BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: muddymattie op 30 December 2007, 22:06:01

Titel: polarisatie
Bericht door: muddymattie op 30 December 2007, 22:06:01
vaak wordt melding gemaakt bij wissels dat het hartstuk geïsoleerd is, en dat naderhand gepolariseerd kan worden.
Graag zou ik willen weten wat dit betekent, en wat het nut hiervan is.
is er een site waar dit schematisch uitgetekend is.

muddymattie
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: V200-G2000 op 30 December 2007, 22:28:01
Afhankelijk van de stand van het wissel wordt het hartstuk electrisch verbonden met de ene of de andere spoorstaaf. Vaak wordt dit mechanisch in het wissel zelf opgelost.
Voordeel daarvan is dat het hartstuk stroomvoerend is en de loc er beter over rijdt. De loc krijgt geen of bijna geen stroomonderbreking voor z'n kiezen.
Schema's heb ik zo niet. Mischien dat iemand anders dat weet.
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: Wim Ros op 30 December 2007, 23:49:37
http://www.electricnose.co.uk/dcc/dccpecoelectrofrog.html

Mvg
Wim.
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 December 2007, 00:11:38
Waarom noemt iedereen zo'n ding toch hartstuk?  :(
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: Peter Korsten op 10 February 2008, 22:49:20
Omdat het letterlijk uit het Duits vertaald wordt. Maar dat wist je al.

"Mein Wagen hat Panne. Darf ich bitte bellen?"

;)

- Peter
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: fissy op 10 February 2008, 22:57:51
Waarom noemt iedereen zo'n ding toch hartstuk?  :(

Misschien kunnen jullie een spoortechnisch woordenboek schrijfen, ben ik ook geeinteresseerd erin!

<---  Misschien hier in het hoofdmenu?

Groet

Bernd
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: daan2353 op 11 February 2008, 03:14:16
Waarom noemt iedereen zo'n ding toch hartstuk?  :(

omdat als het niet klopt de wissel niet werkt.. ;D
Het is trouwens lastig als je geen hartstilstand in een wissel hebt, dan heb je een bewegend hartstuk en dat heet dan weer een kikker (of Frog in het engels.) maar dat is vrij lastig rijden omdat je timing dan perfect moet zijn ;D ;)

Om even aan te geven dat het woord "puntstuk" veel duidelijker is..

Trix heeft dit trouwens zeer netjes opgelost met een versteekbaar bruggetje onder de bedding. Zo kun je kiezen tussen openrijdbare wissels of wissels met een gepolariseerd puntstuk.

De C-rails is niet zomaar van de märklin productielijn afgehaald, er is speciaal voor gelijkstromers ook nog apart over nagedacht.
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 February 2008, 09:56:00
omdat als het niet klopt de wissel niet werkt.. ;D
Als dit draadje toch weer opgerakeld wordt ga ik nog even door met zeuren.  ;D
Het is: Het wissel. De wissel  is een financiëel document.

Citaat
....dan heb je een bewegend hartstuk en dat heet dan weer een kikker (of Frog in het engels.)
Ook als het puntstuk niet beweegt heet het in het Engels een frog.
Titel: Re: polarisatie
Bericht door: daan2353 op 11 February 2008, 15:35:04
Was even vergeten dat er inderdaad bewegende puntstukken zijn in de modelwereld..  ;D