BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: lars op 05 January 2008, 17:38:10
-
hallo iedereen.
ik heb vandaag een blokje gekocht om de rails mee schoon te maken. aleen ben ik bang de rails te beschadigen hoe moet ik het gebruiken. dit is het artikel numer 10002 van roco. alvast bedankt
-
Je moet het gewoon over de rails heen en weer schuiven, en wel in de rijrichting.
-
Een gum voor de rails moet je in één richting over de spoorstaven halen. Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van. Gewoon van links naar rechts of andersom. Dat werkt prima :)
-
Ow nu is er voor mij weer wat nieuws? Waarom maar in 1 richting?
-
Beusi,
Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van.
mvg,
Sander
-
Een gum voor de rails moet je in één richting over de spoorstaven halen. Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van.
Heb jij die krassen wel eens gezien dan?
Zo'n bewering schreeuwt natuurlijk om een test, en die heb ik dan ook uitgevoerd.
Een stukje Rocoline, enigszins aangeslagen, maar nog nooit gepoetst. Inspectie met een loep liet zien dat er lichte krasjes op zaten, vooral in dwarsrichting.
Daarna een keer of 20 dat blokje er over heen en weer gehaald. Resultaat: geen krasje meer te bekennen. En het resultaat wordt beter naarmate je er minder hard op duwt.
Kortom, er worden vaak negatieve dingen over die blokjes gezegd, waar ik inmiddels niks meer van geloof. Voor mij is een poetsblokje de ultieme manier om de rails schoon te maken, niks mis mee.
-
Leuk Klaas. Ik denk dat al tig jaar. Poetsblokken werken prima en of ze nou krassen... ik moet het nog zien. Ik heb veel meer moeite met wielreinigers bestaande uit een soort koperen staalborstel die spanning doorgeven en je wielen "schoonmaken" .... lees inkrassen.
Ik ga binnenkort eens zo'n stuk Polibloc van Conrad (om printplaten te reinigen) aanschaffen, kijken of dat nog beter resultaat geeft.
-
Een poetsblok werkt inderdaad het beste door deze gewoon in de lengterichting over beide spoorstaven tegelijk te bewegen.
Met een gelijkmatige druk en het liefst in één richting.
Het voorkomt inderdaad krassen, dit heb ik ook gemerkt met een fleischmann
poetsblok, deze heeft het zelfde effect op de spoorstaven.
De rails slijt namelijk wel degelijk door het gebruik van een poetsblok.
Je poetst er iedere keer een klein laagje van af, ook al doet men voorkomen
dat dit niet het geval is.
Dit duurd overigens op een huis tuin en keukenbaan zeer lang en is nauwelijks merkbaar.
Maar als je bijvoorbeeld 3/4 jaar 8 uur per dag over 150 meter rails met een rococlean poetswagen rijdt is er wel degelijk slijtage, de kop van de spoorstaaf slijt gelijkdelijk weg door het contact tussen zowel trein en rails en poetsblok en rails.
Het kan zeker geen kwaad rails goed schoon te maken, maar maak ook je locomotieven er mee schoon door gewoon het poetsblok even lichtjes tegen de wielen te houden terwijl de motor draait.
Ik denk dat menig modelbouwer wel wat heeft aan deze informatie.
Maar tips trucs e.d. over railspoetsen zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.
-
Op Beneluxrail was destijds een FAQ te vinden over railpoetsen. Het lullige is dat veel poetsinfo inderdaad is gebaseerd op "het verhaal dat een blok krasjes achterlaat" zonder dat het daadwerkelijk gecontroleerd is.
Op mijn club circuleert het verhaal ook al jaren. Dat is een baan die voorlopig nog jaren in aanbouw is, dus er wordt gezaagd, geboord, geslepen enz en er hangen honderden relais onder de baan met soms wel 12 omcontacten die al dat slijp- en boorstuifsel niet echt waarderen.
Schuurpapiertje erdoor trekken? Nee, want dan wordt het alleen maar erger. 1400 waterproof misschien en ook natmaken. Ja, vast wel, dan krijg je weer water op messing en da's volgens mij ook niet echt OK.
Over de poetswagens heeft ook iedereen wel een mening.
Waar werk ik thuis mee? Met 2 Roco poetswagens (wel elke zoveel km het blok eens in wasbenzine leggen, reinigen en laten drogen en terugzetten) en een Liliput wagentje waarin je een strookje weetikveelwat kunt zetten. Ik heb een stuk zeemleer gekocht wat ik in stroken knip en daarin zet. Zeemleer krast niet, maakt prima schoon maar na 100m poetsen is het ook zwart en dan moet je het vervangen. Ik probeer niet eens om het in de wasmachien schoon te krijgen, maar zwart is het wel. Verder gebruik ik inderdaad poetsblokken om hier en daar vuil weg te poetsen, met name waar ik weer eens teveel met mijn vette vingertjes heb lopen dingesen. Alleen al dat moet je proberen zoveel mogelijk te vermijden.
-
Tijdperk 111, ben zeer onder de indruk. Rij je ook nog wel eens zonder Roco clean wagen ??? ;D
-
Ik heb veel meer moeite met wielreinigers bestaande uit een soort koperen staalborstel die spanning doorgeven en je wielen "schoonmaken" .... lees inkrassen.
Ook onzin, a) het is geen koper, maar messing, b) messing is zachter dan het materiaal waar je wielen van gemaakt zijn...
-
De meeste rails zijn gemaakt van koper of messing.
Sommige merken galvaniseren de rails nog eens een keer met een Nickel laagje wat het oxideren tegengaat.
De rails van een italiaans merk wat je vroeger kocht was zelfs gemaakt van aluminium, ook een frans merk had dit qua rails dan, maar goed, dat even terzijde.
De rails van een engels merk die ik voor mijn modelbaan gebruik is ook voorzien van een Nickel laagje.
Het Nickel laagje voorkomt dus niet dat er vuil aan je wielen blijft kleven.
De wielen van een trein kunnen uit een aantal verschillende metalen bestaan.
Meestal wordt koper of messing voor de wielen gebruikt waar dan een ander metaal laagje op gegalvaniseerd wordt.
Over het algemeen genomen is nu juist dit laagje van een betere kwaliteit en hardheid dan het metaalsoort waarvan het asje gemaakt is.
Een koperen of messing reinigingsborsteltje om je wielen schoon te maken zal dan over het algemeen genomen nauwelijks krassen in je wielen maken.
Overigens, voor mijn baan gebruik ik een gewone droge doek of een stukje wc papier, wat bijna altijd voldoende is om de rails schoon te krijgen, voor de wielen gebruik ik het messing borsteltje wat geen krassen in de wielen achterlaat.
Slijten doen wielen en rails altijd, dus je zult op een gegeven moment toch aankomen bij het feit dat er krasjes in je rails of wielen zitten, al dan niet veroorzaakt door fijn stof, wat dat soort stof ook mag zijn.
Voorkomen kun je het niet echt dus.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
De meeste rails zijn gemaakt van koper of messing.
Peter, dit is iets van vroeger. Toen waren rails van messing vrij algemeen. Rails van koper heb ik nog nooit meegemaakt.
Tegenwoordig zijn de meeste rails van nieuwzilver (in het Engels nickelsilver). Dat is een legering van koper, zink en nikkel.
Märklin rails zijn van roestvrij staal. Tenminste, bij C- en K-rails. M-rails waren van gewoon staal met een nikkel laagje.
-
Kortom, er worden vaak negatieve dingen over die blokjes gezegd, waar ik inmiddels niks meer van geloof.
Geloof het maar, de Roco railgum, railreinigingswagen en soortgelijke artikelen laten krasjes achter.
Is dat erg? Nee! Het is van belang dat je een railgum op de juiste manier gebruikt. Als je hard op een railgum drukt, dan krijg je diepe groeven, waarin zich gemakkelijk nieuw vuil verzameld. Als je echter zachtjes op de railgum drukt, dan krijg je alleen oppervlakkige groeven, waarin zich minder snel nieuw vuil verzameld.
Bij correct gebruik van een railgum worden bestaande diepe groeven na verloop van tijd zelfs "hersteld" (de rail rondom diepe groeven wordt weggegumd zonder nieuwe diepe groeven te maken).
Ik gebruik overigens zelden een railgum, heel af en toe voor hardnekkig vastzittend vuil. Tegenwoordig klik ik een of twee reinigungszwerge van Noch onder mijn treinen. Daarvoor had ik een Roco railreinigingswagon waarbij ik een stukje keukenrol rond het slijpblokje had bevestigd. Hierdoor word het meeste vuil al van de rails geveegd.
-
Heb jij die krassen wel eens gezien dan?
Zo'n bewering schreeuwt natuurlijk om een test, en die heb ik dan ook uitgevoerd.
Toen ik een railgum kocht, heb ik getest hoe ik het beste de rails kon schoonmaken. Ik heb hier Fleischmann profi liggen en als ik de rails in de lengterichting ging schoonmaken was er niets aan de hand, geen krassen. Ging ik echter gummen zoals op papier, dan zag ik ineens hele kleine krasjes. En ik kan niet zeggen dat ik hard op de spoorstaven drukte. Deed het heel licht.
Wellicht dat het verschil in onze ervaringen in de soort railgum en gebruikte rails ligt
-
IK werk zelf ook met die poets blokjes en zo lang dat Roco die in het programma heeft,en net zoals Klaas het zegd, met de rails mee en het gewicht van het blokje het werk laten doen (licht drukken).
Cor
-
Ging ik echter gummen zoals op papier, .......
Kun je eens beschrijven wat je bedoelt met "gummen zoals op papier"?
-
gewoon hele tijd heen en weer, dus van links naar rechts over een stukje rails en daarna van rechts naar links.
Maar als je dus van links naar rechts doet en daarna nog een keer is er niets aan de hand.
-
De rails slijt namelijk wel degelijk door het gebruik van een poetsblok.
Je poetst er iedere keer een klein laagje van af, ook al doet men voorkomen
dat dit niet het geval is.
Ook dit is zo'n bewering die vraagt om een test.
Wederom een stukje Rocoline genomen. Op 6 plaatsen een merkteken aangebracht en op die plaatsen met de schuifmaat de railhoogte gemeten.
Daarna met het poetsblokje 500 keer (!) heen een weer, met stevige druk.
Weer gemeten, op alle 6 plaatsen geen vermindering meetbaar. En mijn schuifmaat meet op 0,05mm.
Dus ik blijf lekker poetsen.
-
Klaas, heb je daarna ook de dikte van je poetsblok gemeten? Dat is volgens mij namelijk wel dunner dan toen je begon, oftewel het poetsblok is van een zachter materiaal dan de rails, dus zal de rails niet slijten.
Allemaal g.o.h in de ruimte, ik blijf ook lekker poetsen, doe ik al meer dan 20 jaar over dezelfde rails, en ik zie geen krassen of slijtage.
Wel wordt het poetsblokje steeds kleiner.
Mvg
Wim.
-
ik blijf ook lekker poetsen, doe ik al meer dan 20 jaar over dezelfde rails, en ik zie geen krassen of slijtage.
Dito... :)
Groet Jaap
-
Wim, mijn poetsblok is veel harder gesleten dan de rails. Na afloop van de test lag de hele tafel vol met zwarte kruimels.
En na mijn tests ben ik destemeer tot de conclusie gekomen dat alle negatieve berichten rond poetsblokjes indianenverhalen zijn.
Kortom: niet mokken, lekker poetsblokken. ;D
-
Nou ja als ik deze verhalen zo lees misschien moet ik dan ook maar is het schuurpapier inruilen voor zo'n blok.
-
ik gebruik ook al jaren de poetsblokken tot grote tevredenheid.
ook rijd er hier meestal wel een roco cleaner.
zeer effectief beiden.
ook voor de lokwielen werkt dit prima.
nog geen "kuilen of vlakke kanten ontdekt.
blijf dan ook zeker deze 2 gebruiken.
tinus.
-
Nou ja als ik deze verhalen zo lees misschien moet ik dan ook maar is het schuurpapier inruilen voor zo'n blok.
Schuurpapier is het vreselijkste wat je je rails kunt aandoen. Dat krast echt, en veroorzaakt ook slijtage.
De tegenstanders van poetsblokjes doen het soms voorkomen dat zo'n blokje net zo iets is als schuurpapier, maar het is heel ander materiaal, met andere eigenschappen.
-
Poetsblokjes zijn idd prima. Ik had alleen de baan al een tijdje niet "gedaan" en ben derhalve met een lap stof en wat wasbenzine aan de gang gegaan. Laat ik het er op houden dat wasbenzine zeker werkt :D
-
Kortom: niet mokken, lekker poetsblokken. ;D
Wat kosten die dingen zo'n beetje ? Ik wil er een op de beurs in Rijswijk kopen, maar ik weet nooit of ik teveel betaal zolang ik de gangbare prijs niet weet....
-
Even inhaken.
Wat is een rail gum precies en van wat voor materiaal is die dan gemaakt (moet ik me er een gum bij voorstellen net als die je op papier kunt gebruiken?)
nb 1400 schuur (polijst) papier geeft ook geen "krassen" (wel heel voorzichtig gebruiken en niet hard drukken) bij mijn rails.
Kees-Jan
-
de gummetjes kosten tussen de 4 en 7 euro en zijn donker grijs, je hetb er trouwens lang plezier van.
@Kees-jan, is schuurpapier niet heel erg onhandig?
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-202.jpg) (http://modeltreinbaan.nl/?p=336)
Mogelijkheden te over voor zij die niet zo bang zijn. ;D
Groet Jaap
-
Bij mijn weten is Roco met die poetsblokjes begonnen. Ze heten Roco-rubber, artikelnummer 10002. Adviesprijs € 9,60. Maar als je op een beurs een beetje rondkijkt vind je ze ook wel goedkoper.
-
Polijstpapier Wesley. Daarmee poetsen autospuiters vuiltjes uit de lak weg.
Ik zie er geen krassen mee op de rails.
Kees-Jan
-
jawel maar ik bedoel, zit dat velletje dan niet in de weg enzo, glijd uit je handen, irritatie?? of heb jij daar een apart maniertje voor, ohjaa, wondersponsjes zijn op korte termijn ook wel een redelijke oplossing, alleen niet over de bielze gaan want dan komt er een hoop rotzooi van de spons
-
Gewoon poetsblok. Punt. Zoals Klaas al zegt is het gewoon flauwekul van krassen.
-
Het meeste vuil op de baan is vet. Dat verwijder je perfect met een doekje met wasbenzine, alcohol of isoprolylalcohol. Die middelen tasten echt je bielsen niet aan, zeker niet als je het met een beetje beleid gebruikt.
Een railgum zal nog wel meevallen. Ik heb wel het vermoeden dat er nog het nodige achterblijft. Dat is dan met een doekje met een van de bovengenoemde oplosmiddelen wel weer eenvoudig weg te krijgen.
Schuren is echt vragen om nog meer poetsen. Ook schuren met zeer fijn schuurpapier. Dat geeft dan wel kleinere groefjes (die je niet ziet maar er wel zijn) maar evenzo goed verzameld het vet vermengd met stof zich daar in.
Wil je het niet geloven, leg dan eens een stukje rail dat de nodige keren is behandeld met dat schuurpapier onder een microscoop. Vergelijk het dan met een maagdelijk stuk spoor.
Misschien leuk om ook eens een vuil stuk spoor aan een mircoscopisch onderzoek te onderwerpen.
-
peco heeft die blokjes ook heten dan railcleaner. groet Bram
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-202.jpg) (http://modeltreinbaan.nl/?p=336)
Mogelijkheden te over voor zij die niet zo bang zijn. ;D
Groet Jaap
Jaap,
Die flessen snap ik allemaal, die schuurborstels ook, zelfs de schoonmaakwagen....maar hoe wil je je rails schoonmaken met dat station ?
:P