BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hanzelijn op 29 December 2007, 17:06:31

Titel: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Hanzelijn op 29 December 2007, 17:06:31
ik lees een tijdje over verschillende grote maten bv 1/87 enz

welke maat heeft een Marklin ICR, 1/87?
en welke maat LSM ICR?
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: CKLX op 29 December 2007, 17:25:11
De Marklin ICR is qua lengte 1:100. De overige maten zouden 1:87 moeten zijn. Met andere woorden: het rijtuig is verkort, zoals bijna alle oudere rijtuigmodellen. Bovendien mankeert er verder nog wel iets aan het rijtuig: er zitten geen tredes onder de deuren, in de kopwanden zit geen glas, de daken zijn zilver (in plaats van donkergrijs) en de draaistellen zijn van het SIG-type, hetzelfde dat onder de EWIV's van Marklin zit. De "echte" ICR's hebben draaistellen die zijn afgeleid van de Corail-draaistellen. Het typenummer is Y32NS.

De LS-rijtuigen worden qua lengte 1:87 (dus op schaal) en zullen verder wel meer en meer juiste details hebben.

Groeten, Cock Koelewijn.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Hanzelijn op 29 December 2007, 17:46:50
ik vraag dit ook ivm dat ik een BDs heb van kleinspoor, verder heb ik nog geen ICRs. Welke kan je dan het beste nemen of maakt dat niet uit.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Chiel op 29 December 2007, 17:58:59
De BDs van kleinspoor is op basis van een Lima ICR gemaakt dacht ik. dus je kunt Lima ICR's kopen zodat de lengtes overeen komen of wachten tot LSM de BD's en de ICR heeft geproduceerd.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Esperopt op 29 December 2007, 18:05:30
Voor mij zit er nog iets meer achter. De mäklin icr's rijden samen met roco plan W. Bij een LSM ICR zal een roco plan W niet echt staan dus zal ik ook over moeten op de nieuwe plan W's. Aan de andere kant zijn mijn roco D's en bestelde E's wel op lengte. Denk er sterk over om al het 1:100 spul weg te doen en alleen nog 1:87 rijtuigen te kopen. Zit ik nog wel met m'n plan V en sprinter. Iemand zin om 9 treinstellen voor mij om te bouwen?

Behalve het lengte verhaal speelt natuurlijk ook de detaillering een rol.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Christoph op 29 December 2007, 18:28:04
Hallo,

ik wil ook alleen maar 1:87 lengte schaal rijtuigen hebben, voor mij is dit ook een rede dat ik geen plan V en sprinter heb. Ik hoop dat deze ook ooit nog komen in de correcte lengte maten.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: rail4marcel op 29 December 2007, 19:40:59
Tja ik denk dat dat nog wel even duurt.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Lukas de Vries op 29 December 2007, 19:55:56
Philotrain heeft aangekondigd de Plan V en Plan T in exact 1:87 in 2009 te gaan uitbrengen. De voorintekening is reeds vorig jaar gestart.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Christoph op 29 December 2007, 19:59:16
Lucas,

heb ik gezien, jammer genoeg heb ik ook het prijskaartje gezien.
Wordt toch nog even sparen. ;D

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Jeroen Water op 29 December 2007, 20:04:56
Ik heb ergens vernomen dat Philotrain met een V en een T uit wil komen, maar ja, daar moet je dan ook wel vreselijk veel geld voor neerleggen. Naast de Plasn V en Sprinter, zit ik ook nog met een 1:100 mP (Marklin), een mP Jules (omgebouwd uit Marklin), een IRM (Lima) en DDM-1 (Lima). Voor mij geldt dat dit een beetje teveel typische NS modellen zijn waar geen 1:87 alternatieven voor zijn om weg te doen. Dan hou je meteen geen NS materieel meer over........

Jeroen
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: ZwolsBas op 29 December 2007, 21:13:10
Nieuwe rijtuigen voor de NS zijn vaak wel 1:87.

Treinstellen echter niet.

Tenzij ze met een nieuw treinstel komen oa  buffel / wadloper / railhopper / plan U.

Die komen toch nooit op schaal  :(
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Chiel op 29 December 2007, 21:53:05
op de site van philotrain staan Plan V en Plan T idd aangekondigd
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Jon op 29 December 2007, 21:59:01
Voor mij zit er nog iets meer achter. De mäklin icr's rijden samen met roco plan W. Bij een LSM ICR zal een roco plan W niet echt staan dus zal ik ook over moeten op de nieuwe plan W's.

Plan W is door LSM aangekondigt (kan nog wel even duren, ICR wachten we ook al sinds 2006 op), zal dus exact 1:87 worden.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Esperopt op 29 December 2007, 22:13:57
Die aankondiging heb ik ook gezien. Zal toch wel die kant opgaan. Kan ik ook eens aan een beneluxuitvoering komen van de W zonder daar de belachelijk hoge mp prijs voor te moeten dokken.

En wat ik uit de bouwverhalen van Mispoes begrijp kunnen de roco W's mooi gebruikt gaan worden voor het verlengen van m'n V'tjes.

Er zijn overigens wel treinstellen op lengte, hondekop van piko, mat "46 van lima.

Philotrain is leuk voor mensen met een dikke buidel. Dit soort bedragen vind ik niet realistisch meer. Rij tenslotte ook niet in een Ferrari.

Maar weer on-toppic. Voor ongeveer 200 euri heb je straks dus een stam mooie icr's in 1:87, voor een stam märklin's betaal je nu ongeveer evenveel ...

Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 29 December 2007, 22:23:09
Vergeet in het rijtje van de 1:87 treinstellen ook niet de Mehano Lint, de Artitec DE-1, Artitec DE-2, Roco DE-IV en Piko ICE te noemen. ;)

Die andere treinstellen volgen ook wel hoor! Ooit zal een fabrikant toch wel weer eens iets nieuws moeten bedenken om geld te kunnen verdienen. Deze redenering is voor mij de reden geweest om het 1:100 materieel wat ik had te verkopen en over te schakelen op 1:87 materieel. Als je al het Nederlandse materieel wat in 1:87 uitkomt kan kopen, dan heb je een flinke zak geld nodig! Kijk maar eens wat er de afgelopen jaren is uitgebracht en wat er nog allemaal in het vat zit.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Esperopt op 29 December 2007, 22:51:36
Sorry, vergeten, komt omdat deze treinstellen m'n interesse niet hebben behalve de-I.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: laurent op 30 December 2007, 00:27:34
Philotrain is leuk voor mensen met een dikke buidel. Dit soort bedragen vind ik niet realistisch meer. Rij tenslotte ook niet in een Ferrari.

Heb jij niet eens een ferrari en een privéjet ??? ??? ::) ::)
Dacht dat iedereen dat wel had :P :P
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Chris op 30 December 2007, 01:06:32
Nou, dames en heren

Heel toevallig heeft LSModels zijn site een update gegeven.

En wat zien wij ?  ;D
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Hanzelijn op 30 December 2007, 01:13:49
de ICR van LSM is echt een plaatje,  zou daar de kleinspoor BDs bij passen?
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Chris op 30 December 2007, 01:35:43
Nee, die is 1:100 en deze van LSM keurig 1:87.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 30 December 2007, 10:38:16
Weet iemand toevallig of de LSM ook (Wanneer je de asjes veranderd) goed rijdt op een Märklinbaan of kan je dan nog problemen tegenkomen? (Ik weet het model is er nog niet maar even LSM-breedt)

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: henk op 30 December 2007, 10:42:34
LSM levert de laatste tijd zowel finescale wielen als nem 310 wielen bij de modellen (8 wielstellen dus). Nem 310 is de Europese tweerailstandaard, maar dat schijnt qua rijden op drierail weinig problemen op te leveren. Dat weet je vermoedelijk zelf beter dan ik. De wielstellen zijn wel geïsoleerd en dat heb je een probleem als je detectie door kortsluiting van de spoorstaven gebruikt.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Railhopper op 30 December 2007, 10:47:17
http://www.lsmodels.com/LS/Pages/General_N/Home_N.htm (http://www.lsmodels.com/LS/Pages/General_N/Home_N.htm)

ff de link toegevoegt :D zien er idd mooi uit,


Sorry in de foute draadje
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 30 December 2007, 10:53:09
Sjieksjiek! Blijkbaar leest LSM hier nog steeds netjes mee, want het is erg opvallend dat ze opeens hun site updaten met ICR na dat hier een paar discussies over ICR materieel, de continuiteit van LSM en 1:87 VS 1:100 zijn gevoerd. ;);D

ICR ziet er prima uit! Omdat LSM zegt dat dit de eindprototypes zijn, zal de productie snel gestart worden. Ik denk persoonlijk dat we deze rijtuigen nog ruim voor de zomervakantie op onze banen kunnen hebben. :)

Kijk eens hoe mooi de rijtuigen er uit zien als ze netjes op schaallengte zijn. (Mensen die Marklin ICR hebben: hou die maar eens naast je beeldscherm en zoek de verschillen.) Die rode kleur komt zeker goed.

Het enige puntje wat me opvalt is de kleur van de binnenwand van het keukengedeelte van de BKD. Die was toch bruin en niet wit? Alain, regel dat even voor ons! ;) Maar goed, het zijn nog steeds proto's he.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 30 December 2007, 11:07:53
@Henk,
Bedankt! Inderdaad heb ik vaker gehoord dat je prima met 2 rail wielen op 3rail kan rijden,.. zeker als het om rijtuigen gaat. Zelf heb ik op dit moment nog geen detectie op mijn baan dus daarvoor hoef ik de wielen niet om te wisselen. Neem aan dat een Roco-asje of Piko-asje ~ wel moet kunnen passen en dat ik daar snel genoeg achter kom. Dus dat wordt geldt reserveren,.. :)

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 30 December 2007, 11:10:02
Trouwens, ik bedenk me net dat het misschien het handigste is om de ICR discussie voort te zetten in  dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7987). Kwestie van alle info bij elkaar houden. ;)
Dus vandaar dat ik hier mijn tweede vraag stel. :)
Is het verstandig om voor deze LSM voor in te tekenen bij een winkel of kun je ze ook nadat ze op de markt komen snel kopen?

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 30 December 2007, 11:16:57
Sowieso zou ik ze voorintekenen. Heb ik tot nu toe altijd gedaan bij LSM producties en ik ben geen enkele keer teleurgesteld geweest, want de kwaliteit is altijd zeer hoog. Als je niet voorintekent, loop je de kans dat je naast het net gaat vissen.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Julius op 30 December 2007, 12:25:17
Het enige puntje wat me opvalt is de kleur van de binnenwand van het keukengedeelte van de BKD. Die was toch bruin en niet wit?
Volgens mij is wit/beige gewoon goed. Goed kijken, helaas niets beters kunnen vinden:
Interieur van een onbekende ICR BKF, 30 juli 2005 (http://img180.imageshack.us/img180/8444/icrbkfpa2.jpg)
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Hanzelijn op 30 December 2007, 12:29:05
Dus als je met een BDs stam wil rijden, moet Marklin ICR nemen, wel jammer vond het intrieur van LSM ICR wel mooi
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Dion op 30 December 2007, 12:55:47
Heb de foto's van de icr NS op de website van LSmodels eens bekeken.
Het lange wachten wordt dan uiteindelijk beloond :D.

Wat meerdere hier opviel is dus de kleur van het rood, nou dat vind ik dus niet echt geweldig :(.
Het zijn nog "proef" modelen, laten we hopen dat ze de kleur en evt. andere zaken nog aanpassen.

Zelf heb ik de rood/gele besteld en net als andere lang moeten wachten. Echter als de kleur rood zo blijft dan weet ik niet of ik ze wel zo wil hebben.
Of ik maak de wissel naar de blauw/gele. Hiervan vind ik de kleur wel goed.

Gelukkig zijn het nog maar foto's waarvan de kleur zou kunnen afwijken met de "echte" kleur. Evt. worden er nog veranderingen doorgevoerd.

Ben wel blij dat ze onderweg zijn, maar eerst zien.

Dion
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Arnold op 30 December 2007, 13:12:08
Het rood kan best goed zijn omdat het wit van de binnenwand van de BD ook geheel rood kleurt. Die wanden zijn trouwens wit en niet bruin.  We wachten af.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 01 January 2008, 22:22:03
Ik was gisteren even op Asd en ben onderweg een paar keer een Beneluxtrein tegengekomen. Het viel me op dat dat de kleur rood van de Bs eigenlijk een stuk donkerder was als ik altijd dacht! Ik denk dat LSM deze kleur goed heeft nagemaakt.

Sowieso geven foto's ook nog eens altijd een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Peter Korsten op 02 January 2008, 00:02:45
Vergeet in het rijtje van de 1:87 treinstellen ook niet de Mehano Lint, de Artitec DE-1, Artitec DE-2, Roco DE-IV en Piko ICE te noemen. ;)

Vergeet dan ook niet de Märklin/Trix ICE-3, die net als de Piko 1:89 is. ;) De Mehano is echt 1:87, maar is dan ook meteen de zwakste broeder van de drie.

Enfin, het is nogal off-topic, maar goed, even voor de volledigheid zeg maar.

- Peter
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Peter Korsten op 02 January 2008, 00:05:58
Anders wat, LSm heeft dus de ICR aangekondigd, maar hebben ze ook al de ICRm aangekondigd? Oftewel, is daar al voor op in te tekenen?

- Peter
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 02 January 2008, 00:18:13
Ik denk dat de banen op de Benelux ICR verkleurd zijn/worden door de zon en daardoor ook lichter zijn.

(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/Benelux/Bs/schiphol_nmbs01.jpg)

Vond deze foto op Railfaneurope.net en ik vind zoals Peter (NS1100) al zei dat het idd een stuk donkerder is dat LSM het goed heeft gedaan. En ik zou pas een reactie geven als je het model echt heb gezien, foto's geven nooit helemaal correct de waarheid weer. In het echt ziet het er altijd anders uit.

Maar in ieder geval al een compliment voor LSM voor het maken van de ICR rijtuigen.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 04 January 2008, 08:43:13
Mensen,
Hier weer een vraag van mij. Wat is het verschil tussen buurlandverkeer en binnenlandverkeer? (Behalve dan dat binnenland alleen in Nederland rijdt en buurland ook in België en als ik het goed had ook Luxemburg???)
Kortom wat zijn de uiterlijke verschillen of zijn het enkel verschillen in opschriften?

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Lars Smelter op 04 January 2008, 10:04:07
Anders wat, LSm heeft dus de ICR aangekondigd, maar hebben ze ook al de ICRm aangekondigd? Oftewel, is daar al voor op in te tekenen?

- Peter

Dit zou ik ook wel willen weten, in de ICRm ben ik wel geinteresseerd.... Neemt niet weg dat dit ook (zeer) mooie modellen zijn hoor ;)
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: martijnhaman op 04 January 2008, 11:39:49
Hier weer een vraag van mij. Wat is het verschil tussen buurlandverkeer en binnenlandverkeer? (Behalve dan dat binnenland alleen in Nederland rijdt en buurland ook in België en als ik het goed had ook Luxemburg???) Kortom wat zijn de uiterlijke verschillen of zijn het enkel verschillen in opschriften?

Zie: http://www.martijnhaman.nl/typeicr_binnenlandbuurland.htm

Martijn
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 04 January 2008, 11:49:34
Dank Martijn,
Als ik het goed begrijp werden dus zowel buurland als binnenland rijtuigen gecombineerd. Werden dan de buurland rijtuigen ook voor alleen binnenlandse treinen gebruikt? Of was dit een toevalstreffer dat er een binnenland en een buurland aan elkaar gekoppeld zijn?

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 04 January 2008, 11:53:57
Buurland en binnenland reed gewoon door elkaar in binnenlandse IC's. Die buurlandrijtuigen kwamen trouwens in België en Luxemburg (bijv. met de Ardennen-Expres) en in Duitsland (intercity naar Keulen).
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Herman05 op 04 January 2008, 12:56:10
Oké,.. dan gaan we ze ook door elkaar bestellen ;)

Groeten,
Herman
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 04 January 2008, 13:16:09
Trouwens, ik vraag me nu wel af waarom de NS destijds niet gewoon alleen buurlandrijtuigen heeft besteld. Is toch veel gemakkelijker in de praktijk?
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Rick op 04 January 2008, 18:58:46
Dat zal wel duurder zijn geweest met aanschaf en onderhoud vermoed ik.
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: Huup op 04 January 2008, 19:25:05
Waarom bestellen wat je niet nodig hebt?
Titel: Re: Marklin ICR vs LSM ICR
Bericht door: NS 1100 op 04 January 2008, 19:45:55
Het lijkt me niet dat de aanschaf van buurlandrijtuigen zo veel duurder is geweest dan die van binnenlandse rijtuigen. Nu zijn er twee series geproduceerd, dat kost ook meestal meer geld dan een serie.

Het is toch makkelijker als je alle rijtuigen van een serie naar het buitenland kan sturen? Scheelt wellicht wat rangeer-/overbrengwerk.