BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Cees Baarda op 05 January 2008, 16:25:44

Titel: Andiewand - (Baanplan N)
Bericht door: Cees Baarda op 05 January 2008, 16:25:44
Dag allemaal,

Na een aantal jaar alleen maar bezig geweest te zijn voor de hccm met een kleine testbaan, ben ik deze kerstvakantie begonnen mijn hobbykamer te verbouwen. Er is een 'treinruimte' ontstaan van 3,38 m bij 80 cm. Daarop wil ik het volgende baanplan gaan uitvoeren:

(http://home.hccnet.nl/c.baarda/bnls/baanontwerp_andiewand.jpg)
Je kunt ook de PDF-versie (http://home.hccnet.nl/c.baarda/bnls/baanontwerp_andiewand.pdf) downloaden en dan naar hartelust inzoomen.

Schaal: N
Tijdperk: III of IV
Thema: een enkelsporige zijlijn met personenvervoer en wat goederen
Rollend materiaal: alleen Duits
Besturing: Intellibox, Koploper en wat eigenbouw electronica voor de besturing (zoals treindetektie en wissel- en seindecoders)

Bij het bedenken heb ik veel gehad aan de al bestaande draadjes over baanplannen en -bouwen en de site lokalbahn-reminiszenzen (http://lokalbahn-reminiszenzen.de/).

Graag hoor ik jullie mening.
Titel: Re: Andiewand - (Baanplan N)
Bericht door: Frans Peeters op 06 January 2008, 14:31:02
Een mooi strak plan.
Ben wel benieuwd naar de invulling van de "onbekende" gedeelten.
Titel: Re: Andiewand - (Baanplan N)
Bericht door: Lars Smelter op 06 January 2008, 15:33:29
Wat mij opvalt is dat wanneer je rechts uit je station vertrekt, dan rijd je rechtstreeks naar beneden en komt in het binnenste ovaal uit. Zoals ik begrijp krijgt je schaduwstation daarop een aansluiting. Maar als je verder rijd blijf je vastzitten op het binnenste ovaal, je kunt niet meer naar boven. Dit kan alleen door achteruit te rijden. Hetzelfde geldt voor lins het station uit rijden. Heb je hier bewust voor gekozen?

Titel: Re: Andiewand - (Baanplan N)
Bericht door: Cees Baarda op 06 January 2008, 17:34:15
Goedenmiddag

@Frans
De verdere invulling van het thema ben ik nog niet helemaal uit. Het station is natuurlijk niet ontstaan als er geen vervoersbehoefte was. Ik denk voor de rechterkant aan iets in het bos, houtbewerking dus en afvoer van halffabrikaten. Links is ook nog wel wat ruimte, daar zou iets uit de landbouw kunnen komen met de aan- en afvoer van producten.

@Lars
Goed gezien, je zult zonder het schaduwstation nooit in het station terugkomen. Echter ik zit nog een beetje met de plek waar het schaduwstation komt te liggen. Dat heeft te maken met het bovenliggende station en de daarvoor benodigde wisselaandrijvingen. Vandaar dat ik het schaduwstation wel aangegeven heb, maar niet overduidelijk een plaats heb gegeven.
Uiteindelijk komt er rechts bovenaan in het ovaal een links wissel en helemaal links onderaan ook een richting schaduwstation. Als de schaduwsporen gerealiseerd zijn, kun je weer op alle mogelijke manieren naar het station terugkomen. En ja, dan ontstaan er keerlussen: 2 om precies te zijn. In de tekening zonder schaduwsporen zit er 1.

m.vr.gr, Cees