BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Albert Bas op 02 January 2008, 14:21:36
-
Hallo allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Mehano class 66 R4C, ik heb er een tams ldg 21 lastgeregelde decoder in geplaatst. (Conrad 15 eu). Wat me opvalt is dat de lok prachtig loopt, maakt een fijn geluid en is beresterk. Je kunt hem met een trein van 15 wagons zijn rondje laten kruipen en als het dan stijgt geeft ie gewoon een beetje gas bij. Ik rijd nog maar kort digitaal maar het is wel veel realistischer geworden allemaal. De Trix 6400 rijdt ook mooi maar gaat er toch iets te snel vandoor. De Mehano met Tams ldg 21 decoder rijd zo geweldig mooi dat daar best wat reclame voor gemaakt mag worden.
Als de lok analoog gekocht wordt valt de prijs (160 eu) best mee. Wil je dan later digitaal, komt er maar 20 eu bij.
groet, Albert. ;D
-
Als je eenmaal over net gestapt op digitaal, dan wil je nooit meer terug.
Het is net zoiets als autorijden met een navigatiesysteem: Als je daar eenmaal aan gewend bent, vraag je je af hoe je vroeger ooit de weg hebt kunnen vinden. ;)
Veel plezier met je nieuwe loc. Het is inderdaad een fraai model!
mvg,
Gert
-
Die Trix 6400 is zeker ok aan te passen wat rijgedrag betreft.
Even stoeien met de cv's.
mvg,
Sander
-
Wat die cv's betreft zijn goeie tips welkom.
Mijn startspanning staat op 1 en dan gaat ie nog te snel weg. Ook loopt ie wat hortend op rangeer snelheid in tegenstelling tot de Mahano class 66 of de Roco 2200. Hoewel ze gelijkwaardige instellingen hebben, hooguit de max. is wat per model aangepast.
Groet, Albert.
-
dus die mehano class 66 is een aanrader om te kopen
-
Zeker we hebben er hier nu 6 maar daar komen nog 2 keer acts, veolia, r4c, railion en misschien nog rurthalbahn ers en dlc bij. Ze zijn super fraai, sterk enz.
-
is zeker een aanrader.
Enige minpuntje wat ik er van vind is dat ie misschien ietwat te hoog op z'n pootjes staat, maar voor de rest een classe loc en met originele sound :P
-
nog meer geld reserveren :-| :D
-
zeker als je alle uitvoeringen wilt hebben ;)
-
Enige minpuntje wat ik er van vind is dat ie misschien ietwat te hoog op z'n pootjes staat, maar voor de rest een classe loc en met originele sound :P
Tweede minpuntje: de gele leds die het licht inwendig oppikken van de rode en andersom. Is wel af te schermen. Maar i.d.d. een prima apparaat, met 34 geladen Falns in een 270 graden boog stilvallen voor rood en dan weer zonder mankeren aanzetten bij groen. Ik wacht met smart de komst van broertje G1206 af 8)
-
En de schroefbevestiging van de kap met beleid aandraaien.
Overigens heb ik mijn Trix 6400'en eindelijk behoorlijk aan de praat.
-
Een aankoop die zijn geld waard is. Ook heeft hij zijn kleinere min.puntjes.
Maar sommige zijn aan te passen, b.v. de verlichting, hierover is ergens op dit forum een draadje.
Dion
-
Tweede minpuntje: de gele leds die het licht inwendig oppikken van de rode en andersom. Is wel af te schermen. Maar i.d.d. een prima apparaat, met 34 geladen Falns in een 270 graden boog stilvallen voor rood en dan weer zonder mankeren aanzetten bij groen. Ik wacht met smart de komst van broertje G1206 af 8)
dat brengt me bij het derde minpunt(je), de frontseinen zijn geel, al schijnen enkele classen in het verleden met gele frontseinen rondgereden te hebben. Fout hebben ze ook gemaakt met de G2000, maar volgens de verhalen gaan ze het met de G1206 wel goed doen en zou die netjes witte frontverlichting krijgen.
-
Ik wil ook nog eens zo'n apparaat aanschaffen. Machtig mooi ding ;D Gezien de positieve verhalen hier, moet ik dat ook zeker niet nalaten 8)
-
Toevallig afgelopen zaterdag ook een class 66 gekocht, van Railion, die met opschrift OPEL GM
Voorzien van een Esu decoder en de lok loopt inderdaad voortreffelijk.
In de toekomst wil ik er een geluidsdecoder inbouwen, ruimte zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/General.jpg)
Waar kan ik dat lijntje van die verlichting vinden????
Groetjes
Rob
-
@Rob: Zoek je dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1989.msg26704#msg26704) draadje?
Mooie loc trouwens, ik wil de ERS versie
-
Hallo :),
Het zijn zeer mooie locs, ik heb 9 van de 10 uitgebrachtte varianten van de class 66 :-[.
Ik vind het ene goed teken dat ze komen met de 5 deur varianten en dan vooral de zwarte modellen 8) 8).
Groetjes,
Marcel
-
Eindelijk een vijfdeurs variant. Was er erg blij mee toen ik het zag. Ik wil al een tijdje zo'n mooie glanzende zwarte lok op mijn baan. ;)
En daarbij die modellen van Mehano zijn echt prachtig.
Manuel
-
ik heb zelf de ers versie en ben er helemaal happy mee ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/class_66_ERS.jpg)
rijd perfect ;D
gr bas
-
Edwin en Lars,
Edwin bedankt voor het verhaal en de foto's over de verlichting verbetering en Lars voor de verwijzing.
Ik heb mijn PB17 zoals Edwin aangepakt en het is nu perfect, moet Mehano bij een volgende serie ook eenvoudig kunnen realiseren.
Ik heb trouwens niet het krimpkousje rond de rode led aangebracht, als er een zwart tape'tje in de zaagsnede tussen de lichtgelijders wordt geplakt is het oke.
De lichtgeleiders wel met een tipje superlijm vastzetten anders vallen ze er zo uit.
groet, Albert.
-
Remco,
Je opmerking dat de Mehano class 66 wat hoog op zijn pootjes staat vind ik niet helemaal terecht.
Kijk maar eens naar de echte, als ik een foto van de echte naast mijn model houd zie ik geen opvallende verschillen.
Het is wel zo dat bij de echte Class 66 de wielstellen helemaal bloot zijn integenstelling tot een Siemens ER20, daar loopt de beplating verder naar beneden door. Zo lijkt het of de Class 66 hoog op zijn pootjes staat maar dat is bij de echte ook zo.
Ik ben het eens met het minpuntje verlichting hoewel het wel mooie ledverlichting is, rood en wit wisselend, maar een beetje leklicht van front naar sluitseinen.
Maar dat is dus prima te verbeteren via de methode Edwin.
Een echte aanrader voor 160 euro.
groet, Albert.
-
Beste Albert,
ik ken de class van zeer,zeer dichtbij ;) en ik blijf erbij dat hij iets te hoog op z'n pootjes staat, de verhouding als er een containerwagen achter hangt is daardoor ook niet helemaal correct.
Leklicht vind ik behoorlijk, maar is idd via oa de methode van Edwin goed op te lossen.
Voor de rest is het een fantastische loc van mehano en wacht ik met smart op de zwarte 5 deurs uitvoering.
-
Je opmerking dat de Mehano class 66 wat hoog op zijn pootjes staat vind ik niet helemaal terecht.
Kijk maar eens naar de echte, als ik een foto van de echte naast mijn model houd zie ik geen opvallende verschillen.
Dat verschil is er wel degelijk. Kijk maar eens naar de ruimte tussen de bovenkant van het draaistelframe en de onderkant van de stelbalk. Die ruimte is bij het model ruim 2 keer zo groot als volgens de schaal zou mogen.
Er zal wel een constructieve reden zijn waarom Mehano hier meer ruimte heeft gelaten, maar als je de echte met het model vergelijkt is dit een opvallend verschil, en het duidelijkste bewijs dat hij ongeveer 1 mm te hoog staat.
-
zoiets moet toch te verhelpen zijn middels een flinke vijl? Hij wordt dan natuurlijk wel wat kritischer op de ligging van het spoor....
-
Ik vind het een prachtige lok en Mehano zal zijn reden gehad hebben om hem zo te bouwen. Ik vind het geenszins storend, ik ben er door het forum opgewezen, had het zelf niet eens opgemerkt.
Met de vijl wordt ie vast niet beter.
Groet, Albert.
-
Ze hebben dat gedaan omdat de loc anders bijna niet door bochten kan komen. Maar ja dat iets te hoog op de poten hebben heel wat meer loc's last van.
-
Zomaar met een vijl er op gaan raggen zal niet voldoende zijn. Er zal wat precisiechirurgie aan te pas moeten komen.
Op twee foto's heb ik de pijnpunten aangegeven:
de echte (https://images.beneluxspoor.net/bnls/class66echt.jpg)
het model (https://images.beneluxspoor.net/bnls/class66model.jpg)
De gele kring geeft aan waar de ruimte bij het model te groot is.
De rode pijl wijst naar de plek waar het rubber veerpakket op het draaistel ligt. Bij het model is dan niet mogelijk, het draaistel zou te weinig bewegingsruimte hebben. Dus bij het model hangt het veerpakket aan de stelbalk, en zweeft ongeveer 1mm boven het draaistel. Als je hem wilt laten zakken zal daar dus een stukje van af moeten.
Maar de eigenlijke oplegging die de hoogte bepaalt zit ergens binnenin de loc. Ik heb nog niet onderzocht hoe dat er precies uitziet, maar ik vrees dat dat iets meer voeten in de aarde heeft dan een vijl er overheen halen.
-
Maar de eigenlijke oplegging die de hoogte bepaalt zit ergens binnenin de loc. Ik heb nog niet onderzocht hoe dat er precies uitziet, maar ik vrees dat dat iets meer voeten in de aarde heeft dan een vijl er overheen halen.
Je zou de complete aandrijflijn moeten wijzigen: cardanas-tandwielkast-aangedreven assen om de hap te laten zakken. Als dat je al zou lukken zit je met het eerder beschreven probleem dat je niet meer door bogen kunt komen. Ergo: neem het verschijnsel op de koop toe (zoals gezegd: het is niet het enige model wat hier last van heeft) en beperk je tot het waarnemen van 10 dezelfde wagens met identieke wagennummers ;D Als dat ook teveel gaat irriteren kun je altijd je spulletje nog in de uitverkoop doen :D
-
Louis, de hele aandrijflijn wijzigen lijkt me nogal ver gezocht. Ik denk dat het volstaat om de oplegging van de bak op het draaistel te laten zakken. De cardanas is flexibel genoeg om dat te volgen.
Maar nogmaals, ik weet nog niet precies hoe het geconstrueerd is. Dus het kan nog twee kanten op: of het is heel eenvoudig, of het is bijna onmogelijk.
Los daarvan, het irriteert me niet, want ik snap wel waarom ze het zo gedaan hebben. En bij een model kijk je er toch meestal schuin van boven tegenaan, dus het valt niet echt op. Daarom heb ik ook nog geen aanvechtingen om er aan te gaan sleutelen.
Maar aangezien ik meerdere malen vlak naast een 66'er heb gestaan, en er ook detalfoto's van heb gemaakt, was het me vrij snel opgevallen dat het model iets te hoog boven de draaistellen zweeft.
-
als er bij railz eens een class 66 aan de aknt gaat kijk ik er weleens naar. Ik denk dat het een kwestie is van vijl langs de oplegging van t draaistel en langs die cosmetische veertjes halen.
-
Met een stukkie styreen die contraflappies verlengen, Dwz. als de aandrijving op een Athearn lijkt. Floris snapt het wel.
-
dat hoeft niet eens, laat die draaistellen maar wat uitzakken als je de loc oppakt, gebeurt in t echt ook.
-
Hee Floris,
Wanneer ga je eens een ander "postzegel" plakken?
Deze is afzichtelijk.
Dan liever een lelijke trein. ;)
Groet, Albert. ;D
-
Weet ik niet Floor, heb nog nooit een echte opgepakt... ;D
-
van welke maatschappij rijd de class 66 eigenlijk in de streek zuid-oost Duitsland? Ik wil er toch ook eentje aanschaffen :)
-
Het is eigenlijk best bijzonder als er een class 66 in het zuid-ossten van Duitsland verschijnt.
Maar soms rijd daar een class 66 van HGK.
-
Ik had even een vraag over het verbeteren van de frontseinen. Ik heb het draadje daarover bekeken maar kan het ook niet gewoon met een stukje styreen zonder dat je krimpkous gebruikt? Ik hoor het wel. Het resultaat wat ik heb gezien is wel zeer fraai :)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik heb het zelf gedaan door er een stukje styreen tussen te plakken, wel de front-/sluitseinen scheiden van elkaar! en de lenzen gedeeltelijk zwart te maken aan de zijkanten. Werkt prima.
-
Dus in principe volstaat een stukje styreen en de lichtgeleiders / frontseinen scheiden?
Mvgr Jan Wiebrand
-
in principe wel, bij mij wel in ieder geval ;)
-
Hier de échte. 8)
klikker de klik (http://www.youtube.com/watch?v=b7cBHlOe9EE&feature=related)
-
Heeft iemand al wat meer gehoord over de 5 deurs varianten?