BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: brun op 28 May 2018, 08:29:23
-
Omdat ik werd terechtgewezen in de rubriek Vraag & Aanbod, zwengel ik de discussie hier maar even aan.
Wat mij als 'herintreder' nog een beetje van de hobby afhoudt, zijn de enorme prijzen van modelspoorartikelen. Bij nieuwe spullen snap ik dat nog (productie, handarbeid, enzovoort), maar bij tweedehandslocs val ik regelmatig van m'n stoel. Een beetje redelijk model doet op eBay minstens honderd euro, zelfs als het ding 20 jaar oud is.
Nu maakte iemand bij een advertentie op dit forum de terechte opmerking dat de prijs van het aangeboden tweedehandsartikel nogal ambiteus is, aangezien je het desbetreffende onderdeel voor 30 euro minder gloednieuw bij Roco kunt bestellen.
Eigenlijk een terechte reactie, vind ik. En het sterkt me ook een beetje in mijn observatie dat modelspoor vooral zo duur is omdat modelspoorders het duur houden en instappers daarmee afschrikken.
Wat is jullie mening daarover?
-
Dat je terechtgewezen wordt is natuurlijk niet leuk...
Maar we (moderatoren) lopen allemaal al weer een aantal jaren mee, en die regel in vraag-en-aanbod is niet voor niets opgesteld. Als we die niet instellen levert dat een hoop verhitte discussies op, en daar zitten we niet op te wachten. Je kunt namelijk zelf ook even bij de fabrikant navragen of iets leverbaar is, en tegen welke prijs...
Kijk ook nog even bij de andere forumregels, daar staat nog één regel: (2C) Voer dan ook geen discussies over “waar voor geld”. Dus: "een lok mag niet meer kosten dan €xxx", die gaat ook de digitale prullenbak in... Je kunt nu eenmaal niet voor het oude dubbeltje op de eerste rang zitten...
En daarmee kunnen we beter deze discussie afsluiten..
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Mhe.
Denk dat dit een discussie wordt van welles - nietes.
Persoonlijk vind ik het er van afhangen.
Bepaalde merken/modellen komen maar zelden voorbij omdat ze maar korte tijd gemaakt zijn, of maar door 1 fabrikant ooit uitgebracht.
Mooie voorbeelden zijn bv als ik goed voorheb de NL energiewagon, een aantal NL + NMBS restaurantrijtuigen, de Marklin/Trix Thalys + tussenrijtuigen, bepaalde treinwagons van de internationale slaaptreinen, ...
Daar betaal je dikwijls de nieuwprijs of meer voor. Gerechtvaardigd ? Ik vind van wel. Handig voor de herintreder of nieuweling ? Nee. Maar dit zijn dan meestal ook modellen waar een herintreder ook niet moet mee beginnen.
En hoe dan met "gewone"tweedehands artikelen ?
Wel, persoonlijk heb ik er in zekere mate ervaring mee, omdat ik nog niet zolang geleden mijn eigen Marklin modellen van de hand gedaan heb ivm overstap naar gelijkstroom. Moet nu toegeven, dat ik voor een deel meer specialere Marklin modellen had, allen DB of NMBS gerelateerd. Aanschafprijs was meestal tussen de 150 a 250 euro (merendeel ook reeds tweedehands of vitrinemodel)
Nu op zich wist ik dat ik voor het merendeel die prijs niet zou kunnen krijgen zelf, ook al waren ze allen amper uit hun doos geweest bij me.
Merendeel heb ik 150 a 200 euro voor gevraagd, je raad het al : aan de straatstenen nauwelijks kwijtgeraakt.
Uiteindelijk aan een bevriend treinwinkelopkoper verkocht voor in totaal denk ik een 1700 euro, voor een goede 20 loks. Reken maar uit.
Had ik ze voor die prijs aan anderen verkocht ? Nee. Was men prijs iet realistisch ? Geen idee, persoonlijk vond ik wel, moest ik op zoek zijn naar die loks, had ik die prijs er graag voor gegeven, zelf heb ik bij aanschaf ervan in elk geval voor allen meer betaald.
Waarom dan toch voor 1700 uiteindelijk verkocht ? Omdat ik er mee bleef zitten (al stonden ze niet in de weg, maar ja, het is kapitaal dat er blijft liggen, terwijl je op gelijkstroom aan het overgaan bentm en dus niet meer meerwaarde heeft), en omdat ik wist dat de betreffende treinwinkel zelf aan de verkoop ervan ook nog moet verdienen en ik bij die treinwinkel steeds ook een leuke korting krijg bij bestelling/aankoop van nieuwe modellen bij hem.
Dus ja, wat is mijn mening ?
Enerzijds eens dat soms modellen te duur worden aangeboden tweedehands, maar soms dat het ook gerechtvaardigd is.
Hangt af van model tot model en vraag en aanbod. en hoe graag je een model wil. Uiteindelijk is er altijd wel een gek die het wil betalen.
-
De prijzen van nieuwe modelspoorproducten stijgen al decennia sneller dan het algehele prijspeil. Heeft iets te maken met arbeidsintensief, iets met hogere kwaliteit en ook met een krimpende markt zodat de marges omhoog moeten. Dan bestaat natuurlijk het risico van een spiraal naar beneden. Merken gaan daar verschillend mee om. Nieuwe merken als Artitec of LSmodels zetten in op kleinere aantallen bij hoge prijzen. Piko meestal op grote aantallen bij lagere prijzen. De productie is voor deze merken naar Azië verplaatst.
De prijs van tweedehands is een kwestie van vraag en aanbod. Dan zal je marktkennis moeten opdoen om niet te veel te betalen. Maar de prijzen van tweedehands kunnen hoog zijn. Een LSmodels ICR deed een jaar of zeven geleden 50 euro. Er is voorlopig geen kijk op herproductie en in goede staat doen die modellen nu tegen 100 euro, voor een enkel rijtuig.
Er staat tegenover dat je heel goed een modelbaan kan hebben voor niet te veel geld. Ga naar een beurs en kijk wat daar aan goede kwaliteit voor weinig geld te koop is. Dat is heel veel. Maar je moet dus marktkennis opdoen.
-
Of je moet een retromodelbaan bouwen met oudere spullen uit de jaren 80? Dat kan natuurlijk ook. Dit terwijl de modellen niet zo duur zijn naar verhouding. Daarnaast tweede hands huisjes aanschaffen. Station Goch van Faller is een ouder model dat overigens nu weer wordt her geproduceerd. Maar deze is erg duur en niet op schaal. Dat oude model kwamen wij op de railclub al meerdere keren tegen voor een fractie van de nieuwprijs.
-
Hoi,
Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :) Zelf ben ik ook wel eens de gek, die veel teveel betaald voor een rijtuig. Maar als het bijvoorbeeld iets is wat echt niet meer gemaakt wordt en het ontbreekt nog in je treinsamenstelling of verzameling, dan kun je het betalen of niet. Het voorbeeld wat je net aangaf is ook net even anders. Ja, ze zijn nieuw voor minder geprijsd maar als je de link volgt zie je ook dat die kappen momenteel niet meer leverbaar zijn. Ik ga er zomaar vanuit dat deze ook niet meer gemaakt worden en dan is het dus ook kiezen of delen :)
Ook een leuk voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg)
(Bron: https://www.loco-loko.com/)
Dit gaat zelfs mij net even te ver ;D Maar met wat geduld zullen ook deze wel verkocht worden 8)
Met vr. groet, Martijn.
-
...
En daarmee kunnen we beter deze discussie afsluiten..
Gr, Bert
Team moderatoren.
Sorry, ik was al druk aan het typen dus zie je bericht nu pas :angel: Misschien mag ik dan nog wel even doorverwijzen naar een van de volgende draadjes? Mocht daar geen antwoord in kunnen worden gevonden dan kunnen we altijd toch nog verder gaan hier ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66982.msg3221614519#msg3221614519
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4116.msg58784#msg58784
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4282.msg61685#msg61685
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62248.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62445.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72452.msg3221717005#msg3221717005
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56243.msg3221417325#msg3221417325
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1938.msg25973#msg25973
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16532.msg249745#msg249745
;D
-
En daarmee kunnen we beter deze discussie afsluiten..
Ik zou 'm toch graag nog een tijdje willen voeren, omdat prijzen en handelsmoraal voor nieuwkomelingen in deze hobby best zwaar tellen.
-
Maar ik zou dan in ieder geval ook even die andere draadjes doorlezen :) Er is al heel wat over geschreven zoals je ziet en op een paar oudere draadjes na zijn de punten nog steeds actueel.
Met vr. groet, Martijn :)
-
En van de meest extreme prijzen die ik ken is die van de Roco Wittenberger Stw in 1:87... Heb hem in vitrine staat al langs zien komen voor 380 euro. Het 10 jaar 3railforum lokje is onlangs op eBay verkocht voor €550 ofzo.
-
handelsmoraal
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
-
Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :)
Dat moet die gek dan maar zelf weten. Maar ik vind dat andere gekken wel erg veel vragen. Het feit dat iets zeldzaam is wil niet zeggen dat de prijs maar onbeperkt kan worden opgedreven. Zelf heb ik als stelregel dat ik nooit meer betaal dan de originele nieuwprijs. En als ik iets te duur vind dan reageer ik er gewoon niet op maar laat het lekker liggen.
-
@Klaas: nee tuurlijk, gelukkig kan iedereen dat helemaal zelf bepalen :) Ik heb alleen ook wel eens twee keer € 100,- betaald voor twee ICR'en. Die kostten nieuw ook maar € 40,-. Maar ja, ik wilde ze hebben voor mijn samenstelling en ik had op dat moment ook het geld beschikbaar. Waren ze het geld als product waard? Niet echt. Ze zijn mooi maar ook erg licht. Maar als verzamelobject? Ja, want ik heb nu wel mijn trein compleet (nou ja, bijna dan ;D )
.... Het 10 jaar 3railforum lokje is onlangs op eBay verkocht voor €550 ofzo.
Nou verbaast me dit nou weer helemaal niet ;D
-
Wel ik ben gisteren na 5 jaar nog eens naar een "ruilbeurs" gegaan hier in de buurt. Jongens was dat een koude kermis... Toen ik aan kwam was mijn eerste gedacht:" tiens, het zal vandaag toch wel zijn zeker." Plaats genoeg op de parking. Binnen gekomen in de hal stond er 1 verkoper, vroeger een 5 tal. In de zaal waar je vroeger over de koppen liep werd mijn aandacht getrokken door verschillende lege tafels, en na een roer gemaakt te hebben ben ik teleurgesteld weer vertrokken. Wel wat ballast gekocht, maar verder niets. Het merendeel was 3-rail, in die mate zelfs dat ik even de indruk had dat elke 3-railer gestopt was, Stapels Marklin en slechte een beetje DC. De prijzen van 2e hands 3-rail echt wel laag, heel veel onder de 100€. En dat zijn dus allemaal handelaars. Even gesproken met een medewerker en mijn verwondering geventileerd, de goede man gaf ook toe dat de treinen hobby een aflopende zaak lijkt voornamelijk in stand gehouden door oude knarren. Dus om als (her)intreder te klagen dat alles zo duur is, gisteren in ieder geval niet, maar je moet je tevreden stellen met 2e hands marklin spullen. Voor 2-rail weet ik niet, daar was amper 2e hands materiaal.
Dirk
-
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is maar toch, je ziet maar, prijzen schieten als kanonskogels de lucht in.
-
Denk dat de temperatuur er ook wel iets mee te maken heeft.
Maar denk ook dat de markt meer heeft aan herintreders dan aan tieners die het van hun ouders of grootouders moeten hebben kwa aanschaf.
Als ik in een modelbouwwinkel kom heb ik het gevoel dat het er steeds drukker word door de jaren of ik heb een hele ongelukkige timing.
Je hebt het er over dat er veel en goedkoop 3rail materiaal lag mijn ervaring is dat overal waar ik kom de prijzen alleen maar hoger worden vaak hoger dan de nieuwprijs ??? Dus heb je een paar prijzen die je daar hebt gezien?
-
Ja ik denk ook dat dat aan het weer heeft gelegen. En op veel beurzen zie je wel van die, wat ik noem "veteraan-verkopers", die al jaren met dezelfde doos oude meuk aan komen zetten en volgens mij blij zijn als ze een dingetje verkopen per beurs. Die grabbeldozen onder de tafel zijn in ieder geval wel een goede opstap voor de beginnende of heel jonge modelbouwer. En de gevorderde modelspoorder kan uit die afdankertjes soms ook best nog wat heel moois maken. Die extreem geprijsde rijtuigen komen ook maar zelden voor, een paar per beurs als je geluk hebt. Vaker vindt je die via internet of Facebook. Gewoon elke dag even een paar vaste zoekopdrachten nakijken op Ebay, MP, etc.
Ander voorbeeldje, je moet soms echt geluk hebben: ik was op zoek naar een Jan Kiepura rijtuig voor de CNL. Ook niet meer te krijgen of via Ebay in een hele set a € 800,-. Kwam ik toevallig op de Facebook van Groterdam een berichtje tegen dat Chris een bepaald rijtuig had gevonden bij een modelspoorzaak. Ik gelijk gekeken op hun Facebook, stond een bericht dat ze wat tweedehands rijtuigen hadden binnengekregen met een foto erbij. Op die foto ook een paar Jan Kiepura rijtuigen. Gelijk via FB een PB gezonden en binnen een uur een bericht terug van de zaak met de reservering. Als je toevallig twee uur later had gekomen waren ze weg geweest :P
-
Zoals iemand anders ook al meldde, als de artikelomloop lager wordt door te weinig afzet, moet een fabrikant om nog winst te maken de prijzen verhogen. Misschien zeg ik het nu kort door de bocht, maar het komt er wel een beetje op neer. Als de prognose eerst was dat de afzet 1000 modellen was en nu 100 modellen, dan moet men de prijzen er naar maken.
-
Dat is natuurlijk zo, maar fabrikanten spelen ook in op exclusieve modellen met exclusieve prijzen.
Ik denk daarbij aan lokomotieven in allerlei kleurvarianten.
Wat zal hiervan de oplage zijn?
Ik denk niet dat alleen oudere jongeren van mijn leeftijd (64) hier voor gaan.
Verder denk ik dat een forum als deze ook bijdraagt aan de hoge prijzen.
Zou het niet zo zijn dat een rubriek als 'mijn laatste aanwinst op spoorgebied' stimuleert tot mèèr?
Lijkt me ook niets mis mee.
Inderdaad wat de gek er voor geeft, de een postzegels, de ander horloges en een ander een trammodel van een Haagse PCC..
Ronald
-
Het zijn de 2dehands handelaren die de prijzen opdrijven in de winkel zie je vaak 2dehand helft van de nieuwprijs.
-
Zoals Het Goede Doel al zong:
Als de prijzen blijven stijgen, krijg je uitval van de vraag.... ;)
-
Maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
Om op de eerste stelling terug te komen: Maken we het als modelspoorders te duur voor onszelf? Ik denk het wel ja ( niet de enige reden trouwens)
- Wat we hebben uitgegeven aan een model willen we graag terugzien in een eventuele verkoop. Jawel, als je 200 euro hebt uitgegeven aan een model en 'hij heeft altijd in de vitrine gestaan' dan wil je eigenlijk die 200 ook er weer voor hebben.
- We willen graag een compensatie zien voor alle (wacht)tijd en energie die we hebben gestopt in het verkrijgen van het item. 'Iets waar ik 20 jaar gezocht heb! Dat krijg je niet cadeau!'/ kijk eens hoeveel geld ik heb uitgegeven om dit te pimpen!
- We willen heel graag bizar gedetailleerde modellen, 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. De huidige stand van de techniek laat het toe, waarom niet?
- Etc etc etc
Hoe je het nou wendt of keert, we zijn er zelf best debet aan. Ik ook, laatst ook weer eens over mijn grens gegaan omdat ik eindelijk iets had gevonden wat ik al heel lang zocht. Nja, dat compenseer ik dan weer met een goedkoop ander item, maar toch.
-
Nja, dat compenseer ik dan weer met een goedkoop ander item, maar toch.
Dan ga je dus nog meer geld uitgeven. ::) Ik compenseer door een poosje niks te kopen. Heb trouwens toch al meer materieel dan ik op mijn spoorbaan kwijt kan.
-
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is
Dat hangt er vanaf. Als iemand het betaalt, is het dat waard. We kunnen allemaal roepen dat iemand teveel vraagt, maar als hij het vervolgens toch verkoopt voor die prijs, dan had hij toch gelijk.
- Wat we hebben uitgegeven aan een model willen we graag terugzien in een eventuele verkoop. Jawel, als je 200 euro hebt uitgegeven aan een model en 'hij heeft altijd in de vitrine gestaan' dan wil je eigenlijk die 200 ook er weer voor hebben.
- We willen graag een compensatie zien voor alle (wacht)tijd en energie die we hebben gestopt in het verkrijgen van het item. 'Iets waar ik 20 jaar gezocht heb! Dat krijg je niet cadeau!'/ kijk eens hoeveel geld ik heb uitgegeven om dit te pimpen!
Dat kan een verkoper vinden, maar als de kopers het niet willen hebben voor de vraagprijs, dan komt er geen verkoop tot stand.
We kunnen het allemaal onredelijk vinden of onze eigen stelregels bedenken, maar uiteindelijk wordt de prijs gewoon bepaald door vraag en aanbod. En door de kennis die beide partijen hebben over de vraag en het aanbod. Zo werkt dat in een vrije economie, of je dat nou leuk vindt of niet.
-
Tweedehands is in een winkel meestal voor de helft van de nieuwprijs te koop.
Inkoop is meestal zo'n 35 % geweest dan denk ik maar.
Op beurzen kun je volgens mij nog steeds je [goedkope]slag slaan als je wat van de prijzen afweet.
En op verkoopsites is het gewoon uitkijken geblazen,de vraagprijs overstijgt soms de nw.prijs!
Daar is het soms echt wat een gek ervoor geeft, voorbeeld : er wordt een ns sik aangeboden volgens de tekst in nieuwstaat, een vitrine model
De sik is het eerste oude model met dito aandrijving, missen twee van de vier buffers en als klap op de vuurpijl hij loopt niet!!
Bieden vanaf 65 euro............. een nieuwe sik met nieuwe aandrijving, geen missende onderdelen,garantie en die loopt wel ,koop je voor ong.75 euro of zelfs wat goedkoper!
Beiden analoog.
Zoals deze kun je nog meer advers.vinden.
Dus.........deels wordt het door ons zelf in stand gehouden de hoge prijzen.Maar soms wil je dat rijtuig of locje heel graag hebben en ben je bereidt er wat meer voor neer te tellen........niet erg toch?
De prijzen zakken vanzelf ;)
-
..... voorbeeld : er wordt een ns sik aangeboden volgens de tekst in nieuwstaat, een vitrine model
De sik is het eerste oude model met dito aandrijving, missen twee van de vier buffers en als klap op de vuurpijl hij loopt niet!!
Dat heeft niks met de prijskwestie te maken, maar is gewoon bedrog.
-
Ik vind de openingspost nogal vaag; wat wil je nou eigenlijk? Uiteraard " iets met modelspoor", maar als je dat geantwoord hebt begint het pas. Als je het prima vindt dat er wat om de kerstboom rijdt ben je voor een paar tientjes klaar, maar met het stijgen van de eisen, het detailnivo en de accuratesse stijgt het prijsnivo mee. Daarbij komt dat sommige modellen in zeer gelimiteerde oplages zijn aangemaakt en dan maakt, los van detailnivo en accuratesse, de schaarste al dat het duur wordt.
Ik kan ook wel miepen dat er nauwelijks Philotrain locs onder de honderd euro te vinden zijn, maar daar wordt het niet anders van. En 'afschrikken van herintreders' door middel van hoge prijzen, daar geloof ik niet in.
Dusch; lees elke dag Marktplaats, dan begin je prijsgevoel (en een dikke huid ;) ) te ontwikkelen. En dan ga eens naar de beurs in Houten, dan merk je dat het vaak goedkoper kan en dan ga je verzamelen wat je leuk vindt of je laat het er helemaal bij zitten, ook prima.
-
@klaas, Dat is volgens mij precies wat de topicstarter vraagt. houden we zelf de prijs hoog? ja dus deze wel in ieder geval. ;)
Gelukkig zijn er ook verkopers op sites die normale prijzen hanteren.
Wat te denken van mensen die ontkennen handelaar in treinen te zijn ,maar steevast 24/7 advertenties hebben staan op meerdere sites?? ;D ;D
-
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is maar toch, je ziet maar, prijzen schieten als kanonskogels de lucht in.
Toch heb ik twee jaar terug 1tje gescoord voor 229,- digitaal en in nieuwstaat bij een bekende winkel waarvan de eigenaar helaas overleden is :'(
Ook hadden ze vorig jaar Benelux ICR rijtuigen voor minder dan de nieuwprijs.
Biedingen die je ziet op Marktplaats moet je nooit serieus nemen, vaak staat zon duur/gewild treinstel lang op marktplaats en diverse keren opnieuw erop gezet. Zijn er dan veel mensen die het willen hebben? Nee... anders was het direct verkocht.
Maar bestaan er nog verder winkels met goede occasions/2e hands? vaak is het rommel en met een sleepcontact eronder.
Ik denk dat 99,9% van de verzamelaars/liefhebbers voldoende geld heeft om heel veel te betalen voor een trein, maar ze vinden het niet waard (terecht)
Maar aan de andere kant, stel je koopt een LSM ICR stuurstand ik zeg wat nieuw waren ze 75,- tot 90,- en je koopt 1tje op MP voor 130,- maar je hebt er 20 jaar plezier aan, is het dan nog duur?
Een Playstation/Xbox/ en al die andere troep is na een jaartje of 2 niks meer waard, dat vind ik pas duur!
-
ik vind alles sowieso te duur als ik t moet kopen en te goedkoop als ik t wil verkopen. Tis toch wat he, knolraap en lof schorseneren en prei.
-
jaja, dalende omzet en stijgende lasten...
-
Dit topic maakt flink wat reacties los! Goed idee van brun (y)
-
Je kunt nu eenmaal niet voor het oude dubbeltje op de eerste rang zitten...
Je wil niet weten hoe vaak mij dat lukt :)
-
Dank voor de vele reacties. Ik moet inderdaad wat duidelijker uitleggen wat ik bedoel. Dus: inderdaad, ik heb het gevoel dat prijzen bewust hoog worden gehouden. En ik heb het niet over zeldzame modellen, maar gewoon alledaagse zaken van goede kwaliteit.
Het zit zo. Ik zocht inderdaad letterlijk iets voor onder de kerstboom, gewoon voor de lol. En toen raakte ik weer enthousiast (als kind met treintjes gespeeld hè) en dacht, laat ik doen wat vroeger nooit kon - een leuk en serieus baantje bouwen. Ik wilde er alleen niet meteen duizenden euro’s in steken, dus al ’t rijdende spul wat hier nu in de la ligt tot dat baantje klaar is, is tweedehands. Marktplaats, eBay en op dit forum gekocht.
Veel ervan is uit de jaren ’80. Waarom ook niet, Roco en Fleischmann maakten toen echt al heel mooie, gedetailleerde modellen. Maar na een tijdje zie je een patroon. Je koopt een 2200 van Roco, 85 euro, zogenaamd nauwelijks gebruikt. Je maakt het pakket open en de helft van de hekjes ontbreekt. Een 01, zelfde verhaal, kostte ongeveer 100 euro. Op de foto’s zag het er goed uit, in het echt bleek ’t een shabby ding. Rijtuigen? Zodra je een fatsoenlijk model zoekt (bijvoorbeeld een Lima-Silberling met lengteschaal 1:87) betaal je ruwweg de nieuwprijs van 20 jaar geleden. Dat lijkt niet veel, maar zodra je er drie of vier wilt om ook daadwerkelijk een trein te laten rijden, tikt het weer fors aan.
Nu is het natuurlijk zo – als je het niet wilt kopen, koop je het gewoon niet. Modelspoor is gewoon voor de lol, je kunt er prima zonder. Tegelijkertijd denk ik dan wel: waarom zijn dat soort dingen nog zo duur?
Dat het een tikje elitaire hobby is, dat is me nu wel weer duidelijk. Mensen reageren ronduit beledigd als je een lagere prijs biedt. Dat exact dezelfde trein nog bij vijf andere verkopers op eBay staat, telt volgens hen niet. Iedereen hanteert gewoon dezelfde prijs. “Want dat is het waard.”
Ik liep een hele grote modelspoorwinkel binnen, snuffelde door de occasions. De helft was serieus oude meuk met duidelijke gebruikssporen. En dan kost het nog steeds 120 euro omdat 't van Märklin is. Als je dan vraagt of er iets van de prijs af kan, word je de deur uitgekeken. "Sorry meneer, maar dit zijn vaste prijzen." Zo'n lachje erbij van: beginner, hoe dúrf je het te vragen.
Er is nul concurrentie, de tweedehandsmarkt lijkt wel een kartel. En vooral deze laatste ervaring maakt me wat chagrijnig. Zo veel oude mannen die liever hun spullen in de kast laten staan dan wat te zakken met de prijs. Je ziet dezelfde locs maanden- en maandenlang weer op de marktplaatsen staan. Het gaat overduidelijk niet om het verkopen, het gaat om het cashen (en dat bedoelde ik met handelsmoraal).
Vervolgens klagen diezelfde heren erover dat winkels links en rechts failliet gaan, dat fabrikanten ermee ophouden, dat beurzen steeds minder worden bezocht. Ja, duh, denk eens marktgericht! Neem zo'n beginner bij de arm, geef hem een winkelmandje, vraag hem wat voor tijdperk hij leuk vindt en sleur hem vervolgens door je hele winkel, "We gaan eens kijken hoever we komen met 300 euro."
Ik wil hier niemand persoonlijk mee voor ’t hoofd stoten, alleen mijn subjectieve belevenissen delen.
-
Heb trouwens toch al meer materieel dan ik op mijn spoorbaan kwijt kan.
Maar daar heb ik wel een oplossing voor baan uitbreiden ;D
Ik koop iets alleen als ik het voor de prijs kan krijgen die ik in mijn hoofd heb anders niet.
Maar wat is het verschil tussen een model dat af en toe rijd en eentje die in een vitrine staat niks naar mij idee de eerst is zelfs in een betere conditie ;)
-
Prijzen worden nooit bewust hoog gehouden. Een prijs blijft alleen maar hoog als het er voor betaald wordt.
Ik kan bijvoorbeeld voor een simpel model 100 Euro vragen terwijl hij maar 30 Euro waard is. Als ik dat model dan binnen vier dagen voor 100 Euro verkoop, zet ik dan iemand af?
Pas als wij modelspoorders gaan weigeren dergelijke bedragen neer te leggen zullen ze gaan zakken. De verkoper houd nooit de prijs bewust hoog, want dan zal deze het namelijk nooit verkopen. Een verkoper wil zijn waar verkopen en zolang dergelijke bedragen er gewoon voor neergeteld worden blijven de prijzen hoog.
-
Ik kom regelmatig op beurzen en ken de betrouwbare handelaren wel, de andere loop ik voorbij. Tip: let op veel voorkomende items zoals het Fleischmann O&K locje. Wat vraagt men daarvoor... 15~20€ is redelijk maar als hij voor 45€ op de plank staat (en ja, dat komt voor!) dan geeft mij dat al een aardig idee van het prijsniveau.
-
En zo moet je het inderdaad bij een minder budget doen. Meeste inkopen doe ik ook op beurzen. Vroeg binnenlopen, eerst rondkijken en dan je slag slaan en eerlijk gezegd kan ik voor redelijke prijzen nog heel wat kopen. En inderdaad dat betekend wel dat je bepaalde modellen bijna niet kan aanschaffen. Daar moet je dan voor sparen of heel erg veel geduld voor hebben. Daarnaast zijn er nog winkels die redelijke 2e hands prijzen hanteren. Je moet ze wel weten te vinden en ik heb wel N spoor dus met de drie of vier winkels met redelijk veel 2e hands kom ik al een heel eind.
-
@Brun: het is jammer dat je dat je dat toevallig zo getroffen hebt, als je wat meer winkels tegen komt zul je merken dat er best hele nette verkopers zijn. Voorbeeldje: die Jan Kiepura rijtuigen waar ik het over had gaan op Ebay makkelijk voor € 100,- a € 120,- weg. Toch rekende die winkelier keurig de nieuwprijs van € 60,- terwijl ze nog geeneens op de site hadden gestaan en ik heb een bericht stuurde dat ik ze wel wilde hebben. Ook heb ik wel eens bij een winkel gekocht via internet maar dan ophalen in de winkel. Toen ik ze ophaalde had de winkelier me keurig een vaste klantenkorting gegeven terwijl ik daar voor het eerst kocht. Misschien zou je beter eens kunnen kijken voor nieuw materieel maar dan van bijvoorbeeld Piko of zo? Dat is tegenwoordig ook keurig netjes en doet niet onder voor bijvoorbeeld oudere Marklin rijtuigen. Kijk ook eens bij de wat grotere zaken, die hebben soms ook hun gebruikte spullen online staan. Dan kun je van te voren kijken of het je waard is. Mocht je liever niet teveel geld uit willen geven dan is een iets grotere beurs misschien een optie. Daar zijn ook zat modellen te koop zonder bijvoorbeeld de originele verpakking. Dat scheelt ook vaak. En afdingen op tweedehands (of nieuw) is inderdaad niet gebruikelijk in winkels. Zeker niet als het een kleinere zaak is, daar heeft de winkelier vaak net genoeg om rond te kunnen komen. Als hij jou dan nog korting geeft dan scheelt het hem letterlijk in zijn boodschappen aan het eind van de week.
Met vr. groet, Martijn.
Edit: en betreffende je ervaringen met spullen die beschadigd bleken te zijn, dat is beginners pech :-\ Daar leer je dan ook weer van en misschien kun je beter nieuwe spullen in de dump kopen in een grote winkel dan op zoek te gaan naar koopjes op MP? Heel vaak heeft een treinenzaak een rek staan met artikelen die teveel zijn ingekocht en dan voor net boven de inkoopprijs worden aangeboden. Dan betaal je misschien iets meer maar je hebt geen onverwachte problemen. Voorbeeld: een Roco NS1100 in blauw voor € 89,-. Misschien heb je een oude Marklin Loc voor minder maar met de Roco heb je wel een hele nieuwe mooi gedetailleerde loc met alles erop en eraan in de originele verpakking en garantie :)
-
Ik ben zeer ingenomen met de kwaliteits/prijs verhouding van de Piko NS2200 om er eens 1 te noemen.
En inderdaad Martijn: soms voor slechts iets meer een nieuw locje.
-
Ik moet zeggen dat ik totaal andere ervaringen heb op marktplaats. Zeker de helft van mijn verzameling bestaat uit 2de hands spullen. Eigenlijk allemaal zgan en voor gemiddeld 60a70% van de nieuwprijs.
Enige wat je nodig hebt is een beetje geduld en kennis vd prijzen en hoe vaak het eea aangeboden wordt.
Dus prijzen die bewust hoog worden gehouden ben ik het niet mee eens vanuit mijn eigen ervaringen.
Groet,
Chris
-
Hoi,
Wat ik al eens eerder aan heb gegeven is dat ik vond dat eerst door Marktplaats de prijs wat omhoog ging door het bieden, en dan ook nog verzendkosten erbij, en later door de Catawikiveiling helemaal de pan uitrijst.
Wat dan gezegd wordt: wat de gek ervoor geeft, ik ben niet zo gek om iets te kopen wat door het bieden duur is geworden.
Nou zal er ook echt wel een item zijn wat wel prijswaardig is voor al verzamelobject of items die nog vrij nieuw zijn.
Ook op de beurzen vind ik het tweedehandsspul nog vrij prijzig, en daar geldt dan wel een beetje wat de gek er voor geeft.
Vroeger op school met mijn bijbaantje kocht ik veel meer, toen had ik nog geen hypotheek :D.
Nu heb ik mijn baanplan vooral aangepast aan mijn budget, zei er iemand retro? (y)
Blijft een feit dat er prachtig spul wordt geproduceerd, ik doel op de nieuwe modellen '54/'64 bijvoorbeeld.
Maar dat mag vooral blijven doorgaan evenals nieuwe bouwdozen en bouwmateriaal.
Dankzij alle technieken zoals 3D printen en tekenen blijft de hobby wat waard om te investeren in ontwikkeling anders zal de markt snel inzakken.
Gr Koen.
-
Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.
Als je zo eentje nog wil te pakken krijgen, schiet je de hhoofdvogel meestal af.
Als Piko of nog beter Roco hem nu zouden uitbrengen, dan zie je 9/10 de prijs van die Trix ook opeens een duik nemen.
-
Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.
Zo zie je maar, beter zoeken. Dat ding ligt gewoon in de winkel voor de normale prijs. ;)
-
In schaal N hebben we een mooie vergelijk door de site spurweite-n.de
Daar staan alle ooit uitgebrachte modellen met de actuele handelswaarde.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
-
Waarbij 'actuele handelswaarde' betekent 'wat de gek ervoor betaalde', eigenlijk waar dit topic over gaat. :)
-
Wat de gek er voor geeft geld natuurlijk bij alle 2de hands spullen. Kijk bv maar naar audio, racefietsen, auto’s etc. Mensen vinden hun eigen spullen vaak bijna nog de nieuwprijs waard terwijl wanneer ze iets kopen veel minder willen betalen.
Maar soms zijn er inderdaad nog gekken die dan langskomen en wel ergens de hoofdprijs voor geven (en gelukkig heb ik die zelf ook aan de deur gehad 😀).
Groet,
Chris
-
Het heeft niks met gek te maken. Als het aanbod veel kleiner is dan de vraag, dan wordt de prijs wat de hoogste bieder nog wil/kan betalen. Internet heeft daar in zoverre een rol in gespeeld dat de markt veel transparanter is geworden. Meer mensen weten dat een schaars artikel te koop staat en kunnen meebieden.
Het werkt ook omgekeerd. Een aanbieder kan wel beweren dat een artikel schaars is, maar via internet kom je er snel genoeg achter of dat ook zo is. Het is veel gemakkelijker geworden om marktkennis op te doen.
-
Je slaat de spijker op zijn kop, Henk. En, zoals reeds een aantal keren hier opgemerkt, het is en blijft een individuele keuze. Wil je iets graag hebben en kun je het betalen: kopen. En dan geldt dat je het risico neemt dat je (even) later hetzelfde artikel elders voor minder ziet. Maar aan de andere kant geldt: misschien zie je het artikel nooit meer omdat het uitverkocht is en niemand er van af wil.
-
Ja voor recent spul in kleine oplage klopt dat allemaal wel, maar geloof niet dat t daarom ging bij kunstmatig hoge prijzen. De eindeloze stapels overal dezelfde jaren 70 fleischmann-sh*t in houten, wordt dat spul verkocht voor de toch wel aanzienlijke bedragen die men ervoor wil hebben? Het ligt er elke keer weer... das geen vraag en aanbod, das gewoon hardnekkig vasthouden aan t idee dat die meuk geld waard is terwijl uh ja, wat moet je dr mee...
-
Klopt ook Floris. Ik loop die kramen altijd vrij snel voorbij in Houten (en die met die witte dozen nog sneller), maar verbaas mij dat zo iemand geen speciale acties houdt. Zo in de trant van 'Vandaag alle goederenwagns van merk x minus 20%'. Iedere keer sjouwen ze dezelfde spullen mee. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
-
ook niet t mijne, want ik heb al een trein. (y)
Maar goed, de drie verzamelaars van oude fleischmannmeuk zijn allang voorzien dus ram de rest de markt op voor een tientje en ga er massaal mee rond de kerstboom vlammen en wie weet krijg je dr nog wat klein grut enthousiast mee. tis niet minder degelijk dan myworld ofzo dus waarom niet...
-
Die verkopers denken aan de "nostalgische waarde" en vergeten dat de Fleischmannfabriek duizenden van zo'n model heeft gemaakt :)
@spoorzeven,
Ah, jij bent ook zo'n witte_dozen_snelwandelaar!
-
Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.
Als je zo eentje nog wil te pakken krijgen, schiet je de hhoofdvogel meestal af.
Met geduld en wat mazzel via 321meins voor een leuke prijs ;D
-
Een aanbieder kan wel beweren dat een artikel schaars is, maar via internet kom je er snel genoeg achter of dat ook zo is. Het is veel gemakkelijker geworden om marktkennis op te doen.
Inderdaad. Aanleiding voor de topic-opener was een opmerking* die ik had geplaatst bij een advertentie in de rubriek Vraag en Aanbod. Iemand biedt daar kappen van Roco-locs aan voor een prijs die zowat 60 procent boven de winkelprijs ligt en dat terwijl je die kappen dus nog gewoon in de winkel kunt krijgen of bij Roco zelf bestellen. Leve het internet en leve Google, want mijn gut feeling dat die prijs veel te hoog was, werd dus snel bevestigd.
Het ligt er elke keer weer... das geen vraag en aanbod, das gewoon hardnekkig vasthouden aan t idee dat die meuk geld waard is
Dat is inderdaad het probleem bij een deel van de modelspoorders: blijven volhouden dat hun modellen, hun verzameling of hun handelswaar heel veel waard is. Zelfs tegen beter weten in. Sommige mensen rekenen zichzelf rijk. Ik voorspel dat die advertentie met die veel te hoog geprijsde Roco-kappen er over een maand nog staat en over een half jaar ook nog...
Grosso modo is modelspoor gewoon een heel erg slechte belegging. Slecht een enkele keer is er wel sprake van forse waardestijging. Een mooi voorbeeld is de Northlander-set die Märklin nu precies 40 jaar geleden op de markt bracht. Destijds moest je voor dat treinstel maar liefst 350 DM betalen, een ongekend hoog bedrag in die tijd. Vandaag de dag kun je nog altijd op circa 1.100 euro rekenen als je er eentje wilt kopen.
Steyn
* Opmerkingen bij advertenties plaatsen is dus niet de bedoeling heb ik geleerd. Ik zal dat niet meer doen. Wie 60% boven de nieuwprijs voor zijn tweedehands waar wil vragen moet dat dan maar doen. Realistisch is het echter niet.
-
@Steyn: volgens mij was de clou juist dat de kappen wel in de winkel stonden voor een lagere prijs maar dat deze echter niet meer geleverd konden worden/gemaakt werden. Dus vandaar de hogere prijs. Zie bijvoorbeeld LS Models ICR'en of Artitec plan E blauwe reclamebanen.
Klopt ook Floris. Ik loop die kramen altijd vrij snel voorbij in Houten (en die met die witte dozen nog sneller), maar verbaas mij dat zo iemand geen speciale acties houdt. Zo in de trant van 'Vandaag alle goederenwagns van merk x minus 20%'. Iedere keer sjouwen ze dezelfde spullen mee. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
Dat zijn wat ik de "veteraan-verkopers" noem. Die staan al heel lang op elke beurs en telkens met dezelfde dozen met dezelfde zooi. Als ze alles voor 1/5 van de prijs zouden doen zouden ze wellicht met twee beurzen meer overhouden dan nog 5 of 10 jaar lang elke beurs opnieuw sta-geld te moeten betalen :(
-
Die mannen staan vermoedelijk jaar in jaar uit op al die beurzen voor hun sociale contacten en/of om even een dagje weg te zijn van hun vrouw, anders valt het niet te verklaren. ;)
Steyn
-
ik zit elke dag wel te loeren naar tweedehands op div sites.
maar ik krijg toch ook de indruk dat bepaalde periodes van het jaar mee spelen in de prijzen die gevraagd worden.
kerst , vakantie geld periode.
Voor het gene wat word aan geboden en wat ik zou willen kopen, altijd eerst wat googelen en dan bieden via een persoonlijk bericht.
Wat je dan zou willen betalen voor een item ligt dan geheel bij je zelf , maar ik kijk naar de staat en hanteer 2/3 van de nieuw prijs , maar ja als je al heel lang opzoek ben ......
Ik kocht ( off topic ) laatst een oldtimer auto en kon hem gelijk de zelfde dag nog voor bijna het dubbele verkopen . Niet gedaan en zo zal het met trein spul wel eens gaan en dan kom je vanzelf op wat de gek er voor geeft.
Dus we houden zelf ook de prijs hoog naar mijn mening . ::)
-
@Steyn: oh ja, dat kan natuurlijk ook ;D
-
Ah, jij bent ook zo'n witte_dozen_snelwandelaar!
;D Ik word zo blij van alle dingen die ik in Houten NIET hoef te kopen (off-topic, maar waar)
-
Fijn gevoel is dat hé ;D
Maar de wet van vraag en aanbod is in de tweedehandsmarkt nog niet helemaal doorgedrongen bij veel handelaren. Vergelijk het eens met de modelautohandel: bijzondere modellen gingen rond de eeuwwisseling voor de prijs in Euro's weg die ze voorheen in guldens hadden gekost. Dat duurde maar heel even, daarna stierf de generatie Dinky-verzamelaars een beetje uit en stortten de prijzen volledig in. Ook voor nieuwe modellen door de aanwas uit China. Nu 15 jaar later zijn de prijzen een beetje gestabiliseerd, maar is nieuw spul relatief onbetaalbaar door de kleinere oplages en veel minder voorraad bij de handel.
Voor modelspoor geldt een beetje het zelfde. Oudere Fleischmann spullen zitten echt in een vrije val (al heeft nog niet iedereen dat door) terwijl de kleine oplages van nieuwe modellen, gecombineerd met het tegenwoordige detailniveau en de noodzakelijke electronische opties, relatief veel duurder zijn dan de simpele treintjes van vroegâh.
Dat er op beurzen mensen zijn die voor het Hema treintje van Fl. 19,75 (anno 1978) thans € 60,- vragen is meer een sociaal vraagstuk dan prijsbeleid als je het mij vraagt.
En de drie-rail wereld is een parallel universum met andere wetten, daar geldt geen ratio ;D
-
Zoals Het Goede Doel al zong:
Als de prijzen blijven stijgen, krijg je uitval van de vraag.... ;)
Ja dankjewel, nu heb ik de rest van de avond dat nummer in mijn hoofd... ;D
-
Hoi,
Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :) Zelf ben ik ook wel eens de gek, die veel teveel betaald voor een rijtuig. Maar als het bijvoorbeeld iets is wat echt niet meer gemaakt wordt en het ontbreekt nog in je treinsamenstelling of verzameling, dan kun je het betalen of niet. Het voorbeeld wat je net aangaf is ook net even anders. Ja, ze zijn nieuw voor minder geprijsd maar als je de link volgt zie je ook dat die kappen momenteel niet meer leverbaar zijn. Ik ga er zomaar vanuit dat deze ook niet meer gemaakt worden en dan is het dus ook kiezen of delen :)
Ook een leuk voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg)
(Bron: https://www.loco-loko.com/)
Dit gaat zelfs mij net even te ver ;D Maar met wat geduld zullen ook deze wel verkocht worden 8)
Met vr. groet, Martijn.
Het is in sommige gevallen wel extreem, maar wat ik vooral nog extremer vind; is de mate van hoeveel er eigenlijk aan de gekte meedoen!
Zoals genoemd ICR'en voor meer dan €100 maar ook Bcvmh en ex gril express bakken die voor schrikbarende bedragen verkocht worden.
Door het voor die prijzen te kopen word er blijk van gegeven dat de gevraagde prijzen acceptabel zijn...
-
Die prijzen zijn ook gewoon acceptabel, tenminste wel voor degene die dat bedrag er uiteindelijk ook voor betaald ;D
-
Ja, dat zijn er misschien niet veel, maar dat hoeft ook niet als het aanbod klein is.
-
Het bericht was van mei 2018 en de 42054 staat niet meer op de site. Iemand heeft het er toch voor over gehad waarschijnlijk.
-
Maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
[...]
- Wat we hebben uitgegeven aan een model willen we graag terugzien in een eventuele verkoop. Jawel, als je 200 euro hebt uitgegeven aan een model en 'hij heeft altijd in de vitrine gestaan' dan wil je eigenlijk die 200 ook er weer voor hebben.
[...]
Daar snap ik dus niets van. Je hebt er toch al die tijd van genoten? en dat wil je gewoon gratis doen? Met een beetje geluk gaat dat lukken, of je maakt zelfs winst, omdat er stomtoevallig een goede markt is voor het model. Meestal valt dat tegen. Iets wat nu nieuw in de winkel ligt is nu eenmaal aantrekkelijker dan iets wat 10 jaar in iemands vitrine heeft gestaan. Ja het is hetzelfde ding, en nee het is niet hetzelfde waard. Als iemand er 150 euro voor geeft dan heeft het bezit van dat model jou 5 euro per jaar gekost. Waar heb je het over?
edit: dat gezegd hebbende, je kunt het natuurlijk altijd proberen, nee heb je, ja kan je krijgen. Maar kijk niet raar op als het bij die nee blijft.
-
Hoi,
Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :) Zelf ben ik ook wel eens de gek, die veel teveel betaald voor een rijtuig. Maar als het bijvoorbeeld iets is wat echt niet meer gemaakt wordt en het ontbreekt nog in je treinsamenstelling of verzameling, dan kun je het betalen of niet. Het voorbeeld wat je net aangaf is ook net even anders. Ja, ze zijn nieuw voor minder geprijsd maar als je de link volgt zie je ook dat die kappen momenteel niet meer leverbaar zijn. Ik ga er zomaar vanuit dat deze ook niet meer gemaakt worden en dan is het dus ook kiezen of delen :)
Ook een leuk voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/duur.jpg)
(Bron: https://www.loco-loko.com/)
Dit gaat zelfs mij net even te ver ;D Maar met wat geduld zullen ook deze wel verkocht worden 8)
Met vr. groet, Martijn.
Op ebay zit al jaar en dag ook zo'n figuur. Ooit is zo'n rijtuig voor een dergelijk bedrag afgehamerd omdat er toevallig twee gekken waren die tegen elkaar opboden. Sindsdien denkt hij dat dat de marktprijs is. Ik vind hem altijd een beetje... tja. Hij denkt vast dat hij op een enorme goudschat zit. Er zijn toch leukere manieren om van je treintjes te genieten dan te bedenken hoeveel ze in theorie waard zouden kunnen zijn? Wel is er misschien een licht prijsopdrijvend effect. Als je iets dat ooit 50 euro kostte maar vaak genoeg voor 200 ziet aangeboden, is er een kansje dat je 100 euro ineens acceptabel vindt.
-
heb je het nou over de eigenaar achter de site uit het citaat?
-
"Op ebay zit al jaar en dag ook zo'n figuur [etc etc etc]"
-
Okay, verwarrend omdat je het hele gebeuren van Loco Loko nog eens meequote.
-
is er een website ofzo waar je de originele winkelprijzen kunt terugvinden? Ben zelf ook wel benieuwd naar bepaalde modellen.
-
Okay, verwarrend omdat je het hele gebeuren van Loco Loko nog eens meequote.
Dat deed ik juist om verwarring te voorkomen. Die quote is namelijk van een paar bladzijden eerder. Ik vergelijk de persoon uit die quote met iemand anders. "Op ebay zit ook zo'n figuur (etc)". Ik snap werkelijk niet wat er niet te snappen valt.
-
Ach, nu moet het volgens mij wel gelukt zijn, toch? :)
@Harm Boer: zo'n site ben ik nog niet tegengekomen. Wellicht dat een winkelier nog weet wat de originele prijs was, of anders vast hier wel :) Heb je een bepaald model in gedachten? We helpen je graag.
Het bericht was van mei 2018 en de 42054 staat niet meer op de site. Iemand heeft het er toch voor over gehad waarschijnlijk.
Ik heb er inmiddels ook een kunnen bemachtigen, ik moet hem alleen nog even ophalen in België :P Maar ik heb nog wat dingen her en der liggen dus ik hoop wel dat dat Staatslot wat ik gekocht heb ook wat op gaat leveren ;D
-
Ach, wat is een reele prijs? Een Vedes/Roco BR218 gaat ook gemakkelijk weg voor mooie prijzen: https://www.ebay.de/itm/Roco-72749-Diesellokomotive-BR-218-der-DB-AG-in-OVP-TOP-ZUSTAND/163984760211?hash=item262e40dd93:g:xFwAAOSw9xJd8WO4 :o
-
Ja, die had ik ook gezien :o Dat is ook een bizarre prijs. Ik wist niet dat Roco ook zulke gezochte modellen had.
-
@Harm Boer: zo'n site ben ik nog niet tegengekomen. Wellicht dat een winkelier nog weet wat de originele prijs was, of anders vast hier wel :) Heb je een bepaald model in gedachten? We helpen je graag.
Ik zou wel willen weten wat een lokomotief van Magic train in de winkel kostte..
Bijvoorbeeld de stainz..
Bij voorbaat dank!
-
Ach als je maar ver genoeg teruggaat in de tijd. Mijn Fleischmann BR 55 met artikelnr 1351 (dus tussen 1967 en 1970) is geprijsd met fl 52.95 en dat brengt-ie in Euro's nu ook nog wel op eigenlijk ;D
-
Wat is er mis met de prijzen modelspoor?
Ik heb twee keer de tweede prijs gewonnen met modelspoor en een keer de eerste prijs. (y) (y)
Heel vervelend voor alle andere deelnemers behalve voor die twee eerste prijs winnaars.
Tweedehands: In Houten loop ik nu altijd eerst over de hele beurs voor ik wat koop. Ervaring, ik had wat gekocht en zag hetzelfde op een andere tafel goedkoper. (NS1002 van Roco, hahaha, kan niet, Roco heeft die niet gemaakt. Roco verkocht de NS 1000, waarvan je met de bijgeleverde transfers en schildjes de NS1001, NS1002, NS1003, NS1004 t/m NS1010 kon maken zelf. Ik heb die dikke nummer schildjes niet gebruikt, maar heb er gelijk Philotrain nummer schildjes op geplakt.) Bij bieden op veilingsites is het gewoon op tijd stoppen met bieden. De Lima IRM werd voor 500 euro of meer verkocht aan de hoogste bieder voor Rivarossi de IRM ook maakte. De prijzen van de Lima's zakten daarna in.
Nieuw: beter duur, als niet te koop. Koop het model dat je wilt maar, want dan heb je het zeker, nu al. ;D
Groetjes
Wil
-
Je kunt de hoofdprijs betalen, of accepteren dat je wel eens mis grijpt. Dat laatste overkomt me nogal eens, omdat ik weiger aan de gekte mee te doen. Ik bepaal van tevoren wat ik voor een model over heb. Wil iemand het daarvoor niet kwijt, dan moet hij het maar houden of aan iemand anders verkopen die wel zo gek is. Dat is voor mij ook een manier om de verzameling binnen de perken te houden ;) Omgekeerd vind ik dan dat ik zelf ook geen items voor woekerprijzen moet aanbieden, dus bied ik items aan voor de prijs die ik er zelf voor over zou hebben. Soms ben ik daarmee goedkoop en af en toe (te) duur, maar ik kan mezelf wel recht in de ogen kijken. Ik zit hier niet om winst te maken, maar om geholpen te worden door medemodelspoorders.
-
Zo denk ik er ook over. Ik stel een limiet en zet dat in als bod in de laatste seconden voor afloop van de veiling (eBay).
-
Heerlijke draad om te lezen, en ook ik ben door schade en schande wijs geworden.
Ik (39) ben pas 2,5 jaar op de modelspoormarkt en dat maakt het soms niet makkelijk. In die zin, dat de mooie modellen die ik waardeer ook nog eens duur zijn. En dat je veel moet investeren om wat op te bouwen. Zo heb ik onlangs 1000 euro betaald voor een volledige LS models benelux stam, de 1100 serie loc dan wel weer goedkoop op de kop getikt. Ook ICR rijtuigen nog prijzig.
De Roco plan T (nog net nieuw kunnen kopen) en Roco plan V zijn dan nog redelijk te vinden, maar een Trix thalys, whoosh. Als ik eens 10 jaar eerder ermee begonnen was 
En alle dingen waar je dan later pas achter komt, artitec DDM rijtuigen met verschillende kleuren / verschillende batches enz.. door schade en schande, maar wel een heerlijke hobby.
-
Ja, die had ik ook gezien :o Dat is ook een bizarre prijs. Ik wist niet dat Roco ook zulke gezochte modellen had.
De Rotlingen stuurstand die nu heruitgegegeven is, deed ook 250 tot 300 euro op internet. :-X