BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arkadas op 04 August 2006, 16:46:47
-
Bron de Telegraaf van vandaag:
Thalys maakt testrit door Groene Hart
ZOETERMEER - Automobilisten die maandag over de A4 vanaf Schiphol richting Den Haag rijden, moeten niet vreemd opkijken als ze ter hoogte van het Ringvaartaquaduct worden ingehaald door een Thalys. Rijkswaterstaat zet deze snelle trein voor het eerst in voor een testrit in de HSL-tunnel onder het Groene Hart.
Dat liet Rijkswaterstaat vrijdag weten. Iedere werkdag rijdt de Thalys een keer heen en weer door de tunnel. Tijdens de tests moet blijken of het systeem voor stilstanddetectie werkt. Dit systeem geeft als het goed is een alarmsignaal als de trein stil komt te staan in de tunnel.
Erg snel rijden de rode treinen vooralsnog niet op het deel van het tracé van HSL-Zuid tussen Hoofddorp en Benthuizen (bij Zoetermeer). Tijdens de testweek geldt 120 kilometer per uur als maximum.
Pas op 1 juli volgend jaar treedt de dienstregeling in werking op het nieuwe spoortraject tussen Hoofddorp en Rotterdam. Het eerste halfjaar rijden er dan gehuurde treinen met maximaal 160 kilometer per uur. In 2008 komen snellere treinen beschikbaar en kunnen treinen op het hele spoortracé tussen Amsterdam en Parijs 300 kilometer per uur rijden.
Ik dacht dat de huidige tvg en thalys treinen toch ook geschiktwaren?
groet
Arkadas
-
Ik dacht dat de huidige tvg en thalys treinen toch ook geschiktwaren?
Klopt, maar je hebt niet veel aan 300 rijden als er voor je een trein zit die maar 160 rijdt.
- Peter
-
Hoi,
De huidige Thalys treinen zijn nog niet omgebouwd voor het nieuwe beveiligingssysteem dat op de HSL is aangelegd (ETCS). Zoals in het bericht te lezen is, zal dat pas in 2008 gereed zijn. Tot die tijd kunnen de Thalys treinen niet in commerciele dienst op de HSL rijden.
Groeten
-
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen, ik dacht dat deze alleen in nederland langzamer dan hun topsnelheid reden ivm de oude baanvakken en dat ze in frankrijk wel op hogesnelheid reden. In dit bericht komt het een beedje over alsof ze langzame hogesnelheids stellen gekocht hebben :)
-
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen, ik dacht dat deze alleen in nederland langzamer dan hun topsnelheid reden ivm de oude baanvakken en dat ze in frankrijk wel op hogesnelheid reden. In dit bericht komt het een beedje over alsof ze langzame hogesnelheids stellen gekocht hebben :)
Het eerste halfjaar rijden er dan gehuurde treinen met maximaal 160 kilometer per uur. In 2008 komen snellere treinen beschikbaar en kunnen treinen op het hele spoortracé tussen Amsterdam en Parijs 300 kilometer per uur rijden.
Staat toch alleen dat er treinen gehuurt worden die max 160 kunnen?
staat verders niks over inzet van Thalysen...
-
;D Er worden loc's gehuurd en rijtuigen van de benelux dienst gebruikt.
-
Er worden loc's gehuurd en rijtuigen van de benelux dienst gebruikt.
Kijk dat is intressant
Staat toch alleen dat er treinen gehuurt worden die max 160 kunnen?
staat verders niks over inzet van Thalysen...
jawel ze gaan er mee test rijden en toen was mijn vraag waarom eigenlijk: waarom rijden ze daar niet mee in de gewonde dienst die kunnen toch ook harder dan 160 km/h ik dacht dat die lijn ook juist voor die tgv / thalys was bedoeld. vandaar mijn vraag.
-
Kijk dat is intressant
jawel ze gaan er mee test rijden en toen was mijn vraag waarom eigenlijk: waarom rijden ze daar niet mee in de gewonde dienst die kunnen toch ook harder dan 160 km/h ik dacht dat die lijn ook juist voor die tgv / thalys was bedoeld. vandaar mijn vraag.
Omdat die simpelweg geen ECTS hebben nog,
en Thalysen er minder vna zijn dan men daar wil inzetten...
-
....en een plaatje:
(http://www.hslzuid.nl/hsl/Images/eerste%20door%20TGH%20021%20(495x388)_tcm51-66233.jpg)
-
thank you mooi shot
-
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen
"Gewoon" 300 in het uur, net als het overgrote deel van de TGV's (er zijn twee uitzonderingen, daar zal ik jullie niet mee vermoeien ;D)
Wesley
-
zal wel aan mij liggen maar rijdt de trein niet tegen de richting in? ik zie namelijk een rode gloed in de lampen, kan ook door de kap zijn?
robbert
-
Op de HSL wordt (net als in o.a. Frankrijk en België) links gereden. Verder vermoed ik dat de sporen wel in twee richtingen bereidbaar zijn en ook als zodanig getest worden.
Foto in post van DHG500 komt van de HSL-zuid site... Hoe gaan we op deze site met copyright en bronvermeldingen om? ???
Marc
-
Op de HSL wordt (net als in o.a. Frankrijk en België) links gereden.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de HSL vanuit Belgie gezien ergens tot de Kijfhoek links rijd en dan rechts gaat rijden.
Tussen Rotterdam en Amsterdam wordt dan rechts gereden....
Kan iemand dit bevestigen?
Koen
EDIT: google-de-google: zie hier (http://www.hslzuid.nl/hsl/lijn/Aansluitingen_op_bestaand_spoor/index.jsp) en scroll even naar het kopje "Rotterdam-Lombardijen".
Mijn gevoel was juist, daar staat dat bij Barendrecht gewisselt wordt van spoor... Door het groene hart zou de HSL dus gewoon op z'n Nederlands, dus rechts, moeten rijden...
-
Koen, klopt! Ik woon in Zoetermeer in de buurt van de HSL en kreeg dan ook elke keer een krantje met recent nieuws omtrent de bouw en daarin heeft dit gestaan. Vlak voor de grens met België gaat een spoor omhoog, over de ander heen en zodoende wisselt de trein vlak voor de grens van spoor. In Nederland dus (eigenwijs) rechts en daarna links.
- Paul
-
Paul: zie mijn edit (die kruiste met jouw post).
Het is dus niet vlak voor de grens maar bij Barendrecht, net onder Rotterdam.
Koen
-
Tussen Rotterdam Lombardijen en Barendrecht ligt inderdaad een overgang (tunnel) en viadukt om van links naar rechtsrijdend te wisselen. Maar dat is niet vlakbij de grens.....
Marc (uut Barendrecht)
-
OK, iets verder van de grens dan...... ;D ;D ;D
- Paul
-
Koen, klopt! Ik woon in Zoetermeer in de buurt van de HSL en kreeg dan ook elke keer een krantje met recent nieuws omtrent de bouw en daarin heeft dit gestaan. Vlak voor de grens met België gaat een spoor omhoog, over de ander heen en zodoende wisselt de trein vlak voor de grens van spoor. In Nederland dus (eigenwijs) rechts en daarna links.
- Paul
Barendrecht/Kijfhoek is de wisselplaats rechts-linksrijden.
Dat ligt niet vlak voor de Belgische grens (zeker niet als je maar 90 km uur gaat).
In het Groene Hart wordt inderdaad rechts gereden.
Chef de Gare, da's Frans
-
ja, dat heb ik al een paar keer gezien vroeg me af wat het was!
robbert
-
Voor bewegende beelden en geluid van de eerste rit inclusief wat spotters.
http://live-wm.residentie.net/rtvwest/video/2006/0708-nieuws.wmv Na 1.35 minuten.
-
dtt ziet er gaaf uit. alleen die opmerking dat zoals normaal dat de treinen te laat komen hadden ze van mij eraf kunnen halen ;D
robbert
-
Foto in post van DHG500 komt van de HSL-zuid site... Hoe gaan we op deze site met copyright en bronvermeldingen om? ???
Marc
Marc, terecht, ik heb even iets te snel nog een plaatje willen posten. Foto en auteursrechten berusten inderdaad bij de projectorganisatie HSL-Zuid. Gelukkig is dat een onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en wordt dat onder andere door 'mijn' belastingcenten gefinancierd waardoor ik voor een miniscuul deel ook eigenaar van deze rechten ben ;D.
(gekheid natuurlijk, ik had gewoon de bron moeten vermelden)