BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Tulpendaal op 21 May 2018, 20:25:39
-
Goedeavond,
Daar mijn goederenwagen gestrand is bij gebrek aan deuren, maar mijn soldeerwerkplaats ingericht is een nieuw messing project: De HTM 280er op basis van een Cw etsplaat van Skiptram. Deze is ook geschikt coor een GTG tram.
De uitdaging is alle deeltjes een bestemming te geven. Daarom ben ik vandaag aan het droog bouwen geweest, alle etsdelen eruit en puzzelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1539A3EC-7C9D-4298-9FA6-E80800DD0DB3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1539A3EC-7C9D-4298-9FA6-E80800DD0DB3.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E19532F2-B75F-49FF-A968-A69B505C413A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E19532F2-B75F-49FF-A968-A69B505C413A.jpeg)
Het dak heb ik ook bij elkaar, maar nu blijven nog deeltjes over die ik niet thuis brengen kan. Tevens is er een bodenplaat met gaten waar ik ook niet weet wat daar op moet. tevens heeft het hier en daar gleuven waar ik ook nog geen tegenstuk voor gevonden heb.
Dus als iemand ervaring heeft met deze ets? Iedere hulp en info graag.
Ook over de 280er serie is eigenlijk naar verhouding minder bekent. En ja de standaard werken heb ik, maar daar buiten is er niet veel beeldmateriaal.
In ieder geval het begin is er,
Gr. Joke
-
Wow, suc6 hiermee.
Ik heb geen ervaring met deze kit, ooit wel een messing bouwpakketje in een workshop gebouwd. En dat viel niet mee.
Groeten,
Christoph
-
Ik neem aan dat Paul ook meeleest?
-
Hoi Joke,
Je schrijft: Cw etsplaat van Skiptram. Kwam me bekend voor. Ik heb destijds een etsplaat van een tram, ook van CW, maar dan onder de naam Nulpunt uitgebracht en vanzelfsprekend in 0. Was ooit de bedoeling er meer van te bouwen, maar het is bij twee etsplaten gebleven omdat er heel wat aan moest gebeuren. Uiteindelijk heb ik hem na 10 jaar op de plank gehad te hebben in 2013 toch maar gebouwd (ik blijf een Hagenees en kende het ding als kind erg goed).
Op de foto's zie je wat ik er uiteindelijk van heb gemaakt. Absoluut geen 100% weergave van het origineel, maar ik zei al... er moest heel wat aan gebeuren en daar had ik voor dit enkelvoudige model geen zin in.
Nu blijkt dat ik destijds niet zoals nu een uitgebreid bouwverslag van heb gemaakt, dus het blijft bij deze plaatjes.
gr. FritsT
(https://farm1.staticflickr.com/906/40457455610_a29bfe7e06_z.jpg) (https://flic.kr/p/24D6337)IMG_5399 (https://flic.kr/p/24D6337) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/904/27393620177_ed5946cafd_z.jpg) (https://flic.kr/p/HJFsUa)IMG_5400 (https://flic.kr/p/HJFsUa) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Frits, als ik zo ver kom zou ik al dik tevreden zijn. Bedankt voor de fotos. (y)
Wat ik me nu realiseer is dat ik niet aan de 280er serie gebonden ben.
In iedergeval hoop ik dat je me met raad bijstaat want het is zeker geen makkelijke kit.
Gr. Joke
-
Nog even verder spinnen, wat kan ik uit deze ets maken. Ik realiseer me nu dat ook een werkwagen in de vorm van een pekelwagen mogelijk is. Misschien wel zo leuk. Tevens vraag ik me af of het opbouwtje op het dak, alleen op de 280 zat en niet op de 260 reeks?
Daar ik door mijn rug gegaan ben, lig ik plat en kan verder rechercheren :'(
-
Hoei, een Cw kit. Sterkte ermee. Ik heb 3 van die kits gebouwd en onderschrijf Frits' opmerking hierover volledig. Die kits lijken compleet, maar hebben uiteindelijk een hoog 'zoek-het-maar-uit'-gehalte.
-
Daar ik door mijn rug gegaan ben, lig ik plat en kan verder rechercheren :'(
Oei, dat is niet de eerste keer volgens mij.. :-\ Beterschap Joke! (y)
-
Joke, Kees maakte bij het ontwerp vaak een summiere bouwbeschrijving. Wellicht dat Paul meer info heeft.
beterschap, Rob
-
Joke, Paul leest mee.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/320x240q90/921/j0pVFQ.jpg) (https://imageshack.com/i/plj0pVFQj)
Dat de kits van Kees van der Vis ( Cw modelbouw) wat inventiviteit behoeven was bekend. Hij tekende met oost Indische inkt in 4 x groter op kalk en als er dan een fout in zat was dat jammer maar hij begon niet altijd opnieuw te meer omdat er dan ook een nieuwe film gemaakt moest worden. Hij was een meester er in om ook al deze films alle ( ook de foute) aan verschillende mensen te verpatsen.
Wat betreft de verschillende versies van 250-260 etc verwijs ik naar:
http://www.skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:HTM_materieel:HTM_250-279
En wat betrefet de 280 ger naar:
http://www.skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:HTM_materieel:HTM_280-289
Daar staan ook de pagina'die verwijzen naar Donselaar voor wat de verschillen zijn met ook opmerkingen van Henk Boshuyzen. Een goed onderzoek vooraf is belangrijk.
Net een Zwitsere standaard wagen. Ze lijken op elkaar maar zijn toch verschillend ( daar kwam Navemo ook 10 jaar geleden achter)
Ook de werkwagens behoren tot de mogelijkheden.
De vergelijking tussen d everschillende modellen vind je:
http://www.skiptram.nl/?HISTORIE:Avenio_reacties:Oud_en_Nieuw
Als ik een vreemde etsplaat bouw begin ik zoals ik al eens vermeld heb met een scan van de etsplaat te maken. Dan heb je in ieder geval wat om over te praten.
Dan druk ik deze af op fotopapier om een proefmodel te lijmen.
Vraag is dus of je zo'n scan hebt en kan aangeven met pijlen wat je bedoeld. Teksten met een beschrijving van een onderdeel werken niet bij mij.
Beterschap en met groet van Paul
-
Toch nog wat plaatjes gevonden en warempel de etsfilm ook nog.
(https://farm1.staticflickr.com/944/42273363021_1e0f624cd8_z.jpg) (https://flic.kr/p/27py33z)IMG_5401 (https://flic.kr/p/27py33z) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/962/42273180261_a77b408a6f_z.jpg) (https://flic.kr/p/27px6Hx)tram (https://flic.kr/p/27px6Hx) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/826/41552136074_27da2eac60_z.jpg) (https://flic.kr/p/26iPypd)tram 008 (https://flic.kr/p/26iPypd) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/829/42273186121_b9ca36970f_z.jpg) (https://flic.kr/p/27px8sz)tram 004 (https://flic.kr/p/27px8sz) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/893/41371340175_7f9ba89e28_z.jpg) (https://flic.kr/p/262QW5x)62 (https://flic.kr/p/262QW5x) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Gert, ik hou van een hoge graad aan “zoek het maar uit gehalte”, dat is dan een uitdaging. Kits die met dichte ogen “in elkaar vallen” zijn dat niet. Zo leer ik meer hoe een wagen in elkaar zit.
Paul, bedankt voor de info. Je raad eerst met een copie op papier te beginnen heb ik ook geprobeerd. Papierbouw is niet zo mijn ding dus heb ik dat opgegeven. De scan ligt ergens op een van de computers maar kan ik zo snel niet vinden. Allerdings heb ik een papiercopie liggen waar ik aantekeningen op maak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF5CC33D-D700-4BF8-B88E-F94F95257200.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF5CC33D-D700-4BF8-B88E-F94F95257200.jpeg)
(een leerling zet altijd maar de helft om ;D)
Frits, die beelden zijn precies wat ik nodig heb, de onbekende deeltjes zijn de deurtrappetjes en richtingplaten voor boven op de kopse kant. Daarmee zijn alle stukjes duidelijk.
Overigens mijn ets heeft hetzelfde nummer.
Terug naar mijn andere vraag, bij de 280er zit er de kleine opbouw onder de panto, bij de nummers onder 280, bijvoorbeeld de 267, vind ik deze opbouw niet, of zie ik dat fout?
Gr. en bedankt voor alle ondersteuning.
-
Succes Joke en sterkte met je rug.
Met 'zoek-het-maar-uit' bedoel ik dat je een heel aantal aansluitingen zelf mag verzinnen en de qua maatvoering onvermijdelijke kier aan je eigen creativiteit wordt overgelaten. Of deuren die zowel boven als onder een opening hebben (C ovaler) terwijl het grote voorbeeld iets anders laat zien. Maar laten we positief blijven; een kit van Etchmodels is erger... ;D
-
Waar zijn de banken? Zitten die op een andere etsplaat?
Snel herstel gewenst, Joke.
-
Banken, veerpakketten en nog veel meer 3D details.... Kees kocht veel gietdelen bij Weinert maar liet ze ook zelf maken bij VSH. Maar leef je uit met de rommeldoos zou ik zeggen.
De etsplaat in 0....hoezo identiek behalve het formaat?.
(https://farm1.staticflickr.com/890/27405927817_e8e9d0bbd1_z.jpg) (https://flic.kr/p/HKLxwR)etsplaat htm gtg (https://flic.kr/p/HKLxwR) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Wie of wat is VSH?
-
Sven, een slingergietrij in Purmerend waar ook Evert Sluijters zijn Fairfield gietstukken liet maken.
De lijst vind je hier:
http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Messing_gietdelen
De meeste delen zijn echter uitverkocht bij Philotrain en Kuijpers Hobbyhuis.
Joke,
De bodemplaat is ontworpen voor een Faulhaber motor met tandwielkastjes van Branchlines , maar je kunt er ook een Variomotor in kwijt alhoewel deze niet de 32 mm as afstand heeft. Die maat is moeilijk te krijgen en ben je gauw bij SB.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/923/wEHuUn.jpg) (https://imageshack.com/i/pnwEHuUnj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/924/SyPL1B.jpg) (https://imageshack.com/i/poSyPL1Bj)
De schortplaten had ik je als gietstuk erbij geleverd dacht ik? De 2 messing schorplaten basis op de etsplaat zijn van de goede maat en bedoeld om met veerpakketjes op te solderen. Kees tekende ook wel eens 1 vergrote schortplaat in messing om die dan zelf op te solderen en te laten gieten en dan wij maar zoeken hoe het zat op jouw etsplaat met 1 truckzijde.
Met groet van Paul
-
Morgen Paul,
Bedankt voor de extra fotos die tweede is wat me voorzweeft, die twee middelste vensters dicht of een vierkante bak in het midden. En tevens de kleine uitbouw op het dak in het midden, daarvoor die twee bakken aan beide zijde. (y)
Voordeel van beide is dat het makkelijk is de motor in te bouwen.
De onderkant wordt me nu ook klaar. Daar moet ik nog een beetje puzzelen.
Ja ik heb de gietstukken erbij, maar misschien probeer ik veerpakketjes te maken.
Na het volledig doorlezen van de Oersik spoor 0 epos, overleg ik me of ik voor het solderen ook niet wat L messing strips zal aanbrengen ter versteviging van de naden? Iemand hier ervaring mee?
Gr. Joke
( ps hoop in het weekend weer wat te kunnen doen)
-
Goedemorgen,
Hier een korte vraag, Uitgloeien van messing, wanneer is het zinvol en wanneer is het nodig.
Het dak van de HTM krijgt een ronding aan beide zijde, terwijl een ander deel van het dak ook nog gerond moet worden. Nu vraag ik me af of ik dit eerst uitgloeien moet?
Wordt het daardoor makkelijker or krijg ik dan andere problemen?
Nog een tweede vraag: wat kan je/hoe bewerk je latoenkoper. Ik zag ergens dat de voorkant van een balk was verfraait met latoen maar niet hoe?
Gr. Joke
ps Een van de problemen in deze kit is dat als je iets vastgemaakt hebt je garandeert ergens anders niet meer erbij komt om vast te zetten ::) En als alles vast zit dan moet je dompelen om werkelijk overal verf te krijgen. ;D
-
Messing (goud en zilver) wordt hard als je het buigt of erop klopt met een hamer. Door het uitgloeien en afschrikken in water wordt het weer zacht. Schoonmaken in water met groene Dreft (Fairy) afwasmiddel, dit verwarmen op een warmhoudplaat en het er een halfuurtje in laten liggen. Na schrobben met een tandenborstel.
-
Morgen Ruud,
begrijp ik het goed dat het verwarmen in heet water het "uitgloeien" is, of is daarmee werkelijk een process in een brander/open vlam of zo gemeend.
Gr. Joke
-
Nee, verwarmen met een brander, tussen 425°C en 650°C voor messinglegeringen. Dan afschrikken in koudwater. Het schoonmaken in water va ca 60-89 C, met een scheutje Dreft. Zo deed mijn ex het altijd met het maken van ringen en broches end. Zoek ook ff met google op "messing uitgloeien"
-
Uitgloeien doe je inderdaad door het metaal te verhitten , maar dan af laten koelen door de omgevings temperatuur .
Als je gaat afkoelen in water dan bereik je het tegenovergesteld en word het metaal juist harder .
Messing reageert anders dan andere metalen en word wel zachter door af te schrikken met water , terwijl andere metalen hierdoor juist harder van worden .
-
( Maar mijn ervaring is dat bij langzaam afkoelen het messing ook zacht genoeg blijft . )
-
Hoi Joke,
Het bewuste dak is dubbel gekromd....lastigste wat je als modelbouwer kan overkomen, maar je zie dat er modellen bestaan dus het kan.
Uitgloeien inderdaad met de brander. Neem dan niet de kleine Proxxon maar een stevige Campingaz brander of zelfs twee tegelijk (bij Spoor 0 zeker). Je krijgt mooie (blauwe) verkleuringen en het kan ook wel oranje opgloeien en het ziet er niet uit. Dan is het pas goed. Afkoelen aan de lucht.
En als het materiaal dan enigszins zacht is moet je het met een uitdeukhamer in vorm brengen op een hardhouden mal. Zoals gezegd, bij iedere klap wordt het materiaal weer harder en je zal een aantal keren moeten uitgloeien.
Houdt je het stuk messing aan een kant vast met de hand, dan gaat het onherroepelijk verschuiven en komt de bolling er nooit. Mooiste is om een groter stuk hardhout te gebruiken en daar twee spijkers in te slaan. Boor gaten in je dak zodat het stuk messing verankert ligt bij het hameren.
Als de vorm er in zit..schuren schuren schuren tot alles weer vlak is. Tip: gebruik een dikker stukje plaat (bv 0,6-0,8) , anders dan de etsplaat, want dat geeft iets meer body bij het schruren/vijlen
Gewoon proberen en als het niet goed gaat... nieuw plaatje messsing nemen.
filmpje is illustratief:
https://www.youtube.com/watch?v=593tVMprsGU (https://www.youtube.com/watch?v=593tVMprsGU)
Dit was voor het dak van mijn ZHESM in 0:
(https://farm2.staticflickr.com/1748/40576265950_0904b4c3b6_z.jpg) (https://flic.kr/p/24PzYdf)zhsem bouw (4) (https://flic.kr/p/24PzYdf) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1744/28511000288_76069d84f7_z.jpg) (https://flic.kr/p/Krqk5u)zhsem bouw (8) (https://flic.kr/p/Krqk5u) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
WSM-40 in Schaal 0:
(https://farm2.staticflickr.com/1738/41481829495_08ea8ba64a_z.jpg) (https://flic.kr/p/26cBdGP)wsm 40 dak uitgloeien (https://flic.kr/p/26cBdGP) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/886/42335030382_70b5e45702_z.jpg) (https://flic.kr/p/27v16AW)WSM 40 DAK (https://flic.kr/p/27v16AW) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1742/42384641241_3a90285e78_z.jpg) (https://flic.kr/p/27zonbz)WSM 40 (https://flic.kr/p/27zonbz) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Frits,
Bedankt voor deze leerrijke infos (y); eigenlijk was ik al heel blij met mijn normale buig vorderingen ::):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak-2.jpg)
Nu dus eerst een mal van het dak maken (wordt waarschijnlijk niet mijn laatste 250er serie), het huis affakkelen en drijven.
gelukkig heeft mijn man balsahout...Helaas heb ik geen echte bouwtekening van de 250er serie.
(nu weet ik waarom Ad zo happy was dat het dak van zijn Sik al was gevormd, :D)
Gr. Joke
-
Balsahout?
Als je hamert, sla er dan niet plat op, maar "drijf" het materiaal in de richting die je wilt. Je begint dus met de hoekpunten naar buiten te hameren en al doende ga je naar het midden van het dak. Uiteindelijk wordt het materiaal dunner en komt ook "buiten profiel". Dat overschot knip/vijl je er gewoon af. Belangrijkste is dat je de vorm eerst krijgt.
Dak voor Ad was appeltje eitje...alleen door de wals halen en klaar. Wat zeg ik nou... dat was uren zweten en ploeteren.
-
Is balsa hout niet veel te zacht ?
Het is natuurlijk wel makkelijk te bewerken ...
Groeten ,
Meelezer Peter
-
Balsa hout wordt in de bootsbouw veel gebruikt en ja dat is zeer zacht hout. Maar daarom makkelijk als men een mal wil maken en het zondag is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8CEC804A-2A64-46FF-A6D8-5C2B54F735CE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8CEC804A-2A64-46FF-A6D8-5C2B54F735CE.jpeg)
Voor het uitgloeien heb ik ook een oplossing gevonden, een kleine soldeerbrander die op gas werkt.
Het drijven doe ik op een klein aanbeeld en test op de vorm voor grotere aanpassingen en kleinere aanpassingen gaan direct op de mal. Geslagen wordt met een juweliershamer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAC22291-2000-497B-A526-34FECF20F489.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAC22291-2000-497B-A526-34FECF20F489.jpeg)
Waarschijnlijk voor een H0 model overkil, maar wel leuk om te doen.
Gr. Joke
-
Als je gaat hameren , haal je dan wel eerst je soldeerplaat eronder vandaan ? ( anders heb je er straks 2 . )
-
Overkill?... dit is UNDERKILL...
Pak het nou stevig aan en laat die kleine soldeerbrander het soldeerwerk doen en niet anders. Die is hiervoor NIET GESCHIKT. Die verwarmt misschien een deel van de plaat, maar uitgloeien..nee.
Gloei ook de HELE plaat uit anders krijg je spanningen in het materiaal... hobbel de bobbel.
En WEG met dat balsahout. Kan je echt niet op hameren en de vorm goed krijgen.
Maar ik moet zeggen... je pakt het in ieder geval wel aan. Klasse.
-
:-[ ;D
Ach een leraar mag streng zijn en we zijn weer een week verder, ik heb nu een labor bunsenbrander actie van de Aldi precies op tijd en een nieuw stuk hout. In drie D denken om een mal te maken is nog niet zo makkelijk, maar na een avondtje schuren aan het hout heb ik nu weer een nieuwe mal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F37B61A8-70D5-44AF-88A8-56B9DE6FDAFD.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F37B61A8-70D5-44AF-88A8-56B9DE6FDAFD.jpeg)
Tevens verder met drijven en verhitten. Volgens de link in de video doe je dit eigenlijk aan de bolle kant, dus nu wordt eerst gedreven aan de binnenkant en dan weer terug geslagen op de mal aan de buitenkant. Overhangende kant voren en achter afveilen en weer uitgloeien. Langzaam kom ik er, maar soms ziet het er na een slag uit dat ik weer ver weg ben.
Tussendoor wordt ook gepast op de echte opbouw. Deze heb ik vanmorgen vast gesoldeerd zodat die niet verschuift bij het passen.
Nu ben ik na het midden stuk weer wat rechtgericht te hebben zo ver
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/51AC8D85-34A1-4C42-9E55-4BA555857A06.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/51AC8D85-34A1-4C42-9E55-4BA555857A06.jpeg)
Dit messing is voor mijn gevoel moeilijker te solderen, in vergelijk met die van MK. ??? Ligt dat aan de messing soort? Ik doe alles hetzelfde maar de soldeer blijft lang als een druppel op een hete plaat liggen. Ben ook niet zeker of ik niet een nieuwe punt voor mijn soldeerbout nodig heb ???
Tja nu eerst kijken wat we met deze hoogzomer dag doen.
Gr. Joke
-
Messing bouwen is dus ook constructiewerk. Leuk om te doen?
Overkomt mij ook wel eens en dan weet ik..houdt je strikt aan de stelregels/volgorde.
Als het soldeer niet vloeit
1. nog schoner poetsen (glasvezelpotlood)
2. fosforzuur als vloeimiddel
3. laag smeltend soldeer, bij voorkeur (ik tenminste) 140 graden
duidelijk is... jij bent de baas over soldeer en messing en niet andersom.
-
Frits als ik het niet leuk zou vinden dan was ik er niet mee begonnen, ik leer in theorie nu zeer veel, het omzetten in de praktijk gaat iets langzamer.
Kleine vraag, hoe hoog is de temperatuur van de bout bij soldeer van 180 of bij die van 140?
-
De temperatuur van de laatst gebruikte soldeer. Dus heb je net alles met 180gr soldeer vast gezet (dat kan met je bout op max) Ga je daarna aan de werkstukken met 140gr soldeer werken zet je je bout op 180. Daarmee zal alles wat je met 180gr soldeer vast gemaakt heb niet loskomen.
-
Frits als ik het niet leuk zou vinden dan was ik er niet mee begonnen, ik leer in theorie nu zeer veel, het omzetten in de praktijk gaat iets langzamer.
Kleine vraag, hoe hoog is de temperatuur van de bout bij soldeer van 180 of bij die van 140?
Ik heb mijn Wellertje altijd op Max.. Niet alleen de temperatuur, maar ook de tijd die je bout op het werkstuk rust is van belang. Soldeer moet vloeien.
Vloeit het niet, dan kan de warmte ook weglekken en zit je te stoken tot Sint-Juttemis, of alle andere onderdelen vallen er af. Dan doe je het dus niet goed. Kleine onderdelen op een groot/massief deel zetten... daar kan je met een te kleine bout problemen verwachten. Heel gedoseerd werken met de vlam is een optie. Gaat echt. Ik doe zowat alles in combinatie Weller en vlam.
Als je in de gelegenheid bent om ooit eens met een WSA (Weerstand-Soldeer-Apparaat) te werken, probeer het eens. Maar wees gewaarschuwd...als je het fout doet (en die kans is er ) dan brandt je een gat in je werkstuk. Je moet echt de truc weten en die leer je pas als je er mee in je handen zit.
-
Ah, dat bouwsetje dat bij mij dé reden was geworden om 3D-ontwerpen zelf te gaan leren. Grappig, ik zie direct al dat ik hier totaal geen geduld voor had.
-
Frits, ik heb een WSA en daarmee ook al eens een MK kit gebouwd, is een wereld van verschil en mijn favoriet. Maar bij deze kit is het messing dun en werkt de WSA samen met soldeerpasta niet goed. Het vertint mooi maar vult geen gaten en ja het maakt gaten als je langer als drie seconden je voet op het pedaal houd. Voor de zijkanten wil ik het gebruiken en zoals eerder aangegeven met messing strips versterken, zodat ik meer soldeervlak heb.
Voor het stuk op de foto wilde ik beads zetten, iets wat ik in mijn messing boeken gelezen heb voor 90 graden messing verbindingtussen 2 platen.
WeKra, Ach ik heb weer geen geduld voor de computer en de meer technieken voor trams des te beter ;D heb je hem eigenlijk af gebouwd? Nog een gedachte is dat het jammer is dat drie D niet sterk genoeg is voor hameren, anders kan men een 3d print als messing mal gebruiken 8)
Gr. Joke
-
heb je hem eigenlijk af gebouwd?
Jazeker:
(https://farm5.staticflickr.com/4504/37588968732_7741752913_c.jpg)
(https://flic.kr/p/ZgBhPN)Nog een gedachte is dat het jammer is dat drie D niet sterk genoefg is voor hameren, anders kan men een 3d print als messing mal gebruiken 8)
Nou, het 3D resin misschien niet, maar genoeg andere materialen om in te printen waar je wel zoiets kan maken, in combinatie met versterkende constructies. Maar, kosten wegen niet op tegen de baten.
-
Dat is niet dezelfde ::)
..maar wel gaaf (y)
-
Ik geniet van alle verhalen, maar wie vertelt me even of dat dak wel ( in twee richtingen) gebogen is??
Met groet van Paul
-
Hoi Paul,
Rein technisch is het dak recht aan de bovenkant en volgt dan de curve/schuine stukken naar de rand van het "tweede dak", het eindigt daar in een ronde rand dus ergens moet er een extra buiging in zijn. En alleen al om de buiging van de zijde goed te laten aansluiten is de mal praktisch.
Allerdings als ik zo mijn model bekijk dan moet er ook zo'n buiging zijn in de zijdelen die naar voren steken op het dak aan de zijkant.
Daarom een vraag aan allen, voordat we hier een lange theoretische misschien discussie voeren, wie heeft er goede fotos van de 250er serie waarop het dak aan de voorkant en of aan de zijkant zichtbaar is? Alle boeken zijn daar niet zo duidelijk en tot nu toe heb ik ook nie een duidelijke foto op het net gevonden. Fotos van de bouw of restauratie van deze tram serie kan ook helpen.
Verder nog een tweede vraag, heeft iemand de werkelijke bouwtekeningen van de 250er serie, niet de kleine tekening die overal gebruikt wordt?
-
Nog een aanvulling, bij deze vergroting zijn de delen links en rechts op het dak duidelijk gerond om de dak struktuur te volgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F4F3174A-7CD2-4ED1-9748-6A8DBDA1B80A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F4F3174A-7CD2-4ED1-9748-6A8DBDA1B80A.jpeg)
nb Veel vroeger als bij mijn model ehm terug naar de mal en aanpassen.
-
Dak is gewoon enkel gebogen - De ronding die je ziet geld alleen voor het platte onderste dakdeel .
Zal kijken of ik dadelijk een foto kan maken van bovenaf .
-
Dat is niet dezelfde ::)
Mwa, verschil tussen 250'ers en 280'ers is minimaal volgens mij, en in 3D anders makkelijk aan te passen :D
-
De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 .
Ik heb alleen maar een foto van het dak van de Buitenlijner serie 51 - 80 , die het zelfde soort dak had .
(https://farm2.staticflickr.com/1755/41813004584_860fca20f4_z.jpg)
Hier samen met een Fluitketel .
[url=https://flic.kr/p/26GSzw9](https://farm2.staticflickr.com/1754/41813005064_a310be6626_z.jpg)
(https://flic.kr/p/26GSzw9)
-
Als modelbouwer, bouwer van hetzelfde model in schaal-0, bestudeer ik foto's en ik moet toch zeggen....dak is niet 100% plat. Zal centimeters of millimeters zijn, maar in het midden lijkt het hoger. Waterafschot ?
Kijk eens naar foto's van de binnenzijde (o.a. HTM 290 in boek Haagse Trams van Johan Blok, blz 78).
Corrigeer me als ik het fout heb maar.....mijn model maak ik niet over. Het is voor de weet.
-
"..De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 ...."
Sorry, maar dat klopt niet. Ik heb een praktisch totaal verbleekte copie tekening waarop dakrondte te zien is.
Woensdag zal ik eens kijken of ik een foto kan maken in de 290-er ex pekeltram waar ik bij kan.
-
Een verloop van een cm noem ik voor het gemak plat , bij een tondak is dat beduidend meer .
In schaal 1/87 hou je van een paar cm niet veel meer over .
Kijk naar foto`s van een 800 of bv een salonwagen en je ziet het verschil .
-
Het dak lijkt in het midden inderdaad minimaal hoger op sommige foto's. Ook aan de steunblokken onder de lijncijfer en sluitlantarens zou je zeggen dat dit niet fag niet plat was op de uiteinden maar inderdaad een dubbele kromming had.
Op bijgaande deeltekeningen is zowel op het front- als op het zijaanzicht een dubbele kromming te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN-0001a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN-0001a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN-0002a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN-0002a.jpg)
Onder de 250ers en 280ers waren verschillende trucks toegepast die er ook anders uitzagen. De 280ers hadden dan weer geklonken trucks. In 1938 werden de trucks bij de 250ers ook vervangen door geklonken exemplaren.
De 265-279 werden afgeleverd met een bruin raamfront, net als het museum rijtuig 265 en kregen later pas crème stijlen met bruine raamlijsten, dit evenals de 280-289.
De 265-269 hadden bij aflevering opklapbare treeplanken.
In 1936 kregen alle 250ers behalve de 279 vier balkondeuren ipv de tot dan toe gebruikelijke drie.
Weerstanden op het dak hebben de 250-289 pas na 1939 gekregen daarvoor zaten ze onder de balkons.
De 290ers 290-299 hadden weer andere trucks, direct een richtingfilmkast en lijncijferfilmkasten zoals in Rotteram met de lijncijfers aan de zijkant van de richtingfilm. Later werd de lijncijferfilmkast verplaatst naar het midden zoals in Den Haag gebruikelijk was. Bij de 290ers zaten de weerstanden vanaf aflevering op het dak.
De door mij gebouwde Philo kitjes van een 250er uitgerust als 265er bij aflevering dus met bruine frontramen.
In deze uitvoering konden zij echter niet de truck hebben van na de verbouwing in 1939, dat is dus fout. Dat geldt in feite ook voor het museumstel 265 dat een afleveringsuitvoering voorstelt maar waar een foute truck onder zit. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400-115-37a-HTM-267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050400-115-37a-HTM-267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a-dig-HTM-267-instappartij.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a-dig-HTM-267-instappartij.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig-HTM-267-r-achter-a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dig-HTM-267-r-achter-a.jpg)
-
Goedenavond,
Ik ben blij dat de tramhoek weer wakker geworden is en mee praat..
Allereerst het gaat me hier niet om wie recht heeft, maar ik ben dezelfde mening als Frits en ik wil graag weten hoe het er in 1:1 uitziet.
@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.
Ronald, bedankt voor de fotos van je modellen (y), zijn deze van dezelfde ets of zelf gezaagd. Zou blij zijn als ik ook zo ver zou zijn.
Bij het bouwen van zulke modellen maar ook bij huizen streef ik ernaar zo dicht als mogelijk bij het orgineel te komen. Nu wormt me bij deze ets, dat als het dak recht zou zijn deze niet goed aansluit bij de zijkant en de dakzijkant, dus moet er aangepast worden. De vraag is voor mij waar, hetzelfde vraagt zich bij de zijkanten. Die passen ook niet gewoon recht, moeten deze naar onder gericht worden?
Wes, ik heb bij een van je draadtjes de halve messing 280 gezien en die ziet er nun mal anders uit :police: ;)
Nu ja, daar ik weer een week werken voor me heb, kan ik nog wat langer eraan rond studeren, dus graag 1:1 technische en zo input.
Gerard, je was me net voor met posten, bedankt voor de tekeningen en de info. Ga ze eens goed bestuderen (y) Hoe heb jij het dak dan geconstrueerd, waar loopt de rondingslijn?
-
Hallo,
Heb je hier misschien wat aan?, niet een hele scherpe foto maargoed. Het bovendak heeft een kromming van laten we zeggen een 1cm.
Het lager liggende dak is gekromd richting de goot, vanwege de afwatering.
Dak 294
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/foto.jpg)
Okke
-
Okke, bedankt, je beeld heeft me weer een inzicht gebracht (y) De opstaande lichtvensters, staan dichter bij elkaar als de bijbehorende gaatjes in het dak, vandaag heb ik die vastgezet zodat ze boven en onder in de gleufjes passen. Daardoor staan ze eigenlijk scheef. Allerdings als ik die lichte boog in het dak zie dan past dat bij de ets. Jammer dat de ets ontwerper gestorven is en er geen beschrijvingen van hem bij dit model zijn overleverd.
Misschien een gedeelte van het dak nieuw uit messing maken :-\
-
Goedenavond,
.....
@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.
Die tekening is een lichtdruk uit ca 1970 en verbleekt, ik zou niet weten hoe er nog informatie uit te halen is behalve dat originele dikke
lijnen nog zichtbaar zijn maar het onderlinge verband is verdwenen. Ik kijk woensdag wel even naar het dak van de 290-er.
-
Hallo,
Misschien schept dit nog wat duidelijkheid, een dwarsdoosnede van het dak van een 290er:
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/Schermafbeelding%202018-06-03%20om%2023.41.55.png)
Okke
-
Okke,
bedankt deze met de tekening daarvoor maakt zeer veel duidelijk en bevestigt mijn gevoel hoe de ets gedacht is. De ets had in iedergeval een dubbele ronding gepland.
Gr. Joke
-
De inmiddels overleden Cees van der Vis ( Cw Modelbouw) maakte vele trams en andere modellen. Dat deed hij later in een soort noodwoning in het afgelegen Groningen. Hij had toen nog niet de beschikking over de uitgebreide internet hulp waarover wij nu beschikken. Ondanks nauwkeurig onderzoek miste er toch wel eens het een en ander ( eufemisme) . Constant was zijn ontwerpwijze vanuit een hulpdak frame waarin de zijwanden gesoldeerd werden.
Ik zelf vond in 1961 onderstaan al heel wat
(https://imagizer.imageshack.com/v2/320x240q90/922/HMkGLM.jpg) (https://imageshack.com/i/pmHMkGLMj)
HTM ombouwer Rivarossi
dus de ( foute) messing modellen van Philotrain c.s. waren al een verademing. Ze waren voor mijn vader en mij toen te duur.
Inderdaad ben ik ook blij dat de tramgemeente weer wakker is want het suft hier in mede door het kakelen op Facebook.
Joke je schrijft fantastisch Nederlands met wat Schweitzerismen, maar ik begrijp ( en dat ligt aan mij) het niet altijd en vind ( zoals al eerder gezegd) een foto het meest verhelderend. Dat blijkt ook uit de reacties die vergezeld gaan van tekeningen en of foto-delen. Ik durf vaak ze niet te plaatsen vanwege het auteursrecht, maar je kunt vaak niet anders.
Op de tekening is sprake van een dak verval van 2,5 cm en dat is H0 0,02 mm op een plaatdikte van 0,37. Moge ik Frits en mezelve gelijk geven dat we de modellen zo laten.
Het model is door Cees getekend als GTG 41 ex HTM 267 en later H16.
Ik vergeef hem niet alles, maar wel het platte dak.
Joke ik wens je weer veel modelbouw en forum plezier
N.B. de forum( computer) tijd gaat af van de modelbouwtijd ( uitspraak volgens Vis)
Groet van Paul
-
Officiele tekening , dus ik neem aan maten in mm.
-
Tot nu toe allen bedankt voor de rege discussies, informaties en beeldmateriaal. (y)
Alle modellen die hier voorbij komen zijn mooi en een bewijs van de vooruitgang in modelbouw. En ik kan alleen maar van deze leren, daar ik nog lang niet zo ver ben als de meeste hier op het tram forum.
Het was me van begin af klaar dat dit model een uitdaging zou worden.
Terug naar mijn overleggingen: Als ik tijd heb deze week dan maak ik de fotos om het geheel te analyseren. Ik zal proberen alle informatie in een schets samen te nemen als template voor de dak konstruktie. Het kan zijn dat ik de dak konstruktie nieuw bouwen moet, maar dat gaan we dan zien hier.
Paul, op mijn werk ben ik ook soms te snel en niet te volgen. ;D Soms speelt ook de automatische spell check niet mee.
-
Hoi hoi!
Is het al opgevallen, dat op de etsplaat de ramen in de koepel (glaspui voor Amsterdammers) geen houten binnenlijsten hebben? Bij de HTM werd dit bij enkele wagens, meestal na een aanrijding zo uitgevoerd, vaak maar aan een kant. Met het oude model truck past dit volgens mij al helemaal niet. Overigens veel succes bij de bouw van dit mooie model!
Groet van Thonis
-
(...)
De door mij gebouwde Philo kitjes van een 250er uitgerust als 265er bij aflevering dus met bruine frontramen.
In deze uitvoering konden zij echter niet de truck hebben van na de verbouwing in 1939, dat is dus fout. Dat geldt in feite ook voor het museumstel 265 dat een afleveringsuitvoering voorstelt maar waar een foute truck onder zit. ;D (...)
In 1:1 heeft het HOVM daar in ieder geval wat aan gedaan, Gerard. De koepelspijlen van de HTM 265 zijn nu crème. Zie bijv. de openingsfoto op hun thuispagina (https://www.hovm.nl/nieuw/ (https://www.hovm.nl/nieuw/)).
-
Eerder heb ik beloofd van het 290 type ex-pekelwagen een foto te maken. Meer dan een drie-trede trapje had ik alleen niet en ik kon er dus gewoon niet bij.
Bij observatie is een 290 dak duidelijk dubbel gekromd, een dwarsrondte en uiteraard de afronding aan het einde van de lichtkap, Tussen het einde van de lichtkap
en de bovenrand van de voorpui zit nog een gootje, dat loopt mee met de pui en het dak zodat de aansnijding van het dak in ieder geval een ronde is.
Binnen was geen zinnige foto te maken, eea is afgetimmerd.
Hopelijk is het zo duidelijk
mvrgr,
Koopmans
-
@Rob K; Nu de truck en de weerstanden nog ;D
@jjg koopmans; De dubbele kromming van het dak is duidelijk te zien aan de steunen onder de top-lijnglaslantaren en top-front/sluitlicht van de 265, ook op de door Rob K genoemde foto van HOVM.
-
Ja, dat weet ik al sinds 50 jaar toen ik een 1:32 model van de GTG maakte van de nu verbleekte 250 tekening.
-
Het ging erom dat het duidelijk was voor Joke ;D
-
Ik denk dat Joke eerst moet bepalen welk nummer ze wil gaan maken , en daar foto`s van zoeken .
Want bij de meeste foto`s die ik bekijk ziet het er toch anders uit .
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1339094558
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1362080054
Van de 265 zie ik zo gauw geen oude foto`s maar veel verschil met de 266 zal er niet geweest zijn .
In hoeverre klopt dan het dak van de museumwagen ?
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1366915148
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1363635126
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1305829471
Er zijn ook foto`s waarbij wel een dubbele bolling te zien is , maar komt dat door een nummer uit een andere sub serie of is dat get een gevolg van een verbouwing ?
Maar goed , een dubbele bolling of niet , hoe vertaald zich dat in schaal 1/87 ?
-
Ja, de dakopbouw van de Groninger serie 36-42 verschilde duidelijk van de HTM-ers.
Onder de sleepbeugel bevond zich een opbouw met de weerstanden.
Deze weerstanden waren bij aflevering van de 250-ers onder de wagenbak aangebracht en later vanaf 1940 op het dak geplaatst voor een betere warmte afgifte.
Daarnaast was er nog verschil in het aantal deuren, afgeleverd met op elk balcon in de rijrichting gezien rechts één en links twee deuren is dat bij revisie gewijzigd in twee aan elke kant, met uitzondering van de 279/275 die de oude situatie tot zijn sloop heeft gehouden.
Ik weet niet welke wagen in welke versie Joke besluit te bouwen, maar ze mag me een PB met het nummer sturen en dan kan ik het hier deels in de documentatie uitzoeken.
-
Misschien heeft Joke nog wat aan de volgende twee foto's van de 274 in het NOM.
Beide foto's van Rob van Oostenrijk tijdens de dakrevisie van de 274.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/large-274-dakrev-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/large-274-dakrev-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/large-274-dakrev-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/large-274-dakrev-2.jpg)
-
Nog een nabrander:
Na de verplaatsing van de weerstanden naar het dat hadden:
de 250 - 261 een weerstandskat van het hoge model op het dak.
de 262 - 274 en 279/275 de bekende platte zawrte weerstandskast.
De 280-ers kregen vana 1939 de platte weerstandskast op het dak
De 290 hadden de platte weerstandskast al af fabriek op het dak zitten.
-
Dan zegt de modelbouw(st)er in dit geval (denk ik).......wat is het eenvoudigst na te maken en dan pas ik het nummer van de tram daar dan wel aan.
Plaatjes van bewuste onderdelen gaan die keus bepalen (denk ik) want van lijstjes werken...........dat is echt een stuk lastiger.
Misschien ga ik het dak van het Spoor-0 model ook eens afmaken. Ik heb al wel het nummer 250 er op zitten.
-
Even snel tussendoor, allen bedankt voor de informatie en Henk ik kom graag nog op je aangebod terug. Die fotos van het dak zijn super (y), dat is wat ik gezocht heb. Ik begrijp nu hoe het dak er in het echt uitziet, nu nog in model omzetten ::)
Wat het nummer betreft wordt het in ieder geval een van de serie tot 279 of een pekelwagen. De 280er wordt het zeker niet, dus de tweede opbouw in het midden wordt weggelaten.
Ik meende dat 250 in Delft gereden heeft en ook een van de pekelwagens en acht een meseumtram voor Delft moet ook kunnen ;D
In ieder geval wil ik de mods nog vragen dit draadtje in HTM250er serie in messing om te dopen. Zodat de info die hier zo snel verzamelt is, erkenbaar blijft. (y)
Gr. en prettige zomeravond,
Joke
-
Titel aangepast.
-
Joke,
Het probleem wat jij schetste dat je nadehand nergens meer bij kan heb ik opgelost door in de dakopbouw 2 gaatjes van M2 draad te voorzien en de bodemplaar van twee gaatje 2,5 mm.
In de dakplaat 2 draadeinden M2 en onder de bodemplaat dadelijk 2 moertjes.
Hier staat de 275 voor proef even op de tafel om de juiste hoogtes te bepalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MTSA275.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MTSA275.jpg)
-
Er staat momenteel een model op marktplaats , tip voor Joke , sla de foto`s van dat model op en je kan makkelijk even terug zoeken hoe het bij de Philo in elkaar zit .
( Mocht de link weg moeten , zoek op Philotrain htm 265 ) (Ps. ik koop en verkoop niks)
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1292557989-philotrain-htm-tram-265.html?c=c8f4e03ae2528df01038ea9fdce70644&previousPage=lr
-
Dakopbouw Philo 267 tijdens bouw in 1984.
Het ruwe solderen is net klaar en foto's zijn niet al te best bewaard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/840311-152-08bb-HTM-267-aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/840311-152-08bb-HTM-267-aanbouw.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/840311-152-09bb-HTM-267-aanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/840311-152-09bb-HTM-267-aanbouw.jpg)
-
Goedemorgen
Vanochtend eens in alle rust het hele draadtje doorgelezen, daar is werkelijk een hoop info naar voren gekomen.
Nu terug naar mijn model en sommige van mijn onbegrepen bemerkingen:
Op de vensterdelen aan de zijkant zijn 2 kleine puntjes die in 2 gaten in het dak komen. Hier op de foto te zien als die 2 buitenste bij het gat in de midden.
Als het dak niet gebogen wordt in de lengte richting dan passen deze gaatjes en de puntjes niet opklaar. Het scheelt ongeveer 2mm. Dus is de ets gedacht voor een lichte kromming in de lengte.
Die heb ik gisteren geprobeerd erin te krijgen. Door op een ronde ijzer stuk te buigen. Daarvoor heb ik ook nog een kleine middenlijn in de lengte gekrast, zodat ik in de midden blijft. Nu past hij in op de zijkanten zonder dat de zijkanten schuin staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak2-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/htm-tram-dak2-1.jpg)
Gr. Joke
-
Hallo,
Nog even wat extra foto's gemaakt van de 294. Ik had het boeiboord er vorige week afgehaald dus je kan precies zien hoe de bolling van het lage dak zit, conform de tekening die ik al eerder geupload had.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/image.jpeg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/image2.jpeg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/image1.jpeg)
Okke
-
Wouw,
Die fotos zijn werkelijk interesant, dan krijg weer zin om met styreen te bouwen of zoals scheepsbouw direct uit hout (y)
Is nog een rechte bolling in kop van de tram, en vooral de zijstukken zijn nu ook duidelijk. Hartelijk dank voor de moeite, (y)
Gr. en prettige week,
Joke
-
Zo hee, die foto's zijn inderdaad interessant. Voor mij uit een ambachtelijk oogpunt gezien. Wat ze indertijd al niet deden voor een bepaald ontwerp. Dat ziet er arbeidsintensief uit. Vraag me af of bij het ontwerpen is nagedacht over de complexiteit van al die rondingen.
-
Kuch kuch, ja het is meer dan 30 dagen, eigenlijk meer als 2 jaar dat ik aan dit avontuur begon.
Nu met meer messing ervaring stop ik met dit project, maar niet helemaal.
Allereerst ben ik door Gerco op de prints van Mandorf gestoten,(https://i.materialise.com/de/shop/search?query=mandorf (https://i.materialise.com/de/shop/search?query=mandorfen)) had nu eindelijk tijd om die even van de steunen te ontdoen en gelijk maar in de primer. De motor die ik voor de messing gekocht had, een PMT 72306, past perfect zonder aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-250er-serie-1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-250er-serie-1.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-250er-serie-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-250er-serie-2.jpeg)
Dus dat wordt mijn HTM 250er serie.
Maaaaaar, nu heb ik nog een paar meer kappen van Mandorf gekocht en overleg ik me of ik een hybrid van de kap en het messing kan maken, messing zijkanten en dak van de print. onderstel van de print en binnenkant met messing.
Dus helemaal opgegeven is het nog niet. Maar nu eerst deze afmaken. 8)
gr Joke
-
Hoi Joke,
omdat ik dit erg leuk vind, toch maar even gekeken bij i.materialise via jou linkje. Jammer maar er werd niets gevonden.
Dus even verder gezocht, hier een werkende link: https://i.materialise.com/de/shop/item/den-haag-serie-250?query=mandorfen&query=Den%20haag&sortBy=interesting&pageNumber=1&pageSize=18&index=0
Groeten,
Christoph
-
Hoi Christoph
bedankt, ja de shop van I materialise is wat moeilijk in de zoekfunctie. De link gaat overigens naar een ander model voor de HTM, bij dit model horen nog onderstellen die seperaat in de shop zijn. Hij heeft 3 modellen voor de HTM
gr Joke