BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rijsdorp op 31 December 2007, 17:00:45
-
Waarde mede-hobyisten,
Ik ben van plan om in mijn loc's machinisten te plaatsen. Ik vind van die spookrijdende treinen maar niets. Ik weet alleen niets van treinen. Ik heb de eenvoudige vraag aan welke kant staat/zit de machinist als hij stuurt. Is dat rechts of links? Ik heb (in spoor N) diesellocs V60, V100 en V200. De V60's rijden beide kanten op. De V100's en V200 rijden in één richting. Voor de V60's overweeg ik 2 "machinisten" te plaatsen zodat er altijd één naar voren en één naar achteren kijkt. Wie weet er meer over de plaats van de machinist in de cabine?
Alvast heel hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,
André Rijsdorp
-
André,
als eerste een machinist doet veel, behalve sturen ;D
Een machinst bedient de lok vanuit zijn (luie) stoel.
De inrichting om de lokomotief te bedienen, zeg maar z'n dashboord, heet een stuurstand of een stuurtafel. Dus ondanks het feit dat een machinist niet stuurt heeft hij een stuurstand (rare jongens die spoorlui ;D)
Bijna iedere diesel en elektrische lok kent twee stuurstanden.
In een centrale cabine (V60, V100, 6400 etc) zijn dus twee plaatsen, voor vooruit en achteruit, die een stuurstand hebben.
In een lok met twee cabines vinden we per cabine een hoofdstuurstand en voor het evt rangeerwerk beschikt de lok over een hulpstuurstand, aan de andere kant van diezelfde cabine.
In landen waar de seinen rechts van de baan staan, zit de machinist in princiepe ook rechts. In belgie, Engeland en andere landen waar het seinenstelsel links is geplaatst zit de machinist dan ook links.
Vooral vroeger met het mindere zicht op de flauwtjes verlichte armseinen was dit voor de machinist wel prettig.
Bij moderne loks zie je dat de zetel van de krukkedraaiert ook wel in het midden is geplaatst.
Voor rangeerloccen kun je volstaan met 1 machinist, die in de langsrichting van het spoor staat, met z'n rug naar het zijraam, zodat hij alleen zijn hoofd hoeft te draaien als hij van richting veranderd en ook nog eens zicht heeft op de stuurtafel.
Vooral de 2400 was uitermate geschikt om zo bediend te worden, met het ganghandle achter je rug.
Vertrouw je je machinist niet helemaal, kan je er natuurlijk altijd nog een rangeerder inzetten, die de andere kant opkijkt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, google anders eens met de trefworden Serie XXX cabine oder fuhrerstand
Groetjes,
Ries
-
Op deze site vind je een cabine foto van de V60
http://www.v60.de/ (http://www.v60.de/)
Op deze site eentje van de V 200
http://www.bahnwerk-bismarck.de/html/v200.html (http://www.bahnwerk-bismarck.de/html/v200.html)
Hier is de stuurstand van enen 160 oder eine baureihe 216
http://www.v160.de/technik/fuehrerstand/inhalt.php (http://www.v160.de/technik/fuehrerstand/inhalt.php)
Terwijl ik aan het zoeken was naar bovenstaande links kwam ik deze tegen:
klik klik klik (http://www.eisenbahn-nostalgie.ch/german/index.htm?Eisenbahn%20&%20Nostalgie:%20RhB%20Ge%202/4%20Nr.%20201%20-%20207%20(211%20-%20213,%20221%20&%20222))
heeft er niets mee te maken, maar wel erg mooi en zo werd mijn favorietenlijstje weer wat langer ;D
Zo simpel is het met het googlen en zo leuk is het ook om je kennis te vergroten en je nieuwsgierigheid te laven. ;)
Groetjes
-
Beste Ries,
Heel hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
Met vriendelijke groet,
André Rijsdorp