BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hans.F op 30 December 2007, 19:09:54
-
Spoorgenoten,
In mijn beginperiode ( 5-7 jaar geleden) heb ik 3 fleischmann loks DB Cargo baureihe 212 (nummer 4215) aangeschaft en voorzien van een lenz decoder. Ondertussen ben ik echter overgestapt op nederlands materieel, waardoor deze loks werkeloos terzijde staan.
Vanwege de lage prijzen is verkoop niet interessant.
Mede naar aanleiding van een artikel in Rail Mag. nr 250 is mijn vraag of deze loks in aanmerking komen voor een pimp-sessie.
Met andere woorden: Worden deze loks in het grootbedrijf ook ingezet door particuliere vervoerders en kunnen mijn modellen alsnog een tweede kans krijgen?
Wie heeft er tips, suggesties etc.
gr
Hans
-
ingezet door particuliere vervoerders
Ik ben geen kenner op dit gebied, maar Google kwam hier mee aanzetten... Zie
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_100
Wel Duitstalig ;D
mss dat je er wat aan hebt.
Robert
-
Kijk in de de Railmagazine 250 vanaf bladzijde 74 gaat het over de gelijkende broertje V100 uit de voormalige DDR.
Marc
-
Hoi,
Ik heb al meerdere uitvoeringen "gefabriekt" van marklin modellen.
Keuze genoeg, kijk maar eens op v100.de
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/PICT0004-5.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/RSE/PICT0026.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/PICT0007-3.jpg)
Bart
-
Ook in de railmagazine 250 staat de gerenoveerde uitvoering, uitdaging op zich ;)
-
tja, das een geval van draaistellen houden en de rest wegmikken. Die paarse is wel eng zeg. brrr.
-
Die paarse is wel eng zeg. brrr.
Is wel de lok die de TEE treinstellen teruggesleept heeft naar nederland ;D
Bart
-
Spoorgenoten,
Omdat er geschreven werd over het soortgelijke broertje uit de DDR, dacht ik dat er verschillen waren.
De foto's van Bart zijn mij bekend; had echter al gezien dat het niet om de fl.mann ging. Ik ben echter bang dat deze veranderingen niet tot mijn mogelijkheden behoren, maar wie weet wat 2008 brengt.
Verder een ieder bedankt voor de suggesties. "de rest wegmikken en de draaistellen behouden" doen we maar niet.
gr
Hans
-
"de rest wegmikken en de draaistellen behouden" doen we maar niet.
Je moet ook niet àlles doen wat Floris zegt...
Groet Jaap
-
nou, als ik me de gerenoveerde even voor de geest haal is er behalve de draaistellen niet veel origineels meer over wat de buitenkant betreft... Een nieuw kapje van styreen maken (alles rechttoe rechtaan, makkelijker kan niet) is dan minder werk.
-
Die nieuwe zijn wel super mooi ik hoop dat ze die snel in model maken.
-
Worden deze loks in het grootbedrijf ook ingezet door particuliere vervoerders en kunnen mijn modellen alsnog een tweede kans krijgen?
In Nederland rijden zover ik weet geen uit West-Duitse V 100'en omgebouwde locs rond. De gerenoveerde V 100'en die in alle kleuren van de regenboog rondrijden zijn allen omgebouwd uit V 100 D's, oftewel de DR-V 100.
De Bundesbahn V 100 hebben hier vroeger wel in het grensverkeer gereden, Nijmegen-Kleve in de jaren '80 met een Duits stuurstandrijtuig BDnf bijvoorbeeld.
Julius
-
Julius,
Een duidelijk antwoord! Nu nog even uitzoeken wat de verschillen zijn tussen oost-en west duitse loks, maar met jouw type aanduidingen moet ik een heel eind komen.
In de RM staat op blz 76: Het aantal nog beschikbare oostduitse V100 is sterk aan het af nemen. Om die reden is men gestart met de renovatie van west-duitse zusterlocs.
Ondertussen heb ik wel diverse ideeën opgedaan; nu nog kijken wat haalbaar is. (ondertussen zijn 2 van mijn 3 locs weer bijna rijklaar).
gr
Hans
-
De Bundesbahn V 100 hebben hier vroeger wel in het grensverkeer gereden, Nijmegen-Kleve in de jaren '80 met een Duits stuurstandrijtuig BDnf bijvoorbeeld.
Julius
Vraagje voor de kenners, hebben de Wiebe loks hier rondgereden? Bijv. bij de aanleg van HSL/betuwelijn.
Hier nog een V100-Ost die volgens mij wel geregeld in nederland komt.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/BEG/th_begv100.jpg) (http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/BEG/begv100.jpg)
(klik)
Bart
-
De Wiebe locs heel incidenteel wel als tractie voor de werktrein maar zelfstandig zijn ze niet toegelaten in NL.
De BEG loc kwam niet naar NL. Een loccie type 363 kwam wel naar NL maar sinds begin december niet meer.
-
Nu nog even uitzoeken wat de verschillen zijn tussen oost-en west duitse loks
Het zijn twee totaal verschillende machines, na het bekijken van wat foto's blijkt dat ook al snel. In de RM staat op blz 76: Het aantal nog beschikbare oostduitse V100 is sterk aan het af nemen. Om die reden is men gestart met de renovatie van west-duitse zusterlocs.
Ken het bewuste artikel niet, maar in mijn eerdere bericht wilde ik alleen zeggen dat tot nu toe geen West-V 100 hier structureel rijden. Kennelijk trekt men nu dus een blik 211/212'en los daar, wellicht is het dan de moeite waard af te wachten of er alsnog van die dingen deze kant op gaan komen...
Julius
-
Ja julius, er komen geen nieuwe ex. DR V100en meer, ik meen gelezen te hebben dat Alstom door de voorraad heen is en nu dus met de ex. DB V100en begint.
Groetjes Michiel
-
nou, als ik me de gerenoveerde even voor de geest haal is er behalve de draaistellen niet veel origineels meer over wat de buitenkant betreft... Een nieuw kapje van styreen maken (alles rechttoe rechtaan, makkelijker kan niet) is dan minder werk.
Het valt mij inderdaad op dat de kap inderdaad "recht" is. Op zich makkelijk te maken, maar dan moeten er nog roosters e.d. ingemaakt worden, wat (voor mij) wel moeilijk is.
Gelukkig zijn er ook voorbeelden met de originele schuine kap, maar daar is het hekwerk weer anders van. Gezien in de RM nr 250 blz76: De RRF heeft een wel erg fraaie kleurstelling.
Vraag: kan je dit soort hekwerken kopen of wordt dit eigen fabricage?
gr
Hans
-
Hans ik volg hem even niet, volgensmij heeft RRF alleen maar ex. DR V100en, deze uit een ex. DB V100 (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/157877/kategorie/Deutschland~Dieselloks~BR+212.html) maken gaat niet werken. Zoals al eerder door mensen gezegt het zijn 2 totaal verschillende locs. Ze hebben beide 4 assen en één cabine en daar houden de overeenkomsten zo'n beetje op. Volgensmij is die ex. DR V100 (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/70608/kategorie/Deutschland~Dieselloks~BR+201.html) in z'n geheel ook nog een aardig stukkie hoger. Alleen met wat vijl of sschuurwerk en het plaatsen van hekken ga je van een ex. DB V100 geen ex. DR V100 krijgen.
Als ik het stukje dat je van floris gequote hebt goed begrijp heeft floris het daar over ex. DB V100en die zo gerenoveerd zijn dat inderdaad alleen de draaistellen over zijn verder is het meer een G1002 opbouw. Bij de Dürener Kreisbahn hebben ze er zo eentje.
Groetjes Michiel
-
Michiel,
Bedankt voor je reactie.
Door jouw opmerking en linken zit ik gelukkig (eindelijk) weer op het juiste spoor.
gr
Hans
-
Oke dan ;D kijk daar doe ik het toch voor he ;) , groetjes Michiel
-
Brawa, brengt toch de DR v-100 uit? Moet je alleen nog zelf hand relingen solderen.
Gr Erik
-
ROCO komt dit jaar ook met een DR V100 in verschillende varianten (adviesprijs 79 euro).
-
Als ik het stukje dat je van floris gequote hebt goed begrijp heeft floris het daar over ex. DB V100en die zo gerenoveerd zijn dat inderdaad alleen de draaistellen over zijn verder is het meer een G1002 opbouw. Bij de Dürener Kreisbahn hebben ze er zo eentje.
Groetjes Michiel
Hohohoho! De locs van de Dürener Kreisbahn hebben niets te maken met wat Alstom in de zomer van 2007 heeft gepresenteerd als Baureihe 214. Daarvan is er tot nu toe maar een en die is bestemd voor de Nordbayerische Eisenbahn (212 197). In 'Op de Rails' heeft onlangs hierover een bericht gestaan, inclusief foto.
www.raymondkies.nl
-
Dat heb ik ook niet gezegt, ff goed lezen wat floris schrijft in het stukje wat door hans gequote werd en dan mijn reactie daarop lezen. Alstom is niet de enige die zich met die dingen bezig houd of heeft gehouden.
Edit: Dat die DKB loc wat anders is als wat Alstom nu leverd was mij al lang bekend. Wat er in de op de Rails heeft gestaan weet ik zo niet en ook niet hoe die Alstom dingen er precies uitzien. De enige andere gemoderniseerde 212 versies die ik ken zien er nog aardig als 212 uit. Die DKB loc daar in tegen daar is niks meer van over dan het onderstel de rest is nieuw.
Groetjes Michiel
-
ROCO komt dit jaar ook met een DR V100
Alleen meneer Roco weet nog niet wanneer dit jaar en of het allemaal wel definitief dit jaar door gaat (bron is mail verkeer met Roco zelf).
De Brawa's zijn wel erg mooi en gedetaileerd moet ik zeggen. MTE heeft er nog een aantal staan in verschillende uitvoeringen.
Kees-Jan
-
Aangezien er wel gesproken word over gemoderniseerde en gerenoveerde west V100en ben ik toch even gaan zoeken;
http://www.v100.de/index.php?nav=1404261
212-197-8 (http://www.v100.de/index.php?nav=1404261&file=jung_13673_02&action=image)
Alstom lijkt het goed hier (http://www.v100.de/index.php?nav=1401184&file=unbekannt_29558-0_01&&action=image) van afgekeken te hebben want zover ik kan vinden is dit weer geen Alstom loc :o
Dit (http://www.v100.de/index.php?nav=1401184&file=mak_1000281_57&&action=image) is hoe ik de modernisering van west V100en ken.
Ook dit (http://www.v100.de/index.php?nav=1401184&file=mak_1000122_59&&action=image) was een west V100 en dit is de hoekige opbouw die ik wel al kende.
Groetjes Michiel