BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: pinkf op 29 April 2018, 16:23:49

Titel: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: pinkf op 29 April 2018, 16:23:49
LS,

Ik heb lange personenwagons, die nogal moeizaam door krappe bochten met R1 gaan.
De (kort)koppelingen 'haken dan in elkaar' zodat ze na de bocht niet meer goed (recht) tegenover elkaar staan.

Daarom mijn vraag: weet je een merk/type beugel (relax)koppeling die
1) de afstand tussen de wagons vergroot, dus een langere beugelkoppeling dan er standaard in zit vanaf fabriek
2) die passen in NEM normschachten van de wagons

Ik hoor het graag.

pinkf
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Rob Ellerman op 29 April 2018, 17:01:30
Rijtuigen die lengteschaal 1:87 en boogstralen R1 zijn eigenlijk bij voorbaat al een beetje kansloos ... :-\

Rob
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Hans Reints op 29 April 2018, 17:08:04
Hoe kan ik de afstand tussen de rijtuigen vergroten???Ik geloof dat ik een beetje kinds begint te worden, begrijpen doe ik het niet  meer. :P :-[ ???
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Rondje_HO op 29 April 2018, 17:56:47
Rijtuigen die lengteschaal 1:87 en boogstralen R1 zijn eigenlijk bij voorbaat al een beetje kansloos ... :-\

Rob


Nee hoor, geen probleem  :angel:  Kijk maar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_304.jpg)



@pinkf: bij mij werken Profi kortkoppelingen van Fleischmann juist wel erg goed. Weet je zeker dat het de koppelingen zijn die in elkaar haken? Misschien zijn het de koppelingsbomen die blijven steken/niet goed terugveren? Zie ook dit draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.msg3221560270#msg3221560270
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Karben op 29 April 2018, 17:58:28
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: VictorPM op 29 April 2018, 18:10:37
Pinkf, ik denk dat het probleem de combinatie beugelkoppeling en kortkoppelmechaniek is.
Om het kortkoppelmechaniek goed te laten werken (het vergroot de afstand tussen de rijtuigen, des te meer hoe scherper de bocht - zie het plaatje van Rondje_H0), moet de koppelverbinding enigszins stijf zijn. De normschachten moeten recht naar elkaar toe blijven wijzen als de rijtuigen een hoek maken met elkaar.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: dh3201 op 29 April 2018, 19:42:48
Bij R1 zou ik het bij korte twee-assertjes houden.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: wob op 29 April 2018, 19:46:50
De normschachten moeten recht naar elkaar toe blijven wijzen als de rijtuigen een hoek maken met elkaar.
En daarom maakt het het vergroten van de afstand het probleem alleen maar groter.
Want als de rijtuigen verder uit elkaar staan, dan moet het kortkoppelmechanisme een nog grotere uitwijking maken.

Groet, Bas
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: IJsselsteyn op 29 April 2018, 19:52:19
Kijk eens even bij het programma van Kadee: https://kadee.com/htmbord/coupler.htm

Dat merk heeft koppelingen die in NEM-schachten passen met verschillende lengtes. Je zou daarmee de ruimte tussen rijtuigen dus in principe moeten kunnen vergroten.


Steyn
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: pinkf op 29 April 2018, 20:13:08
Het gaat om de Roco personen wagons 64997 met turqoise kleur.

Deze Roco wagons hebben een kort-koppelings mechanisme met een veertje.
Als de wagons achter elkaar rijden over een recht stuk rails krijg je zo een mooie korte tussen-opening.
In de bochten zou die opening groter moeten worden, zodat de koppelingen de 'bocht kunnen volgen'.
En dat gebeurd dus niet.

De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Dat geeft zoveel verstoring, dat dan de 2e as van de 2e wagon (vanaf de loc gerekend) uit de rails wipt, en ontspoort.

Een oplossing kan zijn deze veertjes te verwijderen, of ze te vervangen door veertjes die minder hard trekken.

Als er andere oplossingen zijn, dan hoor ik dat graag.

pinkf
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: laurent op 29 April 2018, 20:15:06
Ja, makkelijke oplossing: Je Märklin kortkoppeling vervangen door een koppeling die het wel doet op wagons met lagere buffers... Bijvoorbeeld een Roco universeelkoppeling. Die zitten ook op de D's van mijn vader en dat werkt prima in R1 t/m R9.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Rondje_HO op 29 April 2018, 20:36:50
Wat Laurent zegt: als het inderdaad Marklin kortkoppelingen zijn dan zou je die eens kunnen vervangen door Roco of Fleischmann kortkoppelingen. Die van Marklin blijven nog wel eens aan de buffers hangen. Je kunt ook kijken of de koppelingsbomen zelf wel vrij kunnen bewegen door deze met je vinger heen en weer te duwen. Als je merkt dat hij blijft halen kan het zijn dat er ergens een klein braampje is blijven zitten. Een druppeltje olie in het kortkoppelmechanisme zou dan wellicht ook kunnen helpen.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Olivier77 op 29 April 2018, 21:26:09
Beste Pinkf,
Twee oplossingen:
De buffers van de wagons langs de onderkant wegvijlen zodat de Marklin kortkoppelingen
er in de bochten onder kunnen schuiven/draaien.
Andere (kort)koppelingen gebruiken die zonder problemen onder de buffers schuiven.
Marklin kortkoppelingen komen nu eenmaal te hoog voor de 2 rail merken.
Marklin heeft dit opgelost door hun buffers standaard wat hoger te plaatsen (buiten de norm).
Wel opletten bij de lok waar daar komt het probleem natuurlijk ook voor.
Mvg
Olivier77
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: 72sonett op 29 April 2018, 22:11:43
Je kunt ook nog een vaste verbinding maken tussen de wagons, die worden toch zelden ontkoppeld, en alleen een ontkoppelbare koppeling tussen de loc en de 1e wagon.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36-060_Coach_koppeling_1.jpg)
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: laurent op 30 April 2018, 01:26:14
Beste Pinkf,
Twee oplossingen:
De buffers van de wagons langs de onderkant wegvijlen zodat de Marklin kortkoppelingen
er in de bochten onder kunnen schuiven/draaien.
Andere (kort)koppelingen gebruiken die zonder problemen onder de buffers schuiven.
Marklin kortkoppelingen komen nu eenmaal te hoog voor de 2 rail merken.
Marklin heeft dit opgelost door hun buffers standaard wat hoger te plaatsen (buiten de norm).
Wel opletten bij de lok waar daar komt het probleem natuurlijk ook voor.
Ik zou niet vijlen maar gewoon lekker Roco universeelkoppelingen erop gooien. Koppelen probleemloos aan Märklin kortkoppelingen. Het enige waar je op moet letten, is dat de Roco beugel bovenop zit. Die is iets dikker en als die onder een Märklin zit, gaat de Märklin omhoog staan en loopt alsnog alles eruit. Zo rij ik thuis ook, alles door elkaar. Alleen MäTrix heeft de Märklin KK, alle andere materialen krijgen een Rocotje eronder. Okee, uitgezonderd mijn eerste Roco Shimmnsen, die hebben wel de Märklin eronder. Maar die zijn dusdanig kort dat ze niet onder de buffers komen.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: MRdirect op 30 April 2018, 09:41:49
Ik doe het volgende als de kortkoppeling te kort is:
Trek de koppeling iets uit het vaste deel. De koppeling zal dan terug willen in het vaste deel. Dat is te voorkomen door in de ruimte tussen de twee “klem delen” een klein houte spietje te klemmen. Dat houdt heel goed en je vergroot de afstand zo heel eenvoudig.
Succes, Marco
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: wob op 30 April 2018, 10:17:49
Het is niet alleen dat de M* kortkoppelingen hoger zitten en daardoor soms blijven haken aan de buffers.
Maar het is vooral dat de M* kortkoppelingen zijdelings minder stijf koppelen dan de Fleischmann Profi en de Roco kk.

Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Groet, Bas
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: prutser op 30 April 2018, 12:46:00
Heb je er uberhaupt wel kortkoppelingen op zitten want wat jij beschrijft dat ze ten opzichte van elkaar een hoek vormen kan helemaal niet, kortkoppelingen zitten altijd star aan elkaar vast.

Stephan.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2018, 12:58:31
De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Als ze haaks op elkaar komen dan zijn het inderdaad geen kortkoppelingen. Voor goed kortkoppelen heb je twee dingen nodig: echte kortkoppelingen en op de rijtuigen kortkoppelmechanieken.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Te 2/2 op 30 April 2018, 13:41:27
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Aanduiding R1/R2/R3 zegt niet zoveel, merken rails lopen uiteen in die maten.

Als je de normbladen download (http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden), dan zie je bij normblad 103 (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf) dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Bij de buren staat een stukje over Overhanging en Uitzwenking van type C-voertuigen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69989.msg1220110#msg1220110), met een manier om de mate waarin met een spreadsheet te berekenen.

In dit geval gaat het om de Overhanging van een wagon die zo groot is dat je er met de bestaande kortkoppelingen last van hebt.
En inderdaad, als je zo'n voertuig toch door r=360 mm wilt trekken, dan kan dat (met een roco  koppeling, b.v. 40243), maar het is en blijft geen gezicht.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: henk op 30 April 2018, 15:13:28
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Het ziet er door R4 of R5 nog steeds raar uit, vind ik. In ieder geval snap ik het geroep bij R1 nooit zo.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Te 2/2 op 30 April 2018, 15:35:48
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.
Titel: Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Quinzeedied op 30 April 2018, 16:12:33
Als je de normbladen download (http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden), dan zie je bij normblad 103 (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf) dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Plan D-rijtuigen (het rijtuig met problemen) zijn alleen geen type C, maar type B. Die kan wel door r=350mm als ik tabel goed lees, mits je zoals eerder gezegd goede kortkoppelingen gebruikt, zodat je de mechanieken optimaal benut.  ;)
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: henk op 30 April 2018, 17:32:03
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.

Dat is ongeveer Roco r6. Het is maar wat je normaal noemt.  ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/79A4E62F-3040-4066-BCD7-D3605F66AACC.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/79A4E62F-3040-4066-BCD7-D3605F66AACC.jpeg)

Bij mij valt dat alleen maar in het schaduwstation te fotograferen net als de andere standaardbogen. Iedereen moet zelf weten wat te doen, maar ik sta er altijd van te kijken als mensen onmiddelijk ‘onnatuurlijk’ of ‘speelgoed’ beginnen te roepen, zodra iemand schrijft r1 (Roco r2) in de baan te hebben. De net wat ruimere standaardbogen zijn echt niet veel beter.

Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: Te 2/2 op 30 April 2018, 18:25:30
Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: MOVisser op 30 April 2018, 19:38:36
ik wil er wel koppelingen voor ontwerpen.
Net zoals ik voor de ICR rijtuigen schokbrekers heb gemaakt en voor Roco Plan V en T de bladveren.
zie onder dat onderwerp   ICR rijtuigen hebben schokbrekers verloren.

Ronald Visser
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: henk op 30 April 2018, 19:45:53
In dit geval overbodig Ronald. We denken dat de vragensteller Märklin kortkoppelingen gebruikt en die zijn niet volmaakt star en hangen wat laag, zodat ze gemakkelijk achter correct gemonteerde buffers haken.

Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?

Zo is dat of om het even welk merk echte kortkoppelingen.
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: MOVisser op 30 April 2018, 20:17:16
Mooi, dat scheelt me werk.

Ronald Visser
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: VictorPM op 30 April 2018, 22:01:15
Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen :)
Titel: Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
Bericht door: hmmglaser op 01 May 2018, 12:47:39
De beste oplossing is een starre koppeling voor de nem schacht op alle andere koppelingen zit speling bij de ene wat meer dan de andere.
@henk het is niet te laag maar juist te hoog uitsteken van de beugel van de RTS(Märklin)koppeling al schijnt de nieuwe koppeling die er tot nu toe alleen in een stroomvoerende uitvoering is het beter te doen.