BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MarcNL op 19 May 2018, 10:50:24
-
zonder commentaar...:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2058618/machinist-ns-op-werk-afgetuigd
-
Grrrr, maar volgens de MP wordt Nederland steeds veiliger. Uitermate treurig voor de machinist die gewoon zijn werk deed en nu gewond is en waarschijnlijk ook wel een trauma zal overhouden.
-
Dat NL echt niet veiliger is geworden, is een discussie voor een ander forum.
Maar behalve het publiek krijg je nu ook al geweld tussen personeel onderling. Die schoonmaker zal ws. van een onderaannemer zijn, maar dan nog. Het blijft personeel.
En als diegene zich onveilig gedroeg in de spoorweginfrastructuur, is het alleen maar logisch dat hij daarop is aangesproken.
-
Nogal bizar dat een persooneelslid een ander niet kan aanspreken op het maken van fouten zonder het risico van geflipt geweld.
-
"En als diegene zich onveilig gedroeg in de spoorweginfrastructuur, is het alleen maar logisch dat hij daarop is aangesproken."
Waarbij de doorgeschoten regels betreffende veiligheid wellicht iets te maken kunnen hebben met het zich onjuist bejegend voelen van de dader, waarmee ik overigens geen geweld wil goedpraten.
-
Als je met 40km/h op opstel binnenkomt en iemand schiet vlak voor je trein langs,
wordt je daar niet heel vrolijk van.
Het is je taak om iemand hier op aan te spreken.
Daar is niks doorgeschoten aan regels bij.
-
Jij was er bij ?
-
Je hoeft er als mcn niet bij te zijn geweest om te weten hoe het er op Hfdo aan toe gaat.(opgedane ervaring) Wat Dave al zei, je komt er met 40 km/h binnen rijden. En elke keer kan het gebeuren dat er mensen zijn die niet gebruik maken van de overpaden die er liggen. En dan gaat je hartslag wel even tot z'n limiet.
-
Hoofdrop opstel is een met seinen bediend opstelterrein, binnen het hoofdspoornet. Het is geen NCBG maar Centraal Bediend Gebied. Hier geldt dat de machinist dus NIET op zicht rijdt, maar gewoon op seinen. Er is geen snelheidsbeperking volgens lokale regelgeving en treinen kunnen daar dus zonder probleem met een maximum van 40 km/u rijden (beveiligd met dwergseinen).
Alle zich daar bevindende werknemers dienen bevoegd spoorbetreder te zijn en zijn dus opgeleid voor het veilig oversteken van sporen in gebied waar treinen rijden. Schoonmaakpersoneel is aldaar in dienst van een schoonmaakbedrijf welke ingehuurd is voor het intern reinigen van treinen. Personeel dient in principe gebruik te maken van de aanwezige oversteekpaden die bijna allemaal (op enkele na) achter een S bord gelegen zijn. Achter dit S bord is NCBG en dus een locatie waar de machinist op zicht dient te rijden. De meeste schoonmaakwerkzaamheden vinden echter plaats in het centraal bediende gebied. Voor de toegang zijn voetpaden aangelegd met veiligheidsstrepen die profiel van vrije ruimte aangeven.
Ja kan je derhalve voorstellen dat een machinist behoorlijk schrikt als iemand onaangekondigd op een nevenspoor tussen stilstaande treinen vandaan komt en het rijpad dat de machinist rijdt wil oversteken. De machinist zal hier dan ook zeker de persoon op aanspreken. Dit is ook de taak van demachinist, deze is immers volgens de spoorwegwet (artikel 1) de aanwezige veiligheidsfunctionaris.
Wat er precies gebeurd is, is in onderzoek bij politie en NS Safety en zal nog wel de nodige voorschriftelijke gevolgen gaan krijgen. Volgens de berichtgeving is de betreffende schoonmaker nog voorvluchtig. Volgens berichtgeving heeft de schoonmaker geweld gebruikt nadat deze door de machinist is aangesproken.
-
Foto van de situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180505-WA0005.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180505-WA0005.jpeg)
Links is de ruimte waar de schoonmakers zitten.
Grt, Ronald.
-
De werkgever van de schoonmaker/uitzendkracht zal op een of andere manier moeten aantonen dat de betreffende medewerker voldoende was geïnstrueerd voor het veilig werken op deze locatie.
Dat is tegenwoordig "common practice".
Kan die werkgever dat niet, dan kan hij wel eens een probleem hebben.
Bijkomend aspect is dat het hier kennelijk een "nieuwe Nederlander" betrof, zodat er mogelijk een taalprobleem is/was.
Bij de instructies, of bij het aangesproken worden door die machinist.
Kan allemaal wel wezen, maar veel pleit ervoor om mensen die de NL taal niet voldoende machtig zijn niet in dit soort omgevingen te laten werken. Of allen onder permanente begeleiding.
Ik heb het zelf meermalen meegemaakt in de industrie.
Daar lopen tegenwoordig heel veel (onder-)aannemers rond uit Polen, Roemenië en nog verder weg.
Meestal wel prima vaklui en gemotiveerd, maar geen woord Duits, Engels, laat staan Nederlands. VCA? Nooit van gehoord...
2 Polen op maandagochtend die in een hoogwerker wilden stappen. Roken op een paar meter afstand al naar de drank. Schaps als ontbijt. Ik heb ze zelf van het terrein af gezet... :police:
-
het wordt inderdaad steeds gekker
NS Safety
waarom heet het bedrijf eigenlijk nog nederlandse spoorwegen en geen dutch railways of zoiets, zooo ouderwets.
maar dat terzijde
-
Jij was er bij ?
Nope,
Maar ik heb een soortgelijke situatie gehad.
Dat een schoonmaker niet oplette en vlak voor m’n ICM schoot.
Je hart zit in je keel. Je staat niet gelijk stil zeg maar ;)
-
nu gewond is en waarschijnlijk ook wel een trauma zal overhouden.
Waarom waarschijnlijk een trauma? Ben je arts?
-
het wordt inderdaad steeds gekker
waarom heet het bedrijf eigenlijk nog nederlandse spoorwegen en geen dutch railways of zoiets, zooo ouderwets.
maar dat terzijde
Toch maar even niet terzijde: wat zou de meerwaarde zijn om de NS Dutch Railways (DR :laugh:) te gaan noemen? Alleen om een groepje onnozelen te bevredigen die vinden dat de benaming Nederlandse Spoorwegen ouderwets en "niet meer van deze tijd" (overigens ook zo'n argumentsloze drogreden) is? Het geld dat voor zo'n actie nodig is kan wel aan iets beters besteed worden.
-
Waarom waarschijnlijk een trauma? Ben je arts?
momenteel niet nee, maar aan dergelijke gestoorde geweldsacties houden slachtoffers meestal een trauma aan over, ik dacht dat men dit gegeven al in de algemene ontwikkeling meenam.
-
Meestal = Niet altijd.
Een trauma mag alleen worden vastgesteld door een erkend arts en niet door iemand anders worden vastgesteld, aangepraat of gesuggereerd. Lijkt me anders ook een algemene ontwikkeling in de verkeerde richting.
Dat het een nare ervaring is staat buiten kijf.
-
Laten we hopen dat bij deze machinist er geen trauma vastgesteld wordt. Maar als ik in het artikel lees hoe de er niet op bedachtzame machinist plots overweldigd wordt door bruut geweld, vrees ik het ergste.
-
Zullen we even wachten tot we beide kanten van het verhaal hebben gehoord ??? Ik keur agressie in elke vorm af.. Maar we weten toch ook niet hoe het werkelijk gegaan is...
Ik kom bijna wekelijks op hfdo en ik weer eenmaal dat daar mensen oversteken. Zolang het niet vlak voor me trein langs is vind ik het best.
Marc
-
Toch maar even niet terzijde: wat zou de meerwaarde zijn om de NS Dutch Railways (DR :laugh:) te gaan noemen? Alleen om een groepje onnozelen te bevredigen die vinden dat de benaming Nederlandse Spoorwegen ouderwets en "niet meer van deze tijd" (overigens ook zo'n argumentsloze drogreden) is? Het geld dat voor zo'n actie nodig is kan wel aan iets beters besteed worden.
begrijp je wel wat ik bedoel?
ik was verontwaardigd, omdat er blijkbaar een bedrijfsonderdeel 'safety' zou heten, terwijl daar een prima Nederlands woord voor is. kaartjes heten inmiddels ook al tickets en ik snap niet zo goed waarom o.a. marketingfiguren en managers zo opgewinden worden van Engelse woorden dat we overal in het bedrijfsleven Engels tegenkomen, zonder echte reden. Maar dat dus even terzijde, omdat het niets met het topic van doen heeft.
-
Waar je je druk om kan maken zeg... ???