BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: brun op 17 May 2018, 19:30:28
-
Ik zit nu al een uur te googlen en vind gewoon geen antwoord. Dus hier de vraag: reden de rode Duitse railbussen vroeger ook naar Nederlandse grensstations, zoals Nieuweschans, Hengelo, Venlo?
Dus niet de ETA-accutreinstellen zoals ze in Zuid-Limburg reden, maar de overbekende VT95/98.
-
Goeie vraag! Ik heb er nooit van gehoord, maar er kan natuurlijk altijd een obscure dienst in de jaren zestig zijn geweest. De genoemde grote grensstations zeker niet, en de kleinere zoals Enschede, Nijmegen, Maastricht reed ander spul (locgetrokken, VT 624 en inderdaad de accu's).
-
Het is voorgekomen, op internet is een foto te vinden van een 795 op spoor 1b in Nijmegen: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/8484597071/ (https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/8484597071/)
-
ik meen me te herinneren dat ik in de jaren vijftig van de vorige eeuw in een railbus van Meerssen naar Aken reed. Maar ja, geheugen.....
-
Ik heb zelf een (onscherpe) foto gemaakt van een oude VT95, nog een met middenbuffer (is dat dan een VT95?) van Nijmegen richting Groesbeek ter hoogte van de Hoge Hoenderberg en dan door naar Kleve.
Ik denk dat ik die eind jaren 50 heb gemaakt als puber. Kan hem zo gauw niet vinden in mijn archief (digitaliseren :( ) maar ik blijf wel zoeken en dan zal ik hem plaatsen.
Carel.
-
Dank! Wist ik dus niet. :-)
-
In het boek "Treinen in Beeld 6" staan een aantal voorbeelden.
1 voorbeeld is dat er melding wordt gemaakt dat er jarenlang 1x per dag een slag tussen Kleve en Nijmegen werd gemaakt.
-
Ergens in de jaren tachtig reed ik met een railbus van Aken naar ........ Ik denk naar Valkenburg, het regende en de dame in het douane pak wilde toch echt al mijn vieze onderbroeken uit mijn rugzak controleren. Ook had ze een groot boek met gezochte personen, zowel in het onderbroeken vakje als het boek vond ze niets ;D
Groet, Gert-Jan
-
Klopt, ben in de jaren 80 met een railbus van Maastricht naar Aken gereden, op weg naar het wandelpad over de Hoge Venen en langs de Oostkantons
Gr Gerard
-
Vergeet niet de oude Enschede-Gronau lijn van voor de Euregio tijd (http://www.railromantiek.nl/p-moment-es-glanerbrug.htm).
Jan-Peter
-
Ergens in de jaren tachtig reed ik met een railbus van Aken naar ........ Ik denk naar Valkenburg, het regende en de dame in het douane pak wilde toch echt al mijn vieze onderbroeken uit mijn rugzak controleren. Ook had ze een groot boek met gezochte personen, zowel in het onderbroeken vakje als het boek vond ze niets ;D
Groet, Gert-Jan
In dat boekje van haar stonden vast niet veel blote-billen-gezichten. 8)
Steyn
-
Voor zover ik me kan herinneren kwamen er geen railbussen naar Hengelo. Hengelo was overigens geen grensstation. Dat was Oldenzaal. Maar of daar een railbus kwam, waag ik te betwijfelen. In Enschede kwam wel de accuwagen (515 + 815) - zie link van Jan-Peter.
Bovenstaande is uit mijn herinnering, niet uit enig boekwerk.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Railbussen VT95 met hun bijwagen kwamen o.a. bij Simpelveld en Kranenburg over de grens.
-
Eentje in Limburg:
https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/vdM13218.jpg
(https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/vdM13218.jpg)
Koen
-
De railbus in Limburg reed (volgens de ZLSM) tussen Maastricht en Aken. In de zomer zijn er 2x per dag nog ritten tussen Kerkrade, Simpelveld en Vetschau.
-
Hmmm, lijkt er dus op dat ze alleen in Zuid-Nederland kwamen. In Nieuweschans niet.
-
Op 23 mei 1954 werd de dienst via Nieuweschans hervat. Op het NS traject reden toen Blauwe Engelen, met aansluitend twee schienenomnibus ritten VT95 Nieuweschans naar Oldenburg en Bremen. De Bremer trein gaf in Bremen aansluiting op de Scandex. De Schienenomnibus ritten waren toen natuurlijk nog derde klasse. Ze kwamen dus niet verder dan grensstation Nieuweschans. 1 juni 1958 werden de beide Railbusritten vervangen door een getrokken trein met locwissel in Leer.
Grtz,
Wim
-
Dank!
-
Tussen Aken en Maastricht reden geen schienenbussen , maar ETA'S..accumoterwagens serie 515 /815.
Groeten chris
-
Pagina terug staat toch écht een foto van kleine busjes Chris <KLIK> (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80135.msg3221859590#msg3221859590) ;)
-
Vergeet niet de oude Enschede-Gronau lijn van voor de Euregio tijd (http://www.railromantiek.nl/p-moment-es-glanerbrug.htm).
Jan-Peter
Dit ziet er niet uit als een railbus, eerder een accumotorwagen.
-
Klopt met het fotobijschrift; baureihe 515 dus de accumotorwagens.
-
Klopt niet met de foto. een BR 515 heeft 3 ruiten in zijn frontpartij, deze heeft er 2 en 2 hoekruiten. BR 515 is buffermaterieel, dit ding heeft een AK. Lijkt mij gewoon een VT95.
-
De foto op de lijn enschede gronau is een ETA 515.
Overduidelijk te zien is de middeninstap.
Groeten Chris
-
Klopt niet met de foto. een BR 515 heeft 3 ruiten in zijn frontpartij, deze heeft er 2 en 2 hoekruiten. BR 515 is buffermaterieel, dit ding heeft een AK. Lijkt mij gewoon een VT95.
Kijken we wel naar dezelfde foto?
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Even goed teruglezen welke opmerking op welke foto slaat Laurent!
In #20 staat ècht een accubak, in #13 een VT95
-
We kijken dus niet naar dezelfde foto... :-X
-
Er hebben wel degelijk railbussen tussen Maastricht en Aken gereden. Alleen niet het type dat de ZLSM heeft. Maar de VT 95.
Gr. Bert.
-
In het seinhuis Post I te Simpelveld hangt nog een foto van een VT95 in Simpelveld. Als ik er weer ben, zal ik deze hier posten.
-
Er hebben wel degelijk railbussen tussen Maastricht en Aken gereden. Alleen niet het type dat de ZLSM heeft. Maar de VT 95.
Gr. Bert.
Denk dat de gemiddelde spoorliefhebber het verschil tussen VT 95 en VT 98 al ontgaat, laat staan de doorsnee bezoeker van de ZLSM. 8)
-
Grappig, al met al dus wel wat inzetten, al is het een beetje zoeken met een vergrootglas ;)