BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: eveekens op 28 December 2007, 20:39:22

Titel: Amsteldam CS - (Baanplan H0)
Bericht door: eveekens op 28 December 2007, 20:39:22
Hierbij wil ik mijn banenplan Amsteldam aan BNS  voorstellen. Het is een baan naar Nederlands voorbeeld geplaatst in periode van de jaren 70-80.
Omdat de lengte in mijn hobbykamer niet al te groot is wordt alleen het stationsemplacement uitgebeeld, er is daarbij een flinke wisselstratencomplex gesitueerd en een aantal opstelsporen, deze zijn voornamelijk bedoeld voor treinstellen en een enkele getrokken trein.
Het is een redelijk druk sporenplan voor deze oppervlakte maar dat versterkt naar mijn idee het beeld van een middelgroot station.

http://www.nederlands-spoor.nl/mediapool/57/572934/images/Amsteldam_ontwerplan_1_.JPG (http://www.nederlands-spoor.nl/mediapool/57/572934/images/Amsteldam_ontwerplan_1_.JPG)

De grootste lengte van een perron is rond 1.90 cm. De functies van de sporen zijn als volgt: spoor A is een opstelspoor, sporen B t/m G zijn de perronsporen waarbij op spoor C en F ook de getrokken treinen afhandelen. Spoor D is bedoeld als omloop naar spoor naar EE zodat daar een stoptrein kan aankomen en vertrekken terwijl op spoor E een bijv. en intercity kan blijven wachten.
De sporen BB DD en GG zijn wachtsporen voor de locomotieven.

Sporen A1 ,B1 en c1 zijn opstelsporen (1.80 lang) voor de treinstellen en lopen door onder het stadsviaduct (en door de muur naar de zijkamer) welke samen met de uitrijsporen de illusie moeten geven dat het spooremplacement verder doorloopt. Sporen E1 2 3 zijn opstelsporen voor zowel treinstellen als rijtuigen.
Spoor D is ook bedoeld voor de binnenkomst en vertrek van de enkele goederentrein waarbij spoor F1 en 2 kunnen worden gebruikt als opstelsporen.
Spoor H is bedoeld voor de o.a. de posttrein en als rangeerspoor voor de havensporen G1 - 2.

De treinen komen en verlaten Amsteldam via de hellingbaan en dalen naar niveau 0. De treinen worden weer zichtbaar op een stukje paradebaan van ongeveer 220 cm lang aan de voorkant van de baan waarna de treinen verdwijnen in het schaduwstation met zes opstelsporen.

De stad wordt alleen getoond langs de achtergrond (nivo op 24 cm) en door gebruik te maken van halve huizen en foto's (o.a. van PeArd) wordt hopelijk de illusie gewekt van een stad.

De baan wordt Märklin digitaal in combinatie met besturing via Koploper en Intellibox. Met deze combinatie heb ik nog geen ervaring en ik ben bang dat het digitaal laten rijden via Koploper en dit dan correct laten functioneren een flinke klus gaat worden. Er wordt gereden op Märklin C-rails.

Indien er vorderingen worden gemaakt met de bouw van Amsteldam dan wil ik dit, als men het leuk vindt, in de rubriek "We zijn aan het bouwen" toevoegen. Ik ben benieuwd wat men van mijn ontwerp vindt  :D

Edwin
Titel: Re: Baanplan Amsteldam CS
Bericht door: Frank! op 28 December 2007, 21:42:52
Leuk dat je het ontwerp laat zien! Een flinke hoeveelheid rails. Je zult er leuk kunnen rangeren. Voor scenery blijft weinig ruimte over, maar als je daar van houdt dan is dit een goede keuze. Ik verwacht dat het wel druk aan gaat doen. Je moet toch consessies doen in de modelbouw, dus ieder zijn voorkeuren. Het zal erg leuk zijn om het resultaat te bewonderen als een en ander met koploper werkt. Ik ben dan ook benieuwd naar vorderingen omtrend de bouw.

Wat heb je trouwens een prachtige treinen (gezien op je site)!

Veel succes!
Titel: Re: Baanplan Amsteldam CS
Bericht door: ruben giesbertz op 28 December 2007, 21:43:46
Ik wens je veel succes met bouwen ;D.

Groetjes Ruben.
Titel: Re: Baanplan Amsteldam CS
Bericht door: Esperopt op 28 December 2007, 22:37:14
Druk baanplan, maar als je inderdaad van veel rijden houd is dit ideaal. Nog een compliment voor je site. Ook de keuze van materieel in ongeveer hetzelfde tijdperk, netjes.
Titel: Re: Baanplan Amsteldam CS
Bericht door: theomeeuwsen op 28 December 2007, 22:41:41
Ik vind het alleen jammer dat er driewegwissels zijn gebruikt, die zie je bijna nooit in het echt. Maarja het kan niet anders en verder is het een mooi baanplan