BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn193 op 01 July 2018, 09:32:22
-
Allen
Ik ben nu in het bezit van een aantal CIWL sets van rivarossi uit de Oriënt Express collectie. Nu heb ik daar de volgende vragen over:
- 1 set heeft grijze daken, de andere twee witte. Is daar een reden voor? Kan ik dat combineren? De set met grijze daken is ook de zet met twee crème witte rijtuigen, de overige zijn alle blauw.
- deze sets hebben alle KKK. De oudere exemplaren hebben dat niet, maar heeft iemand ervaring hoe dat koppelt? Is dat ook kort zat?
- zijn deze eventueel qua detail te mengen met LS Models? Ik vind deze mooi zat trouwens, maar toch
Het is niet mijn doel om meteen een waarheidsgetrouwe combi neer te zetten, maar wel een beetje qua stijl en consistentie. Vandaar de vragen.
Martijn
-
Martijn,
Over kort-koppelingen heb ik geen mening.
De RivaRossi wagens zijn geschikt om een van de moderne representaties van de Oriënt Express na te bootsen (VSOE en zo), niet echter de originele Orient Express uit de hoogtij dagen van de CIWL. Die had alleen blauwe wagens (2 Bagage, 2 of meer slaap en een restaurant) en geen blauw/creme (Pullman) wagens en alle daken waren grijs. Witte daken kwamen alleen voor vóór 1932 en dus nu op gerestaureerde rijtuigen.
Combineren met LS models heb ik ook wel gedaan (zie video), maar die hebben toch wel een andere stijl.
https://www.youtube.com/v/CQYGhLvtnJU
Groet
Fred
-
Hoi andere Martijn :)
Kijk ook even in dit draadje. Misschien staat daar iets in waar je wat aan hebt? Er staat ook een fotootje tussen van Rivarossi + LS Models gekoppeld. De Rivarossi is wel met kortkoppeling maar de foto ging meer over kleur en detaillering.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73288.0
-
Fred
Dank. Ik heb als uitgangspunt voor mijn verzameling wat er sinds 1979 in NL heeft rondgereden. De moderne representatie is in 2010 in Amsterdam geweest, dus dat mag ;D. Dat mijn combinatie wat bont is zal dan wel.
Ben wel al geholpen met de info over combineren met ls models en over de daken. Ik heb nu in totaal 10 rijtuigen van de nieuwe serie, dat is eigenlijk lang genoeg. Daarom gisteren een dubbele crème /blauw niet meegenomen, maar toch een beetje spijt. De afwisseling tussen crème /blauw en blauw is wel gaaf
@Martijn,dank! Ik ga het lezen
-
Ik had nog een vergelijkings-foto RR (links) met LS (rechts):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140082.jpg)
Groet
Fred
-
Als je dat zo ziet lijkt het model van LSM toch beter op z'n poten te staan dan de RR, ook een millimeter of wat lager dan de RR. De kleuren komen erg mooi overeen (y)
Ik betwijfel of je het kleine verschil in hoogte echt goed ziet als de trein voorbij rijdt op je baan. Je zal het meer en beter zien als je ze naast elkaar in een vitrine zet. maar desondanks hou ik het voorlopig maar bij mijn EdN van Rivarossi/Jouef (de nieuwe).
Rob
-
Dank allen.
Zijn er nog anderen met ervaring met de ‘oude’ kortkoppeling van Riva? En ik kwam ook rijtuigen tegen van France Trains. Iemand daar ervaring mee?
Martijn
-
En ik kwam ook rijtuigen tegen van Franse Trains. Iemand daar ervaring mee?
Martijn
Martijn,
Voordat RivaRossi met zijn CIWL wagens kwam was France Trains hét merk hiervoor. De wagens van France Trains zijn goed op schaal en hebben correcte belettering. De detaillering is echter niet zoals we tegenwoordig gewend zijn. In mijn CIWL e-book (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)) staan een tiental France Trains wagen (met foto's natuurlijk). Later zijn de vormen van France Trains hergebruikt door de ook niet mee bestaande firma TRAM en weer later heeft Jouef nog een paar vormen hergebruikt. Hier een voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100897.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100897.jpg)
Groet
Fred
-
Het blijft jammer dat, op Jouef na (en dan nog al speelgoed), nog geen een merk zich heeft gewaagd aan het uitbrengen van een 8-deurs fourgon (bagagerijtuig), wat o.a. meeliep in de Etoile du Nord. Ik ga 'm nu maar een poging wagen om 'm zelf te maken, mede dank zij de tekeningen die ik afgelopen week van Fred (a.k.a. sncf231e) kreeg (waarvoor nogmaals mijn onuitsprekelijke dank). Wordt wel (op zijn minst na de zomer. De nodige donorartikelen zijn inmiddels al aanwezig... ;)
Rob
-
Draadje van maken Rob ! :)
Ik zit ook te smachten op de 8-deurs fourgons door een firma, maar geen enkele heeft ze momenteel aangekondigd :(
-
Ik zit ook te smachten op de 8-deurs fourgons door een firma, maar geen enkele heeft ze momenteel aangekondigd :(
Gewoon spoor 0 gaan doen ;); Elettren levert een Fourgon 8 portes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100665_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100665_1.jpg)
Groet
Fred
-
3D scannen en dan 3D printen ? :D
-
Zo ingewikkeld is die fourgon niet. Met wat lasergesneden styreenplaatjes, een paar oude Jouefdaken en een paar draaistellen kan je een vrij strak model bouwen denk ik.
-
Zo ingewikkeld is die fourgon niet. Met wat lasergesneden styreenplaatjes, een paar oude Jouefdaken en een paar draaistellen kan je een vrij strak model bouwen denk ik.
Dat dacht ik nou ook... ;D
-
Appeltje-eitje, dacht ik.
Al ideeën voor de belettering?
salut
Hendrik Jan
-
Ik heb een tijdje terug van iemand een heeel mooi lettertype als idee gekregen. Ik weet ff niet zo gauw welk, maar dat laat ik nog wel een keertje weten... ;) Zullen wrs wel waterslides worden ... wordt alleen wel een pokkeklus met het belijnen van die bak :-X
Rob
-
Dat lettertype is Kameron, kun je zo op internet vinden.
Het succesvol printen van gele letters op decalpapier is nog een dingetje; als je dit 'gewoon' op de laserprinter doet dekt het geel niet op een donkere kleur zoals blauw of groen. Er moet dus een witte laag onder. Ik heb dit laten doen bij de Decalwinkel, maar daarvoor moet de aanleveraar van het document de letters als het ware vrij zwevend, dus zonder 'achtergrond' aanleveren. Hoe dat moet kan de Decalwinkel je vertellen. Je kunt dan inderdaad dekkende gele letters krijgen.
Wat de 4-deurs fourgon betreft, een tijd terug liet Pulmanneke hier een 3D-geprinte kap zien. Ik weet niet of hij die ook ergens bestelbaar heeft gemaakt?
Zelfbouw is hier echter zeker een optie, de zijwanden zijn helemaal uit platte styreen delen op te bouwen. Voor het dak zou je dat van (1 of 2) Jouef exemplaren kunnen nemen. De Jouef-draaistellen zijn zodanig te verbeteren dat ze acceptabel worden; dit is hier ook al besproken in oude draadjes over Ovalen-ramen rijtuigen en de Haagse Motorpost.
Overigens zou je, voor wie een simpele hack zoekt, zelfs kunnen overwegen het Jouef-model te pimpen (draaistellen, kopeinden) en over te spuiten; het blijft dan natuurlijk te kort (de 4-deurs fourgons waren even lang als een Etoile du Nord-rijtuig), maar de CIWL had wel fourgons van die lengte: de Rivarossi-fourgon is nauwelijks langer dan die van Jouef. Het beeld in de trein wordt dus niet ongeloofwaardig.
-
Jan,
Ik heb zo'n 4/8 deurs speelgoedachtig geval van Jouef hier liggen, maar er zou een meer-dan-complete make-over op losgelaten moeten worden om dat ding mee te (mogen) laten rijden in een CIWL stammetje. Ik ga met t.z.t. lekker wagen aan het frotten met een paar styreenplaatjes. De Jouef-basis die ik hier heb komt qua lengte mooi overeen met de 4/8 deurs fourgon. Dak wordt ook nog een uitdaging, omdat de ronding van dat ding vlakker is dan de slaap-, restauratie- en pullmanrijtuigen...
Rob
PS: Ik heb Pullmanneke een PM gestuurd met de vraag over de 3D kap...