BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert Snijder op 03 January 2008, 01:26:10
-
Na kortsluiting op de baan gaf mijn booster de volgende foutmelding: Led's knipperen 1x rood, 3x groen. Dit staat voor: "Beim Einschalten liegt eine Fremdspannung am Gleisausgang an." Ik kreeg het probleem niet opgelost totdat de booster verving voor een reserve exemplaar.
Wat betekent dit? Dat ik de booster moet opsturen voor reparatie? Of kan het eenvoudiger worden opgelost?
Bert
-
De melding betekent dat de booster een spanning op de railuitgang detecteert die niet van de booster afkomstig is. Of dat zo is kun je eenvoudig vaststellen door de booster af te koppelen en te meten of er een gelijk- of wisselspanning op de rail staat.(mogelijk afkomstig van een andere booster doordat een segment iet goed geisoleerd is).
Is dit niet het geval dan zit het probleem in de Power3 zelf en mag die naar de reparatie afdeling van Uhlenbrock
Hans
-
De baan funktioneerde prima, totdat een loc een wissel open reed, waarvan het hartstuk onder spanning staat. Sommige treinen begonnen als wilden te rijden, zelfs met de noodstop kreeg ik ze niet tot stilstand. Ik vrees dat de booster gerepareerd moet worden.
Zijn er mensen met dezelfe ervaringen?
Bert
-
totdat een loc een wissel open reed, waarvan het hartstuk onder spanning staat.
Dit is toch een gewoon gevalletje kortsluiting? Als de Booster daar niet tegen kon, is er inderdaad iets mis. Had je de Booster wel op de aangewezen manier aangesloten op de Intellibox, dus met afschakelen in geval van kortsluiting?
Nico
-
Dit is niet de eerste keer dat er op deze manier kortsluiting optreedt. Normaal wordt alles ( inklusief Intellibox) uitgeschakeld. Alleen deze keer moest ik er echt de stekker uittrekken.
Bert
-
Lijkt er toch op dat er iets stuk is Bert.
Hans
-
ik denk het ook. Ik heb hem inmiddels weggebracht voor reparatie.
Bert
-
Zoals Bert helemaal in het begin schrijft. heb ik het zelfde probleem.
Kortsluiting zodra er van IB naar Booster (Fleischmann 6807) of andersom gereden wordt.
De stroom van de Booster nu rechtstreeks aangesloten op een klein stukje spoor dat op beide rail staven geïsoleerd is en dus verder nergens meer een aansluiting heeft met welk punt van de baan dan ook.
Eén S88 punt aangesloten.
Als ik nu stekker van de Booster eruit haal, staat er toch spanning op dat stukje spoor.
De trein rijdt over de onderbreking heen zonder kortsluiting te maken, maar stopt de trein uiteraard, maar omdat er geen stroom op de Booster staat (de multimeter geeft wel een spanning aan, ik weet dat ik die digitale spanning zo niet kan meten).
Steek ik nu de stekker van de Booster er weer in en probeer ik hetzelfde nogmaals, dan komt er gelijk weer kortsluiting, zodra hij over de onderbreking heen rijdt.
Is dit een probleem van mijn Booster?
Helaas geen reserve Booster om te proberen.
Eric
-
Dit is toch een gewoon gevalletje kortsluiting? Als de Booster daar niet tegen kon, is er inderdaad iets mis. Had je de Booster wel op de aangewezen manier aangesloten op de Intellibox, dus met afschakelen in geval van kortsluiting?
Nico
Geheel correct opgemerkt Nico, echter in de gebruiksaanwijzing van boosters van ongeveer 8 jaar en ouder ontbreekt de door jouw bedoelde (af)schakeling i.g.v. kortsluiting....ik neem tenminste aan dat je bedoeld dat de aarde-draden van de IB en de booster(s) met elkaar verbonden worden.