BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bertje B op 15 June 2018, 10:12:39
-
Goedemiddag ieder1..
Wil graag advies van de mensen die op de juiste manier weten waar ik de seinen kan plaatsen, en vooral welke
Maak geen gebruik van vleugelseinen, dus met lichtseinen en dan van de DB.
De overzicht is van de zichtbare sporen. Aansluiting gebeurt via de Fleischman schakelkastjes, niets geen digitaal. Gewoon zelf achter de knopjes
Brand maar los... heb al gekeken op diverse seinensites, maar ik zo door de vele hoeveelheid seinen, wat nou wel of niet is toe te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MODELBAAN-WALDBACH-SUD-SEINEN-14.06.2018_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MODELBAAN-WALDBACH-SUD-SEINEN-14.06.2018_2.jpg)
Alvast bedankt MWS Bert
-
Gecombineerde uitrijseinen met sperrsignal aan het einde van je stationssporen. Dit in totaal dus 6 keer of je moet bepaalde sporen alleen in 1 richting gebruiken.
Bij de sporen je station in (2 ingangen) kun je eventueel een inrijsein plaatsen maar gezien de korte trajecten kun ook doen alsof die voor de tunnels staan.
Dan kun je sperrsignal plaatsen bij binnenkomende goederen/opstel spoortjes.
Je parade baan eventueel blokseinen "rug aan rug" (maar wel rechts) ergens in het midden. Dit laatste is niet nodig, maar als je dat mooi vind kun je het doen.
Groeten,
Jelmer
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Hallo Bert,
De eerste vraag is waar elk spoor voor is. Ik zie 3 doorgaande sporen, maar wil je die allemaal voor treinbewegingen gebruiken (dus sporen waar een trein op aankomt of van vertrekt) of is er ook een spoor dat alleen voor rangeren wordt gebruikt? In het laatste geval heb je daar geen hoofdseinen nodig, alleen rangeerseinen. Dit betekent echter wel dat dat spoor dan ook niet beschikbaar is om een trein op binnen te laten rijden (of vertrekken).
Hetzelfde geldt voor de 3 kopspoortjes: waar zijn die voor? Ga je hier alleen wagens plaatsen (voor laden/lossen) of zit er ook een opstelspoor voor een losse lok bij? Dat maakt nl uit voor het al dan niet plaatsen van een sein.
Groet, Wim
-
Goedemiddag
Heb ter uitleg van de sporen het erbij gezet. Wordt het er duidelijker door.
Doorgaande sporen zijn voor personenvervoer..
Het "Rangeerspoortje/Opstelspoortje" daar is een mogelijkheid dat daar even wat goederenwagons komen te staan, al dan niet met een loc.
Er zijn nu 2 kopspoortjes, voor het idd laden/lossen bij de "Baywa"aan de linkerkant en rechterkant de "fabriek". Dit gebeurt met een dieselloc een niet te grote, een BR 202 van de "NbE"
-
Niet onbelangrijk hoe druk is het. 2 treinen per uur of ieder kwartier een trein.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Wrs 4 in het uur.
Je bedoelt wrs het goederenvervoer, laden/lossen e.d of is het wat anders ???
-
Goedenavond Bert,
Ik heb meer ervaring met armseinen van de DB, maar lichtseinen uit Tp 4 is redelijk gelijk.
Om te beginnen met de hoofdseinen. Die heb je nodig voor je hoofdsporen. In jouw geval is dat een enkelsporige lijn met een kruisingsstation. Daarvoor zijn aan beide zijden van het station inrijseinen nodig. Zoals hiervoor al door Jelmer gezegd was, kun je die weglaten omdat je station door tunnels wordt begrensd en de seinen dus (fictief) aan de andere zijde van de tunnel staan (en dus niet zichtbaar op je modelbaan).
Echter, uit je bouwdraadje begrijp ik dat het paradespoor direct in het verlengde ligt van de rechter stationsingang. Je zou dus het inrijsein van de rechterkant van je station aan je paradebaanvak kunnen plaatsen. Dan heb je daar ook tegelijk een eyecatcher. Eventueel past daar ook nog een voorsein bij, al komt het dan wel erg dicht op het hoofdsein te staan.
De inrijseinen moeten 3 seinbeelden kunnen tonen: Hp0, Hp1 en Hp2.
Vervolgens de uitrij(hoofd)seinen. In je bouwdraadje zeg je dat het een enkelsporige hoofdlijn is. Elk hoofdspoor heeft dan aan iedere zijde van je station dan een uitrijsein nodig (dus 4 seinen in totaal). Alleen als je een vaste rijrichting per hoofdspoor neemt, heb je aan 1 sein per spoor genoeg (2 seinen totaal). Dat belemmert dan wel het mogelijke treinverkeer: je kunt dan geen treinen meer inhalen, alleen nog kruisen. De vertrekseinen moeten 2 seinbeelden kunnen tonen. Hp0 en ofwel Hp1 ofwel Hp2, afhankelijk van het rijden over afbuigende wissels.
Vervolgens het rangeerwerk. Als je vanuit ieder hoofdspoor wilt kunnen rangeren, dan moeten daar ook Sperrsignale komen (4 seinen totaal). De seinbeelden zijn Sh0 en Sh1. Bij lichtseinen zijn de Sperrsignale normaliter gecombineerd met het uitrij(hoofd)sein.
Op het 3e parallelle spoor zijn alleen Sperrsignale nodig (1 aan ieder uiteinde) om te beletten dat een rangerende lok de treinbewegingen op spoor 1 en 2 in gevaar kan brengen.
Verder heb je 2 kopspoortjes om te laden/lossen. Omdat hier normaal geen lok geparkeerd wordt, is er geen sein nodig. Alleen een stopontspoorblok om te voorkomen dat wagens per ongeluk wegrollen.
Tenslotte het spoor van het opgeheven zijlijntje. Wordt dit nog gebruikt om wagens op te stellen? Zo ja, dan ook een stopontspoorblok. Als je er ook een lok wilt opstellen, dan heb je er misschien ook een Sperrsignal nodig. Dat laatste weet ik echter niet zeker.
Wat ik me nu nog wel bedenk: vroeger toen het zijlijntje nog in gebruik was, kwamen de treinen van dat lijntje binnen op spoor 3. Dat was toen dus ook een hoofdspoor, met bijbehorende hoofdseinen (in en uitrijseinen). Ik neem aan dat na het opheffen die seinen zijn verwijderd.
Groet, Wim
-
Het voorsein kan je natuurlijk gewoon als herhalingssein plaatsen. Dan neem je het seintje met een extra witte lamp en heb je een dubbele eye catcher.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Vr0_Licht_Wiederholer.jpg)
https://de.wikipedia.org/wiki/Vorsignal#/media/File:Vr0_Licht_Wiederholer.jpg
Zo'n ding dus.
Wim, zou je op de perrons of aan de mast van de inrijders ook nog een voorsein moeten plaatsen die aanduiding geeft over het hoofdsein aan het perron?
-
Een herhalingsvoorsein is inderdaad een geweldig idee! (y)
En als niet alle treinen op het station stoppen, moet er aan de inrijseinen ook een voorsein voor de uitrijders zitten. Stoppen alle treinen sowieso, dan hoeft het inrijsein geen Hp1 meer te kunnen tonen.
Groet, Wim
-
Oke bedankt iedereen, dit heeft me veel inzicht gegeven, zal daar de komende weken verder in verdiepen, en zal het aangeven op de sporenplan.. of iemand wil zo vriendelijk zijn om het te doen (als die zich verveelt ofzo ;D)
-
Oke
zijn de seinen op de juiste plaatsen gezet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MODELBAAN-WALDBACH-SUD-SEINEN-22.06.2018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MODELBAAN-WALDBACH-SUD-SEINEN-22.06.2018_1.jpg)
-
Hallo Bert,
Het klopt grotendeels. De uitrijseinen 4013 hebben al een geintegreerd rangeersein. Je hebt op die plaats (de twee doorgaande sporen) dus geen aparte afsluitseinen 4018 nodig. Dat scheelt 4 seinen.
Op het rangeerspoor staan geen hoofdseinen dus daar zijn wel afsluitseinen nodig.
Bij het stukje spoor van de stilgelegde lijn kun je een afsluitsein plaatsen als je daar een lok wilt kunnen parkeren. Als het alleen voor het opstellen van wagens is, is het sein niet nodig.
Het inrijsein 4004 is van een ander (nieuwer) type dan je uitrijseinen. Ik zag op de viessmann site niet het juiste sein. Na wat googelen vond ik dat nummer 4015 overeenkomt met wat je nodig hebt. Die levert Viessmann momenteel niet (volgens hun website) maar hij is vast nog wel verkrijgbaar in winkels en bv ebay.
Edit, nu zie ik hem wel. De site is veranderd en er niet gebruiksvriendelijker op geworden...
https://viessmann-modell.com/sortiment/spur-h0/lichtsignale/338/h0-licht-einfahrsignal-mit-vorsignal
Tenslotte de plaats van de seinen: in principe staan seinen altijd rechts van het spoor (gezien in de rijrichting). Er zijn wel uitzonderingen, maar die kwamen niet veel voor.
Groet, Wim
-
Bedankt Wim, zal nog even verder stoeien..
-
Tenslotte de plaats van de seinen: in principe staan seinen altijd rechts van het spoor (gezien in de rijrichting). Er zijn wel uitzonderingen, maar die kwamen niet veel voor.
Groet, Wim
Een station is juist weer zo'n uitzonderingssituatie
-
Een station is juist weer zo'n uitzonderingssituatie
Nee, juist niet. Men deed er alles aan om te voorkomen dat meerdere seinen naast elkaar zo stonden dat ze verkeerd konden worden geïnterpreteerd.
-
In een station kunnen de seinen wel degelijk links naast het spoor staan!
-
Een sein staat altijd rechts. Tenzij er geen ruimte is. Als de trein links rijdt, staat het sein echter links. Hierdoor staan de seinen altijd aan de buitenkant op de vrije baan. Op emplacementen dus vrijwel altijd rechts. Op het getekende emplacement zie ik geen reden om een sein niet rechts te plaatsen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Nou het laatste aandachtpuntje ;D
Ik ga ze voorlopig niet digitaal uitvoeren, maar met de groene schakelkastjes van fleischmann. op welke moet ik daarvoor hebben
De:
6921
6927
6928
-
Van aansluiten op fleischmannkastjes heb ik geen kaas gegeten. Maar moet je die dingen nog kopen? Dan kun je misschien zelf goedkoper een paar schakelaars bij bv Conrad kopen en zelf een bedieningspaneel maken. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper en ziet er naar mijn mening ook beter uit.
Edit: na wat googelen zie ik de prijs van die Fleischmann kastjes... :o Daar kun je bijna een sein van kopen!! Mocht je toch graag een kastje willen, dan heeft Viessmann ze ook, en goedkoper. Bv nr 5550. Op de viessmann site kun je trouwens voor elk sein een gebruiksaanwijzing downloaden, waarin staat hoe je het moet aansluiten.
Een ander puntje dat ik net nog zag: bij het middelste spoor hoort het sein (aan de rechter zijde) vóór het wissel te staan. Doe je dat niet, dan blokkeer je ook het rangeerspoor. Het kost je wel 20 cm ruimte, maar ik weet niet hoe lang je treinen zullen zijn.
Groet, Wim
-
Je zal nog wel een bergje diodes nodig hebben. Immers, een aantal lampen brandt in meerdere situaties. Stoppen alle treinen in het station?
Paar aandachtspuntjes:
- Het voorsein onder het inrijsein moet uit als het hoofdsein rood toont.
- Het voorsein verwijst naar het onderhangende hoofdsein. Dat betekent dus dat je het voorsein eigenlijk moet koppelen met de stand van je wissel (bijvoorbeeld met een setje relais).
Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
-
De dwergseinen, cq sh seintjes staan idd ook op de doorgaande hoofdsporen. Maar ook bij een doorgaande rijbeweging op de hoofdbaan tonen ze wit. In combinatie met het witte sh sein in het hoofdsignaal kan men dan een rangeerbeweging maken de rangeersporen op
-
Dat was inderdaad wat ik bedoelde, ze gaan mee in de hoofdroutes. Een voorsein geeft volgens mij ook VR0 aan bij HP0/SH1?
-
Klopt, het voorsein toont Vr0 bij Hp0. De sh1 moet je apart zien van het hoofdsein. Sh1 in het hoofdsein brand alleen bij Hp0
-
SH1 komt ook voor op de hoofdbaan net na het uitrijden van een station om via de hoofdbaan ook te kunnen omrangeren....er volgt ,meestal op het tegenspoor, een RA10 tafel, rangierhalt.
Een SH sein geplaatst direct bij het hoofdsein moet meegaan naar SH1 op het moment dat het hoofdsein HP1 of HP2 toont..ik heb al eens ondervonden dat mijn rijweg op Seelze was doorgezet en het SH sein op SH0 stond...en dat met 20 km/u.....fahrdienstleiter deelde mij mede dat de rijweg door stond tot Wunstdorf.SH sein stond onderaan op de grond bij het hoofdsein tussen het gras verscholen en wist dat die er stond..dus rustig aan...maar erdoor heen...na een gerust woordje van de fahrdienstleiter dat het kl.....tesein weer niet mee was gekomen en een befehl mocht ik rustig verder rijden....
Zo maar ff een dag uit het leven van een Nederlandse Duitsland machinist voor een Belgisch bedrijf
-
Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
Dat hangt van het tijdperk af en van de gebruikte Stellwerkstechnik. Vroeger (tp 3/4) werd het ook zonder rangeersein in het hoofdspoor gedaan, net zoals bij armseinen gebruikelijk was. Met de komst van nieuwe Stellwerktechnieken (electronisch stellwerk), werden ook op het hoofdspoor rangeerseinen geplaatst. Maar alleen als het hele seinsysteem werd omgebouwd. In dat geval heb je denk ik ook een nieuwer type sein nodig.
Op de volgende site is veel info te vinden. Oa de situatie met lichtseinen in een station, waarin zowel de variant zonder als mét rangeerseinen in het hoofdspoor te zien is:
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Bahnhof_mit_Lichtsignalen
NB ook tegenwoordig zijn er nog allerlei soorten beveiliging bij de DB in gebruik. Zelfs armseinen!
Het hangt er dus maar vanaf wat je wilt, er is veel mogelijk.
Groet, Wim