BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nscargo op 03 August 2006, 21:05:49
-
Het is al vaker gevraagd,maar op de één of andere manier raak ik dit elke keer weer kwijt. Mischien is het een idee om hier een stiky van te maken zodat een ieder die iets over bloksystemen wil weten dat hier kan vragen.
Mijn vraag gaat over het volgende; Laat je een blok voor of na een wissel beginnen en is het onverstandig om een blokovergang in een bocht te laten komen (in een bocht heeft een trein al meer weerstand en als die dan ook nog eens op gang moet komen na eerst voor een bezet blok te hebben gewacht).En mischien nog een domme vraag, moet je bij het bloksysteem één of beide railstaven isoleren?
Harm
-
Een wissel behoort inprincipe nooit tot een blok.
Een blok eindigt voor een wissel en begint na een wissel.
Overgangen in een boog maken niet zo heel veel uit, als je langzaam optrekt gaat het prima.
Bij een bloksysteem hoef je maar 1 spoorstaaf te isoleren. Wel is aan te raden om elke keer dezelfde spoorstaaf te isoleren.
mvg,
Sander
-
Een wissel behoort inprincipe nooit tot een blok.
Sander,
hier ben je te veel beinvloed door de modelspoorpraktijk zoals die o.a. in Koploper wordt toegepast.
In het grootbedrijf hoort een wissel altijd tot een blok. Bij welk blok een wissel hoort, dat is afhankelijk van de wisselstanden op dat moment. Een blok begint bij een sein, en eindigt bij het volgende sein in de ingestelde route. Alle wissels die in de route liggen horen bij het blok.
-
Klaas,
ik ben inderdaad uitgegaan van de modelspoorpraktijk.
Jou reactie is dan ook wer een fijne aanvulling op mijn wetenschap ;)
mvg,
Sander
-
Dus als ik het goed begrepen heb dan hoort het recht doorgaande stuk van de rails bij het ene blok en kan het afgaande gedeelte na de wissel bij een ander blok horen
Harm
-
Harm,
het hele wissel hoort bij het ene of het andere blok. Dus als het wissel rechtuit staat hoort het helemaal bij een blok, als het afbuigend staat hoort het bij een ander blok.
Dit is de manier van werken in het grootbedrijf.
Als je in model werkt kan het anders zijn. In Koploper b.v. worden de wissels niet opgenomen in een blok, en ze hebben ook geen bezetmelding. Dat komt omdat Koploper iets anders werkt dan het grootbedrijf. Het programma weet uit welk blok een trein vertrekt, en aan de hand van de wisselstanden weet het ook waar de trein zich weer zal melden. Op de wisselstraat is de trein dan even "uit beeld".
In model kan dat, in het grootbedrijf is dat ontoelaatbaar omdat het dan net lijkt of de trein niet meer bestaat.
-
en ter aanvulling:
Ook lange trajecten opdelen in meerdere blokken, om te voorkomen dat achteropkomende treinen onnodig staan te wachten tot het blok weer vrij is.
Vaak is het ook nodig om nieuwe blokken te maken waar acties van de trein verwacht worden. Zo is het gebruikelijk bij een station één blok aan het begin van het spoor, daar waar de inrijdende trein gaat afremmen én één blok aan het einde, daar waar ie moet stoppen.
-
Als je in model werkt kan het anders zijn. In Koploper b.v. worden de wissels niet opgenomen in een blok, en ze hebben ook geen bezetmelding. Dat komt omdat Koploper iets anders werkt dan het grootbedrijf. Het programma weet uit welk blok een trein vertrekt, en aan de hand van de wisselstanden weet het ook waar de trein zich weer zal melden. Op de wisselstraat is de trein dan even "uit beeld".
In model kan dat, in het grootbedrijf is dat ontoelaatbaar omdat het dan net lijkt of de trein niet meer bestaat.
Hallo Klaas,
zonder nu een discussie op te starten hoe Koploper werkt (daar is een ander forum voor), in Koploper kunnen wissels en wisselstraten wel gedetecteerd worden en zo ook beveiligd worden. Ik voorzie wisselstraten wel altijd van een bezetmelder.
Koos Jabaaij.
-
@Koos:
ik ken Koploper niet zo goed als jij waarschijnlijk, want ik ben geen gebruiker.
Maar ik volg het Koploperforum wel, en Paul is ook eens bij onze club op bezoek geweest om Koploper te presenteren. Van beide kanten heb ik meegekregen dat het in Koploper ongebruikelijk is om wisselstraten mee te detecteren. In ieder geval is het niet nodig.
Maar om weer on-topic te komen heb ik het startbericht nog eens teruggelezen, en ik kom tot de conclusie dat Harm nog niet veel echte antwoorden heeft gekregen.
Mijn vraag gaat over het volgende; Laat je een blok voor of na een wissel beginnen en is het onverstandig om een blokovergang in een bocht te laten komen (in een bocht heeft een trein al meer weerstand en als die dan ook nog eens op gang moet komen na eerst voor een bezet blok te hebben gewacht).En mischien nog een domme vraag, moet je bij het bloksysteem één of beide railstaven isoleren?
De vraag over een blokscheiding in een boog: dat hangt er vanaf of dat nodig is, en dat hangt weer af van een logische blokindeling. B.v., aan de ingang van een station staat altijd een sein. op een modelbaan komt het vanwege de ruimt vaak zo uit dat een trein die voor het inrijsein moet stoppen in zijn geheel in een boog staat. Normaal gesproken zou dat geen probleem moeten zijn. Probeer het anders gewoon. Laat een trein stoppen in een boog, en kijk hoeveel moeite het kost om hem vanuit die situatie weer op gang te krijgen.
De vraag over isolatie in één of beide staven: dat hangt er van af met welk systeem je werkt. Er zijn zo veel manieren om een bloksysteem op de modelbaan in te richten dat daar niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven is.
Misschien kun je eerst wat meer informatie geven over de concrete situatie, dan kan er wat gerichter geantwoord worden.
-
Klaas
Ik ga helemaal opnieuw beginnen. Gisteren en vandaag mijn hele baan afgebroken en heb dus op dit moment even geen baan. Maar morgen begin ik met de bouw van de nieuwe baan. Ik ga rijden met de Intellibox en wil in een later stadium ook koploper gebruiken ( ik heb wel een computer maar die staat beneden en mn baan is boven dus daar moet nog een computer komen.).Ik ga rijden met Piko A rails, dus tweerail digitaal. Aan de achterzijde van de baan zal een schaduwstation komen met 3 of 4 opstelsporen en twee doorgaande sporen (dubbelspoor dus).
Aan de voorzijde lopen de twee doorgaande sporen door(op deze sporen rijden de treinen dus rondjes) en er komen twee of 3 sporen waar treinen komen te staan die even geen dienst hebben. Wat ik graag wil hebben is dat ik kan zien welke trein waar is, dus ook welke treinen in het schaduwstation staan en op welk spoor, dat er geen botsingen komen, en dat ik de baan in de juiste blokken verdeel. Oja de afmeting van de treintafel zijn 5x1,5 meter en het spoor komt in een uitgerekt ovaal te liggen.De langste trein die ik nu heb is een gekoppeld plan V stel, maar binnenkort komt daar een ICE bij die mischien 8 delig gaat worden.(Zoals bij Groterdam rijdt)
Ik hoop dat ik je zo een beetje een idee van mijn nog te bouwen baan heb gegeven en dat je mischien wat tips en ideeën hebt.
Harm
-
Harm,
Ik neem aan dat niet alleen Klaas antwoordt mag geven ;D
Als je de baan met de computer gaat besturen, dan kun je daar ook meteen zien, waar zich de treinen bevinden. Daarvoor is dus niets extra's nodig.
Wil je dat echter op bijvoorbeeld een bedieningspaneel zien, dan wordt het allemaal een stuk lastiger én duurder. Aan jou of je dat ervoor over hebt.
Gezien je system, zul je voor de terugmelders gebruik gaan maken van zogenaamde bezetmelders op basis van stroomdetectie.
De melders 'meten' of er een stroomverbruiker, zoals een lok (of wagon met verlichting) op een bepaald baanvak aanwezig is. De diversen baanvakken worden dan van elkaar gescheiden op één spoorstaaf, de andere loopt gewoon door.
Op basis van deze melding, kan de computer "zien", waar treinen zijn én deze veilig over de baan laten rijden zonder enige botsing.
Dankzij de Intellibox, kun je altijd nog gemakkelijk met treinen handmatig rijden, terwijl de andere onder computer besturing automatisch rijden.
Wat je dus nodig hebt, zijn bezetmelders, wissel decoders en sein decoders. In een dergelijk digitaal systeem zijn de seinen alleen decoratie en hebben dus geen echte functie, dat doet de computer.
Hou bij de planning van je sporen, (zeker de opstel sporen) rekening met je (toekomstige) langste trein, zodat die altijd in zijn geheel in één blok past.
Volgens mij heb ik dan alles gehad, mocht dat niet zo zijn, dan zal dees of geen dat wel aanvullen.
Suc6
-
Harm,
In aanvulling op wat Fred schreef: als je met Koploper gaat rijden heb je geen (hardwarematig) bloksysteem nodig. In Koploper zit nl. een blokbeveiliging ingebouwd. Je hebt alleen maar bezetmeldigen nodig omdat Koploper moet weten waar de treinen rijden.
Het beste advies wat ik je kan geven is een advies wat al heel wat mensen hebben gekregen: download de handleiding van Koploper en ga aan de slag met het befaamde testovaal met inhaalspoor.
Voor vragen over het programma kun je het beste terecht op www.koploperforum.nl , daar zit alle kennis en ervaring bij elkaar.
-
Ik zal mijn baanplan tekenen en hier eens neerzetten, mischien dat jullie de plaatsen waar ik de blokken moet maken willen aangeven.
Moet helaas het weekend werken dus dat zal maandag of dinsdag worden.
In ieder geval voor de tips tot nu toe.
Harm
-
(http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg)
Dit is mijn baanplan. Het rode gedeelte is een schaduwstation en is niet zichtbaar. De twee zwarte blokjes zijn dakbalken.Maar nu heb ik jullie hulp nodig bij het indelen van de blokken.Vanavond ga ik beginnen met het leggen van de rails, dus dan kan ik rekening houden waar ik de isolatielasjes kan plaatsen. Na het bestuderen van diverse sites weet ik nu dat ik maar één rail hoef te isoleren, namelijk de + kant. Maar als jullie nog aanvullende informatie informatie hebben dan graag.
vriendelijke groet
Harm
Klik hier voor het originele formaat: http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg)
-
Ik zou zo beginnen, vooral als je ook met koploper gaat werken. (in koploper worden wissels niet gededecteerd.)
Ik weet niet hoe groot je bochtenzijn en hoe lang je treinen zijn, anders zou je de bochten ook nog kunnen opdelen in 2 blokken en je schaduwstation zou je ook nog kunnen opdelen(ook weer afhankelijk van lengte baan en trein)
http://members.lycos.nl/biem1/BaanplanOpsolder2.JPG
Voorbeeld van hoe ik mijn schaduwstation heb opgedeeld > http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan2.JPG (rood zijn de blokgrenzen)
en daarna de nummering van de bezetmelders
http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan3.JPG
-
Hallo Biem
ja dat had ik even bij moeten zeggen. De lengte van de baan is 5 meter, de binnenbocht heeft een radius van 422 mm (R2) en de buitenbocht 484 mm (R3).
Mijn langste trein zal een 8 delige ICE worden.Op beide opstelsporen en op het langste spoor in het schaduwstation past dit stel.
(uitgerekend door een IRM, een koploper en een plan V achter elkaar te zetten, zijn ook 8 bakken)
Dat van die wissels begrijp ik nu dat ze niet tot een blok behoren. Alleen hoe worden die stukken dan van spanning voorzien?
Klaas Zondervan had het me ook al uitgelegd maar nu je het getekend ziet wordt het me allemaal wat duidelijker.
Ik zie dat je linksboven een aantal hele kleine blokken hebt gemaakt.Ik wil zeker niet eigenwijs zijn maar waarom is dat?
Harm
-
Hallo Harm
Ten eerste dit schaduwstation is eigenlijk een soort van testbaan voor mij (ipv. de bekende ovale baan ;) ) , ik wou een aantal banen waar ik de wat langere treinen in kwijt kan, en 2 banen die ik gebruik om alleen lokomotieven te plaatsen
http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan6.JPG , hier aangegeven met de 2 blauwe pijlen, dus dat zijn relatief korte blokken met elk 3 bezetmelders , lees dit eens door > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=51 , zo is het mij uitgelegd , vooral met betrekking tot binnenkomst-,rem-, en stopmelders.
Dit > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=53 , ging over meerdere treinen op 1 spoor , en dit > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=91 ,ging over blokken plaatsen..
Het zijn wel veel link's :D , maar tis wel duidelijk dacht ik
-
Nog even hoe ik het met de rails ed. heb gedaan > ik heb eerst de hele baan gelegd met behulp van flex. rails , daarna aan de hand van het "blokkenplan" bepaald waar de bezetmelders komen, de railsstukken geisoleerd door het doorslijpen van 1 railstaaf , dit weer opgevuld met een 2 componenten metaallijm, zo heb ik dus een geisoleerd stuk met een bezetmelder
De rails heb ik verbonden door zo'n verbindingsstukje en daarna nog eens gesoldeerd
Over de wissels , ik berijd het schaduwstation in 1 richting dus alleen de wissels aan de rechterkant zijn electrisch, de wissels bovenin worden wel open gereden door de trein zelf
Over de stroomvoorziening van de wissels > http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan7.JPG , onderin de zwarte lijn , dat is een doorgeslepen railstaaf , verder naar rechts het rode lijntje met de blauwe pijl , daar eindigt het blok maar is de rail niet doorgeslepen.
In principe krijgt elke wisselsstaaf dus gewoon stroom, maar sommige van mijn treinen gingen niet mooi over de wissels heen, vandaar dat ik elke wissels nog eens links en rechts apart voedt vanuit een ringleiding
-
Hoi Biem
Even kijken of ik alles goed heb.
Ik heb een ringleiding onder mn baan.Van alle blokken sluit ik de rail waar de - op staat op de ringleiding aan, ook de wissels.
De rail waar de + op staat gaat naar de bezetmelder, met uitzondering van de wissel. De + van de wissel gaat rechtstreeks naar de ringleiding.(daar staat dus constant spanning op. Deze is natuurlijk geisoleerd van de rest Op deze manier valt de wissel buiten koploper)
Op het moment dat een trein op een wissel komt is koploper deze even kwijt, maar als de trein de wissel is gepasseerd dan komt de trein weer tevoorschijn.Op mijn baan komen treinen van zowel links als rechts dus ik moet alle wissels electrisch maken.
Ik weet dat ik veel vraag maar dit is allemaal nieuw en ik wil het graag goed aansluiten
Harm
-
Even een vraag, wat voor een wissel decoder gebruik je, idem voor je bezetmelder.
-
Hoi Biem
Ik heb nog geen wisseldecoder en bezetmelder. Maar ik ga de bezetmelder van Huub Maaskant bestellen. Zoals het er nu uitziet heb ik daar twee van nodig. Heb jij een tip welke wisseldecoder ik het beste kan gebruiken?Als aandrijving voor de wissels ga ik de motortjes van Conrad bestellen.Ik wilde de blokken van elkaar isoleren door plastic raillasjes te gebruiken maar is het doorslijpen van de rail beter?
Mijn vraag over die wissels en hoe die aan te sluiten. klopt dat (dan begin ik het eindelijk te snappen :) )
Morgen komt koploper op mn computer, eerst in de huiskamer, later komt een computer op mn treinenkamer.
Weer veel vragen ;D
Harm
-
Harm
Die plastic raillassen voldoen ook hoor, ik heb ze alleen doorgeslepen omdat ik met flex rail werk, en andrs precies om de 90 cm een geisoleerde raillas heb.
Wat betreft de wisseldecoder, ik gebruik viessmann 5211, of deze samenwerken met de motortjes van Conrad , moet even iemand anders beantwoorden, ik heb geen idee of dat gaat.
Als je de baan links en rechts berijdt , moet je alle wissels electrisch maken.
Wat betreft wissels en de plaats van de trein, als jij zorgt dat je je blokken goed voor mekaar hebt (dus de juiste bezetmelders in de juiste blokken) , en je leest de handleiding van koploper goed door, dan komt dat wel goed
Ga je die printen zelf in mekaar solderen ?
Oh, ja , de wissels , daar gebruik ik een aparte trafo voor
-
Naar ik meen moet je nog een elektrisch schakelingetje solderen.
Deze moeten tussen de wissel en de 5211 aangesloten worden maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Link waar het schakelingetje op staat.
schakelingetje (http://modelspoor.ed-harmke.nl/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html)
mvg,
Sander
-
Ik heb de conrad wisselmotoren met een LDT decoder, werkt goed.
Deze heb je ook in bouwpakketten zodat je ook nog wat goedkoper uit bent.
conrad nummer: 210482-8B Bouwpakket (240005-8B voor kant en klaar)
De bezetmelders van Huib Maaskant zijn goed te doen
mvg Laurens
-
Ik heb de conrad wisselmotoren met een LDT decoder, werkt goed.
Deze heb je ook in bouwpakketten zodat je ook nog wat goedkoper uit bent.
conrad nummer: 210482-8B Bouwpakket (240005-8B voor kant en klaar)
De bezetmelders van Huib Maaskant zijn goed te doen
mvg Laurens
Die nr's verwijzen toch naar wisseldecoders ?, bij MTE kost een viessmann 5211 27,74 euro
-
Maar is dat ook een dcc? En die van Viessmann is een magneetartikel decoder, en geen wisselmotordecoder, dus niet voor wissels die bediend worden door een motor (Maar dat weet ik dus niet zeker.)
Kan je de conrad motor ook op een magneetartikeldecoder aansluiten?
mvg Laurens
-
Laurens,
de viesmanns magneetartikeldecoder zijn prima te gebruiken voor conrad wisselstellers ism een klein printje elektronica.
mvg,
Sander
-
Even een vraagje tussen door ! :-|
Een blok heb je toch enkel nodig waar treinen komen die automatisch gestuurd worden hé?
Bvb in een loods is het plaatsen van een blok niet nodig, desnoods als je daar een stop loco naartoe wil laten rijden? Misschien enkel dan een bezetmelder plaatsen zodat je op de pc kan zien dat daar een trein staat ?
-
Een blok is ook nodig voor een opstelspoor e.d.
Ook het spoor van een locloods moet een blok zijn, met een bezetmelder weet het besturingsprogramma dat daar een loc staat elk welke dat is.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Na overleg met Chris van Diesen heb ik gekozen voor Littfinski decoders.
Hij gebruikt ze ook en zonder problemen. Je kunt ze rechtstreeks op de wisselaandrijvingen van Conrad aansluiten en je hebt verder geen extra electronica nodig.
Over de prijzen weet ik nog niets. Ik heb dinsdag een e-mail naar de vertegenwoordiger gestuurd maar heb nog niets gehoord.
Voor de bezetmelders neem ik de decoders van Huub Maaskant.
Harm
-
Harm,
het hele wissel hoort bij het ene of het andere blok. Dus als het wissel rechtuit staat hoort het helemaal bij een blok, als het afbuigend staat hoort het bij een ander blok.
Dit is de manier van werken in het grootbedrijf.
Als je in model werkt kan het anders zijn. In Koploper b.v. worden de wissels niet opgenomen in een blok, en ze hebben ook geen bezetmelding. Dat komt omdat Koploper iets anders werkt dan het grootbedrijf. Het programma weet uit welk blok een trein vertrekt, en aan de hand van de wisselstanden weet het ook waar de trein zich weer zal melden. Op de wisselstraat is de trein dan even "uit beeld".
In model kan dat, in het grootbedrijf is dat ontoelaatbaar omdat het dan net lijkt of de trein niet meer bestaat.
In een automatisch bedrijf (PC) moeten wissels ook beveiligd worden.
Een wissel moet opgenomen worden in een bezetmelding en mag indien bezet niet omgeschakeld kunnen worden.
Gr
Flip
-
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg)
Inmiddels heb ik met behulp van Biem de baan in blokken verdeeld
De doorgaande sporen aan de bovenzijde zijn 3,5 en 2,7 meter lang.
Is het verstandig om deze banen in 2 blokken te verdelen? Ze worden dan dus 1.7 en1,3 meter lang. Op dit moment heb ik nog 2 en 3 delige treinen maar er komt ook een 8 delige ICE en een Thalis te rijden op den duur.Die zijn dus langer dan elk van die blokken. De bochten zijn trouwens ook korter dan die treinstellen. Daardoor rijden die lange treinen dus in twee blokken tegelijk. Is dat schadelijk voor de treinenloop. Ik bedoel dat Koploper denkt dat het blok leeg is, en er dus een andere trein achterop kan botsen.
Mischien zijn de blokken nog anders te verdelen?
Harm
-
Harm
Ik zet even de alleen de link naar het plaatje hier neer, het opent wat groter dan > http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg
Geert
-
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg)
-
Dit is het plaatje met de blokverdeling
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg)
Harm
-
Hallo Harm,
Je kunt in Koploper een baangedeelte in twee blokken verdelen en er vervolgens een blokgroep van maken. Het eerste blok waar de trein inrijdt is 2,7m en de tweede 3,5m lang. Een trein rijdt dan naar het laatste blok. Is hij langer dan 3,5m wordt het voorgaande blok bezet gehouden. Is hij korter dan kan hierachter een trein die korter is dan 2,7m binnen komen. In de handleiding van koploper kun je op pagina 271 en verder meer hierover lezen (Blokkeuze op basis van optimale lengte).
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Hallo Hub
Bedankt voor je uitleg. Ik ben nog niet zover dat ik de handleiding van Koploper aan het leren ben. Ik ben nu bezig met het doorworstelen van de handleiding Koploper voor beginners. Maar ik ben al wel bezig met het (opnieuw) bouwen van mijn baan. Dan moet ik ook weten hoe groot de blokken mogen worden (of hoe klein) zodat ik weet waar de rail-isolatielassen moeten komen. Zo kan ik het aantal blokken uitrekenen en daaraan het aantal bezetmelders koppelen. Als ik dat weet dan weet ik ook hoeveel printplaten (die van Huub Maaskant) ik moet bestellen. Je ziet dat voordat ik daadwerkelijk met Koploper aan de slag kan ik eerst mijn baan goed in orde moet hebben. Overigens , als mijn baan klaar is zal ik eerst alleen het buitenste spoor en 1 inhaalspoor in Koploper tekenen. Zo heb ik dan een ovaal met één inhaalspoor. Pas als dat goed werkt teken ik de rest er in, deel voor deel.
Harm
-
Ik heb toch nog even een vraag over het maken van een bloksysteem.
Als ik het handboek Koploper voor beginners doorlees, dan staat er dat je bij een bloksysteem GEEN ( zo staat het ook in het handboek) electrische onderbrekingen hebt, terwijl als ik de site van Huib Maaskant bekijk, hij wel degelijk een electrische onderbreking tussen twee blokken heeft. De "bruine "rails loopt wel door zonder onderbreking terwijl de rode rails wel een onderbreking heeft. De uitleg van Huib Maaskant lijkt mij het meest aannemelijk, maar wat wordt er dan bedoeld in het handboek Koploper voor beginners?
Harm
-
Ik denk dat met elektrische onderbrekingen bedoelt wordt:
Stukken spoor die stroomloos zijn.
Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.
mvg,
Sander
-
Bij reedcontacten hoef je geen onderbrekingen aan te brengen. Zodra een loc het reedcontact passeert wordt dit via een terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.
Bij stroomdetectie moet je de baan opdelen in (stroom)secties. Komt een loc (stroomverbuiker) op een sectie wordt dit via een stroomdetector en terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Verhaal van Hub klinkt dan weer beter dan dat van mij :D
mvg,
Sander
-
Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.
Klopt, de snelheid wordt nu door het programma geregeld.
Hub
-
Hub bedankt, Ik moet dus de baan opdelen, want ik rijd digitaal.
Komt dan een tweede vraag om de hoek kijken. Ik heb dus de baan in blokken (secties) verdeeld. In Koploper voor beginners staat dat je per blok twee bezetmelders moet monteren. Is daar en bepaalde afstand voor, gerekend vanaf de stroomonderbreking?
Harm
-
Harm,
al een testovaal gebouwd? Hierin kan je naar hartelust overzichtelijk experimenteren.
Mijn ervaring leert dat een cm of 40 (2 rail lengtes) lang genoeg is voor een stopsectie.
mvg,
Sander
-
Harm,
Zoals Sander al aangaf ongeveer 40cm voor een stopsectie, bij een richting verkeer. Bij twee richtingverkeer kun je beide secties even lang maken. Is het blok daarentegen veel langer geef ik de voorkeur een het opdelen in drie secties. Begin en eind weer ongeveer 40 cm.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Sander
Ik heb mijn baan nu helemaal klaar wat rails betreft. In de komende weken ga ik de baan in blokken verdelen, wisselmotortjes aansluiten, en de rails definitief vastleggen.
Daarna teken ik de baan in koploper maar dan alleen de buitenste baan en klein gedeelte van de binnenste baan, dan houd ik een ovaal met een inhaalspoor over.
Daar ga ik zoals jij ook zegt naar hartelust experimenteren, maar ik wil graag de aansluitingen zo veel mogelijk wel in één keer goed solderen vandaar al mijn vragen.
Harm
-
Ik heb tweerichtingsverkeer.Ik heb mijn baan wat rails betreft al helemaal klaar. In de komende weken ga ik de baan verdelen in blokken, wisselmotortjes aansluiten, de rails definitief vastleggen en de baan tekenen in koploper. Alleen teken ik dan alleen het buitenste spoor en een klein gedeelte van de binnenste baan. Zo houd ik een ovaal met een inhaalspoor over. Daar ga ik dan mee experimenteren zoals Sander al zei.Maar ik wil graag alle aansluitingen wel zoveel als kan in één keer goed solderen.
Vandaar al mijn vragen.
Harm
-
Harm,
kleine tip, als je je bijdrage wilt aanpassen, klik dan niet op de knop citeer ;D
Harm,
kleine tip, als je je bijdrage wilt aanpassen, klik dan niet op de knop citeer ;D
;D ;D
-
;D
Harm