BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Chris op 06 August 2006, 01:25:16
-
Ik ben bezig met mijn Mehano Thalys.
De motorwagen voorzien van een decoder is geen enkel probleem.
Ik wil echter de motorloze bak ook een decoder geven voor de seinverlichting.
Wie kan mij vertellen op welke plekken op de print ik de draden van de decoder moet aansluiten, want Mehano werkt alleen met 2 kleuren, rood en blauw.
Wie heeft raad ? Mocht men foto's nodig hebben van de print, geef een gil, maak ik die.
-
Hi Chris,
Ik heb er een decoder ingehangen, maar moet hem even open maken om weer te weten hoe ik dat gedaan heb. Er wordt aan gewerkt, als iemand eerder antwoord zien we dat wel.
Groet Gerrit
-
Superrrrrrrr ;D
-
Hi Chris,
Ik heb even een fotootje gemaakt, helaas is het printje net wat onscherp maar het is nog te zien.
Plaatje (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/ThalysM2lichten02.jpg)
Je ziet dat ik er zelf enige plugjes ingezet heb voor het makkelijk aansluiten en of open maken van de bak.
Links zie je een gele, witte en blauwe draad, deze komen van de decoder (functie outputs voor front en sluitlicht). Deze koppelen direcht door naar het printje, de extra connectie die je ziet is om er voor te zorgen dat het toplicht in serie staat met de 2 andere frontseinen anders zouden ze niet alle 3 tegelijk branden (dat zit het standaard ook zo).
Op de connector kan je zien dat geel en wit verwisseld zitten dit is om er voor te zorgen dat als in M1(motorwagen) de frontseinen branden bij M2 de sluitlichten branden.
De decoder instellen op hetzelfde address als die in de aangedreven unit.
Ik hoop dat je dit kunt volgen en voldoende kan zien.
Bij mij werkt het prima.
Groet Gerrit
P.S. de decoder zelf hangt dus gewoon aan zwart en rood die van de stroomafnamecontacten komen.
-
Ik ga het eens even bestuderen :)
Ziet er goed uit :)
-
Ik snap even niet, waar de witte draad nu blijft ?
-
Zoals ik het zie:
Aan de rechterkant van de connector zitten twee pennen zonder draden. De pennen hangen rechtstreeks aan elkaar.
En nu moet ik gaan gokken voor de reden van deze doorverbinding: de linker helft van de connector bestaat uit twee delen?
Een drie-polige stekker: Wit, blauw, geel en
een twee-polige stekker: Wit en zwart.
Klopt dat Gerrit? :D
Groeten,
Aernoud
-
Chris,
Ik heb mijn broertjes thalys gedigitaliseerd, en stuitte ook op dit 'probleem'. Er zitten inderdaad maar 2 draden aan het printje.
Ik heb het printje uit z'n houdertje gehaald, en een aantal (1 of meer, weet ik niet meer) verbindingen verbroken, en een deel van de LED's omgedraaid (lossolderen en omgekeerd weer vastzetten), en de 3 draden van de decoder op de goede plekken op de print gesoldeerd.
Ik weet zo niet welke verbindingen er verbroken moeten worden en welke led's er omgedraaid moesten worden. Na goed nadenken en 3 keer controleren is het me gelukt :P. Als je wilt kan ik even kijken wat ik veranderd heb!
Overigens kwam ik tijdens de inbouw van een decoder in een ander rijtuig erachter dat de Lenz LF100XF de mogelijkheid heeft om 'polariteitsafhankelijke verlichting' (zoals in de thalys) aan te sturen, zonder verder iets te hoeven aanpassen.
Zie hiervoor de handleiding (http://www.digital-plus.de/pdf/lf100xf.pdf) van de LF100XF.
Als je deze decoder (of een andere, die dezelfde functie heeft) gebruikt, is het natuurlijk een stuk makkelijker ;D(hoewel het modificeren van het printje ook weinig voorstelt).
Succes!
Joeri
-
Klopt er zitten 2 plugjes links, hiermee wordt de bovenste led van het seinbeeld aangesloten. Als je de draden volgt zie je dat er een draad van het printje naar de connector loopt, die gaat verder via 2-poligplugje naar de top-LED, van de LED weer terug naar het 2-poligplugje. Dan zijn er 2 pennen doorverbonden en zo kom je weer terug bij de draad die naar de decoder gaat. Dit zorgt ervoor dat ik voor service doeleinden deze LED kan ontkoppelen terwijl hij toch in serie geschakeld is met de 2 andere. Belangrijk is dus de doorlus tussen de pennetjes op de connector.
Om het te beschrijven;
Geel-decoder naar doorlus op connectoer, via doorlus naar topLED, van topLED zwart naar printje waar de 2 andere LEDs opzitten, wit decoder via connector naar geel op printje. De blauwe rechtstreeks via connector naar printje. Ik hoop dat het te volgen is.
Wit en geel is dus in principe spiegelbeeldig met het andere aangedreven motorwagen aangesloten, anders brandt aan beide zijden hetzelfde seinbeeld. Daarom is die connector ook zo handig want als het fout zit kan hem zo ompolen. Let er dus op dat bij de connector rechts van bovenaf geteld pen 2 en 3 met elkaar verbonden zijn en dus geel-decoder met wit van de frontlampen verbindt. Mocht dit nog nadere verduidelijking nodig hebben dan zal ik morgen een schemaatje tekenen, laat het me weten.
Groet gerrit
P.S. de LX100 staat op m'n verlanglijstje, er zit nu een complete decoder in en dat zonde.
-
Gerrit
Ik volg dit draadje ook en ik wil wel graag een schemaatje.
Harm
-
Ik heb even de tijd genomen om nu eens precies uit te zoeken hoe ik het gedaan heb. ook wat meer plaatjes gemaakt die zeggen immers vele malen meer dan woorden.
Om te beginnen, mijn Thalys is een naar 2-rail(DC) omgebouwde 3-rail(AC). Hiervoor extra de goedkope 2-rail versie erbij aangeschaft voor ombouw onderdelen (de 2-rail(DC) versie in uitgebreide uitvoering was toendrtijd uitverkocht). Het printje dat ik gebruikt heb is dus afkomstig uit de 3-rail uitvoering, in deze uitvoering zat geen derde topsein hiervoor heb ik met behulp van styreen zelf een houder gemaakt zodat dit er wel in kon.
Hier volgt het basis schema (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/Thalys-LEDschema01.jpg) van de schakeling.
Hier het schema (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/Thalys-LEDschema02a.jpg) meer getekend zoals het in de praktijk zit, compleet met de plugjes.
Nu nog een paar foto's;
Alle plugjes los foto 1 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/ThalysM2lichten03.jpg).
Soldeerzijde printje foto 2 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/ThalysM2lichten04.jpg).
Andere kant printje met de LED-jes foto 3 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/ThalysM2lichten05.jpg).
Volgens de MEHANO documentatie hebben zij de LED's parallel geschakeld, ik heb ze in serie staan vanwege het feit dat er dan minder stroom door de decoder geleverd hoeft te worden.
Van het printje heb alles verwijdert en daarna, door het verwijderen van koperbanen, bruikbaar gemaakt voor mijn schema. Je kunt dit op de foto enigzins zien. Ik heb daar geen tekening van, maar door goed te kijken hoe de banen lopen kun wel zien wat je moet verbreken of verwijderen.
Kortom het printje was wel handig om de LED's op de juiste plaats te krijgen. Ik heb de zijkanten van de gebruikte LED's grijs geschilderd, hierdoor ontstaat er minder lichtdoorstraling van geel naar rood en vise versa.
De LED's komen bij Conrad vandaan (184632 rood en184969 geel) dit type past precies.
Ik hoop dat het nu een beetje te volgen is en dat julie er wat aan hebben.
Groet Gerrit
-
In jouw praktijkschema zitten de twee links getekende led's (1 rode en 1 gele)verkeerd, deze moeten andersom zitten anders kan de schakeling nooit werken.
Koos Jabaaij.
-
Je hebt gelijk, in al m'n ijver de tekening te maken niet goed opgelet.
Ga het even aanpassen, bedankt.
Groet Gerrit
-
oei...ik ben de weg nu helemaal kwijt.
Zal ik eens een foto plaatsen van de orginele print plaat ?
Want hier snap ik niets meer van, geen idee of ik iets moet wegkrassen...
-
Ja is goed kan ik misschien een alternatief voor je verzinnen. Het is namelijk ook mogelijk dat je een iets ander printje hebt omdat de schakeling voor AC en DC verschillend zijn bij MEHANO. Uit mijn verhaal volgt dat je vrijwel alles weghaalt en ook andere ledjes plaats. Is door mij dus zeer rigoreus aangepakt.
Groet Gerrit
-
Super, alvast bedankt voor de geboden hulp ;D
-
Ik zal morgen een foto maken van hoe ik heb gedaan heb. Zonder stekkertjes, maar dat is niet zo erg, hoe vaak moet de kap er nou af nadat de decoder erin zit ;D.
Gerrit, het schilderen van de zijkanten van de LED's vind ik een goed idee! Ik zal het mijn broertje doorgeven ;)
-
Bi mij zal in de nabije toekomst de kap er nog diverse keer afgehaald worden omdat ik de koppeling tussen de motorwagen en het eerstvolgende rijtuig wil aanpassen. Het zeer zichtbare gat tussen die 2 wil ik wegwerken door een kortkoppelmechaniek, ik weet alleen nog niet hoe. Er is geen plek om een Symoba te plaatsen. Maar dat is voor de toekomst.
Groet Gerrit
-
Daar zit ik ook over te brainstormen :)
-
Daar zit ik ook over te brainstormen :)
kijk hier http://www.bf-vln.de/projekte/index.php (http://www.bf-vln.de/projekte/index.php) ;)
-
U zijt fantastisch !!!
-
U zijt geprezen, kunnen we zelfs zeggen.
Groet Gerrit
-
sterker nog, mijn motorloze bak is niet meer motorloos. Mijn Thalys rijdt met aan elke kant een motor. Rijdt zeer stabiel en mooi. Beide wagens hebben een decoder en wisselende verlichting.
-
De foto's ;D
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/DSC00521.jpg)
en
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/DSC00520.jpg)
-
Aan de hand van de foto's en de MEHANO handleiding blijkt het schema er als volgt uit te zien.
schema origineel (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDschema-origineel.jpg)
Hierin is te zien dat de LED's van frontsein (geel) en sluitsein (rood) anti-parallel in serie met een gemeenschappelijke weerstand van 820 Ohm (grijs-rood-bruin) geschakeld zijn. Dit is voor een analogebaan prima, afhankelijk van de polariteit brand of geel of rood.
Hieronder een tekening van de print met aasluitingen, op de foto kan ik niet zien welke blauwe draad naar de 3e gele LED gaat dit is ook niet van belang want ze zitten op hetzelfde punt. Ik ben er vanuitgegaan dat rood direct van de rails komt en dat oranje naar de 3e gele LED gaat.
De print heb ik zo getekend dat je er als het ware doorheen kunt kijken en zo ziet waar en hoe de componenten zitten, je kijkt tegen de koperzijde aan.
tekening originele print (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDprint-origineel.jpg)
Om de LED's via en decoder aan te sluiten moet print en aansluitingen zo gwijzigd worden dat het volgende schema ontstaat.
aangepast schema (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDschema-aangepast-1.jpg)
Ik heb 2 manieren van aanpassen uitgewerkt, waarbij bij aanpassing 1 de print minimaal verandert wordt maar wel de rode LED's omgepoold moeten worden (lossolderen en 180 graden draaien en weer vastsolderen).
tekening ombouw 1 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDprint-ombouw-1.jpg)
Die dan als volgt aangesloten wordt.
aansluiting ombouw 1 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDprint-omgebouwd-1.jpg)
Bij de 2e methode kunnen de rode LED's blijven zitten, maar moeten er meerdere koperbanen doorgesneden worden en verbindingen gemaakt worden.
tekening ombouw 2 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDprint-ombouw-2.jpg)
Die dan als volgt aangesloten wordt.
aansluiting ombouw 2 (http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Thalys/LEDprint-omgebouwd-2.jpg)
Ik hoop dat het met deze info gaat lukken.
Groet Gerrit
-
Kanonne Gerrit !
Wat mega duidelijk !
Ik ga voor optie twee.
Aangezien ik nu bijzonder gaar ben en de volgende dagen ook, laat ik je zaterdag weten of het is gelukt.
Maar alvast werkelijk bijzonder bedankt voor deze erg duidelijke plaatjes. :o
Chris
-
Ik ben benieuwd!
Groet Gerrit
-
ik las dat er iemand zijn motorloze bak heeft gemotoriseerd.
wat voor motor is daar voor gebruikt ben wel is benieuwd wat mijn thalys rijdt een beetje beroerd als 7 delig stel
-
Erik,
Ik vermoed dat de oplossing zeer eenvoudig is. De Thalys van Mehano is er in een Prestige en een Hobby uitvoering. Die hebben dezelfde aandrijving. De Hobby uitvoering is vaak voor een habbekrats te koop (al dan niet als deel van een startset, was laatst nog een draadje over). Een kwestie van de aandrijving van de hobby gebruiken voor de motorloze bak van de Prestige.
Althans, zo zou ik het oplossen. Overigens loopt mijn 10-delige Thalys prima met één motor. Waar het model echter absoluut niet tegen kan zijn krappe (R2/R3) bogen. Dan hoor je en zie de je snelheid teruglopen.
Hans
-
hans bedankt voor de reactie en ik zal mijn best doen en is kijken of ik het in de loop van de tijd kan maken.
eerst mijn fleischmann 1200 digitaal maken.
En als het klaar is volgen er foto's
-
Fleischmann 1200 digitaal maken is maar een uurtje werk. Dus morgen de Thalys ;)
-
eerst even shoppen bij de baas voor wat dunne draadjes.
en dan rustig aan netjes inbouwen. en op zoek naar een schild en dat als laatste de thalys verbouwen
-
Erik,
Motorschild bestellen is vaak niet nodig. Als je al een modern pertinax motorschild hebt dan volstaat het om wat koper weg te frezen met een Dremel. Heb je nog een metalen motorschild dan kan het ook met de zgn. "Dirk Timmer" methode. Op het oude Beneluxrail stond daar een fotoserie van. Dirk haalde de ongeïsoleerde koolborstelhouder er uit, boorde het gat op en lijmde e.e.a. weer terug met 2-componentenlijm. 10 minuten werk en € 10,- bespaard. Dirk is ook aktief op dit forum. Stuur hem een PB. Misschien heeft ie de foto's nog.
Hans
-
Het zou ook een interessant artikel voor de encyclopedie zijn.
- Peter
-
de fleischamann is bijna klaar hoor alleen nog een decoder kopen.
Mehano thalys
Alleen heeft iemand een duidelijke foto van de aanpassing op de print van de verlichting en weerstand waardes.
-
Erik,
Als je een paar dagen geduld hebt wil ik mijn Thalys wel opgraven. Heb eerst nog een paar andere beloften in te lossen.
Hans
-
hallo hans,
ik denk dat dat wel gaat lukken ik heb mijn decoders en zo nog niet.
Dus dat gaat wel lukken hoor en alvast bedankt voor de moeit
M.v.g erik
-
hallo hans,
ik weet niet of jij als jou thalys heb opgezocht.
Maar ik ben alvast begonnen met het inbouwen van de decoder.
En hij rijdt al goed.
M.v.g erik
-
hallo beste mensen. ik wil nog steeds een duidelijke foto hoe het printje te verbouwen wie kan me helpen.
M.v.g erik
-
Kortom het printje was wel handig om de LED's op de juiste plaats te krijgen.Ik hoop dat het nu een beetje te volgen is en dat julie er wat aan hebben.
Groet Gerrit
Gerrit,
Ik heb het printje zoals jij hebt aangegeven in voorbeeld 1 aangepast.
Ik wil deze in de bak van de motor toepassen of kan dat niet op deze manier ??
Dus als ik de blauwe draad (waar de weerstand aan vast zit, en bv. de gele draad of anders de witte draad op de rails druk dan branden inderdaad de leds van de daarbij behorende kleur).
Als ik de draadjes van de decoder: blauw aan weerstanddraad
geel aan geel van de gele leds
wit aan de rode leds
vastzet doet de verlichting het niet, hoe kan dat nu ??
-
Ik heb het nu niet meteen allemaal op een rijtje, maar de diverse tekeningen zijn duidelijk genoeg.
Dit printje is niet bedoelt om rechtstreeks op de rails aan te sluiten, je loopt dan het risico het een en ander op te blazen.
De gele en witte draden moeten net als de blauwe van de decoder afkomen.
De gele en witte moeten in de koppen van de trein onderling verwisseld zijn anders branden aan beide zijde de front- of de sluitseinen.
Groet Gerrit
-
Gerrit,
Even wat verduidelijken.
Het is zo dat de twee printjes door mij op gelijke wijze (manier 1) zoals jij in de beschrijving aangaf dus de ledjes omgedraaid.
Het printje wat ik gebruikt heb met een functiedecoder werkt.
Het andere printje voor de motorwagen werken de leds als ik blauw met wit of geel rechtstreeks op de rail van de prog.baan druk.
ps ... ik wist niet dat zoals jij aangeeft in je reactie iets opgeblazen kan worden op deze manier !!
Sluit ik de drie draden op de decoder aan gebeurt er niets !!
-
Als dit printje gelijk is aan de andere en je sluit het op gelijke manier aan op de decoder zal het toch normaal moeten werken.
Hierbij wel opletten dat je de juiste aansluitingen gebruikt, blauw, geel en wit.
Als het dan niet werkt kan ik alleen maar bedenken dat; 1 of de printjes zijn niet gelijk, 2 er zij LEDs kapot of verkeerdom aangesloten, 3 decoder is stuk.
Dat je iets op kan blazen bij testen rechtstreeks op de rails weet ik ook niet zeker (ik zou dit nooit op deze manier doen, je hebt op dat moment geen controle over de polariteit en de grootte van de spanning). Een LED is wel een diode die licht geeft maar hij kan maar weinig hebben in sperrichting. Zorg er dus voor dat op blauw altijd de + zit en op geel en/of wit de min van een gelijkspanning.
Groet Gerrit
-
Aangezien er toch wel wat ruimte is in de kopbak, zou een condensator ook niet handig zijn. Of neemt hij prima stroom af?
dave
-
Wat zou je met die condensator willen doen? Er is toch geen knipperprobleem o.i.d?
Groet Gerrit
-
dan is er geen probleem ;)
-
Als het dan niet werkt kan ik alleen maar bedenken dat; 1 of de printjes zijn niet gelijk, 2 er zij LEDs kapot of verkeerdom aangesloten, 3 decoder is stuk.
Gerrit, zoals ik aangaf is het printje gelijk aan de andere in de motorloze bak.
Ik probeer eerst altijd als ik iets in elkaar zet te controleren of de aansluitingen goed zijn dat doe ik eerst met een lage spanning op
mijn proefstukje analoge baan, en als het dan werkt probeer ik daarna
of het op de prog.baan ook werkt !!
Nu, dit had ik al gedaan en zowel analoog als digitaal zie ik dat de leds
- als ik de draadjes eerst blauw met geel, daarna blauw met wit aansluit - licht geven, dus ga ik er van uit dat de aansluitingen goed zitten !!
De decoder die in de lok zat is inderdaad kapot, ik weet alleen niet of dit nu kan komen door het printje, dat door mij zoals eerder aangegeven, al mijn manier getest was.
Nu durf ik niet een nieuwe decoder aan te sluiten omdat ik bang ben dat ik toch iets over het hoofd zie..... ik heb de print nu direct op de wielen aangesloten zodat alleen de gele verlichting brand, en dat doet het.
-
Heb je dit printje ook getest op de functiedecoder in de andere kop?
Als het op die functiedecoder wel werkt is het printje inorde.
Als het op die functiedecoder niet werkt is er toch iets niet inorde op of aan die print.
Al je rechtstreeks op de wielen of rails test heb je het nadeel dat (er vanuitgaande dat je er digitale voeding op hebt staan) de spanning steeds van polariteit wisselt waardoor je niet weet of de LED goed gepolariseerd is. Bij analoge voeding heb je dit probleem natuurlijk niet.
De test die je gedaan hebt geeft in iedergeval aan dat je geen sluiting maakt en kun je er vanuitgaan dat je hier geen decoder mee opblaast. Voor de zekerheid zou je tijdelijk nog even een extra serieweerstand er tussen kunnen hangen, 1k of iets dergelijks. De LED brand danwel zwak maar je kunt wel zien of het werkt.
Veel succes met storing zoeken.
Groet Gerrit
-
Gerrit,
Het is zo dat ik je raad na het eten gelijk heb opgevolgd, ik heb het printje aan de functie decoder gehangen en inderdaad hij werkt heel zwakjes !!
Ik heb hierna de print op de locdecoder aangesloten en ook toen branden de leds heel zwakjes, dus het werkt uiteindelijk toch !!
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting (ik maak voor mezelf wel een kopie voor mogelijk een volgend probleempje met een printje.
Nog een vraagje over de 1K weerstand is het zo dat deze weerstand de decoder wat meer/beter beschermd ??
Nogmaals hartelijk dank !!
-
Die externe 1k weerstand diende alleen om te voorkomen dat als er een sluiting op de print zit je tijdens de test decoder niet opblaast. Deze weerstand beperkt de stroom dan.
Als alles no toch werkt kan deze weerstand weer weg, hij is de oorzaak van het zwakke branden van de LEDs. De stroom door de LEDs is nu veel kleiner en dan geven ze minder licht.
Groet Gerrit
-
Gerrit, Ik had wel begrepen dat ik de weerstand weer weg kon halen.
Ik ben blij met het fijt dat de verlichting nu wel goed werkt !!
nogmaals bedankt Gerrit !
-
Graag gedaan, je hebt nu zelf weer wat ervaring opgedaan met storing zoeken en dat geeft vertrouwen bij een volgende storing.
Groet Gerrit
-
Even deze omhoog halen. Een nieuw topic aanmaken is zinloos vermits het om hetzelfde gaat. Ik heb de afbeeldingen bekeken van GerritM. Heel handig, alleen ziet het printje van mijn Thalys er toch heel anders uit. Het zijn SMD LED's en SMD weerstanden. Ook een andere indelingen. Hieronder de screenshots
Voorzijde
(http://home.euphonynet.be/dvd/Thalysprintvoorzijde.jpg)
Achterzijde
(http://home.euphonynet.be/dvd/Thalysprintachterzijde.jpg)
In grote lijnen komt het overeen denk ik maar is dit ook aan te passen voor een functiedecoder. Zo'n SMD Led losmaken lijkt me niet simpel of was dat op die andere printen ook al een SMD Led?
-
Iemand?
-
Dat is een nieuw(er) printje. In mijn Mehano Thalys zitten 1.5 mm LED's waarvan het "knopje" in de lichtgeleider past.
De layout van de pcb verschilt een beetje.
De Leds zijn niet parallel geschakeld.
Wellicht komt dat omdat ik de AC versie van de Thalys heb.
Mijn pcb'tje komt overeen met de afbeeldingen van de postings van 14-15 augustus 2006 in dit draadje.
Ik vermoed dat je de DC - Hobby uitvoering hebt.
-
Ik heb inderdaad de DC versie, maar toch de duurdere denk ik (interieur, echte panto's).
Weet je misschien hoe ik deze ook aan een functiedecoder kan hangen, het printje verschilt namelijk nogal wat met dat hier in de vorige posts.?