BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catrinus op 02 January 2008, 21:45:24
-
Van een vriend kreeg ik een mooi railbusje van Marklin, analoog, type 3016 (uit 1965 of zo). Heb deze omgebouwd, netjes motorblok erin, 5-polig anker. Verder voorzien van een Kuehn T125 decoder. Probleem nu is dat deze decoder het gedurende 2 minuten deed in de loc en daarna houd ie ermee op. Op mijn intellibox geeft hij aan bij adres 1: Fout ! Ik dacht, dit is toeval. Heb er opnieuw dezelfde decoder in gesoldeerd, dan rijd het weer 2 minuten en opnieuw is het bingo.
De decoder heb ik rechstreeks aangesloten op de massa en het sleepcontact, zonder diodes of smoorspoelen ertussen. Verder heb ik de loc aangestuurd via intellibox, in dcc 14 format. Bedrading is geisoleerd.
Wat kan de oorzaak zijn?
1. Aansturing onder onjuiste format. De gebruiksaanwijzing zegt dat de decoder geschikt is voor motorola nieuw. Gaat het dan fout als je onder DCC format aanstuurt?
2. Decoder maakt contact met de massa van de loc. Dit veroorzaakt storing of kortsluiting.
Nog andere suggesties ? Valt zo'n decoder nog te repareren?
met vriendelijke groet
Catrinus Mak
-
Catrinus,
De decoder is niet permanent stuk. Want hij doet het iedere keer twee minuten....
De T125 is (als het althans een recente is) een multiprotocol decoder. Praat dus MM en DCC. Dat kan ook het probleem niet zijn.
Ik zie twee mogelijke oorzaken:
- sluiting (kijk ook eens of een van de draden van de seinverlichting niet de oorzaak zijn)
- overbelasting, waardoor de beveiliging van de T125 ook kan aanspreken (loopt de motor soepel ?)
Hans
-
Dag Hans,
Dank voor de reactie. De decoder is vooralsnog wel permanent stuk, omdat het niet dezelfde decoder is die 2 minuten werkt, maar omdat het een nieuwe is die ik erin gezet had en die hetzelfde deed.
Overbelasting kan het niet zijn, lijkt mij, want de motor draait goed en er zijn geen overige functies behalve licht op de decoder aangesloten.
Blijft over sluiting, en wel via contact van de decoder zelf met de massa van de loc.
Dat combineert ook met het gegeven dat de loc het even doet en daarna niet meer. De decoder heb ik niet vast gezet, dan kan die geleidelijk tegen de massa van de loc aantrillen. Ik ga de decoder nu in een bedje leggen van plastic tape. Zonder de decoder zelf in te pakken.
Catrinus
-
Gewoon een stukje dubbelzijdig tape gebruiken. Lost alle problemen op met vast zetten, en isoleren.
Mvg
Wim.
-
Heb er opnieuw dezelfde decoder in gesoldeerd, dan rijd het weer 2 minuten en opnieuw is het bingo.
Vanuit jouw posting dacht ik dat het DEZELFDE decoder was. Je bedoelde dus EENZELFDE decoder.
Even goed vervelend dat ze kapot zijn. ik heb redelijk goede ervaringen met kapotte decoders rechtstreeks opsturen naar Torsten Kuehn zelf. Zie www.kuehn-digital.de (http://www.kuehn-digital.de)
Hans
-
Heren,
Dank voor de antwoorden. Ik ga een 3e decoder er nieuw inzetten en de andere twee zend ik op naar Kuehn.
groet,
Catrinus
-
3e Decoder heb ik er nu ingezet. Alles nu goed geisoleerd. Had eerst de lichten van motorwagen (2 lampjes en bijwagens, ook 2 lampjes) op de uitgang voor frontverlichting aangesloten. Dat blijkt de decoder niet goed aan te kunnen. Heb de verlichting nu rechtstreeks aan de binnenkomende voeding gekoppeld.
Decoder werkt vlekkeloos nu. Wel heb ik de massa van 1 bijwagen doorverbonden met de moterwagen, anders krijgt de decoder van allen van 1 as van de motorwagen massa, dat is te haperig.
Groet
Catrinus
-
Conclusie???
- Toch overbelast (door de lampjes?
- Toch kortsluiting?
Ben benieuwd naar je conclusie ;)
Nico
-
3e Decoder heb ik er nu ingezet. Alles nu goed geisoleerd. Had eerst de lichten van motorwagen (2 lampjes en bijwagens, ook 2 lampjes) op de uitgang voor frontverlichting aangesloten. Dat blijkt de decoder niet goed aan te kunnen. Heb de verlichting nu rechtstreeks aan de binnenkomende voeding gekoppeld.
Decoder werkt vlekkeloos nu. Wel heb ik de massa van 1 bijwagen doorverbonden met de moterwagen, anders krijgt de decoder van allen van 1 as van de motorwagen massa, dat is te haperig.
Groet
Catrinus
Dus als ik goed kan tellen heb je vier lampjes op de functieuitgang aangesloten. Klopt dat?
Mvg
Wim.
-
Dus als ik goed kan tellen heb je vier lampjes op de functieuitgang aangesloten. Klopt dat?
Conclusie???
- Toch overbelast (door de lampjes?
- Toch kortsluiting?
Mijn conclusies zijn:
1. Dat de decoders in eerste instantie kortsluiting maakten, doordat ik ze niet had vastgezet en op een locatie zaten, waarbij ze makkelijk een massa contact konden maken. Dit gebeurde na enige minuten, meestal na stilstand of verplaatsing van de railbus. Bovendien had ik toen slechts 2 lampen op de decoder aangesloten.
2. Een railbus met 2 bijwagens heeft in totaal 4 ouderwetse gloeilampjes voor de verlichting. Als je die alle op 1 functieuitgang zet, raakt de Kuehn decoder overbelast.
Aanvankelijk had ik die lampjes aangesloten op de functieuitgang van de decoder voor lichten aan de voorkant. Bij het aan en uitzetten van deze verlichting merkte ik dat de decoder ontregelt raakte. Pas na enige seconden ging het licht aan en ging de motor draaien. Dus ik dacht, voordat ik mijn 3e decoder opblaas, koppel ik die 4 lampen maar af en sluit ik ze direct aan op de inkomende draad van het sleepcontact.
Wellicht ter toelichting: bij de railbussen heb je bij de motorwagen aan de voor en achterkant een lamp onder de kap, die zowel front en achterzijde lichten verlicht, als de binnenverlichting. In de bijwagens zit per wagen 1 lamp middenin, die eveneens de front en achterzijde lampen verlicht, als het interieur.