BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Esperopt op 02 January 2008, 14:46:01
-
Heb een HAMO 1100 gekocht met een lenz- decoder erin. Loc is omgenummerd naar 1130 en die had ik nog niet buitendien was het een koopje.
Rij Ho analoog. De loc rijd prima, veel beter dan een normale HAMO 1100. Alleen, hij rijd in tegengestelde richting van al m'n andere loc's. Ompolen werkt ook prima, maar weer in tegengestelde richting rijden.
Als ik het goed begrijp kan ik de rijrichting alleen aanpassen met bv een roco multi-mouse oid?
Ook is het rijgedrag van deze loc anders, heel langzaam kruipen, maar topsnelheid ligt wel 2x zo hoog als bij m'n andere HAMO's. Mag ik aannemen dat dit ook met de decoder te maken heeft? Heb de loc's open gehad, zelfde motor ed, alleen de 1130 heeft dus een decoder. Kan de decoder de rijeigenschappen van zo'n (stokoude) 1100 zo verbeteren?
-
Ik weet niet of je de analoge rijrichting via een CV kunt omdraaien.
Maar een mooiere oplossing is om de draden van de stroomafname te verwisselen.
En de mooiste oplossing, als je tenminste echt analoog rijdt, is de decoder er helemaal uithalen. ;D
-
Ik weet niet of je de analoge rijrichting via een CV kunt omdraaien.
Maar een mooiere oplossing is om de draden van de stroomafname te verwisselen.
Of de aansluitdraden op de motor verwisselen ;)
Een decoder kan inderdaad de rij-eigenschappen verbeteren.
Of de hoge snelheid door de decoder komt weet ik niet, ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. De motor kan immers nooit meer spanning krijgen dan de baanspanning?
De eindsnelheid moet naar mijn idee dus hetzelfde zijn als zonder decoder.
Wel is het zo dat je bij de meeste decoders de eindsnelheid kunt begrenzen.
Hiervoor moet je de decoder kunnen programmeren, en daarvoor heb je inderdaad wel een centrale nodig, zoals bijv. een Multimouse.
Groetjes,
Robin
-
...Of de aansluitdraden op de motor verwisselen ;) ...
Nee :o want dan rijdt ie digitaal de verkeerde kant op :'(
Grtzz,
Karst
-
En wie zegt dat hij digitaal de verkeerde kant op rijdt, en wat is vooruit en achteruit bij een 1100 ??
Als de decoder juist is aangesloten, dus in rijrichting gezien rode draad aan de rechterspoorstaaf, oranje draad aan de rechterzijde van de motor en de wittedraad aan het lampje dat witlicht geeft in die rijrichting. Dan alleen is de decoder juist aangesloten en zal hij analoog ook in de juiste richting rijden.
Mvg
Wim.
-
Wim, je maakt dezelfde vergissing die iemand anders een tijdje geleden ook maakte.
In rijrichting de rode draad aan de rechter spoorstaaf? En wat dan als je de andere kant op gaat, moet je dan elke keer de rode en de zwarte draad verwisselen? ;D
Een 1100 heeft wel degelijk een voor- en achterkant. Als het goed is staat onder elke cabinedeur een cijfer, een 1 of een 2. Cabine 1 is officiƫel de voorkant van de loc. Als hij vooruit rijdt, dus met cabine 1 voorop, dan moet de rode draad rechts zitten.
-
Nee, Klaas ik denk niet dat ik dezelfde vergissing maak.
Maar ik zal het anders zeggen. De rode draad van de decoder zit in rijrichting gezien aan de + plus van de trafo, en dat is in rijrichting gezien de rechterspoorstaaf.
Mvg
Wim.
-
Maar Wim, zoals jij het stelt is het toch belangrijk te weten over welke rijrichting je het hebt.
Stel je hebt het zo gemaakt als jij zegt, en je gaat (analoog) in de andere rijrichting, dan zit de plus van de trafo weer echts, in de rijrichting gezien, maar de rode draad zit dan links.
-
Klaas vooruit is waarbij het lampje aangesloten aan de witte draad aan staat.
Mvg
Wim.
-
Juist ! ;D
En als je dan de motordraden omdraait, rijdt ie de verkeerde kant op :P
Dat was dus wat ik bedoelde ;)
Grtzz,
Karst
-
Wim, ik ga er nog een keer over zeuren, en dan stop ik er mee.
Je zegt: de rode draad zit rechts in rijrichting gezien. Maar daar zeg je niet bij welke rijrichting je dan bedoelt. Een trein kan nl. twee kanten uit......
Je moet er dus bij zeggen: de rode draad zit rechts, in de vooruit richting gezien.
Verder vraag je je af wat bij een 1100 voor of achter is. Wel, blijkbaar heb je dat toch zelf gekozen. De frontseinen die je aan de witte draad knoopt zijn automatisch de voorkant. Dan is dat toch geen vraag meer?
-
Goed Klaas, als we dan toch gaan miereneuken. De rode draad van de decoder zit aan de rechterzijde van de stroomafnemers van lokwielen, in de rijrichting vooruit. En vooruit is bij een decoder de richting waarbij het lampje aan is als deze aangesloten is op de witte draad.
Mvg
Wim.
-
De persoon die de decoder aangesloten heeft beging dus kennelijk een vergissing? Hierbij een foto van de binnenkant, al zegt dat misschien niet veel.
Meest wonderlijke vin ik de extreem goede rijeigenschappen van de HAMO, lijkt wel een roco 1100.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130.jpg)
-
Wim, nu zijn we het helemaal eens. :)
-
De persoon die de decoder aangesloten heeft beging dus kennelijk een vergissing? Hierbij een foto van de binnenkant, al zegt dat misschien niet veel.
Meest wonderlijke vin ik de extreem goede rijeigenschappen van de HAMO, lijkt wel een roco 1100.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130.jpg)
Och, een vergissing. Als je alleen digitaal rijdt, dan maakt het niet uit hoe je de zwarte en rode draad aansluit. Merk je niets van. Maar analoog merk je dat dus wel.
Bij sommige decoders kun je het probleem door programmeren oplossen, maar ik ben het met Klaas eens dat het omwisselen van de rode en zwarte aansluiting netter is netter. Het omwisselen van de motoraansluitingen kan ook, maar dat is meer werk, omdat je dan ook de bedrading van de verlichting moet wisselen.
-
Henk, de motoraansluitingen verwisselen is ook een optie, maar dan heb je kans dat hij digitaal de verkeerde kant op gaat.
Als je het helemaal goed wil doen, dan moet je bij het begin beginnen, dus eerst bepalen wat de voorkant is. En dat is cabine 1. Dan kijk je waar de rode en zwarte draad zitten als de loc vooruit rijdt. Rood hoort rechts te zitten. Zit dat verkeerd, dan rood en zwart verwisselen, zit dat goed, dan de motordraden verwisselen, maar dan dus ook de frontseindraden.
Je kunt ook stellen: dat hele verhaal van die cabinenummers zal me een zorg zijn, waar nu de witte draad aan de frontseinen zit beschouw ik als de voorkant, en van daaruit bekijk je hoe rood en zwart zitten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cab1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cab1.jpg)
Mvg
Wim
-
Henk, de motoraansluitingen verwisselen is ook een optie, maar dan heb je kans dat hij digitaal de verkeerde kant op gaat.
Digitaal de verkeerde kant? Wasdat Klaas?
-
Digitaal de verkeerde kant? Wasdat Klaas?
Dat is dattie vooruut gaat als je achteruut bedoelt.
-
Het is niet analoog Klaas. ;)
Volgens mij bedoelde Karst met die opmerking dat verlichting en rijrichting niet meer overeenstemmen als je alleen de motordraden omwisselt.
Misschien dat er ergens in het DCC protocol een richtingbit zit en dat 0 en 1 daarvan overeen moeten komen met een bepaalde rijrichting, maar voor het praktisch digitaal gebruik heeft dat geen betekenis.
-
Henk, ik ben het niet met je eens, maar op het moment weet ik even niet hoe ik het duidelijker moet maken dan ik in dit draadje al gedaan heb.