtuigen voorzien van traliewerkjes bij alle ramen, immers behalve briefpost en pakjes werden er ook waardepapieren en geld voor de banken mee vervoerd.
Onder elk rijtuig hingen twee gastanks voor de verlichting, goed voor 2005 liter.
Twee rijtuigen waren binnenin voorzien van dwarsschotten met afsluitbare deuren voor douane-doeleinden in de buitenlandse dienst.
Door het internationale gebruik van deze rijtuigen werd de HSM omstreeks 1910 gedwongen om over te stappen op elektrische verlichting.
Nog in de HSM periode werden de rijtuigen L 463, 467 en 468 van elektrische verlichting voorzien.
Bij de HSM postrijtuigen was de tekst ‘Nederlandsche Posterijen’ ellipsvormig aangebracht.
Omstreeks 1926 (in de NS periode) werd deze posttekst bij alle rijtuigen rechtgezet.

Bij de nieuwe rijtuigindeling van de NS in 1921 verkregen deze rijtuigen de nummers P 5001-P 5004 en P 5006-P 5007 (de beide douanerijtuigen).
Vanaf 1930 werden de tralies van de lichtkapramen afgenomen, de dakhandrails verwijderd, de kopladders ingekort en de sluitseinhouders lager geplaatst.
De verbouwing van de P5000 (zonder toilet) tot P 6000 (met toilet) vond plaats tussen 1930 en 1931.
Halverwege de dertiger jaren werd de kachelpijpschoorsteen vervangen door een T-schoorsteen.
Na WO II hebben deze rijtuigen amper dienst gedaan en omstreeks 1952 waren deze oudjes verdwenen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000etsplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000etsplaat.jpg)
De etsplaat met allerlei onderdelen, waaronder kortkoppeling en postschildjes.
De etsplaat bevat de onderdelen voor alle uitvoeringen met gas- of elektrische verlichting en zonder of met toilet, dus qua uitbeelding tussen 1908 en 1952.
NS nummertransfers zitten erbij, maar messing dakventilatoren en draaistellen dienen apart geregeld te worden.


Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 30 July 2018, 16:35:05
De etsplaat bied de mogelijkheid om diverse varianten van dit Postrijtuig te bouwen.
Er is namelijk heel wat mogelijk!
Met dakhandrails en gasverlichting en met ovaalvormige postschildtekst            (HSM, NS)        van 1908 tot 1926
Met dakhandrails en elektrische verlichting en met ovaalvormige tekst(HSM, NS)van 1915 tot 1926
Met dakhandrails en gasverlichting en met rechte postschildtekst(NS)van 1924 tot 1931
Met dakhandrails en elektrische verlichting en met rechte postschildtekst(NS)van 1924 tot 1931
Zonder dakhandrails met toilet en gasverlichting(NS)vanaf 1929 tot 1931
Zonder dakhandrails met toilet en elektrische verlichting(NS)vanaf 1931 tot 1952
Eerst de bodemplaat.
Vouw de vier wanden om en buig de deurtreeplanken naar de buitenzijde toe. Voor het buigenklem ik ze daartoe vast tussen twee stukken aluminium hoekprofiel 40x40x3 mm en buig ze om met een houten latje. (verkrijgbaar bij bouwmarkten zoals Gamma, Karwei, Praxis en dergelijke)
Bevestig de draaistelverhoging aan de onderzijde en soldeer hierin een buisje vast van Ø 4mm en 7mm lengte, waar het draaistel omheen kan scharnieren.
Aan de bovenzijde van de bodemplaat komt een messing moertje M3.
De beide kortkoppelingen worden gebogen met de vouwnaad naar de binnenzijde toe. De kortkoppelingshouder komt aan de bovenzijde.
Voorzie de vleugels aan bovenkant en onderkant van de kortkoppeling van een beetje olie en schuif deze in de houder. Soldeer de houder met spaarzaam tin op zijn plaats.
Door de olie verklein je de kans op ongewild vastsolderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemkoppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemkoppeling.jpg)

Ik wil de uitvoering omstreeks 1922 gaan bouwen, dus net na het samenwerkingsverband tussen de HSM en de SS.
Als uitvoering lijkt me gasverlichting wel leuk, er komen dus geen accukisten onder de bak en geen toiletwatertank op het dak. Die delen kunnen in de etsplaat blijven zitten.
Bij gasverlichting horen er twee gastanks onder de bak te komen. Die worden gemaakt uit een messing buis van Ø 7mm, namelijk een stuk van 24 mm en een stuk van 58 mm. 
Met een oude boor, waarvan de achterkant een beetje bol afgeslepen is worden de gastankdopjes in een min of meer ronde vorm getikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemgastank.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemgastank.jpg)
De dopjes worden op de beide messing buisjes gesoldeerd en daarna netjes glad gevijld. Vervolgens worden de gastankhouders uit de bodemplaat naar beneden gebogen en de gastanken hieraan vastgesoldeerd.

De treeplanksteunen worden aan de bodemplaat vastgezet. De uiterste treeplanksteunen zijn iets anders van vorm en worden aan de bufferbalk bevestigd.
Dan kunnen de onderste treeplanken hieraan vastgezet worden.
Aan de bufferbalken worden de bufferplaatjes met bufferhouders (van MK Modelbouwstudios) bevestigd met daaronder de rangeerdershandgrepen.
Deze rijtuigen waren voorzien van draaistel type J (Engelse draaistellen).
Deze draaistellen heeft MK Modelbouwstudios in de collectie, maar ik gebruik hiervoor aangepaste Fleischmann Pruisische draaistellen, simpelweg omdat ik de mening ben toegedaan dat deze prettiger rijden. Erg grote verschillen bestaan er niet in deze draaistelconstructies, de radstand van de Engelse draaistellen bedraagt 2438 mm, die van de Pruisische 2500 mm, in model een verschil van 0,7 mm. Dat is nagenoeg te verwaarlozen. Het grote verschil tussen deze twee draaisteltypen betreft de onderbalk, die ontbreekt bij de Engelse draaistellen.
Dus een scherp mes gepakt en de onderbalk er netjes vanaf gesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemcompleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000bodemcompleet.jpg)
Voilà, twee engelse draaistellen onder de bak geschroefd.
Na al deze handelingen is de bodemplaat in grote lijnen af, dit heeft niet zoveel om het lijf.
De bovenbouw kost wat meer tijd.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Modellbahnwagen op 30 July 2018, 17:54:54
Mooi vervolg op de vorige rijtuigen  (y) het onderstel ziet er toch al knap uit!
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Jeff op 30 July 2018, 18:10:29
Ziet er goed uit.  (y)

Ik ga dit zeker weer volgen. 

Groet
jeff
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 30 July 2018, 20:36:21
Voor de rijtuigbak beginnen we met de bevestigingsstrippen. Buig de strippen haaks om tussen twee alumium hoekprofielen (te koop in elke bouwmarkt).
Soldeer in de uitsparingen de vier moertjes M1,6.
Buig van de rijtuigbak de beide onderkanten om in dezelfde flauwe bocht als de kopschotten, maar houdt de bovenkant nog plat.
Positioneer de bevestigingsstrip aan de onderkant op 1mm en klem het op zijn plaats met wasknijpers of andere klemmetjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000rijtuigbevestiging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000rijtuigbevestiging.jpg)

Soldeer de strip vanuit het midden vast aan de rijtuigbak.
Buig hierna de bovenkant haaks om, weer ingeklemd tussen de beide aluminium hoekprofielen.
Het kopwandje met de ladder komt aan de kant van de twee raampjes.
Enkele gaatjes voor de ladder dienen nog doorgeboord te worden in de rijtuigkoppen, onder andere voor de sluitseinijzers en de ladderbevestiging.
De beide kopwanden vallen over de nokjes in het midden. Over deze nokjes kan je zo de kopschotjes schuiven, de aandacht hoef je alleen nog maar aan het goed aansluiten van de zijwanden te geven. Ondanks die lipjes goed checken of de zijwanden netjwes aansluiten aan de bovenkant van de rijtuigbak. Als dit niet klopt, dan sluit het dak later niet mooi aan.
Breng eerst een klein hechtlasje aan de beide onderkanten.
Controleer of de zijwanden aan beide zijden even ver uitsteken ten opzichte van de kopwand en of de bovenkant netjes aansluit tegen de bovenkant van de rijtuigbak.  Soldeer dan de kopwanden definitief vast. De uitstekende lipjes glad afwerken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000trapgreep.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000trapgreep.jpg)

Breng aan de kopwand de handgrepen, de sluitseinijzers en het trapje aan. De ladderhandgrepen aan de bovenzijde 90° draaien en het derde pootje 90° terugdraaien.
De handgrepen aan de zijkant van de rijtuigbak worden pas op het laatst eraan gezet. Dit vanwege het vele vastpakken van de rijtuigbak en de kwetsbaarheid van de lange handgrepen.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 30 July 2018, 22:47:00
Dat met dat doorboren van de gaatjes in de kopwanden, is dat zodat je niet met allerlei gaatjes zit als je lage sluitseinijzers en lage trapjes gebruikt voor een latere versie?

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 30 July 2018, 23:14:53
Ja, anders wordt zo'n plaat net een vergiet.
Aan de achterkant zijn alle gaatjes in aanleg aanwezig, het is alleen een kwestie van de gewenste gaatjes even doorprikken naar de voorkant toe.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 31 July 2018, 20:15:07
Ik heb natuurlijk weer de moeilijkste uitvoering gekozen, anno 1922, dus met gasschoorsteentjes, ventilatoren en vooral tralies van de bovenlichten.
Tot ongeveer 1930 zaten er tralies voor al deze dakramen. Met een boortje 0,3 mm dienen de gaatjes hiervoor nog doorgeprikt te worden. Dan wordt er draad ingeregen, aan de buitenkant van boven naar beneden, aan de binnenkant van links naar rechts.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000traliesrijgen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000traliesrijgen.jpg)

Dat kan op diverse manieren. Het mooiste is om voor dit draad 0,2 mm nylon vissnoer te gebruiken. Het is een beetje elastisch en je kan het lekker strak trekken. Op de foto is met enige moeite te zien dat alle nylon draadjes perfect strak lopen.
Maar er is een levensgroot nadeel en dat is de warmte van de soldeerbout!  >:(
Het nylon draad smelt gelijk weg.  :(

In dit opzicht beter maar bewerkelijker is messing draad 0,2 mm (of eventueel koperlakdraad 0,2 mm).
Dit draad is wat stugger en laat zich niet zo mooi strak trekken als het nylondraad.
Ook breekt het af en toe spontaan af door inkerven van de messing etsplaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000tralie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000tralie.jpg)

'k Had beter voor een uitvoering van 1935 of later kunnen kiezen, dan heb je geen last van deze klus. Maar ja!
Het blijft hobby. We gaan gewoon door!

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 31 July 2018, 21:31:31
De lange handgrepen komen pas als laatste aan bod, met het plaatsen van het dak en het vele vastpakken zijn ze anders in no time verbogen. >:(

De gaatjes in het dak voor de gasverlichting dienen nog doorgeboord te worden, in mijn geval ook nog die voor de dakhandrails.
Dan kunnen de ventilatoren en gasschoorstenen geplaatst te worden.
De kachelpijp is opgebouwd met een messing buisje van 2 mm.
De beide dakdelen kunnen op allerlei manieren geplaatst worden, maar één manier is de juiste!  :)  :laugh: 
De gasschoorsteentjes van het brede dak komen boven de dubbele ramen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000geenhandgr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000geenhandgr.jpg)
En zo ziet het er dan uit, bijna compleet, daklipjes gladgeschuurd, maar nog steeds zonder alle lange handgrepen.

Na al deze werkzaamheden worden nu pas de lange handgrepen aan de zijkanten en op het dak gemonteerd.
En dan kan de bak van zuurresten ontdaan en schoongemaakt worden.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 02 August 2018, 13:31:47
Het model is inmiddels geprimerd en gespoten.
Het groen is van Phildie (houten rijtuigen nr. 105), het zwart en het dakgrijs komt uit een spuitbus van Motip. Dat werkt tenminste lekker snel, droog in zo'n 20 minuten.
De koppelingen worden aangebracht en de verende buffers.
De bolle buffers rechts en de vlakke buffers links (gezien in de rijrichting).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000spuitwerk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5000spuitwerk.jpg)
Vers van de spuiterij.
IJzerwerk wordt zwart geschilderd en de postemblemen krijgen een lik rode verf.
Na een nacht drogen van de postschildjes worden deze met fijn watervast schuurpapier voorzichtig geschuurd totdat alle hoge messing delen mooi glanzen en de ondergrond rood blijft. Het beste is het om de schildjes met houtlijm of met Micro Krital Klear op hun plak te lijmen. (Ik ben eigenwijs en doe het gewoon met 3-secondenlijm).
Nummertransfers worden strak uitgeknipt, eventjes in water laten weken en aanbrengen met pincet en een klein schroevendraaiertje om het naar de juiste plaats te  schuiven. Dan niet meer eraan komen en de transfers minstens twee uur laten drogen. Daarna de transfers voorzichtig aantippen met een druppel uit het rode flesje Micro Sol. Hiermee bereik je dat de scherpe transferranden een beetje oplossen en dan lijkt het net of de tekst erop gedukt is.
De ovaalvormige postteksten kwamen alleen bij de HSM voor en werden omstreeks 1925 / 1926 bij schilderwerkzaamheden vervangen door recht lopende teksten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flyerP5003.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/flyerP5003.png)
Het voormalige HSM Postrijtuig is compleet, hier nog met ovaalvormige posttekst.

Bij de spoorwegen kent of kende men sein 45.
Sein 45: Niet tegen het spoorvoertuig rangeren of afstoten.
Dat hield in dat als er gewerkt werd in het postrijtuig dat men dan er geen andere wagens tegen mocht afstoten of anderzins met een klap erop mocht knallen. Ook rangeren ermee diende (in overleg) uiterst behoedzaam te gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5003gasvlag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5003gasvlag.jpg)
Sein 45 met een gele vlag. Ik had geen groen, maar voor 1934 was dit een groene vlag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5003vlaggen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5003vlaggen.jpg)
En zo ziet sein 45 er van de voorkant uit. Aan elke zijde wapperde een vlag.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Edsko Hekman op 02 August 2018, 13:55:06
Hij is mooi!  (y)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Carel Ruysink op 02 August 2018, 14:18:18
Weer een heel fraai model geworden (y).
Alleen snap ik even niet dat de bovenlichten tralies hebben gekregen maar de grote ramen in de wanden niet.
Strookt niet helemaal met mijn eigen beperkte vorm van logisch denken. :)

Carel.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Sven op 02 August 2018, 14:25:59
Applaus  (y)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 02 August 2018, 14:43:09
Bij de grote ramen zaten de tralies aan de binnenkant.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: daempfer op 02 August 2018, 18:56:19
Prachtige postwagen geworden en een leuk detail met die vlaggen!

Gr, Rene
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: 1795 op 02 August 2018, 21:38:13
blijft mooi, die oudere personen wagons (y) (y) (y)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 02 August 2018, 21:41:15
Jullie volgende project in 0 ?

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Modellbahnwagen op 02 August 2018, 22:23:50
Schitterend, het bevlagde postrijtuig. (y)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: ingenium op 03 August 2018, 00:52:58
Gelukkig geen vlag op een modderschuit. (y)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: FritsT op 03 August 2018, 10:02:21
@Gerard,

Ik loop nog een te bouwen model bij Edwin achter, dus voor mij hoog tijd om met de etsplaat van de HSM AB 185-246 te beginnen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81989.new#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81989.new#new)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: FritsT op 03 August 2018, 20:04:37
@Gerard,
Zoals gemerkt, zijn we druk bezig om de plank waarop stoffige projecten liggen ook eens aan te pakken.

Voor het najaar staat dit project weer op scherp: SS1200 / NS 6000
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3221512891#msg3221512891 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3221512891#msg3221512891)

(https://farm1.staticflickr.com/932/43827155841_1a047c1820_z.jpg) (https://flic.kr/p/29LRCvX)5. DSCF6271 (https://flic.kr/p/29LRCvX) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

En deze, iets minder stoffig, moeten we ook nog afmaken: NS 8100
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63542.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63542.0)

(https://farm1.staticflickr.com/849/43779307432_56f0ed1e33_z.jpg) (https://flic.kr/p/29GCoRo)IMG_6082 (https://flic.kr/p/29GCoRo) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 03 August 2018, 22:19:14
Die beide loks, heel ambitieus!  (y)  (y)  (y)

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 03 August 2018, 22:30:59
Fraai postrijtuig  (y).

En het valt mij mee hoeveel zo'n bijgesneden Fleischmann draaistel op een engels draaistel lijkt, ik denk dat ik nog geprobeerd zou hebben om die vierkante staven aan beide kanten van het middelste veerpakket weg te snijden maar dan de dunne piefeltjes daartussen te laten zitten. Misschien probeer ik dat zelf eens.

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 04 August 2018, 20:49:20
. . . . .  dunne piefeltjes . . . . . . . . . . . . .   ???   ???
Stephan.

Het is een taaie soort kunststof. En als je te wild snijdt breekt het desondanks nog daar waar je het niet niet wilt laten breken.
Dan kan je beter proberen het een en ander er tussen uit te frasen.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 04 August 2018, 21:08:52
Je kan ook een iets latere periode uitbeelden met rechte posttekst.
Dit gebruikte de SS en de voormalige HSM postrijtuigen kregen dit ook na 1925. Dit alles in het kader van uniformiteit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/posttekst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/posttekst.jpg)
. . . . . .  met ovaalvormige posttekst (HSM)          . . . . . .   of met recht gezette posttekst ( SS, NS)


Of nog iets later uitbeelden, na 1935 (tot ongeveer 1952).
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flyerP6002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/flyerP6002.jpg)
Postrijtuig oud HSM met elektrische verlichting, ingebouwd toilet en de na 1935 aangebrachte T-vormige kachelschoorsteen.

Kortom, van origine waren er maar 6 van deze HSM postrijtuigen, maar met een beetje goede wil kunnen er bijzonder veel varianten en
nummerwijzigingen mee gebouwd worden. Wat wil een modelbouwer nog meer!

Gerard

Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 17 March 2019, 16:40:06
Ik heb hem ook inmiddels ook klaar om op te poetsen en spuiten staan, alleen de dakventilatoren ontbreken nog want die doe ik later.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-messing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-messing.jpg)

Ik heb hem op de jaren 50 foto welke in de bouwbeschrijving staat gebaseerd en hier blijkt het koptrappetje aan de andere zijde te zitten, viel mij vandaag pas op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-messing-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-messing-2.jpg)

Ook van de schuine handrail heb ik het bovenste bevestigingspunt wat verplaatst. Let op dat (bij de NS versie met ingekorte trap) de sluitseinhouder boven de handrailbevestiging zit en niet er onder, het tekeningetje klopt niet.

Verder heb ik an de onderkant van de zijwanden nog behoorlijk wat afgeschuurd omdat ik de overlapping van 1mm. achteraf niet echt nodig had. Misschien schuur ik er nog wat af.
Want zelfs na het afschuren lijkt de opgedikte rand aan de onderkant nog steeds breder dan de rand van de modellen op de foto's hierboven.

Ik had ook wat moeilijkheden om de kopwandjes mooi gelijk te krijgen met de zijwanden, deze moeten aan de onderkant 1mm. hoger geplaatst worden t.o.v. de zijwanden maar dan steekt de zijwand aan de bovenkant uit. Hier heb ik aan de bovenzijde van de zijwanden een stuk afgeschuurd totdat deze gelijk waren (na de binnenzijde van de omgezette hoek wat vol gezet te hebben met tin anders komt de boel los).
Misschien komt het ook omdat de onderrand vrij dik is. Mogelijk is deze voordat je de bevestigingsstrip aan de binnenzijde op 1mm. vastsoldeerd het beter om de zijwanden aan de onderzijde wat weg te schuren totdat deze 1 mm. hoger zijn dan de kopwandjes.

Verder heb ik de handgrepen van de deuren haaks omgezet en vastgesoldeerd met een stukje messingstrip van de ets als afstandhouder en iets fijnere deurklinken geplaatst welke ik nog had liggen.
De buffers zijn van een oude gedemonteerde Fleischmann bak die ik nog had liggen afgesneden.
De rangeerhandgrepen zijn omgezet door er een boortje van 0,8mm. tegen te houden en hieromheen te vouwen, 0,5mm. was denk ik mooier geweest.

Op de bovenste foto heb ik een dynamo/generator liggen die ik tussen oude onderdelen gevonden heb maar waar moet deze onder het onderstel gemonteerd worden, ik heb op foto's niets kunnen zien, iemand enig idee?

Op naar de spuit (waar ik een hekel aan heb)

Stephan.




Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Rob Bennis op 17 March 2019, 17:28:00
Hoi Stephan,

Ziet er goed uit (y) Alleen het messing nog een beetje oppoetsen om het mooi te laten glimmen, hoef je het niet te schilderen  ;D

Ik had dit hok ook al eens gemaakt, alleen niet uit messing maar uit een verhakselde fleischman postkoets. Ik was helemaal tevreden met het rijtuig tot ik er verf op spoot van MK die een eigen kleurvariatie toevoegde het thema vooroorlogs olijfgroen van de NS.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-Postrijtuig-P-6015-ex-HSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-Postrijtuig-P-6015-ex-HSM.jpg)
Zoals je ziet veels te licht :o
Ik ben er nog niet aan toegekomen om dit te corrigeren. Zeker er nu een messing ets is. Moet nog alleen zien te vinden waar ik die kan bestellen.

Rob
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 17 March 2019, 21:47:35
Ziet er heel strak uit, Stephan!
De deurhandgrepen zijn geëtst tot in breedte van 0,4 mm, met dunnere afmetingen heeft de etser moeite vanwege het zogenaamde  onderetsen.

Maar als het rijtuig groen gespoten is, dan komt deze post pas echt tot leven. En ook al vind je het spuiten niet leuk, het is toch een onderdeel van het hele proces tot een volwaardig rijtuig.
Ik ben benieuwd naar je eindfoto.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Niks op 17 March 2019, 22:50:00

Ik was helemaal tevreden met het rijtuig tot ik er verf op spoot van MK die een eigen kleurvariatie toevoegde het thema vooroorlogs olijfgroen van de NS.


Afgaande op de foto zou ik haast zeggen dat je met een potje grasgroen te maken hebt gehad. Dit soort geintjes hebben we in het verleden vaker gezien, bijvoorbeeld met het bruin voor SS bagagewagens waarbij 3 potjes 3 verschillende kleurvariaties bevatte. Het lijkt er echter op dat MK het momenteel wat beter op orde heeft.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 17 March 2019, 22:54:34
Ik ben heel tevreden met de groene verf van Phildie;      kleur rijtuiggroen nummer 105 (NS rijtuigen 1921-1960).

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 17 March 2019, 23:48:11
De deurhandgrepen zijn geëtst tot in breedte van 0,4 mm, met dunnere afmetingen heeft de etser moeite vanwege het zogenaamde  onderetsen.

Dank je voor het compliment.
Het ging mij meer dat omdat ik de handrails omgebogen heb ik de klinken wat te ver vond uitsteken en ik had toevallig nog andere die wat dichter op de wand staan.
Ik spuit hem in MK standgroen 1 (kleur 15) die vind ik net iets mooier dan die van Phildie (meer olijf minder blauw/hard groen), en spuit ook lekker. En zo heb ik ook iets variatie in de rijtuigen anders wordt het zo'n zelfde massa.

Ik wilde hem vanavond eigenlijk al spuiten maar dat heb ik al weer uitgesteld  :-\.

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Rob Bennis op 18 March 2019, 00:07:36
Ik ben heel tevreden met de groene verf van Phildie;      kleur rijtuiggroen nummer 105 (NS rijtuigen 1921-1960).

Gerard

Grappig, ik zou eerder gaan voor Phildie 101, de 105 zou ik gebruiken voor de stalen rijtuigen zoals de bolkoppen.
Rob
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 18 March 2019, 10:13:03
Tja Rob,

Da's weer een hele discussie.
De stoomlocs hadden eerst groen nr. 101 en ergens in de dertiger jaren werd er afgesproken dat de locs ook de groene kleur van de rijtuigen nr. 105 zouden moeten krijgen.

Ik heb die periode nooit meegemaakt, dus ik ga maar uit wat anderen mij over die kleuren vertellen.
Bovendien ben ik inmiddels gewend aan die kleur 105, dus ik houd het daarbij.
Maar iedereen moet zijn eigen smaak volgen, het is toch hobby?

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 18 March 2019, 21:02:52
Maar heeft iemand enig idee waar ik de dynamo/generator moet plaatsen?

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 18 March 2019, 21:07:53
In de buurt van het draaistel aan de toiletzijde.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 18 March 2019, 22:58:52
Ha, dank je, en dan in het hart of meer naar een bepaalde zijkant toe?
Of maakt het niet uit.


Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: AB 7216 op 19 March 2019, 07:37:16
Hoi Stephan,

Hierbij een uitsnede van een onderstel foto van de AB 7216, met de plaatsing van de dynamo.
Het lichtgrijze geval net voor het draaistel. Dus aan de rechterzijde van het draaistel, en met de riem naar binnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000918-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000918-2.jpg)

Deze opstelling is goed voor alle houten rijtuigen en de eerste stalen rijtuigen.
In de dertiger jaren is er gespeeld met dynamo's in het draaistel, en later aan de kopbalk van de draaistellen, maar origineel hingen ze allemaal op deze manier.

Groeten Arjen
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: ingenium op 19 March 2019, 09:49:25
Waarom kijkt niemand even in het utrechts archief? Je hoeft er niet wens meer naar toe tegenwoordig.

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34146300&miq=1465946089&miview=inv2&milang=nl (https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=34146300&miq=1465946089&miview=inv2&milang=nl)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C63DDED-77C2-4637-A6F0-11C8DF6A2878.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C63DDED-77C2-4637-A6F0-11C8DF6A2878.jpeg)
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 19 March 2019, 18:34:05
Nou ja dus toch, ik had er wel gekeken maar omdat er gashouders onder zaten en laatste wijziging 1932 was heb ik niet verder gekeken omdat ik dacht dat het of gashouders of een dynamo met accukisten was.
Beide kan dus ook, weer wat geleerd.

Nu ik verder kijk zie ik dat er wel één gashouder voor is verwijderd. Op de tekening van de kopse kant zie ik zelfs dat ze aan één zijde ook accukisten hebben geplaatst.

Iedereen bedankt voor de info  (y).

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: ingenium op 19 March 2019, 20:47:45
Er is een aparte gastank geplaatst voor de zegellak verwarming. Dus een wagen met accubakken voor de elektrische verlichting heeft ook een gastank voor de zegellak. In de tekeningen is de positie te zien.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Weerd op 19 March 2019, 21:45:48
Klopt, wat Ewout zegt.
Echter in de twintiger/dertiger jaren werd er steeds minder gebruik gemaakt van het verzegelen van brieven met rode lak.
Tussen 1930 en 1934 werd bij revisies het laktoestel verwijderd, evenals de aparte hiervoor bijbehorende gastank.

Gerard
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 30 March 2019, 11:25:47
Bijna af, alleen welk raam is het toiletraam? Ik ben al dagen op zoek maar kan het niet vinden

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Rondje_HO op 30 March 2019, 14:25:08
Zit er geen afvoer pijp onder het rijtuig? Dat je daaraan kunt zien waar het toilet zit?
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 30 March 2019, 14:48:37
Die moet ik dan zelf plaatsen.
Maar ik denk dat er helemaal geen wc inzit, affijn hieristie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-postrijtuig-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-postrijtuig-2.jpg)
Deze is dus met MK verven geverfd; standgroen (donker) en dakengrijs.


Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: ingenium op 30 March 2019, 15:42:35
Hij’s fraai weer! Je doet je naam geen eer aan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: AB 7216 op 30 March 2019, 15:43:49
Die moet ik dan zelf plaatsen.
Maar ik denk dat er helemaal geen wc inzit,

Dan had je de watertank voor de wc ook niet hoeven aan te brengen  :angel:

Maar je hebt geluk, de rijtuigen in de 6000 reeks hebben een wc ingebouwd gekregen tussen 1929 en 1931.
De wc zit aan de andere kant van je rijtuig, bij het enkele raam op de kop.
Boven dat raam is dan ook een dakontluchter aangebracht in het lage deel van het dak.

Edit, nog even de tekening gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding-121.jpg)

Je zou ook nog een losse ijzeren plaat achter de kachelpijp als bescherming voor de lichtkap kunnen plaatsen.
het vierkantje boven de brievenbus is wit, dit is het briefsymbool.

Maare, mooi rijtuigje geworden  (y)

Groeten Arjen
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Dikke-daf op 30 March 2019, 17:55:36
Knap stukje werk! Kun je misschien ook vermelden waar je kennis over deze wagens kunt vinden en ook al die uitvoeringsvormen (met die verschillende platen etc.)?
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: AB 7216 op 30 March 2019, 18:16:27
Ongeveer dertig jaar alles verzamelen wat los en vast zit, en ook veel boeken in de kast hebben  ;)

maar hier een korte opsomming waar veel te vinden is;
Het utrechts archief is een mooie start, hier vind je de tekeningen en foto's.
Ook bij de NVBS fotoarchieven is veel te vinden. Op houten stond/staat er altijd iemand met veel zwart/wit foto's van oude rijtuigen. In de railhobby's van 1979, en tussen 1983 en 1985 stonden er mooie artikelen over de houten rijtuigen.

Wat ook helpt, is vrijwilliger worden bij een museumclub met oude houten en stalen rijtuigen.
Daar heb ik nog het meeste van geleerd.

Groeten Arjen
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 30 March 2019, 19:11:38
Rail magazine 96 staat een artikel en zelfs een duidelijke foto (niet van de toilerzijde) van deze en dat zie ik nu pas. Bij de bouwbeschrijving zat dezelfde foto maar die was niet zo scherp vandaar.
Hierop is nu ook de dynamo goed te zien en hij heeft daar nog open buffers.

Stephan.
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: AB 7216 op 31 March 2019, 08:41:22
Hij is wel mooi geworden, Stephan.
 En buffers wisselen moet toch nog wel lukken?

Ik moet toch eens tijd zoeken voor dit hok, heb hem ook liggen.

Groeten Arjen
Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: prutser op 31 March 2019, 13:19:10
De buffers laat ik zo. Ik wilde in eerste instantie de kunststof open buffers van MK maar die waren op en als het goed is werden ze toch rond de tijd van de foto vervangen voor deze exemplaren.

Ik heb een toiletventilator geplaatst en het lijkt nu net of hij tegen het daklicht aan staat maar dat is niet zo, ik wilde hem wel zo horizontaal mogelijk hebben vandaar daar.
Ik heb voor de verandering eens op het toiletraam een stukje van een velletje plastic wat AH tussen de plakjes van de vleeswaren doet geplakt ipv het witte stukje isolatietape wat ik normaal gebruik.
En een wit vlakje als brievenbussymbool.

Eerste dakluchter zie ik iets scheef staan dus ook gelijk rechtgezet, dat is het voordeel van foto's; je ziet alles.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-toiletzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Postrijtuig-toiletzijde.jpg)

Stephan.

Titel: Re: Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922
Bericht door: Post49 op 31 March 2019, 15:25:36
Mooi hoor! (y)

Erik.