BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 29 December 2007, 11:35:16
-
Er waren slechts vier gele '46-ers: 279, 281, 295 en 295. Deze verschilden onderling waardoor de stellen soms op afstand waren te herkennen, o.a. aan de raamlijsten waar wij het vannacht over hadden.
Het gaat dan om de randen van de te openen cabineramen net naast de deur.
Bij de 295 waren deze geheel zwart:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img481.jpg)
295 te Rotterdam CS, 08-08-1983
Bij de 281 en 299 was de buitenrand zwart en de binnenrand geel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img482.jpg)
299 (en 242) te Maastricht, 10-08-1983
Bij de 279 waren beide randen geel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img483.jpg)
279 te Nijmegen, 04-06-1985
Het Lima model had dus beter het nummer 295 kunnen hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0828.jpg)
Grootbedrijffoto's zijn uitvergroot, ze komen in normaal formaat terug in "25 jaar geleden" maar dat duurt dus nog even ;D.
-
Hieruit maak ik op dat jij of het nummer gaat aanpassen of het model ;D
Ben benieuwd.
Jij noemde laatst iemand een stroomlijn koning ;D
Maar jij wordt onderhand een mat`46 koning ;D
Leuk dat je al je projecten hier laat zien.
Groeten,
Dennis
-
Gele stel wordt niet vernummerd,
gele stel wordt versnipperd!
Je zou dat een aanpassing kunnen noemen. ;D
-
Hier de Bk 281 bij Koek ;D
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMH-031.jpg)
En de 295 te Rtd (foto Bert Stortenbeker)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/ELD2295.jpg)
Grtz, Marcel
-
Versnipperen zoals op de foto? :D
Grtz, Marcel
-
Je gaat ook een sloopscene bouwen? :D
-
Hier de Bk 281 bij Koek ;D
Weet je het zeker? Het kan ook de 299 zijn! ;D
-
Hier de Bk 281 bij Koek ;D
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMH-031.jpg)
Grtz, Marcel
Hé, ervoor ligt de 2472 ;D
-
Of de bruine 2475 dien niet bruin ten onder gegaan schijnt te zijn.....
Hoe ik daar dan toech bij kom is mij thans nog een raadsel.
-
Mss verwar je de 2475 met de 2275?
Grtz, Marcel
-
Nee, maar er is kennelijk een bug in mij hoofd opgetreden m.b.t. de 2472 en 2475. Ik ben ook geen locomotievenman dus ik reken mij het niet zo aan.
Onderstaande foto laat zien dat de 279 ook na ombouw tot Holecstel zijn gele lijsten heeft behouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img484.jpg)
1743 passeert op 08-08-1986 te Tilburg de (inmiddels ex-)279
-
Frank, heb jij dat Holec stel niet ooit eens nagebouwd? Heeft die niet eens in de RM gestaan? Over RM gesproken, er staat een mooie foto in van de 258 in mijdrecht:-)
Grtz, Marcel
-
Ik heb het Holec-stel inderdaad gebouwd, een paar keer zelfs.
Zal straks de stadia van de 1:1 Holec eens plaatsen. Kan wel in dit draadje.
-
Mooie foto's maar wat ge je nu precies doen met het treinstel in model?
-
Versnipperen t.b.v. van vieren mat.'46.
-
Opkomst en ondergang van het Holecstel:
Met ingang van de zomerdienst 1983 ging de 279 (als eerste gele '46-er) samen met nog een aantal soortgenoten als voorlaatste groep aan de kant. Het stel zou dus net niet meer deelnemen aan de laatste episode van de '46-ers, althans, niet in de personendienst. De 279 werd samen met de groene 231 opgeborgen te Nijmegen met het oog op mogelijke proefnemingen. Menig treinreiziger naar Kleve of Venlo heeft de stellen kunnen zien staan. De stellen werden in 1984 met leuzen beklad, die werden op onorthodoxe wijze verwijderd. In de zomer van 1984 werden de 231+279 tijdelijk te Roosendaal gestald i.v.m. ruimtegebrek a.g.v. de Vierdaagse. Na afloop verdwenen ze in de Van Gend & Loos-loods aldaar. Onder een dikke laag stof hebben ze staan wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img486.jpg)
279 (rechts nog een stukje 231 te Nijmegen (VGL), 4 juni 1985
Pas op 4 november 1985 kwamen ze weer uit de loods: ze werden overgebracht naar de werkplaats Haarlem: de 279 wordt verbouwd tot proefstel draaistroomtechniek voor Holec en de 231 levert onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img485.jpg)
279 (reeds gebroken) te Haarlem Wpl, 9 november 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img488.jpg)
279 in de werkplaats, het imbouwwerk nadert zijn voltooiing, het stel is al geschilderd. Haarlem, 11 februari 1986
In de zomer van 1986 verscheen de 279 in zijn nieuwe outfit op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img487.jpg)
279 Tilburg, 8 augustus 1986
Na een paar jaar is het alweer afgelopen, eind 1989 verdween de 279 naar Roosendaal ter onttakeling en leidde daar 2½ jaar lang een kwijnend bestaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img489.jpg)
279 te Roosendaal op 21 september 1991
Tot slot kwam het in de zomer van 1992 naar de Amsterdamse Westhaven voor sloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img490.jpg)
279 te Asd (sloperij Hollandia), 6 september 1992
In oktober 1992 werd de 279 uiteindelijk gesloopt.
-
Letterlijk roemloos ten onder bij onze vrienden van HKS ;)
Grtz, Marcel
-
Je kunt je afvragen of je dan niet liever, zij het een paar jaar eerder, naar Mijdrecht was gegaan.
Maar..... wel gesloopt door Koos met zijn Åkerman, dat dan weer wel.....
-
Eerlijkheid gebied te zeggen dat Koos tot ver in de jaren 90 met zijn Akerman treinen heeft gesloopt bij Hollandia. Het merendeel van de asbest Hondekoppen zijn door de hydraulische schaar van Koos versnipperd. Ik ben zelf nog bij de sloop van de 748 aanwezig geweest. Nou is de charme van Koek in Mijdrecht daar natuurlijk ver te zoeken!
Grtz, Marcel
-
De BDk 748 bleef lang overeind staan.
-
Vertel ;D Of gaan we nu tever off topic?
Grtz, Marcel
-
stuur je wel een PM
-
(http://img183.imageshack.us/img183/4681/geel1jk9.jpg)
ex 279 80 84 978 2 505-5 NS-HOLEC draaistroomaandrijving van depot Leidsendam Mw3 onderweg van Rsd naar BoZ
17 maart 1987. SK
Na de proefperiode werd het stel te Roosendaal afgesteld en samen met de 332 van Mat'54 slooprijp gemaakt.
Roosendaal ,nieuwjaarsdag 1991. SK
(http://img299.imageshack.us/img299/8669/geel1987pu1.jpg)
(http://img411.imageshack.us/img411/5261/4023gv7.jpg)
Op Roosendaal was veel te doen met geel en groen!
SK
-
Ach Kras, konden we nog maar een keer weer langs al die tweetjes struinen in 1984.....
Eèn viertje had Rsd toen ter onttakling: 683, rest: 658, 664, 670-672, 676, 680 en 688 allemaal Amf.
-
Ja Frank, we worden oud Papa ;D
Deze moet jij zeker ook kennen
21 feb.1986, 80 84 978 2 504-8 :)
(http://img120.imageshack.us/img120/4020/285od7.jpg)
SK
-
En of ik die ken, alleen was dat een jaartje eerder. De 285 ging begin mei 1985 naar sloper Koek.
Kan het zijn dat je de foto op de eerste Elfstedentochtdag na 22 jaar hebt genomen?
Voor de 285 kwam ik bijna te laat. Lange tijd stond ie te Utrecht maar een beetje op dat mP-spoortje te suffen. Kan nog wel, dacht ik steeds, kan nog wel..... Ineens was ie weg en was ik hem ook vergeten totdat de berichten kwamen dat ie onderweg was naar de sloop. Paniek en dus net op tijd in Mijdrecht gearriveerd. De Flevo-kop was er toen al af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img492.jpg)
285 te Mijdrecht, 5 mei 1985
geen flauwe fototeksten als: op bevrijdingsdag 1985 was de 285 reeds bevrijd van zijn Bk-kop >:(
-
Volgens mijn gegevens, 21 feb.1986
-
Toen was ie al echt bijna een jaar historie (op de Bk-kop na).
Je wordt ouder papa! ;D
-
Misschien off-topic, maar wat was nut van een proefstel met draaistroom techniek van Holec van de 231 voor een serie die toch werd afgevoerd, zoals gemeld in een eerder bericht ??? Met googelen kan ik hierover niks vinden!
Edwin
-
Draaistroomproeven voor de inmiddels geheel verdwenen SM 90-stellen.
-
Toch wel mooi die gele mat 46 stellen.
-
Wanneer kwam het eerste gele mat 46 stel eigenlijk op de baan?
Gr,
Bart
-
maart / april 1969 kwamen er vier tweetjes in huisstijl op de baan. De 279 was de eerste van dit kwartet in de nieuwe kleuren die in de eerste dagen van maart op de baan kwam. Enige tijd later volgde de 281. Het is bij deze vier gebleven omdat de keuze werd gemaakt materieel dat op de afvoernominatie stond niet meer te huisstijlen. Zoals bekend hebben de stellen het toch nog 15 jaar uitgehouden!
groet,
Wim
-
Ff totaal off-topic:
Zou het spreekwoord 'Zich groen en geel ergeren' rond maart/april 1969 zijn ontstaan? ;-)