BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: en_voyage op 30 December 2007, 22:18:30
-
Hallo allen,
Na alle leuke foto's van bruine 2200'en in andere draadjes op het forum begon het bij mij te kriebelen en heb ik via MP een Roco 2252 op de kop getikt. De lage prijs werd veroorzaakt door wat kleine 'aanpassingen' aan de kap. Nadat het model eindelijk thuis op tafel stond, ben ik het wat beter gaan bekijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2252rechtsvoor.jpg)
Het valt op dat vignetten en locnummers ontbreken. Niet onoverkomelijk, het is de bedoeling om van de 2252 een 2247 te maken met plakcijfers voor en achter en nummerschilden op de cabine.
Bij wat betere inspectie zag ik dat de vignetten en nummers wel erg enthousiast zijn overgekwast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2252cabinerechts.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2252huif.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2252huifrechts.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2252achter.jpg)
Natuurlijk broed ik nu op een plan van aanpak. Ik heb geen airbrush, dus zelf spuiten is geen optie tenzij met spuitbus.
Het plan is nu om eerst met een in terpentine gedrenkt wattenstaafje te proberen om de klodders verf te verwijderen, tenminste indien mogelijk. Dat ik daarmee de nummers en vignetten onder de verf verlies is niet erg. Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel gladschuren en vervolgens spuiten met een spuitbusje bruine verf (die in de buurt komt van NS bruin). Vervolgens logo's, schilden, nummers en matte vernis er op en klaar ben ik.
Aangezien het mijn eerste klus sinds tijden is: kan ik inderdaad bovengenoemde methode hanteren of zijn er wellicht tips waarmee het e.e.a. beter of handiger kan? En heeft iemand een suggestie voor de spuitbus bruine verf?
Alvast bedankt!
Groeten,
En voyage (eigenlijk Geoffrey, maar daar lopen er al meer van rond op dit forum... ;D)
-
Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel gladschuren
Probeer eens een glasvezelpotlood, (te koop in kantoorboekhandel) werkt wat fijner en preciezer als schuurpapier.
Gerard.
-
Da's een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht! Er zit een grote kantoorboekhandel in de buurt, morgen ga ik meteen even langs. Is dat 'one size, fits all' of zijn er diverse diktes te koop?
Grt.,
E_V
-
Is dat 'one size, fits all' of zijn er diverse diktes te koop?
In de kantoorboekhandel is meestal maar één maat; redelijk dik.
Ik zou het trouwens niet eerst met een glasvezelpotlood doen, dat schuurt ook en "krast" dus op de verf (ook op de gedeelten die je wilt behouden). Ik zou het eerst eens proberen met een wattenstaafje met alcohol o.i.d.
Als je wilt schuren, gebruik dan echt heel fijn schuurpapier. Ik adviseer waterproof met een korrel van minstens 1000.
Voor wat betreft het spuiten: Als je de goede kleur wilt hebben denk ik dat je toch moet investeren in een airbrush. Een eenvoudig exemplaar hoeft niet duur te zijn. De goede kleur verf haal ik bij Kleinspoor, maar je kan natuurlijk ook zelf mengen met een paar potjes Humbol of Revell totdat je de goede kleur hebt gevonden.
Ton
-
Het is lastig te bepalen welk soort verf er overheen is gegaan. Thinner, alcohol, terpentine... de keuze is reuze, maar het liefst laat ik zoveel mogelijk verf van de originele kap intakt.
Dat met een airbrush betere resultaten te behalen zijn, staat ook voor mij als een paal boven water. De hele kap in de ovenreiniger van de verf ontdoen en dan spuiten zou perfect zijn. In ons tweekamerhuisje is echter geen ruimte voor een spuitcabine en spuiten op het balkon is niet bepaald aan te raden met het fijne winterweer. Daarnaast moet er voor een airbrush ook een compressor komen. :(
Heeft Kleinspoor ook verf in spuitbus?
Grt.
E_V
-
Helaas, Kleinspoor verkoopt de verf alleen in potjes.
Voor wat betreft de airbrush: als je een eenvoudig spuitje neemt met de bedoeling het alleen zo af en toe te gebruiken, kan je hem ook gebruiken met een bus "compressed air". In een beginnerssetje zit die er meestal wel bij. En als je het hebt over de ruimte: wat is het verschil tussen spuiten met een spuitbus en een eenvoudige airbrush?
Nog een idee: Oude verf eraf, de goede kleur mengen, verdunnen en netjes (dun!) erop kwasten. Spuitbus met blanke lak om het egaal te maken en dan weatheren om kleurverschillen e.d. te camoufleren.
Ton
-
En als je het hebt over de ruimte: wat is het verschil tussen spuiten met een spuitbus en een eenvoudige airbrush?
Ehm... oh ja, niet bij stilgestaan... :-[
Aan de slag dan maar met wattenstaafjes en chemische goedjes. Eens kijken of dat iets uithaalt met het prutje op de huif.
Grt.
E_V
-
Ter lering en vermaak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2664.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2664.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2666.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2666.jpg)
mmmmhhh.. ik moet ze ook maar eens echt afmaken... :P
-
De hele kap in de ovenreiniger van de verf ontdoen en dan spuiten zou perfect zijn.
Nog een tip; iets vriendelijker is remvloestof (-olie), is minder agressief voor de omgeving, in een bak daarin de hele kap een paar uur laten weken en met afwasmiddel afspoelen.
Wanneer je een glasvezelpotlood met beleid gebruikt werkt dit minder gevaarlijk als schuurpapier 1000. Zelf heb ik diverse dikten potlood met veschillende diktenglasvezel hiervoor.
Gerard.
-
Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel gladschuren...
Hoi Geoffrey, kun je mij uitleggen wat je met die ballpoint doet? Dat is nieuw voor mij.
Succes met dit klusje. ;)
Groeten,
Bart
-
Met die ballpoint doe ik weinig bijzonders. Ik gebruik de ballpoint in combinatie met schuurpapier voor fijn schuurwerk. Ben nog niet zo handig en ervaren in klussen aan H0-modellen, maar dit heb ik uit de dagelijkse praktijk van het bouwen van vliegtuigmodelletjes (inmiddels een jaar of vijftien terug).
Oh ja, wel is het aan te raden om een ballpoint te gebruiken met intrekbare vulling en schrijfkogel (zo'n klik-klak model). Zo'n doorzichtige Bic met losse dop is dus niet aan te raden (tenzij je de achterkant wilt gebruiken). ;)
Maar goed... binnenkort aan de slag. Hopelijk met goed resultaat. :)
Groeten,
Geoffrey
-
Dat gaat je vast lukken! ;-)
-
We doen gewoon een poging... en als het niet lukt, dan kan de kap altijd nog in de ovenreiniger, de remolie of de blue wonder! ;D
Jammer dat ik op Houten moet wachten voor nummers en schildjes. Aan de andere kant: dan kan ik wat centen apart zetten voor wat andere aankopen. (Misschien nog een bruine 2200? Die dingen zijn leuk!)
-
Hoe is het met deze loc inmiddels?
-
Momenteel nogal rustig.
Ik volg naast m'n dagelijkse werk ook nog een studie in deeltijd en zit midden in... een tentamenperiode. Zucht. Alle berichtjes die je hier van me leest, zijn dan ook puur SOG: Studie Ontwijkend Gedrag. Ik zit zelfs nu nog met een syllabus voor m'n snuit.
Zelfs Rijswijk morgen is eigenlijk niet te doen, maar aangezien het een thuiswedstrijd is, zal ik toch proberen om te komen, zij het erg vroeg.
Ik zal eens kijken wat er gebeurt met wat terpentine. Misschien doe ik dat zo nog wel even.
Grt.,
Geoffrey (E_V)
-
En onverwachts toch een klein beetje schot in de zaak: ik heb in Rijswijk vanmiddag Kleinspoor-transfers gekocht van de 2247. Helaas zitten in het setje van KS alleen de kleine nummers, inderdaad niet de grote. Geeft niks, op de 2247 zaten toch nog nummerplaten op de zijkanten.
Nou nog een begin maken met het onder handen nemen van de kap. Nu eerst boven de boeken hangen, ik heb vanmiddag al even gespijbeld in Rijswijk. ;D
Groeten,
Geoffrey
-
Leuk Geoffrey!
Ik volg dit draadje met veel belangstelling. Ik zal van de week even een foto inscannen van die 2247 met een vistrein. Ik hoop voor je dat de verf goed te verwijderen is. Een pollijstpapiertje 1500+ met lauw water en/of terpentine, en licht overheen wrijven doet ook wonderen.
Binnenkort mag ik 2x Roco Ns2252 verwelkomen. Dan mag je 1x raden welk nummer die ander krijgt. :P
Jeroen
-
Binnenkort mag ik 2x Roco Ns2252 verwelkomen. Dan mag je 1x raden welk nummer die ander krijgt.
Ehm, je maakt 'm geel-grijs, en nummert 'm daarna als 2228-2230, 2234, 2235, 2238, 2239, 2242-2247, 2249-2255, 2290-2299? ;) :D ;D :P
-
@ Tedo: *Proest* ;D
@ Jeroen: Het project staat bij mij heel even op een laag pitje naast werk en avondstudie. Hopelijk na maandag weer meer tijd. Jij hebt zeker die twee 2252'en via MP?
Groeten,
Geoffrey