BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Tijs Ruiter op 05 January 2008, 18:18:27
-
hallo
ik heb vandaag een mooie NS 1200,berlijns blauw opgehaald (lima) met het huisnummer 1220
nou had ik al een 1200 (ook lima) met (je raad het al ::) ) het zelfde nummer 1220 :-| (ik weet het DOM!! :()
nou,goed...
wat moet ik er mee doen? moet ik een van de 2 omnummeren? graffiti transfer over het nummer heenplakken?
maar mijn grootste probleem is eigenlijk de voorkant,daat staat het nummer ook,maar met een reliƫf,dit zou ik dan moeten wegschuren,maar dan zitten de buffers in de weg
kortom,weer een hoop gelazer in ermelo :-|
ik hoop dat jullie mij helpen,want zelf zou ik het echt niet weten...
alvast bedankt
tijs
-
je kunt het ook negeren.
-
ja,maar ik wil wel graag realistisch rijden...
tijs
-
Ruil deze tegen 1 met een ander nummer, of nummer m om. Zou je de nummers niet weg kunnen halen door terpetine en een wattenstaafje ofzo? Wel een tijdrovend klusje hoor ;D
-
Philotrain heeft geetste messing nummer- en fabrieksplaten voor de 1200, nummers 1219 en 1225. Catalogusnummer is 870/30006. Kijk maar even op www.philotrain.nl (http://www.philotrain.nl)
Je kan die nummers over de bestaande heenplakken en de fabrieksplaten op de neus. Het relief op de bufferbalk kan je wegschuren en dan met afwrijftransfers een nieuw nummer samenstellen en opbrengen.
Als je dan toch bezig bent: waarom niet gelijk een setje slangen en koppelingshaken om op de bufferbalk aan te brengen?
Ton
-
Het nummer op de bufferbalken heb ik meestal met een scherp mesje weggesneden. De bufferbalken even met een kwastje weer op kleur brengen en met wrijfletters een nieuw nummer erop.
Marc
NB dat kan ook op de zijkanten, er zijn messing nummerplaten te koop met andere nummers.
-
Het nummer op de bufferbalken heb ik meestal met een scherp mesje weggesneden.
oke,maar het lijkt me dat de buffers dan in de weg zitten?
(iedereen bedankt voor de goede reacties)
ik sta nog steeds open voor ideeen ;D
tijs
-
Op de bufferbalken gebruik ik een scalpel, die is zo klein dat de buffers niet echt in de weg zitten, op de zijkant heb ik een scheermesje gebruikt.
Marc
-
Het grove wegsnijden van het nummer op de bufferbalk kan je met een scalpel doen. Daarna kan je het afwerken met een reepje fijn schuurpapier dat je om een cocktailprikker wikkelt, op een stokje plakt o.i.d. Voorzichtig werken, dan kan je makkelijk tussen de buffers door. Omdat het allemaal klein is - het gereedschap en het oppervlak waarop je werkt - moet je wel het nodige geduld opbrengen.
Ton
-
oke,bedankt iedereen
ik weet al wel welke ik ga 'bewerken',dat word de geel-grijze
ik denk dat ik voor omnummeren ga,maar ik twijfel nog
ik vind het toch heel wat om op zo'n mooie loc graffiti aan te brengen :-[
of ik het misschien beter om hem te verkopen/ruilen?
ik ben niet iemand die graag het 'mes' in zijn loc zet... ;D
ik heb tot dusver nog geen ervaring met modellen omnummeren/transfers enz.
tijs
-
uh ja, alleen heeft lima alleen de 1220 uitgebracht. (afgezien van de ACTS-versie)
-
De witte 1220 cijfers gaan er af met foamcleaner (voor glas etc) even inspuiten en de verf is er al af zonder de rest aan te tasten. Geldt trouwens ook voor blauwe banen op de eerste hondekoppen en ns logo's
-
Als ik jou was, zou ik de blauwe omnummeren. De bufferbalk daarvan is rood, terwijl de rest blauw is. Als je die opnieuw schildert zie je dus ook geen kleurverschil. Als je bij de geel/grijze de balk opnieuw schildert, zie je altijd wel wat verschil omdat de rest ook grotendeels grijs is. Als je de blauwe onderhanden neemt, hoef je trouwens ook geen nummer op de zijkant te verwijderen maar plak je een nieuw nummerschild op de oude.
Maarten