BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ca.gorter op 14 July 2018, 22:25:29

Titel: Kriegslok BR 50
Bericht door: ca.gorter op 14 July 2018, 22:25:29
(https://s6.postimg.cc/5xh757ffl/OBB-_BR50_685-_Ep3-_FLE7178.jpg) (https://postimages.org/)





(https://s6.postimg.cc/d0p2kvald/BR_50_685_Graz_koflaacher_Bahn.jpg) (https://postimages.org/)

Ik heb deze BR 50 en zou graag willen weten wel nummer deze zou hebben gehad als DRG loc voor of in de 2e oorlog.
Tijdens de 2e wereld oorlog zijn deze loc's van onnodige onderdelen ontdaan.
Ik wil hem weer in oude staat terug brengen.
Dus als er mensen foto's of gegevens hebben zie ik die graag.

Alvast mijn dank

Kees
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Wies op 14 July 2018, 22:55:37
Hi Kees,

Ik heb deze link gevonden: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412934&lang=1&id=101219&action=portrait

De loc had oorspronkelijk het nummer 50 685. Succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Jeff op 14 July 2018, 23:30:22
Lok heeft altijd  bij de DRG en OBB het zelfde nummer behouden.


Op die foto is er al het nodige verbouwd.

Oorspronkelijk had de ketel een stoomdom en voedingdom en 2 zandkisten.
Half verzonken in de rookkast lag een voorwarmer.
Titel: Re: BR 50
Bericht door: VictorPM op 15 July 2018, 00:30:09
BR 50 is geen "Kriegslok", dat is de BR 52.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: NS2200 op 15 July 2018, 00:34:17
Het is volgens mij zelfs geen BR 50ÜK, übergangskriegslokomotive. Maar wel drie keer de woordwaarde. Leuk model trouwens.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Bahn-AG op 15 July 2018, 01:39:11
Hallo

Het is wel al een ük.
De eerste "entfeinerungen" betroffen de windleiplaten en nog wat "onzichtbare" dingetjes. Echter; ük loks waren (enkele uitzonderingen daargelaten) natuurlijk wel al geheel ijzergrijs.

Geheel zwart werden ze bij de BBÖ pas na de oorlog.

Bart
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: ca.gorter op 15 July 2018, 08:33:27
Iedereen mijn dank.
Ik heb deze lok laatst in Houten gekocht voor € 19,00
Het aandrijfwerk ( stangen )  was stuk, en de verkoper wist niet of het motortje nog in orde was.
Er zat geen doosje bij , dus geen stickers, ook niet op de lok.
Alles heb ik weer goed gekregen, heeft goede rijeigenschappen.
Leuk dat ik de geschiedenis nu weet en het juiste nummer.
Nu nog de kleur, bij aflevering, of in oorlogstijd.
Na de oorlog weer zwart.
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.
Graag een foto van z,n grijze lok.
Was alles grijs ?

Kees
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: puntenglijder op 15 July 2018, 09:33:24
Tik even in op internet.

Roco 69250, komt ze in het grijs naar boven. ;)

Kees.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Supercitroen op 15 July 2018, 10:03:21
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.

RAL 7011
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: ca.gorter op 15 July 2018, 10:15:22
Dank je wel.

Kees
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Twinkie op 15 July 2018, 10:16:49
Hallo Kees,

De vraag is natuurlijk: wat wil je met deze lok? Wil je er de "echte" 50.685 van maken? Dan klopt-ie in deze staat niet zo heel erg, maar wil je er een beetje algemene 50-er van maken dan hoef je er slechts een ander nummer op te plakken wat een beetje overeenkomt met de toestand waarin het model nu verkeert.

De 50.658 is in 1940 afgeleverd door de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf aan de DRG, nog als gewone standaard 50-er, de "vredesuitvoering" zeg maar. Het grote "Entfeinerungsprogramm" bij de DRG is pas in 1941 echt in gang gezet, de eerste BR 50 ÜK's zijn meen ik pas in 1941 van de band gelopen. Deze lok is dus met gewoon nog voorwarmer en windleiplaten geleverd, daar ben ik wel zeker van. Ik denk dat ze ook nog gewoon in het zwart is geleverd, maar dat is een vermoeden, bewijs heb ik daar niet van. Na WO2 is de lok bij de Oostenrijkse spoorwegen gebleven.

In 1957 was de lok gewoon zwart, en had ze gewoon nog de windleiplaten en de originele ketel. (Bahn im Bild 71, Die Pyhrnbahnstrecke, bladzijde 56, foto van Alfred Luft). Op latere foto's  uit zowel de ÖBB-tijd als de de GKB-tijd is de ketel en het machinistenhuis anders, dus er heeft een in ieder geval ketelwisseling plaatsgevonden in de periode voordat de lok naar de GKB is gegaan. In de laatste periode is de lok bij de ÖBB nog wat gepimpt met de rode strepen en de Pflatsch, maar dat is absoluut niet standaard geweest.

Wat betreft het model: ik denk dat het gewoon een aangepaste Duitse  versie is: een Oostenrijks nummer erop en dan klaar. Zoals hierboven al aangegeven: het hangt helemaal af van wat je er mee wil hoe je de lok eventueel verder wil aanpassen aan het nummer, of het nummer aanpassen aan de uitvoering. Je hebt er in ieder geval een leuk hobbyprojectje mee :)

gr. Twinkie
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: ex44 op 15 July 2018, 10:21:13
In het begin werd RAL 7011 (Eisengrau) voorgeschreven. Het grijze jasje was in niet bedoeld als camouflage, maar om het personeel er op attent te maken dat het om een ÜK- of een Kriegslok ging, zodat men kon verwachten dat bepaalde zaken niet voorhanden of in ieder geval anders zouden kunnen zijn (zoals ontbreken van voorwarmer, ontbreken van een tweede peilglas, aanwezigheid vaneen tweede straalpomp ipv een zuigerpomp als voedingspomp en nog veel meer), dingen die men normaal gesproken wel of juist niet op een lok in 'vredesuitvoering' zou mogen verwachten.
Omdat al vrij snel bleek dat de loks vanuit de lucht nogal opvielen door de vrij lichte kleur (RAL 7011), stapte men over op een donkerder variant, RAL 7021 (schwarzgrau).

De lok in kwestie roept wel heel veel vragen op. Blijkbaar is er in de loop der tijd her en der aan verbouwd en veranderd. De laatste foto die je via de link van Wies kunt vinden wijst er op dat de twee gegoten zandkisten op een gegeven moment zijn vervangen door slechts één gelast exemplaar. Verder zie je veranderingen aan de cilinderblokken (vergelijk foto 04.01.1975 - Graz, Köflacher Bahnhof [A] met de andere foto's, ook die van Kees zelf), de lok is (volgens mij) op alle foto's voorzien van BR 52-drijfstangen en zo zijn er nog wel een paar dingen.

Het Fleischmann-model heeft een voorwarmer met bijbehorende zuigerpomp, iets wat op geen van de voorbeeldfoto's staat afgebeeld. Ook heeft de GFN-50er Indusimagneten en ook die ontbreken op de voorbeeldfoto's.
Of de Fleischmann-interpretatie ook schijfwielen op de voorloopas heeft, kan ik niet goed zien. De echte lok heeft ze in elk geval op alle foto's wel.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: Twinkie op 15 July 2018, 10:37:25
Op  de site van Eisenbahn Museumsfahrzeuge staat nog wat info, onder andere:

Verzeichnis der eingebauten Kessel:
1959-1976: Krauss-Maffei AG (München-Allach), Baujahr: 1943, Fabriknummer: 16298
(seit 29.06.1959, von Lok 52.6845, ursprünglich geliefert mit 52 2425)
seit 1976: Natorp & Eberhardt (Halle a.d. Saale), Baujahr: 1944, Fabriknummer: 4035
(seit 28.12.1976, von Lok 152.6729)

Dus de orginele ketel zit er sowieso niet meer op, en dat kan ook wel wat van de andere veranderingen verklaren...

gr. Twinkie
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: puntenglijder op 15 July 2018, 11:07:38
Hier ook nog wat info.

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet143994.shtml

Kees.
Titel: Re: Kriegslok BR 50
Bericht door: ca.gorter op 15 July 2018, 19:51:33
Nogmaals mijn dank.
Ik ga kijken naar de Ral kleuren 7011 of 7021

Kees