BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn1974 op 16 July 2018, 22:49:20
-
Ik heb sinds kort 1 rijdende stoomloc op mijn baan, hij past er qua thema en eigen regels eigenlijk helemaal niet bij, maar ik vind ze wel heel mooi om te zien.
Het betreft hier een DB BR050 van Fleischmann, digitaal en sound vanaf fabriek.
Het is werkelijk een prachtig ding en hij loopt ook zo mooi :-*
Maar... er valt mij iets op...
Op het drijfwerk zit een klein stangetje (blauw op de foto), en dat staat tijdens rijden stil omdat het draaipunt (aangewezen door de gele pijl) precies op het hart zit van de loc wiel.
Aan de andere zijde van de loc is het precies zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50-vraag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50-vraag.jpg)
Kan dit in 1:1 ook? is zoiets regelbaar?
Of is dat typerend voor deze Fleischmann?
Ik vind het zo jammer dat deze delen niet mee bewegen, dat is juist zo mooi allemaal.
Ik heb al voorzichtig gekeken of ik er iets mee kan, verdraaien of zo, maar ik zie het zo 1-2-3 niet.
Ik zou hem ook niet graag stuk maken.
mvg,
Martijn.
-
Dat blauwe stangetje bedient de stoomschuif en wordt aangedreven door de contrakruk. Het draaipunt bij de gele pijl hoort niet recht voor het midden van het wiel te zitten maar er iets naast. Dat draaipunt loopt 90 graden achter op de hoofdkruk waar de drijfstang op aangrijpt. Je zou de contrakruk dus iets rechtsom moeten verdraaien om het goed te krijgen (en die aan de linkerkant linksom). Maar ik ken die loc niet goed genoeg om te weten of dat kan.
-
Hoi Martijn,
Op deze links wat detailfotos van een BR 01.10: http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet105.shtml
en http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet106.shtml
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
de pen door de drijfstang draaid normaal met het wiel mee rond ,en zit vast in het wiel
Draaid dus met het wiel mee,en neemt dan de schuif bediening mee (heen en weer)
-
Dat is de contrakrukstang... Zoek op 'schaarbeweging', o.a in dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39131.90 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39131.90)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Walschaerts_Heusingerschaarbeweging.jpg)
-
Je zou ook hier (Wikipedia - Duits) nog kunnen kijken over de werking van de stangen (even naar beneden scrollen tot "Steuerung"): https://de.wikipedia.org/wiki/Dampflokomotive
Overigens staat bij de meeste locmodellen de "Schwinge" (schaar) in de neutrale stand.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ter illustratie heb ik even een filmpje gemaakt van mijn enige stoomloc.
https://youtu.be/at770nXKAu8 (https://youtu.be/at770nXKAu8)
Omdat ik geen rollenbank heb staat de loc te slippen tegen een goederenwagen die op zijn beurt wordt tegengehouden door een blok ijzer.
Merk op dat bij deze Amerikaanse loc alles anders is dan bij Europese locs. De contrakruk staat hier linksom gedraaid t.o.v. het midden van het wiel. Bij Europese locs is dat (bijna) altijd rechtsom.
Ook is de kwartering van de wielen andersom, maar dat kan je zo niet zien omdat je maar naar één kant tegelijk kan kijken. Bij een Europese loc loopt het rechterwiel 90 graden voor op links, bij deze loc loopt het linkerwiel voor.
-
Mooi filmpje Klaas, dankjewel. Daar zie je alles mooi in bedrijf.
Ik zal zo de mijne op film zetten.. ziet er toch heel anders uit dan..
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Steam_locomotive_work.gif)
Bron: Wikipedia
Hierop zie je dat de schaarstang (3) wel verstelbaar is, maar de contrakruk (2) niet.
Het zit dus niet kloppend op mijn loc, die zou met deze stand nooit rijden... :(
Edit:
Hierbij een filmpje van mijn loc.
https://youtu.be/eHV3rGsEomc (https://youtu.be/eHV3rGsEomc)
Het lijkt alsof je hem 90 graden kan verzetten, maar dat zijn gegoten vormen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180717_101221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180717_101221.jpg)
En ook aan de achterzijde zie ik niets wat ik los zou kunnen draaien...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180717_101312.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180717_101312.jpg)
Ik denk dat ik min loc maar zo laat, ik ben er heel blij mee en wil 'm niet per ongeluk slopen.
Maar ik ben een stuk wijzer over de techniek van een stoomloc 8)
mvg,
Martijn.
-
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast. De schaarstang is in het echt wel verstelbaar, maar in model niet. Dat zou het te ingewikkeld maken en je ziet het toch nauwelijks.
Nu nog zien hoe je bij jouw loc de contrakruk kan verdraaien.
-
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast. De schaarstang is in het echt wel verstelbaar, maar in model niet. Dat zou het te ingewikkeld maken en je ziet het toch nauwelijks.
Bij de nieuwe Märklin spoor 1 Baureihe 78 is de schaar ook verstelbaar (andere klein-serie modellen hadden dit ook al):
https://youtu.be/1UwZFyXnaME?t=17s (https://youtu.be/1UwZFyXnaME?t=17s)
Groet
Fred
-
Bij schaal 1 is dat haalbaar. Maar is het in H0 ook wel eens gedaan?
-
Martijn, in je filmpje lijkt het alsof er aan de linkerkant toch een beetje beweging in zit.
Wat ik me afvraag, kan de schaar eigenlijk wel bewegen? Als dat niet zo is dan verklaart dat waarom ze het zo gemaakt hebben.
Ik heb ook naar het onderdelenblad gekeken, en daar lijkt het dat de gaten in de wielen waar de krukpennen in zitten vierkant zijn. Dat zal er inderdaad weinig te verdraaien zijn en zal je met dit beeld moeten leren leven.
-
De schaar van de Fleischmann loc kan wel degelijk bewegen, zie de opname van de linkerkant van de loc waar er meer beweging zit in het geheel.
Aan de rechter kant staat het vrijwel stil inderdaad, en dat vind ik een kwalijke geometrische fout van Fleischmann.
Veel algemener is natuurlijk het feit dat bij bijna alle model-stoomlocs de schuifbeweging in de middenstand staat - zo komt een echte stoomloc uit zichzelf niet van zijn plek.
Maar om dat werkend te krijgen, daar is nogal wat voor nodig.
Dan moet de stoomschuif goed gelagerd zijn om heen en weer te kunnen bewegen, en de twee stangen die via de schaar achter elkaar die stoomschuif doen bewegen, moeten dat ook aankunnen.
Het hele stelsel zou wat grover uitgevoerd moeten worden, ten koste van detaillering op schaal.
En zou je dat allemaal voor elkaar krijgen, rest nog de vraag: vooruit of achteruit :laugh:
Wil je beide, dan zul je net als in het echt een verstelmechaniek moeten hebben. Wat wil je dan bij dat verstellen allemaal laten meebewegen, de hele stang tot in het machinistenhuis? :)
P.S. Heel mooi uitgevoerd trouwens bij dat spoor 1 model - met positief antwoord op mijn laatste vraag :)
Alleen zie je er bij een 78'er bij het rijden maar weinig van de schuifbeweging, door de lage omloop waar de schuifstang zowat in verdwijnt. Je moet goed kijken.
-
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt bij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
-
Ik schreef al eerder dat bij mijn fleischmann locs de astap vastzit in het wiel,en dat de stang beweegt
De kruk zit vast in het wiel en draait dus met het wiel mee rond
-
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt bij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
Ik heb even een paar Fleischmann locs laten rijden an allemaal hebben een mooi bewegende schaar (vast in de middenstand natuurlijk) aan beide zijden. Dus geen algemeen Fleischmann probleem.
Groet
Fred
NB: Ik ken/heb geen H0 modellen met bewegende schaarstang, ook niet bij messing-modellen (maar dat zegt niet dat ze er niet zijn). En bij live steam locomotieven in spoor 1 is i.h.a. de werking conform realiteit met vanuit het machinisten huis om te zetten schaarbeweging.
-
Ik had een keer een H0 Liliput BR 18.4/5/6 (weet niet meer welke) in mijn handen gehad waarbij je de ganghendel kon verzetten en de schaar volgens mij in een andere stand kwam. Vond het wel een geinig detail en met een servo en decoder volgens mij wel 'werkend' te maken. Het was alleen niet de uitvoering van de BR 18 die ik wilde dus hij is weer terug gegaan.
Ik hoop dat het je lukt om het fliepje een stukje te draaien zodat de stang meebeweegt. Het is to vreemd dat dit zo niet werkt. Fleischmann is dacht ik nou juist bekend om de fijne stoomlocs (hoewel ik uiteindelijk de Roco BR 18.4 de mooiste vond :P )
Mvg,
Robert
-
Wat ik me afvraag, kan de schaar eigenlijk wel bewegen? Als dat niet zo is dan verklaart dat waarom ze het zo gemaakt hebben.
De schaar kan bewegen, hij is erg losjes zelfs.
Hij zit ook niet knel onder de zwarte ketelbehuizing, wat ik eerst dacht, maar zover loopt hij niet door omhoog.
In mijn opinie zou hij gewoon moeten kunnen bewegen daaronder.
mvg,
Martijn.
-
Veel Fleischmann stoomlocs hebben die fout, Klaas. Bij sommige van m'n retro stomers beweegt de schaarstang amper bij het rijden, bij sommige wat meer maar dan naar mijn idee niet met de uitslag die het zou moeten hebben. Dit is een typisch Fleischmann probleem.
-
Een berichtje van mij gevonden met wat opvolgende berichten over de verstelbare gangdinges bij de Liliput: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75050.msg3221771798#msg3221771798 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75050.msg3221771798#msg3221771798)
Er staat ook een filmpje bij. Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.
Als die draaikruk een vierkante bevestiging heeft dan zit er vast ook enige speling in, vandaar dat de andere kant wel iets beweegt. Die kruk demonteren en met gepast geweld meer speling creëren (vijlen, snijden, knagen) is een prutswerkje denk ik maar niet geheel onmogelijk. Of je dit wilt bij deze mooie loc is natuurlijk een ander verhaal.
Mvg,
Robert
-
Bij mijn Fleischmann 51... serie is enige beweging zichtbaar (minimaal), of dat komt door de ruime speling of door het draaien van de wielen is nauwelijks te zien. Ik heb ook een Hamo 44... serie daar lijkt meer beweging mogelijk (heb ik echter niet kunnen testen omdat de motor in tegenstelling tot Fleischmann in de lok aangebracht is en ik op dit moment de lok niet kan laten lopen.
Wim
-
Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.
Mvg,
Robert
Hier de twee standen van de gang-hendel van de Liliput 18:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180500.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180500.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180501.jpg)
Groet
Fred
-
Gaaf detail (y)
-
Ter info: bij de BR 44 (2e serie) van KM1 (spoor 1) wordt (ook nog met bijbehorend geluid) via een servoaandrijving de schaar automatisch in de vooruit- of achteruitstand gezet wanneer de loc wordt omgeschakeld van vooruit naar achteruit of andersom.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
In spoor 1 lijken de mogelijkheden eindeloos!
https://www.youtube.com/watch?v=hV0zZu3PQUA
( 6:34 ;D )
Nu nog echt water uit de waterkolom.
-
Nu nog echt water uit de waterkolom.
Dat leverde Märklin ook (catalogus nummer 5620). Maar het water straaltje was een beetje zuinig voor mijn live steam locs dus ik heb het niet veel gebruikt.
Groet
Fred
-
Grappig, door een compleet ongerelateerde zoekopdracht kwam ik weer in mijn eigen draadje terecht.
De Fleischmann is niet naar werkelijkheid uitgevoerd wat de stand van de contrakruk betreft, daar zijn we al over uit.
Maar nu er toch...
... live steam locs ...
...ter sprake komen, die heb ik inmiddels ook. Twee Spoor1 exemplaren.
En die hebben echt werkende schaarblokken en ganghandels.
Maar beide locs verschillen.
Dit is de nieuwste, een Aster B1 loc, bouwjaar 2021.
Deze werkt zoals je ziet zoals een echte loc ook werkt. Draaiwiel in het machinistenhuis, en functionerend mechaniek.
https://www.youtube.com/v/8-4Ndiz9h9c
De ander is een Aster uit 1975.
Die heeft een ander systeem.
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast.
In het echt wel, maar niet bij deze loc ;)
Door de contrakruk te verstellen selecteer je volle gang vooruit/achteruit.
https://www.youtube.com/v/zMxAeXa01Cc
Ik vond dat leuk om nog even te delen. In 3 jaar tijd heb ik heel wat geleerd over stoomlocs ;D
mvg,
Martijn.
-
Hallo Martijn,
Je hebt toch ook een Duitse loc? Ik zag dat je bijbehorende rijtuigen hier op het forum een paar dagen geleden voorstelde als nieuwe aanwinst.
Groet
Fred
-
Hoi Fred,
Ik heb 3 duitse spoor1 rijtuigen nu.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210429-194556-6091802e2dab9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210429-194556-6091802e2dab9.jpg)
Maar geen echte duitse loc.
Ik heb een LNER B1, en ik had een Class V 'Schools...maar die heb ik verduitst. ;D
Voor en na. (decals zijn onderweg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aster-collage-6091804174e7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aster-collage-6091804174e7d.jpg)
Dit zijn mijn beide spoor-1 Live Steam loc's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210503-200550-609180bab79af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210503-200550-609180bab79af.jpg)
mvg,
Martijn.
-
Eigenlijk is al vastgesteld dat het, euh zo hoort op de Fleischmann, niet?
Maar nog wat filmpjes gevonden van zo'n loc 1:1 en in model
1:1: Bahnzeit 63 Die Baureihe 50 - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=bAp506kOg74&ab_channel=TheTraintv)
model: BR 50 DB (Fleischmann) - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=pqjkBupUl1k&ab_channel=jcedlh) hier zie je duidelijk dat die stang ook, euh, vast zit.
-
Door de contrakruk te verstellen selecteer je volle gang vooruit/achteruit.
Tsja.
Het is een mogelijkheid ja, om bij een model de stoomschuif tegengesteld te laten bewegen bij voor- of achteruit rijden.
Maar met een echt Heusinger drijfwerk heeft het niets te maken :P
-
Jeroen,
De klacht was niet dat hij vast zit, zoals op de Fleischmann, maar dat hij precies op hart van de as zit, en dat dasrdoor het schaarblok geen beweging vertoont.
Dit is in het echt 1:1 ondenkbaar. Het is dan geheel functieloos.
Mvg,
Martijn.
-
Tsja.
...de stoomschuif (of wat daarvoor moet doorgaan) ...
Het is een Live Steam loc, met inderdaad een echte stoomschuif. ;)
Mvg,
Martijn.
-
Martijn je neemt vastzitten te letterlijk.
-
Het is een Live Steam loc, met inderdaad een echte stoomschuif. ;)
Sorry :)
Als het model zo goed werkt, prima natuurlijk.
Groet, Victor
-
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt b: Iij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
Klaas : Ik heb een BR50 met cabine tender van Fleischmann. Deze heeft de zelfde fout , gekocht 5 mei 1998 in Aken.
UIteraard zonder geluid. Ik heb er ook niets aan kunnen veranderen . Een flagrante fout van Fleischmann.
De lok waar over het hier gaat ziet er op eerste zicht het zelfde uit. Mogelijk is het nog altijd het zeflde concept maar dan met geluid .
Julien