BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 09 May 2018, 08:46:12

Titel: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: VAM65 op 09 May 2018, 08:46:12
De NS-treinen op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam krijgen er nog dit jaar veel zitplaatsen bij. De NS gaat met spoed alle treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen om de explosieve groei van het aantal reizigers op het traject te kunnen opvangen.

Volgens de spoorwegen wordt daarmee voorkomen dat de hsl-lijn aan zijn eigen succes ten onder gaat.

Vorig jaar reisden 25 procent meer reizigers over het hsl-traject dan het jaar ervoor, terwijl op tien procent was gerekend. Dat komt onder meer doordat Schiphol steeds meer reizigers trekt.

Aanpassen

De verlenging van de treinen komt boven op de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur op het hsl-traject. Zo'n snelle uitbreiding van de capaciteit is nog niet eerder vertoond.

De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt".

Door de uitbreiding van het aantal zitplaatsen rijden er volgend jaar in beide richtingen elk uur 33 tot 35 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam via Schiphol over de hogesnelheidslijn.

Hoofdpijndossier

De hsl is al jaren een hoofdpijndossier voor de NS. De kosten van de aanleg vielen met 7,2 miljard euro veel hoger uit dan gepland en de Italiaanse Fyra-treinen die over het traject zouden rijden, werden na veertig dagen alweer van het spoor genomen vanwege technische mankementen.

Ook hebben reizigers last van vertragingen en uitval op het hsl-traject. De treinen en infrastructuur moeten aangepast worden om de punctualiteit te verbeteren. Het is nog niet duidelijk hoeveel de aanpassingen gaan kosten en wanneer die worden uitgevoerd.

Politiek

De politiek heeft geregeld kritiek geuit op de NS. Onlangs zei staatssecretaris Van Veldhoven nog dat dat de reiziger er niet langdurig last van mag hebben dat de hsl drukker bereden gaat worden.

"Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden, is al jaren de planning, ook van de NS zelf. We hebben die kostbare lijn immers niet voor niets aangelegd", zei Van Veldhoven.

Bron: NOS
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Rick op 09 May 2018, 09:03:13
De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt"
Ik twijfel of ik hier om moet huilen of het hilarisch vind.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Bad-Aura op 09 May 2018, 09:09:54
Misschien ipv 2x 1e klas, een extra 2e klas erbij, of een 1e klas declasseren . Die 1e klas zit never nooit vol, behalve met toeristen die gewoon de wagon inlopen omdat de rest overvol is  ;D.
Deze wagons waren al geschikt voor 160kmh, moeten er dan een vaste stam van gemaakt worden omdat er aan beide zijden een loc aanwezig is?
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.
Tevens zijn de vertragingen en uitval nog steeds aanwezig, dat is echt nog niet minder geworden.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: MR op 09 May 2018, 10:44:05
Het stukje wekt de indruk dat NS de enige vervoerder is op de HSL. Is dat een gevolg van de opzet van het stukje of van onkunde? Het valt mij op dat dat vaker gebeurt. Persoonlijk vraag ik mij af of het niet beter is dat NS ruimte op de HSL inlevert ten gunste van aanbieders die de lijn gebruiken waarvoor het bedoeld is (Thalys en Eurostar)

Groet,

Marco
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 10:52:41
Volgens mij denk je verkeerd om.

De lijn is bedoeld waar de reiziger om vraagt of anders verwoord: waar de reiziger van vindt waarvoor deze lijn bedoeld is. De IC Direct is druk tussen (Breda)-Rotterdam-Schiphol. Niet omdat deze reizigers graag een Thalys willen, maar omdat zij graag een snelle laagdrempelige manier van vervoer willen tussen deze steden. Dan moet je dus niet Thalys en Eurostar meer ruimte gaan geven. Dat zou bovendien ook geen haalbare kaart zijn omdat treinen van Thalys en Eurostar veel te duur zijn op dat stukje.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 10:54:10
Wel grappig dat LS Models zijn aangekondigde combinaties sets rijtuigen al dan niet met Traxx, in de prullenbak kan gooien, omdat NS de samenstelling nog al eens wijzigt.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Peter Kleton op 09 May 2018, 10:54:49
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Peter
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Bad-Aura op 09 May 2018, 10:55:21
de enige onkunde is het fyra drama en de inzet van de traxx combi met de rijtuigen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Harryku op 09 May 2018, 10:56:27
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.

Dit zou ik ook wel eens willen weten,misschien iemand hier op het forum die daar zijn licht over kan laten schijnen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: dh3201 op 09 May 2018, 11:01:38
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: dh3201 op 09 May 2018, 11:04:27
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Harryku op 09 May 2018, 11:04:59
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....

Werkelijk .zou dat de reden zijn  ???  ::).
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Bad-Aura op 09 May 2018, 11:05:08
misschien is er extra bekabeling tbv koppeling traxx locs.
Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Zelfs een halve 1e klasse zou, naar mijn mening zeg ik er maar bij, al voldoende zijn.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: JKER op 09 May 2018, 11:05:16
of het is gewoon een stukje PR?
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 11:09:39
Een stam zorgt voor een gesloten circuit wat zorgt voor de groene lamp "deuren dicht" in de loc. Daarom zijn er speciale eindrijtuigen gemaakt. Een verlenging van een stam moet altijd gebeuren door een rijtuig tussen de stam te plaatsen. Daarnaast moeten ze ook kijken welke rijtuigen bij welke stam te plaatsen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Peter Kleton op 09 May 2018, 11:10:44
 Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Harryku op 09 May 2018, 11:11:06
Ok,Daan dat maakt het al wat duidelijker.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Rick op 09 May 2018, 11:14:12
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?

Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Dat levert geen extra zitplaatsen op. De NS let ook niet op het verschil tussen 1e en 2e klasse.

Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
Hoe dan? Heeft een rijtuig opeens meer zitplaatsen als je de '1' in een '2'verandert?  :)
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Bad-Aura op 09 May 2018, 11:15:13
Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter

zijn er maar 16 plaatsen in een 1e klas wagon?
Laat ik het zo zeggen, er zijn 2x1e klas in de huidige stam, die zitten nooit vol, mss dat een halve 1e klas vol te krijgen is, maar meestal zijn beide nagenoeg leeg. Als je dus 1 1e klas naar 2e klas omzet, zijn er meer 2e klas plaatsen meteen beschikbaar, ipv de moeite om een extra 2e klas bij te plaatsen
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Joop_L op 09 May 2018, 12:58:32
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?
Is ook helemaal het probleem niet hoor. Waar die wijsheid van dh3201 vandaan komt is mij een raadsel.  ???
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 13:11:09
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.

Dit geldt alleen voor de IC Brussel. Deze stammen zijn al allemaal verlengd naar zeven bakken. De ICD moet ergens anders zijn rijtuigen vandaan halen.
Titel: Nu nog een paard ervoor ...
Bericht door: trdl op 09 May 2018, 15:36:03
... dat harder gaat lopen dan het sukkeldrafje van 160 km/h.

De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: dh3201 op 09 May 2018, 15:38:37
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Harryku op 09 May 2018, 15:41:05
En als ik het dus goed begrijp komen er dan dus ook locomotieven vrij die men ergens anders kan inzetten.
Titel: Re: Nu nog een paard ervoor ...
Bericht door: Rick op 09 May 2018, 15:43:12
De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Luc2000 op 09 May 2018, 17:14:34
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.

Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???
Titel: Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: Piet R Buren op 09 May 2018, 18:14:12
nou, dan kun je geen interessante persberichten meer schrijven waardoor het net lijkt alsof de ns nog een spoorwegmaatschappij is, ipv een soortement metrobedrijf :angel:
Titel: Re: Nu nog een paard ervoor ...
Bericht door: Rob Ellerman op 09 May 2018, 18:40:39
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...

En dan heeft men het ook nog her en der over 'bakken'...  ;D
Titel: Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 18:55:07
Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???

Te simple gedacht. NS moet 17 stammen verlengen. Dat betekent eventueel driehoeken, breken, tusseplaatsen, koppelen, testen.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: Jamie op 09 May 2018, 19:17:21
Heb gisterenmiddag al een stam met 7 rijtuigen gezien tussen Schiphol en Hoofddorp.
Weet niet of het een testtrein was?
Titel: Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: Daan! op 09 May 2018, 20:57:31
Nee regulier
Titel: Re: Nu nog een paard ervoor ...
Bericht door: Jeanne op 10 May 2018, 00:41:08
... PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.

In wagens vervoerd men goederen en personen vervoerd men met rijtuigen, volgens wijlen de heer N.J. van Wijck-Jurriaanse.
Titel: Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: spoorzeven op 10 May 2018, 09:21:26
Al heeft men het dan weer wel over een vierwagenstel en niet over een vierrijtuigenstel. Dat woord zal nestor NJvWJ ook niet gebezigd hebben. ;)
Titel: Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
Bericht door: BMT op 10 May 2018, 11:56:55
https://www.youtube.com/watch?v=LwTl_74ZYOQ

Kunnen jullie alles zien en horen over het extra RIJTUIG   ;D

Bert.