BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wim Hesselink op 05 June 2018, 14:39:10
-
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over seinen in mijn stationnetje. Het gaat om een drukke zijlijn in West-Duitsland, rond het jaar 1970.
Het is een simpel station aan een enkelsporige lijn: 2 doorgaande sporen om te kruisen. De lijn is met armseinen beveiligd (zowel in- als uitrijseinen).
Daarnaast is er een losspoor aanwezig dat vanuit één van de doorgaande sporen bereikt kan worden, zie het schetsje.
(https://farm2.staticflickr.com/1750/41861144904_451d4d01ed_b.jpg) (https://flic.kr/p/26M8iXE)
Mijn vraag is nu: heb ik nog een dekkingssein (Schutzhaltsignal Sh0/Sh1) nodig om het losspoor te bedienen?
De situatie is als volgt:
De buurtgoederentrein komt van links aan op het onderste doorgaande spoor en stopt voor sein A. Om een wagen op het losspoor te plaatsen, moet er gerangeerd worden. Vanwege plaatsgebrek moet daarvoor naar rechts worden uitgehaald en sein A voorbij worden gereden.
Uiteraard kan er pas gerangeerd worden als de situatie veilig is, dus geen treinen die via het andere spoor doorrijden. Dat is met sein B beveiligd voor treinen die van links komen. Het rangeerdeel wordt ook tegen binnenkomende treinen van rechts beschermd door een inrijsein.
Maar hoe weet de machinist van de lok dat hij veilig kan rangeren en sein A voorbij mag rijden?
Nu kan ik bij sein A een dekkingssein plaatsen dat met Sh1 het inrijwissel vrij geeft voor rangeren, maar misschien is dat teveel van het goede. Misschien is een mondelinge opdracht van de stationschef (of Stellwerksbeamte) genoeg? Aan de andere kant: het is een behoorlijk drukke lijn met een baanvaksnelheid van 80 km/h. Dan is een sein misschien beter. Wie weet er meer?
Bedankt!
Groet, Wim
-
Het kan met en zonder Sperrsignal. Maar als de lijn met wat meer ambitie gebouwd is, dan is het wel passend om er een neer te zetten. En leuk, dus ik zou het doen.
Ook moet voorkomen worden dat wagens van het losspoor zomaar de hoofdsporen oprollen. Daarom wordt daar een stopontspoorblok (gleissperre) toegepast. Daar hoort wel een soort wissellantaarn bij, maar geen volwaardig sein. (hoe leuk die W borden ook zijn)
Veel bouwplezier!
-
Dank je voor de snelle reactie Edgar! :D
Het is een drukke zijlijn, eigenlijk meer een enkelsporige hoofdlijn. Ik had her en der al op internet gezocht. Er is veel info maar nooit helemaal éénduidig. Ik begrijp dat ik het Sperrsignal dus wel kan plaatsen.
En optisch is het natuurlijk wel een aanwinst. Sowieso heb ik het sein al in huis, dus wil ik hem eigenlijk ook wel gebruiken. Maar dan moet het wel "verantwoord" zijn.
Groet, Wim
PS het losspoor heeft een beveiligingswissel, maar dat had ik niet ingetekend om het plaatje niet te druk te maken :) Een stopontspoorblok is dus niet nodig. En een W bord is hier ook niet op zijn plaats.
-
Een Wartezeichen niet, maar wel een bord "Halt für Rangierfahrten" (Ra10) op enige afstand (Durchrutschweg) vóór (vanuit het station gezien) het inrijsein C.
-
ik zie het anders al Edgar :-)
Als het een ambitieuze zijlijn is, is de bediening in een Stellwerk ondergebracht. Bediening van de seinen vindt dan plaats met een Hebelbank. Dan zit er normaal gesproken een slot in deze bank die de sleutel van de Gleissperre bevat. Als daarvan de sleutel wordt meegegeven aan de rangeerder, zijn seinen A, B en C vergrendeld (C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift). Daarmee kan er geen trein vertrekken of binnenkomen zolang de sleutel wordt gebruikt. Sleutel gaat in de Gleissperre/Deckungsweiche, waarop er een sleutel voor het wissel naar het kopspoor vrijkomt. Dan wordt die wissel bediend. De rangeerder mag dan op aanwijzen van de Seinhuisbemanning de Rangierfahrt uitvoeren. Na afloop gaat alles in tegengestelde volgorde, sleutel gaat weer in de Hebelbank en de seinen zijn weer te stellen. Geen Sh0/1 nodig dus.
dirkjan
-
Dat was ook mijn eerste gedachte, tot ik een aantal mij bekende voorbeelden ging bekijken en bij allemaal toch een sperrseintje tegenkwam.
-
Tja, in Beieren moet alles anders ;) Ik heb weer tegenvoorbeelden, maar die liggen meer in het noorden van de BRD
Zoals Stromberg (http://www.kbs607a.hunsrueckquerbahn.de/021Stromberg/Gleisplan%20Stromberg%201983.htm), een druk station geweest, maar geen Sh0/1 (of alle andere stations met 2 hoofdsporen op die lijn)
dirkjan
-
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Een Wartezeichen niet, maar wel een bord "Halt für Rangierfahrten" (Ra10) op enige afstand (Durchrutschweg) vóór (vanuit het station gezien) het inrijsein C.
De Rangierhalttafel komt er zeker, maar inderdaad bij het inrijsein.
Als het een ambitieuze zijlijn is, is de bediening in een Stellwerk ondergebracht. Bediening van de seinen vindt dan plaats met een Hebelbank. Dan zit er normaal gesproken een slot in deze bank die de sleutel van de Gleissperre bevat. Als daarvan de sleutel wordt meegegeven aan de rangeerder, zijn seinen A, B en C vergrendeld (C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift). Daarmee kan er geen trein vertrekken of binnenkomen zolang de sleutel wordt gebruikt. Sleutel gaat in de Gleissperre/Deckungsweiche, waarop er een sleutel voor het wissel naar het kopspoor vrijkomt. Dan wordt die wissel bediend. De rangeerder mag dan op aanwijzen van de Seinhuisbemanning de Rangierfahrt uitvoeren. Na afloop gaat alles in tegengestelde volgorde, sleutel gaat weer in de Hebelbank en de seinen zijn weer te stellen. Geen Sh0/1 nodig dus.
Het stationsgebouw heeft (krijgt) een Stellwerksanbau. Vanuit hier worden de hoofdseinen en de inrijwissels bediend. Ook zal hier een sleutel moeten worden afgegeven om de (hand)wissels van het losspoor te bedienen.
Betekent dat dan automatisch dat er geen Hauptsperrsignale nodig zijn? Omdat de rangeerder toch naar de Stellwerksbeambte moet lopen voor de sleutels?
Ik heb in een oude Miba Spezial 31 een artikel van Stefan Carstens gelezen. Hij zegt dat rustige stations zonder Sperrsignale uitkonden en drukke ze wel hadden. Nu heb ik een behoorlijk drukke lijn dus dacht ik er wel 1 kan plaatsen. Maar zo ja, moeten dan beide stationssporen een Sperrsignal krijgen? Het rangeren wordt alleen vanuit het onderste spoor gedaan. Op het andere spoor stoppen alleen personentreinen waar niet mee gerangeerd wordt.
Mijn baantje speelt trouwens niet in Beieren, maar in het Westerwald, in de buurt van Koblenz. Die link van station Stromberg is erg interessant! Een soortgelijke situatie maar geen rangeerseinen. Terwijl dat inderdaad juist een behoorlijk druk station (en lijn) is!
(C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift).
Klopt, eigenlijk F want de linkerzijde zijn al A, B en C. Die had ik niet in de schets getekend.
Groet, Wim
-
Dit soort situaties werd vrij praktisch opgelost.
Op een rustig station werkte de procedure met sleutel en Gleissperre prima. Er was tijd genoeg in de dienstregeling om het hele station 'op slot' te gooien en de rangeerder de tijd te geven om met z'n werk bezig zijn. Er kwam toch geen andere trein die werd gehinderd.
Als het station drukker was (doorgaand treinverkeer) werkte dat natuurlijk niet, je kon een andere trein niet een halfuur voor een inrijsein laten staan tot de rangeerbewegingen waren voltooid en de rangeerder terug was met de sleutels. Dan werden een of meer Sperrsignale geplaatst, zodat de treindienstleider de rangeerbewegingen tussendoor kon stoppen.
-
Een drukke lijn is geen reden voor een Sperrsignal. Wat zal dat spoor worden bediend? Twee keer per dag maximaal? De paar minuten die een bediening duurt (echt, rangeren kan snel) is altijd wel te vinden in de dienstregeling. Iets anders wordt het als elke tweede trein over die seinen kop maakt. Dan heeft een Sperrsignal zin.
Dirkjan
-
Laat ik een concreet voorbeeld erbij halen: Triefenried, aan de Beierse Waldbahn. Heeft het sporenplan zoals Wim geschetst heeft en ligt aan een enkelsporige lijn met een maximale snelheid van 100 km/h. Volledig seinstelstel inclusief voorseinen. Daar hoefde nooit een trein kop te maken. Toch was de oostelijke zijde van sperrseinen voorzien.
Hausen im Tal: daar is het goederenspoortje al een tijdje weg, maar het sperrsein op spoor 1 aan de noordzijde staat er nog. Terwijl daar ook niet gekeerd wordt.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het met en zonder kan.
-
In dit voorbeeld volstaat een Gleissperre in het zijspoortje en de nabootsing van een Clausslot aan de wisselhandel van het wissel van het zijspoor. Met in werkelijkheid de sleutelafhankelijkheid zoals Falkenberg die heeft geschetst.
-
Bedankt voor alle info heren!
Een drukke lijn is geen reden voor een Sperrsignal. Wat zal dat spoor worden bediend? Twee keer per dag maximaal? De paar minuten die een bediening duurt (echt, rangeren kan snel) is altijd wel te vinden in de dienstregeling.
Het spoortje wordt gebruikt om boomstammen op rongenwagens te laden. Omdat er (fictief) weinig ruimte in het smalle dal is, is het spoortje kort en passen er slechts 3 wagens op. Het wordt echter 3 x per dag bediend: 's ochtends worden er lege wagens geplaatst. Rond het middaguur zijn deze beladen en worden opgehaald door een rangeerlok uit een naburig groter station. Tegelijkertijd plaatst deze lok 3 nieuwe lege wagens. En aan het begin van de avond worden deze wagens weer opgehaald. Geen idee of dit enigzins realistisch is, maar het leek me wel een aardig concept.
Ik had zelf gedacht dat het rangeren zo'n 10 minuten zou duren (inclusief sleutel halen voor de wissels). Maar het zou dus nog sneller kunnen?
Verder moet er gekruist worden met een personentrein en een andere goederentrein. In mijn fictieve dienstregeling staat nu het volgende op het programma:
- Ng komt binnen van links op spoor 1 (onderste spoor)
- Kruising met Personentrein via spoor 2 (van rechts naar links)
- rangeren (plaatsen van lege rongenwagens op het zijspoortje)
- kruisen met basalt Ganzzug via spoor 1 (van rechts naar links)
- vertek Ng naar rechts
@Edgar: was het typisch iets voor Beieren om juist veel Sperrsignalen te plaatsen?
@Wim: wat is een Clausslot? Een speciaal slot om het wissel te vergrendelen met sleutels? Ik ken de term niet.
Groet, Wim
-
@Edgar: was het typisch iets voor Beieren om juist veel Sperrsignalen te plaatsen?
Hausen ligt in Bad-Würtemberg. Maar of zoiets regionaal was, durf ik niet te zeggen. Het is meer dat ik op toeristisch interessante locaties ik wat beter thuis ben in de stations ;)
-
In Nederland is de term Clausslot. Ten oosten van ons zijn het Weichenschlösser ;D
Tussen de omlegstoel en het wissel voorkomt het slot het onbevoegd omleggen van het wissel.
Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EAF6115-514B-4763-8913-69D35182705D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EAF6115-514B-4763-8913-69D35182705D.jpeg)
Grtz,
Wim
-
Ik mis een plaats die ook beveiligd dient te worden. Als het rangeerdeel terug wil naar spoor 1 of het opstelspoor, dus voor het wissel. Moet hier ook niet een Sh0/Sh1 geplaatst worden?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
@Wim: bedankt voor de uitleg over Clausslot! Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse spoorwegterminologie :)
@Gerard: bedoel je dat als een rangeerdeel rechts van het inrijwissel staat? Dus tussen het wissel en inrijsein C? Volgens mij staan daar normaliter geen rangeerseinen. De rangeerder zal een teken (seintje...) naar de machinist geven dat het wissel goed staat en dat hij terug mag rijden. Er dreigt geen ander gevaar omdat alle hoofdseinen op onveilig staan en er geen andere rangerende loks aanwezig kunnen (mogen) zijn.
Groet, Wim
-
In mijn herinnering uit die tijd staat daar een sein. In ieder geval op de grote stations. En er dreigt zeker gevaar. Een tweede trein kan eventueel nasr sein A rijden smorgens of s'avonds.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Aan de linkerkant van het emplacement staan gewoonlijk ook drie seinen, toch? Twee uitrijseinen en een inrijsein.
Zolang beide inrijseinen onveilig blijven, is het station afgesloten voor alle overige verkeer. Dan is één Sperrsignal dus voldoende. Sterker nog, je hebt 'm eigenlijk nog steeds niet nodig, want de man in 't seinhuis mag ook mondeling toestemming geven aan de rangeerder. Maar zo'n sein is natuurlijk wel mooier. En handiger bij druk treinverkeer, want dan hoeven de heren niet telkens over het emplacement naar elkaar toe te rennen om toestemming te geven dan wel in te trekken.
Overigens is het Sperrsignal ook aan de achterkant herkenbaar en geldt dus in beide richtingen:
https://www.spurnull-magazin.de/zum-weiterlesen/signale-im-rangierdienst/
Eigenlijk was de gedachtengang altijd: mondeling regelen als 't kan, maar zodra dat onpraktisch wordt of kans op fouten geeft (bij grotere emplacementen waar treinen door elkaar rijden) worden Sperrsignale geplaatst.
-
Dus als je bij sein A een rangeersein zet, komt er ook een rangeersein sein bij het wissel. Dan kan de bediening in het geheel op een centrale plaats plaats vinden. Ga je met een rangeerder werken, dan kan je beide seinen weglaten. Wat de seinen aan de andere kant ertoe doen zie ik niet, daar het afbuigende wissel links gewoon bewegingen toestaat over het nevenspoor. Wim Hesselink wil daar ook gebruik van maken gezien zijn toelichting op de vraag.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Nee, een rangeersein bij het wissel is echt overbodig, aangezien het spoor waarop wordt gerangeerd ook in gebruik is door de trein. Bovendien, als je met een sleutel de wissel/ontspoorblok vastlegt kun je helemaal geen trein in spoor 1 binnenlaten van links, want de sleutel ontbreekt in het seinhuis en dus kun je geen rijweg trekken. Kopsporen met een sperrsein beveiligen komt echt alleen bij grote stations voor waar losse treindelen op dergelijke sporen kunnen staan.
-
Dat is iets de kort door de bocht.Ook op kleine stations komt(kwam ) een spersein voor op een kopspoor en dat is echt niet voorbehouden
aan de grote stations.
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.
Bovendien zijn de Duitse spoorwegen vanuit Nederlands oogpunt gezien soms overdreven met hun seinplaatsing.
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations
slechts 1 armsein in elke richting was bv Sneek.
Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Groeten Pieter Romani
-
Ik bedoel niet een sein op het zijspoor, maar voor het wissel in de hoofdbaan. Zie tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement-2seinen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement-2seinen.jpg)
Als je zonder hulp wilt rangeren, dan zal het wissel rechts ook beveiligd moeten worden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je rangeert niet zonder hulp, maar op aanwijzing van de fahrdienstleiter en krijgt aanwijzingen welke bewegingen je mag maken, niet voor elke beweging apart. Daarom (en omdat een los Sperrsignal zo niet in een rijweg past) moet die tweede er niet staan.
-
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn. Voor de rijders in Tp V en recenter onbruikbaar maar voor Tp III en Tp IV prima. Geven antwoord op al dit soort vragen. Ik heb ze ooit gehad toen ik nog Duits reed, maar de exemplaren die nog niet uit elkaar waren gevallen, heb ik verkocht.
Voor alle duidelijkheid: ik hoef ze zelf niet te hebben, maar iemand die ze heeft, kan wellicht zinvolle, aanvullende info geven
-
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.
Kun je iets specifieker zijn?
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations
Dat zie ik toch echt anders. Ik was vorige week nog op een station waar ze toch echt maar 1 uitrijsein voor 2 sporen hadden. Was best gebruikelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180526-065540-Richtone-HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180526-065540-Richtone-HDR.jpg)
Uitrijsein van Schongau richting Peissenberg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180525-071918-Richtone-HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180525-071918-Richtone-HDR.jpg)
Station Peissenberg richting Schongau. En in Peissenberg wordt echt gekruist ;)
Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Bij Sein A en B, ja, zou kunnen, net als alleen A of helemaal niet. Bij het kopspoor, nee. (zeg nooit nooit, maar extreem ongebruikelijk)
-
Een uitrij sein mag (kan zelfs zonder), maar dan staan op het einde van de perrons H-borden. En dan praten we over rustig lijntje, en dat is weer niet de bedoeling van de vragensteller.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.
-
Is best een praktische oplossing, Sperrsignale op elk spoor en één uitrijsein.
Sperrsignale gelden immers ook voor doorgaande treinen, niet alleen voor rangeerbewegingen.
-
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.
Dat schrijf ik toch. Een spersignaal is al beter/complexer als een bord (Ik hoop dat je het begrijpt). Alleen neemt de snelheid weer af. Daarom is dit wel een leuke puzzel. 100 km/h doorgaand en rangeren tussendoor.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Goedenavond allemaal!
Zo, wat een reacties! Bedankt allemaal! Ik maak wel wat los ;D maar ik vind het erg interessant. :) Ook bedankt voor de diverse links met meer info. Ik ken wel enkele websites, maar deze geven weer meer/extra info.
Voor de goede orde: het is een drukke lijn met baanvaksnelheid van 80km/h. Er zijn dus in- en uitrijseinen vereist.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een sleutel om het wissel naar het losspoor te ontgrendelen. Er is dus ook een rangeerder die aanwijzingen aan de machinist geeft. (Die rangeerder is sowieso nodig om wagens af of aan te koppelen). Voor het terugrijden van rechts naar links over het inrijwissel is dus bij mijn weten geen sein nodig. De mondelinge opdracht van de rangeerder is dan voldoende.
Verder: aan de linkerzijde van het station bevinden zich ook een inrijsein en 2 uitrijseinen. Er wordt daar niet gerangeerd, dus Sperrsignalen zijn links dus niet nodig.
Ik had het station inderdaad ook met 1 uitrijsein (Gruppenausfahrsignal) per richting kunnen uitrusten (+ 2 Sperrsignalen) maar ik vind hoofdseinen leuker staan. ;) Beperkt een Gruppenausfahrsignal de snelheid trouwens niet? Ik heb 2 x per dag een doorgaande sneltrein rijden die niet in dit station stopt en gewoon met 80 Stundenkilometer doortuft.
Het losspoortje wordt slechts kortstondig bediend. Tijdens die bediening vindt er (aan de rechterzijde) geen andere treinbeweging plaats, dus er hoeft geen sein (of bord) bij de uitgang van het losspoor te staan.
Dit brengt me wel bij een andere vraag: als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor? Die trein zal dus stoppen voor sein B, want dat is vergrendeld vanwege het rangeren. Of gaat het hele station "op slot"?
Als ik alle reacties goed begrijp en samenvat, zou ik kunnen volstaan zonder Sperrsignal en mijn rangeerder (Herr Preiser) het rangeren in goede banen laten leiden.
Ik zou echter ook 1 Sperrsignal bij hoofdsein A kunnen plaatsen om het rangeren misschien iets te versnellen, maar noodzakelijk is het niet.
Mocht ik ook vanuit het andere spoor (met sein B) willen rangeren, dan is daar ook een Sperrsignal nodig (mocht ik ze uberhaupt plaatsen).
Klopt dit verhaal?
Groet, Wim
PS:
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn.
Ik heb een boekje uit de serie die daarna kwam: Alba - Modellbahnpraxis Band 8 (Betrieb + Signale)
-
als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor?
Hangt van de Durchrutschweg af. Als er achter het sein rechts op spoor 2 niet minstens 50 meter ligt tot het gevarenpunt van de wissel mag er geen trein binnen rijden, want die kan dan wellicht het rangeerdeel raken. Is die Durchrutschweg er wel, dan kan er gewoon van links op spoor 2 bionnen worden gereden. Alleen geef je aan de Ng op spoor 1 binnen te laten en dan de personentrein op 2 te laten kruisen. Dan is niet gebruikelijk, want dan blokkeert de Ng spoor 2 voor de reizigers (en de reizigers begeven zich al naar perron voor spoor 2 als de Ng binnentijdt. Beter is dan spoor 2 voor de Ng. Blokkeer je wel ook spoor 1 bij rangeren op het zijspoor.
keuzes, keuzes...
dirkjan
-
Hallo Dirk Jan,
Dank voor je reactie!
Ik heb voor de duidelijkheid de tekening iets uitgebreid:
(https://farm2.staticflickr.com/1728/42603786972_a4d2f68d39_b.jpg) (https://flic.kr/p/27UKxzf)
Ik heb plaatsgebrek (wie niet?). De Durchrutschweg zal korter dan 50 m zijn (eerder 20 m denk ik), dus dan is gelijktijdig rangeren én het binnenkomen van een trein van links niet toegestaan. Het vertrekken van een trein uit spoor 2 (naar links) wel als ik het goed begrijp?
Het EG komt trouwens aan de noordzijde, dus de reizigers worden niet behinderd door de Ng die op spoor 1 staat en kunnen de personentrein op spoor 2 gewoon bereiken. Waarschijnlijk ga ik een middenperron plaatsen dat via een overpad bij het EG te bereiken is.
Ik bedenk me nu net dat de spoornummering misschien net andersom moet: spoor 1 bij het EG. Ik had het doorgaande spoor als 1 genummerd.
Groet, Wim